Sv: 07-ornas 16'e tråd!
Ja, det är en väldigt kul idé! Mycket av det som är svårt i terrängen går ju att träna inomhus även när snön ligger i drivor på terrängbanan.
*kl*
Idag var det dressyrträning igen. Tränade tempoväxlingar i nedsutten trav, samt galoppfattningar. Hästen tjurade ihop vid fattning av höger galopp och påstod att hon inte förstod vad jag menade och att hon aaaaldrig kunnat fatta galopp åt det hållet. Körde upp huvudet, sänkte ryggen och drog iväg i symaskinstrav så fort jag bad henne. La till spöt utan någon reaktion, så då drämde jag till henne ordentligt!
DÅ fick jag reaktion! En rejäl bakutspark som förpassade mig till manken/halsen framför sadeln, och sedan drog hon iväg. (i fel galopp och åt fel håll
). Dock var hon snäll och lät bli att bocka, så jag satt kvar, fick stopp på henne vid nästa kortsida, kravlade tillbaka i sadeln, gjorde en ny galoppfattning från stillastående som hon tog direkt, galopperade tillbaka till den andra volten och gjorde om från trav igen.
Det lustiga är, att då var både hon och jag mycket mer avslappnade! Hon travade på i en energisk trav i trevlig form (hon har nog aldrig gått så bra), jag satt avslappnad mitt i sadeln, och när jag nuddade med ytterskänkeln fick jag en fin galoppfattning och sedan en trevlig, stor och avslappnad galopp i form. Kunde ta ner till den fina traven igen, kort skrittpaus och sen gjorde vi om det, i bägge varven, fortfarande i den nya stora traven.
Tränaren såg ut såhär:
Min häst är knäpp.
Nu ska jag bara klura ut hur jag ska få henne att gå sådär utan att nästan kasta av mig först...