07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

+ Fiorano

Tack! Ja, jag tror formen har blivit lite bättre nu och framför allt (insåg jag nu) så går han bättre från start, förra året kändes det som att jag behövde en halvtimmes framridning bara för att få honom på plats innan jag kunde börja förbereda för klassen, nu är på plats från start så det var kanske därför han hann bli mer trött innan det var dags att starta... jag får prova med ännu kortare framridning nästa gång!
För inne på banan vet jag inte om det var så mycket bättre än vanligt med formen om jag skall vara ärlig :p

Ja, det känns lite så. Men för min egen motivation träningsmässigt tror jag inte att det är någon hit. Det är framförallt inte tiden jag tänker på, utan krånglet att köra transport vintertid. Gården ligger nere vid en sjö, man måste ta sig upp från en relativt brant backe, smal grusväg. Jag kan inte tro att det är framgångsrikt vintertid med min framhjulsdrivna bil på is och snö = träna vinterhalvåret blir svårt. Det mer eller mindre kräver bilbyte för att funka.
Det finns dessutom inga tränare om jag inte åker in till ridhuset. Då det inte står fler intresserade på gården är det ju inte lätt att få dit nån tränare även om man skulle kunna få tillstånd att rida på ridbanan 1 km bort.
Tidsmässigt skulle jag dock ha tid att ha två hästar där, men då jag vill ha en ungponny tillkommer ju problemet med att jag är i ännu större behov av hjälp. Och där får jag klara mig själv i stor utsträckning.

Stall 2 ligger mkt bättre till för mina egna intressen. Dessutom har jag en gymnasiekompis som finns på anläggningen 500 m bort. Detta stall har mkt gott rykte och är svårt att få plats i. Jag tänker att det kan vara bra att få in en fot, och bygger de lösdrift där är det ju ett klockrent alternativ.
Tränare kommer till ridanläggningen regelbundet, och om det blir på dagar jag jobbar så är det betydligt lättare för mig att vara med om det är ridavstånd än om jag ska krångla och åka transport osv = tidsödande.
Ridvägarna här är dessutom mkt bättre och mer lättillgängliga, preparerade för häst och dessutom upplogade vintertid. Man behöver ej rida i trafiken.

Men ja, först ska jag ju få jobbet så att jag ens kan börja fundera. Intervjun är i em :nailbiting:

Lycka till på intervjun!

Till din häst hade jag nog valt alternativ 1 men för din egen del så verkar alt. 2 bättre. Det är ju lite skillnad att bo uppe i norr (antar att du bor ganska högt upp) än här nere. Där uppe hade jag faktiskt inte velat stå på ett stall utan träningsmöjligheter (ridhus). Även fast det är underbart att rida ute i snön på vintern så kan det bli förbannat kallt och att då inte ha möjlighet att ta sig iväg till ridhus är inte så kul.

*kl*

Tog ut Prins ADHD på terrängbanan för första gången för året igår. Hade absolut ingen förväntning alls och hoppades att han på sin höjd skulle slänga sig och kanske sticka ett par gånger, men i alla fall inte vara spooky på hinder (är han i sitt esse så drar han fram alla tricksen). Visst var han pigg, lite explosiv och jag fick låna en martingal för att han inte skulle bocka så våldsamt att han stod på näsan efter alla hinder :angel: men han gick fram överallt och hoppade allt! Det enda jag bestämde att vi skulle skippa var alla hinder i nedförsbacke (eftersom han bockade nog ändå) men nedhopp och djuplandningar var inga problem. Inte heller gravar, coffin, vatten med hinder ner och upp ur (räcke och trappa), olika hinder (både naturliga och färgade) samt sned anridning och något lite smalare och tittigare. Han bara hoppade allt utan att titta och var till och med draghjälp både i coffin och vatten. Verkade ha roligt, var avslappnad (inga skutt han gjorde var för att han var spänd och stängde av mentalt) och blev knappt trött av 1,5 timme på terrängbanan. Han såg väldigt stolt ut efteråt.

