Sv: 07-ornas 16'e tråd!
KL
mer dressyrträning åt folket säger jag, med anledning av diskussionerna att inte kunna sitta ner i trav på sina hästar
Det är ju faktiskt grundläggande att kunna göra det även om man är hoppryttare så ska ju hästarna dressyrridas på ett gynnande sätt för att få en fin hopphäst.
jag har trimmat 2 hästar idag, både 07a och 00:a. 07 kändes hyfsad men var lite ånglokig, han rör sig jättestort och har mycket motor så det gäller att kunna sitta i och för den skull inte bli bromsande i handen. Tyckte dock det löste sig bra innan passets slut. 00a hade en lite räv bakom örat idag och var ganska pepp (han är svår med att han växlar väldigt mycket i fråga om hur mentalt balanserad han är på olika sätt). Gäller att inte själv låta sig styras av hans mentala invå utan bara lugnt och koncist rida på och rida ur det hela. Satt lite löst några gånger på kortsidan vid sargdörren då jag hade ytterdörren utanför sargen öppen pga det fina vårvädret, och det körde lite bilar/togs in några hästar därutanför några gånger
utöver det blev det ett riktigt bra pass i sig, red mkt grunder, övergångar och tempoväxlingar och taktväxlingar under bibehållen gångart osv. Slutorna funkar riktigt bra nu och han känns mer liksidig än ngnsin i dem både i trav och galopp så det känns roligt.
Det har ju tagit ett tag att hitta tillbaks efter min långa konvalecens med bruten arm då han reds av andra och jag förlorade all min ridkropp på de nästan 6 månader det tog totalt innan jag fick rida fullt ut, så även om hästen hölls igång under tiden behöver man ju hitta tillbaka som ekipage tillsammans, men nu känns det som vi börjar göra det iallafall