07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag sätter allt mitt hopp till det. För ärligt talat har jag svårt att uppbringa mer ork för motgångar just nu.

Fick sms från ena stallägaren idag, en har sagt upp sin plats hux flux pga sjukdom. Så dom inväntar svar från mig innan dom frågar vidare. Annars hade jag fått hyra en tillfällig plats i 3 mån men nu är jag alltså garanterad plats. Lösdriften ska dessutom byggas redan i sommar så det känns som att valet blir enkelt. Gud vad det här jobbet hade varit jäkligt lägligt att få :banghead:

Finns det ingen plan B med annat jobb däruppe? Det är ju meningen att du ska bo där. Sen hade jag nog skickat ett mail till arbetsplatsen och skrivit hur otroligt gärna du vill ha jobbet, hur mycket du vill lära dig och utvecklas och att ingen kommer att vara så ambitiös som du för ingen vill ha jobbet så gärna. Är kanske fel det också men jag tror inte det kan vara fel att visa hur gärna man vill ha ett jobb, då förstår AG att man kommer att jobba bra också. Massa massa pepp!

Ska ju rida en dressyrtävling nu snart... vet inte om jag vågar återkomma i tråden efter det haha känner mig sjukt ringrostig :D

Såg att Stefan Jansson var anmäld till samma klass :meh: . Det är ju bra med stora meeting i närheten så man slipper åka långt men va fasen i det sällskapet känner jag mig så himla värdelös.

Nästa tävling ska jag hitta någon lokal långt ute i buschen istället.

Tycker lätt det blir så att dressyr blir så allvarligt på något vis. Hoppning är lite mer uppsluppet.

Haha jag satt faktiskt och kollade vad det var för ryttare i startfältet för dom tävlingar jag har kikat på. Just för att jag är så ringrostig. Jag hittade ingen Stefan som tur var. Han är riktigt duktig, jag blev erbjuden jobb hos honom för en massa år sedan men tog det inte pga olika anledningar. Hade önskat att jag bodde närmre så att jag kunde träna för honom :)

Maja: Vad fint det ser ut. Lugn och trevlig ridning :)

Haha ja det gjorde jag också, det var minsann ingen Stefan när jag anmälde men sen helt plötsligt så var det både Stefan och Olof Axelsson. Men kollade nu igen o då var O struken haha.

Att man bryr sig egentligen, det handlar ju faktiskt om vad man själv kan visa upp för dagen och bara strunta i hur duktiga de andra är. Jag har bestämt att jag o GP ska ha roligt, hon ska flätas för första gången på evigheter och vi kommer vara jättefina, sen hur ridningen går, det får vi se.

Nja. Jag känner till chefen där och det har nog framgått ganska tydligt hur gärna jag vill ha det här jobbet. Att jag dessutom redan fixat stall, lägenhet och planerat allt sånt är väl tecken nog. Tom min kille har sökt jobb i närområdet.
Jag har hållit kontakten med företaget lite då och då för att höra mig för. De vet att jag ångrar mitt beslut att tacka nej senast. Osv. Att då ringa igen och säga samma saker på ett mer desperat sätt är inte till min fördel. Nu är det bara att vänta på domen.

Det finns inga andra halvvettiga jobb ute nu. Min pojkvän sökte ett av dem jag kunde ha tänkt mig i värsta fall, men tiden gick ut för 3 veckor sedan nu. Allt annat är på sin höjd dagtidsjobb inom närbesläktade branscher där jag inte har nån kvalificering.

Jag har ingen plan B, jag har ju senaste 5 åren bara levt i föreställningen "när jag flyttar hem..." både vad gäller jobb, boende, hästsituation osv. Som sagt så har jag bara levt provisoriskt i väntan på att en sån är chans ska dyka upp och falla in. Jag är 30 år gammal och måste sluta vänta på att livet ska börja, jag är så less på att ha livet i flyttlådor i beredskap. Jag trodde att jag kommit till slutet av den eran nu, men det känns väääldigt långt borta helt plötsligt.
Förvisso kan jag ju köpa en vettig bostad här för en mille, hata mitt jobb varje dag jag går dit, ställa hästen i ett billigt stall så jag slipper se pengarna rulla iväg när hon bara äter gräs i hagen osv... Men nej. Det känns inte så lockande. Det känns mer nära till hands att hoppa från en bro, sjukskriva mig hela semesterperioden (som blir föööörjävlig i år pga underbemanning - jag får magkatarr bara av att tänka på den) eller ligga under täcket och invänta döden. Typ.