Det verkar faktiskt som om det kan ha lossnat nu :love: ska byta betsling till nästa vecka (till ett bett som fungerar med martingal, jag vill bara rida på pelham utan något som drar i tygeln). Mamma hade en teori som hon lade fram häromveckan när han gick som en miljon på hoppträningen, att han går fantastiskt vartannat år och att vartannat år har varit en transportsträcka. Hennes bevis lyder enligt följande...

1 år: Välväxt och fin, fick bra omdömen och poäng på förvisningen.
2 år: Hade lite bekymmer och var ful och raggig som de flesta andra tvååringarna.
3 år: Skolboksexempel att rida in och blev klass 1 i både hoppning och dressyr på treårs.
4 år: Skötte sig egentligen men fick bedrövliga resultat på kvalitén.
5 år: Lossnade i hoppningen och nollade 120 samt gick sina första meeting med guldstjärna i kanten, avslutade sitt femte år med att debutera LA-klasser med bra resultat på stort meeting.
6 år: Blev inget klokt av det, vare sig i hoppning eller dressyr eller fälttävlan. Det var hela tiden något litet som gjorde att jag aldrig kände att vi kom ur startgroparna.

Och nu har jag härlig ridbarhet (visserligen med lite krångel emellan men det lossnar alltmer) och han har uppenbarligen lossnat ordentligt i terrängen sedan förra året samt känns helt underbar i hoppningen. Mamma har kanske rätt :cautious:

Och här är LA:3

http://youtu.be/1UynrIbu14M

7or på första mellantraven, övergången till mellanskritt, en galoppfattning och gångarter, framåtbjudning och ryttaren på det allmänna intrycket. 6,5 på första skänkelvikningen, ökad skritt och mellanskritt, en galoppfattning, sista travbiten och avslutningen. 6or resten.

Kollade bara MSV C filmen. Poängen känns ju som om de stämmer med ritten. Man ser ju att han fortfarande är lite spänd och inte helt lösgjord inne på banan. Fortfarande lite ostadig i formen också. När det släpper kommer ni direkt ligga på höga procent. Jag personligen skulle vilja se att du släppte fram honom lite mer i tempo och se vad som händer.

Sluta behöver tränas lite va? :D Blir ju nästan skänkelvikning. Frambenen är ju inte parallella med spåret.
Vi har precis själva börjat träna skolorna och det går bättre än skänkelvikningarna men det är väldigt svårt ändå.

Jättefin säsongsstart oavsett! Heja er!

Hahaha gillar din mammas uträkning.
Så kul att du börjar få ordning på honom. Sjukt talangfull häst.

Det är väl så... att mammor har rätt :D det roliga är ju att det verkligen stämmer på året hittills.

Jag sa precis till tränaren i fredags att jag tycker vi bara stått och stampat 1,5 år men nu börjar det äntligen hända grejer så jag hoppas detta blir vårat år också.

Väl framme som 3 åring
Fina resultat som 4 åring, klass 1 på Kvalitéen, och 64 och 68% i LB.
5 åring katastrof år
6 åring, bra på våren sen sparkade och tappade 3 mån.

Tror vi får ge dem tid kroppsligt. Det är inte förrän nu hon börjar se normal ut över rygg och då har jag inte ändrat min ridning. Det har bara tagit tid helt enkelt. De här med mycket blod tar lite längre tid att muskla upp.
Du har ju haft lite mer mentalt med din med jag tror det hängt ihop mycket med att han inte varit klar kroppsligt heller.

Lycka till på intervjun! :) Jag tycker båda alternativen låter bra på olika sätt. Du kan ju alltid försöka få in en fot på stallet som var närmare anläggningen och ha lösdriften som plan B? :)

Gabby_Ossi: Vilka härliga bilder från framridningen! Han ser så himla trevlig ut! Det var ju inte alls långt bort från placering, härliga start på årets tävlingssäsong! :)

Marvin: Vad fina ni är! :love: Känner igen det där med det mentala, jag ser fram emot tävlingen den 3/5 med skräckblandad förtjusning, mest skräck. :D

Undret: Haha! :D Det är bara att köra på i år då, så mycket ni bara kan. ;)

KL
Hoppträning ikväll! :banana:

Hehe, inget har varit klart på min innan :p och dessutom är han begåvad med en extremt smal rumpa och spetsigt kors (och det är ju inte ens massa blod i honom, han är väl så mycket halvblod man kan bli idag), så det är svårt att få dit de muskler man skulle önska för att han skulle få hjälp med att rodda upp de där långa bakbenen. Men det kommer så sakteligen, och nu hänger han i alla fall ihop i kroppen och känns ridmässigt finare under längre sammanhängande perioder. Förut gick det från 100 till 0 på en vecka om det började växa lite någonstans.

