Sv: 07-ornas 16'e tråd!
Min häst var igår på det drygaste humöret hon kunde plocka fram. Kunde inte stå stilla när jag gjorde iordning henne och skrapade med hoven och tjafsade. Ridturen blev i samma anda.
Det började med att enhusägare höll på att montera ner en byggställning, varpå min häst blåste upp sig och började dansa runt och ner i diket. Sedan var hon uppjagad deluxe och flög i luften för några rådjur en bit bort (ackompanjerat av skramlet från husägarens ställningsnedmontage). Jag hade fokus på att få henne att gå framåt, eftersom hon återtagit sina färdigheter i baklängestänkade under denna konvalescensperiod.
Hon blev så frustrerad att hon travade baklänges in i stenrösen, gjorde piruetter, sparkade bakut och bockade på stället osv. Tur att jag hade gramanen, för hon var stark i sitt konstrande ändå och jag hängde rätt löst. Hon blev såklart arg när hon inte kom loss så det förstärkte kanske det hela, men jag är väldigt glad att jag hade den. Annars hade hästen varit hemma utan mig på en bråkdels sekund.
Sedan gick turen vidare i samma andra. Hon blev arg när jag ville rida henne in i handen och kråmade sig omkring och galopperade stundvis på stället följt av bakutsparkar så fort man gick på med skänkeln. En underbar tur med andra ord.
Väl hemma gick jag in i ridhuset, eftersom hon var så spänd att jag inte kunde ställa in henne i stallet. Inte mkt bättre i ridhuset, men var svårt att avgöra om hon var skev/hade ont/bara spänd. Jag hade behövt få henne lite lösgjord men det är ju ett roligt projekt i skritt på rakt spår
Vi får väl se idag om hon bara hade en dålig dag eller om hon har nåt annat skit. Kände inget när jag gick igenom henne innan ridturen iaf. Jag tror dock att jag måste rida henne på banan lite oftare, som det är nu är hon totalt olydig för hjälperna ute när hon väl går igång. Behöver renodlas en hel del nu känner jag.
Sedan skrapade hon nog bort hälften av framskorna under den tid hon var tvungen att stå i gången och vänta medan jag mockade. Frustrationen var på topp.