Senast ändrad:

Min häst var igår på det drygaste humöret hon kunde plocka fram. Kunde inte stå stilla när jag gjorde iordning henne och skrapade med hoven och tjafsade. Ridturen blev i samma anda.
Det började med att enhusägare höll på att montera ner en byggställning, varpå min häst blåste upp sig och började dansa runt och ner i diket. Sedan var hon uppjagad deluxe och flög i luften för några rådjur en bit bort (ackompanjerat av skramlet från husägarens ställningsnedmontage). Jag hade fokus på att få henne att gå framåt, eftersom hon återtagit sina färdigheter i baklängestänkade under denna konvalescensperiod.
Hon blev så frustrerad att hon travade baklänges in i stenrösen, gjorde piruetter, sparkade bakut och bockade på stället osv. Tur att jag hade gramanen, för hon var stark i sitt konstrande ändå och jag hängde rätt löst. Hon blev såklart arg när hon inte kom loss så det förstärkte kanske det hela, men jag är väldigt glad att jag hade den. Annars hade hästen varit hemma utan mig på en bråkdels sekund.
Sedan gick turen vidare i samma andra. Hon blev arg när jag ville rida henne in i handen och kråmade sig omkring och galopperade stundvis på stället följt av bakutsparkar så fort man gick på med skänkeln. En underbar tur med andra ord.

Väl hemma gick jag in i ridhuset, eftersom hon var så spänd att jag inte kunde ställa in henne i stallet. Inte mkt bättre i ridhuset, men var svårt att avgöra om hon var skev/hade ont/bara spänd. Jag hade behövt få henne lite lösgjord men det är ju ett roligt projekt i skritt på rakt spår :arghh:
Vi får väl se idag om hon bara hade en dålig dag eller om hon har nåt annat skit. Kände inget när jag gick igenom henne innan ridturen iaf. Jag tror dock att jag måste rida henne på banan lite oftare, som det är nu är hon totalt olydig för hjälperna ute när hon väl går igång. Behöver renodlas en hel del nu känner jag.

Sedan skrapade hon nog bort hälften av framskorna under den tid hon var tvungen att stå i gången och vänta medan jag mockade. Frustrationen var på topp.

Kl

Fick lite hastigt barnpassning här på förmiddagen så jag passade på att rida ut en sväng. Pigg häst som har vilat i två dagar pga tidsbrist och skoning. Han bockade och pep nästan hela turen så jag fick bli lite arg på honom. Men jag kan ändå inte låta bli att sitta där och skratta lite när han börjar pipa.

Piper era hästar när dom blir på tårna och vill bralla iväg?

Queenie kan pipa ibland, men inte jättemycket. Kul med vårkänslor! :D

KL
Här kommer en lite OT-fråga. Är det nån av mina kära buke-kontakter som har lite känningar kring Hagby och/eller Ekeby stall i Stockholm? Isf får ni hemskt gärna pm:a mig. :)

Nope, han håller snarare andan när han laddar :angel:

*kl*

Här har vi haft en händelserik vecka. Terrängträning i måndags, hovslagaren och hoppträning igår och ett dressyrpass och tandläkarbesök idag.

Hoppträningen gick helt okej men inte fantastiskt. Igår visade han att pelhamet är för skarpt så nu har vi fått igenom det vi vill och kan byta tillbaka till det vanliga bettet igen. Skönt. När jag red dressyr idag så gick han som en miljon, och fick beröm av en utomstående som kom in och kikade i ridhuset för att han såg så trevlig och ridbar ut. Kunde leka med form och tempo och plocka upp honom i sekvenser utan att han krånglade minsta lilla, fick riktigt härlig schwung i traven.