Och jisses vad han kan röra sig när man petar in allt på rätt ställe i ramen och han får möjlighet till det. Tränaren sa till och med det magiska k-ordet på slutet av senaste träningen, inte trodde jag att det skulle gå att få fram ur hans trav :up: men när vi introducerade lite tramp så gjorde han ju faktiskt några helt jämna och rena steg på första försöket (sedan blev han förbannad och så fick vi lägga det på hyllan för ett tag framöver). Något finns allt där inne, och det är ju kul att försöka lirka fram det (i alla fall för det mesta).

Här är Bruces facit:

3 år: En liten köttbulle som bara var hingstig och dryg och som inte gick att rida utan tre piskförare på marken.

4 år: Hoppdiplom och klass I gångarter på kvaliteten, hoppades in med ryttare och hann starta en 90 cm med 4 fel.

5 år: Felfria rundor i 1m och 110, startade 2st 120 med 22 fel i båda. Debut på dressyrbanan med 64% i LB, gick som bäst på 70% och flera vinster och placeringar. 64,5% i LA:3 och 65% i LA:1 som bästa procent och en placering i LA:1.

6 år: Vinster och placeringar LB med 78,7% som bästa resultat. Placeringar som bäst 2a upp till 69% i LA:1. Som bäst 64,5% i LA:3, inga plac. Startat MsvC:1 med 60,4%.

Hela förra året kändes lite stagnant, jag trodde ju först att vi skulle kunna starta MsvB och kvala Breeders :o.
Men å andra sidan gjorde han ju väldigt mycket som 5-åring, från att i princip aldrig vara tävlad till att gå 1.20 hoppning och LA dressyr. Så det är kanske det som slår tillbaka nu, att allt gick så himla fort i början...

Så känner jag lite också. Att allt gick så himla fort i början och man var så bra med och sen....... tvärnit.

Vi får hoppas att vi alla får debutera MSV B i år och ta chansen när de bara är 7 och vi slipper kvala :)
Just nu känns MSV B väldigt långt borta med tanke på hur långt vi har kvar till bytena.:o

Jag som knappt haft ponnyn fram tills i höstas trots att hon varit min på papper sen hon var 2,5 tycker utvecklingen börjar visa sig först nu. Då hade hon noll kondition och styrka. Nu finns konditionen, "bara" styrkan som ska dit. Nu ser jag väldigt mycket fram emot att börja träna mer regelbundet, köpa dressyrsadel och börja komma ut lite. Siktar på LB:2an som jag anmält mig till i maj och sen får vi se hur tävlingarna ligger, jag jobbar varannan helg så det krockar en hel del tyvärr. Kommer bli roligt att se hur långt vi tar oss. :)

Bara jag får sälja 10an kommer det bli mycket enklare. Då kommer det kännas lättare och roligare att satsa mer tid och pengar på bara henne och verkligen ta hjälp och få möjlighet att utvecklas. Jag vet en dressyrtränare som jag så gärna vill rida för men det är för dyrt när jag har två som ska hållas igång.

Kämpar som flera av er andra också på med att sitta ner hyggligt. Jag har alltid haft mer eller mindre svårt med den biten och nu har jag ju en häst som inte är helt lätt att sitta på. Hade mer träningsverk efter ett pass utan stigbyglar på honom än efter ett pass på gymmet... Skulle jag någonsin välja häst i framtiden så skulle nog det här vara en faktor:o

Longering is the shit!

Vi var på första riktiga terrängträningen sedan i juli och skadan. Pållan var väldigt pigg och glad! :bump: :bump:

Jag tycker faktiskt fortfarande att första träningen för året är lite läskig. :o Nu har vi ändå tränat inomhus och ridit i tempo, och jag har ridit en hel del i mina korta stigläder, och ändå känns det ovant och vingligt när vi kommer ut på banan och hästen far och flyger åt alla håll.

Efter att vi hoppat lite bana blev hon mer ridbar och vi avslutade med några riktigt bra spång, sista över den stora graven som vi inte hoppat förut. :love:

Vad härligt det låter! Så himla roligt att ni är igång igen! Heja er! :) :)

KL
Igår var det hoppträning, tjoho vad kul det var! Jag hittade ett par sporrar längst ner i syrrans ryktlåda när jag skulle leta rätt på lindor, det har jag tänkt prova länge så jag lånade dem. Jisses vilken skillnad det blev på ponnyn! :o :love: För första gången nånsin kom jag åt henne ordentligt även i vänster galopp och hon kändes precis lika fin åt båda håll. :love: Hon var helt ljuvlig att sitta på i uppvärmningen. Men det blev så mycket tryck i traven att jag inte kunde sitta utan föll fram. :o Men galoppen var heeeelt outstanding. :love: Klockrena fattningar, rund och bärig i uppförsbacke, jag bara njöt!

Så blev det hoppning och lite mindre prydlig ridning. Mycket travhoppning och gymnastik - väldigt nyttigt! Ponnyn blev jättelycklig och hoppade precis lika bra som alltid. En övning var travhoppning, en bom på marken och sen skulle de hoppa upp sig över ett räcke. Det räcket låg kring en meter som högst, jag kände mig typ megastolt som tordes styra emot! :D Hon hoppar så lätt också, bara matar en med självförtroende. Och tränaren är fantastisk, man får så mycket pepp och lika mycket glatt beröm som konstruktiv kritik.

Avslutade med en liten bana, duktig ponny hoppade så fint. :love: Jag hade med mig 10an som blev filmad hela uppvärmningen, så tyvärr kom inte lilla grå med, hade varit så kul att se hur det såg ut från marken! Men när han var färdig med hoppningen så blev det lite film på oss också! :) Ska klippa ihop lite så ska ni få se. :)

Jag är glaaaaaaaaaad! :D

*kl

Jag ska nog inte ens ge mig in på att skriva årsstatistiken på min häst. Blir så deprimerande.

Har ingen alls bra känsla efter intervjun igår. Dock blir pinan kort, får besked denna vecka.
Denna gång är konkurrensen stenhård, 71 sökande och 5 på intervju. Jag misstänker att det fanns fler hemvändare med mer erfarenhet bland de intervjuade. Min enda "fördel" är att jag är kvinna, om man nu gillar kvotering vilket jag inte gör. Men i den här branschen är det knappast min kompetens som är utslagsfaktorn. Tyvärr.
De efterfrågar mer mångsidighet än jag har, och det stör mig att det är saker jag inte heller kommer att få så länge jag är kvar på nuvarande jobb då vi har en smalare arbetsuppdelning här än på de flesta ställen där man blir mer mångsysslare. Så jag kunde inte peka på att jag blivit mer värdefull nu efter 3 år än jag var för 1,5 år sedan då jag var på intervju senast. Men det beror ju på upplägget på mitt företag, så det spelar ingen roll om jag blir kvar 3, 5 eller 7 år liksom. Jag kommer aldrig ha de arbetsuppgifter som man eftersöker.

Så. Det känns skit. Har snorat och gråtit halva natten. Inser att trenden pekar i samma riktning som alla andra områden i mitt liv just nu. Lever ännu på hoppet, men chanserna är små.

Men ja, då kanske jag slipper det angenäma problemet att välja stallplats:meh:

Här kommer filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=4-FkdIB7SQo&feature=youtube_gdata

Och en bild från innan vi åkte hem. :)

IMG_20140408_200938_zpsc7f9d032.jpg

Stjarnfrukt: Vet hur jobbigt det är att gå och vänta på ett svar, men håller ändå tummarna för att det är positivt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24