Han skötte sig utmärkt hos tandläkaren och tänderna ser bra ut, inget mer än vad man väntar sig. Däremot så har han lyckats få ett sår som måste få läka (antagligen ett slag av pelhamet när han varit vild och slitit upp huvudet våldsamt under någon mindre kontrollerad hoppsession). Eftersom han ändå sa tydligt igår att pelhamet ska bort så är ju det inte ett problem i sig, men jag måste skaffa ett hackamore och så får han jobba på det ungefär hälften av alla ridpass (och sitt vanliga träns resterande gånger). Då trodde tandläkaren att det kommer att läka fint och att jag kommer att kunna fortsätta rida som vanligt.

KL

Duktiga medryttaren red första dressyrlektionen i måndags, hästen hra bara bensin för ungefär 30 minuter max och det var väl ungefär så länge de höll på. Alla var mycket nöjda efteråt. Det blir fler lektioner med den tränaren. Tränaren är lite akademiskt inriktad och är dessutom samma person som går igenom och masserar och behandlar pålla med lite lagom jämna mellanrum. Detta koncept passar jättebra eftersom vi är uppbyggnadsfas med stort fokus på egen balans.

Idag så hade hästfan ett 15 cm långt skrapsår på utsidan av skenan/kotan på ena bakbenen. Det var svullet och varmt men hon var ohalt. Så det blev en 40 minuters skrittur och svullnaden gick ner och värmen försvann. Puh. Jag orkar inga mer skador just nu

Barbie kan pipa till men det är sällan. Det mesta hon gör när hon är "vild" är att kasta med huvudet:D.

Har tränat idag och vi har hittat en trav som gör att mina magmuskler minsann får jobba:p. Red igenom lite skänkelvikningar, förvänd och bakdelsvändningar. Har inte gjort nån bakdelsvändning sen i oktober och kom typ på igår att dom är med i L:A4:o. Välplanerat. Men överlag var känslan bra även om hon nästan är lite för laddad.

När jag skulle sadla idag upptäckte jag att min sadel har blivit djupt repad mitt i sitsen. Ser ut som någon dragit med naglarna i fyra långa streck:(:(. Stallet ligger på en gård, men sadelkammaren har varit olåst. Så nån har något väldigt personligt mot mig. Ingen annan sadel var rörd. Är så himla ledsen arg och upprörd över detta!

Men fy fan vad elakt rent utsagt! :mad:

Kul att ridningen känns bra ändå. Jag känner lika med Queenie, när man kommer åt henne så att hon travar ordentligt så får jag så ont i magen att man knappt orkar. :p

På torsdag ska hon få en genomkörare av NinaP här på buke! :D :D :D Det ska bli sjukt intressant!

Herrn har också börjat hitta traven med större T nu, det är verkligen mer att rida då. Men å andra sidan så har jag äntligen kommit igång med yogan ordentligt igen efter ett uppehåll och jag känner stor skillnad i ridningen direkt då. Sitsen och ridningen blir så mycket bättre på så många sätt.

Och tråkigt med sadeln :( det är inte så att ni har katter som kan komma in i sadelkammaren eller att det kan ha hänt något annat utan uppsåt? Man vill ju inte gärna tro att folk beter sig så...

(Min ena sadel har en häst någon gång försökt ta ett bett av rakt över sätet så att det är dragmärken från både under och överkäke, det ser lite galet ut... men den är gammal också och har inget större ekonomiskt värde)

Ja det känns inte alls bra i magen med sadeln:(.

Du vet att det är strikt obligatoriskt att fota och filma den ridningen;)!

Tyvärr är det garanterat uppsåt. Finns inga katter i stallet och sadeln var orepad efter att jag ridit igår:(. Ska lägga in bild hur den ser ut från datorn sen. Fattar inte hur man gör på plattan:o.

Misstänker att din jättekuse travar rätt mycket större än Barbie:D. Jag borde också träna något egentligen, men jag är verkligen alldeles för lat. Vet inte riktigt när jag skulle hinna heller.

Haha, jag menar väl det:D! Vad kul det ska bli att se henne under ett riktigt proffs:). Inte för att du inte rider tilräckligt bra såklart men det är så kul att se hur mycket mer som kan plockas fram. Hoppas du förstår hur jag menar:p?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka