07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Det är väl inte svårt att bara hålla i ett par tyglar om det inte händer nåt annat. ;)

Vi tränade dressyr för westerntränaren idag igen, och pållan var jättefin. Plötsligt fungerar övergångarna, hon visar lite trav och jag sitter ner i den! :eek: Fortfarande långa vägar att gå, men det är så himla kul att känna att det går framåt!

Tränaren skulle gråta en skvätt i bilen hem sa hon... :D

Vad roligt att det går så bra!

Nu har jag gett mig tusan på att jag ska lära mig att sitta ner i traven på min häst! När jag red på ridbanan i tisdags gick det riktigt bra. Igår red jag ut och satt ner en del och det gick bra så länge han var avslappnad. Dock var han lite på tårna så det blev mest lättridning. Men jag är glad att han inte flippade ur trots att han var spänd och pigg :D Idag får jag sällskap på min uteritt och då är han lite lugnare.

Kul att kunna rida ut tillsammans! Roligt ändå att han är pigg att rida :)

Marvin, så roligt att det går bra och att du hittat en tränare som ni trivs med.

Stjarnfrugt, jag tycker inte du tänker helt fel som funderar på att låna ut till avel. Du kanske inte skulle ha någon häst alls så länge utan vara hästlös ett tag? så du får känna vad du verkligen vill? :) 1 1/2 år får du räkna med att hon blir borta om hon går i avel. Klart man kan rida även ett dräktigt sto men det blir inte samma sak.

Känner mig taskig mot GP som aldrig hittar på något kul med henne, blir ridning på ridbanan flera gånger i veckan. Rider ut en del men alltid utan sällskap och grusvägen är just nu hård o tråkig..
måste göra slag i saken och åka iväg till någon som har skog, tror GP hade gillat det.
Men idag ska vi iväg o rida för tränare. Insåg när jag såg en film på oss att det var tvunget. :p Hoppas GP tycker det är lite roligt i alla fall att komma hemifrån.

Jag tänker lite som så att om hon blir mammaledig så blir det nåt annat fokus än ridningen. Det är liksom helt okej att hon bara rids ut osv. Det blir en mindre risk för att man sätter igång för snabbt efter skadan osv. Samma sak om jag nu skulle lyckas få ihop det att kunna ha två hästar, det blir mindre frustration och det är lättare att tänka att det får ta tid.
Nu är jag ju givetvis inte så het på gröten att jag kommer att forcera i vilket fall, jag vill verkligen inte förvärra något. Men känslan av att ta det lugnt med henne blir mindre frustrerad om jag får ägna mig åt nån rolig ridning vid sidan av.

Hästlös är inte ett alternativ. Jag var borta från hästeriet i 6 år mellan 2002 och 2008 och jag har fått kämpa hårt för att bli av med ringrosten. Nu när jag känner att jag faktiskt börjar bli en hyfsad ryttare igen tänker jag inte låta mig rosta ihop. Min häst är dessutom den sämsta att få tillbaka sen om 1,5 år ifall jag inte ridit ordentligt under tiden :crazy: Jag är mer taggad än nånsin att satsa på det här, men jag är sjukt less på känslan av att det alltid ska vara så tungrott.

KL

I dag va de min tur att trilla av min häst, eller snarare bli avkastad. :mad: Skulle i morse varar med på "hopp"träning för första gången på många år. Vi är ett gäng dressyrtanter som ska börja mkt lågt med bomövingar. Min häst va mkt taggad och lite lite tvångig med annan sadel, vrålbrunstig, mkt hästar och bommar på hela ridbanan. Efter första skuttet i galopp, spänner hon ryggen och får ett ordentligt tvång över nästa "hinder" och skickar mig backen. Landade på rumpan och gjorde mig inte alls illa. Satt upp, blev ledd ett par varv på mkt spänd häst och sen tog jag de igen i trav och hon höll sig i skinnet. Knashästen! Avramligen känns helt ok, men gillar inte att hon mitt i ett pass tvångar utan anledning. Tidigare har de alltid varit vid uppsittning/första stegen, men nu hade jag ju ridit i ca 30 minuter.
Så här stort va "hindret" :p Känner mig verkligen som ett proffs.:D Sambon undrade om de va någon som såg och om de skrattade.

KL
mer dressyrträning åt folket säger jag, med anledning av diskussionerna att inte kunna sitta ner i trav på sina hästar :D

Det är ju faktiskt grundläggande att kunna göra det även om man är hoppryttare så ska ju hästarna dressyrridas på ett gynnande sätt för att få en fin hopphäst.

jag har trimmat 2 hästar idag, både 07a och 00:a. 07 kändes hyfsad men var lite ånglokig, han rör sig jättestort och har mycket motor så det gäller att kunna sitta i och för den skull inte bli bromsande i handen. Tyckte dock det löste sig bra innan passets slut. 00a hade en lite räv bakom örat idag och var ganska pepp (han är svår med att han växlar väldigt mycket i fråga om hur mentalt balanserad han är på olika sätt). Gäller att inte själv låta sig styras av hans mentala invå utan bara lugnt och koncist rida på och rida ur det hela. Satt lite löst några gånger på kortsidan vid sargdörren då jag hade ytterdörren utanför sargen öppen pga det fina vårvädret, och det körde lite bilar/togs in några hästar därutanför några gånger ;)
utöver det blev det ett riktigt bra pass i sig, red mkt grunder, övergångar och tempoväxlingar och taktväxlingar under bibehållen gångart osv. Slutorna funkar riktigt bra nu och han känns mer liksidig än ngnsin i dem både i trav och galopp så det känns roligt. :) Det har ju tagit ett tag att hitta tillbaks efter min långa konvalecens med bruten arm då han reds av andra och jag förlorade all min ridkropp på de nästan 6 månader det tog totalt innan jag fick rida fullt ut, så även om hästen hölls igång under tiden behöver man ju hitta tillbaka som ekipage tillsammans, men nu känns det som vi börjar göra det iallafall :)

Kul att du är så igång igen! Kan tänka mig att det tar lite tid att komma tillbaks i ridform efter så långt avbrott.

Red lektion både igår och idag. Tränaren igår tränar tränare idag så det funkar bra.
Igår gick det jättebra. Tränade lite MSV C grejer och tvärningen är okej i skolorna men formen måste upp. Enkla bytena funkade faktiskt riktigt bra också.

Idag gick det INTE bra. Hon var trött och när hon är trött så blir hon tittig så det kändes som om vi tränade på att rida i hörn hela passet och hon var en riktig bitch ibland. Hon är så snabb på att hamna bakom skänkeln att det är ett skämt. Jag blir tokig när hon är såhär. Okej jag överdriver lite men det kändes så. Bitvis var hon jättefin så det var ju lite positivt och tränaren sa att det är en jättefin häst.

Anser ju mig själv som dressyrryttare, men har väldans svårt att sitta ner på min egen häst i trav.:meh: Andra hästar går bra, men hon blir lätt spänd och laddad och släpper inte ner en i sadeln. Halsen blir kort och jag tappar rygg och bakben. Visa pass blir de endast lättridning i trav, för att få henne att jobba korrekt och andra dagar går de helt ok att sitta ner.

Men hallå, ni hoppade väl ändå högre än det där ? :confused:

Hoppas du inte är öm i baken imorgon efter avfallningen :D

Skönt för dig mackan att ha hittat tillbaka efter konvalescensen :) Vad hände när du bröt armen?

Idag har jag o GP tränat dressyr för tränare. Jag tycker faktiskt att det är lite träligt :o men behövdes och vi fick mycket hjälp och tips. Det fanns hinder uppe på anläggningen också....och både jag o GP tittade lite extra på dem. Hade hon inte varit så trött efter träningen hade vi tagit några skutt för skojs skull men det får bli en annan gång.

Kan inte låta bli att få lite dåligt samvete när jag är borta på träning, hemma har bebisen fått vattkoppor och är lite gnällig så maken lämnade tacksamt över henne till mig när jag kom hem. Det tar ju alltid sån tid när man är iväg med hästen, mocka ur transport, körning fram o tillbaka etc. Jag ringde dessutom hem från träningen för att be maken kolla i monitorn om andra hästen börjat föla och så hörde jag ett bebisvrål i bakgrunden. Ibland känns det som att hästarna tar mycket plats... men det är jag ju iof glad över att de får och kan göra.

Senast ändrad:

Ja mer dressyrträning är aldrig fel :) Dock måste jag säga att hästen jag har nu är den värsta jag någonsin suttit på i traven och speciellt nu när min bålmuskulatur är sämre.

Men jag hoppas att jag ska komma igång och träna snart :)

Hygglig sambo du har förresten :D ;) Min schyssta pappa sa samma sak en gång när jag ramlade av under en Hubertusjakt för många år sen. "Var det någon som såg det?" Precis det man vill höra :meh:

Men åh, hon var såklart överlycklig som fick hoppa!

Fast jag förstår att du inte vill hoppa högt om hon får en sadelgjordstvångsreaktion (akta er för särskrivningar) över hinder, ush så obehagligt!

En vän här har köpt en riktig sadeltvångskuse. Den får tvånganfall under ridpass om det händer något så den spänner ll. Rätt otäckt faktiskt. Samtidigt är jusen ganska klok så hon sansar sig snabbt och går att få lugn genom att stanna den. Lite läskigt för ryttaren bara när man ber den gå fram igen eftersom man inte helt vet hur den ska reagera...

Hoppas du inte slog dig alltför mycket och att du inte blev helt avskräckt från de höga höjderna;).

Kom just hem från kvällens tävling. Började med att jag halvvägs på den nio mil långa extremt skitdåliga vägen dit inser att jag glömt kavajen. Inte bra. Ja ja inte mycket att göra utan hoppades på snäll människa eller ev dispens att rida i svart v-ringad tröja som jag hade på mig. Väl framme så fick jag låna en jättefin GPA-kavaj av en tjej i sekreteriatet (hurra för snälla människor!).

I mitt stilla sinne tänker jag "gott om tid" och kollar en ritt på läktaren. Går ut för att plocka ut kusen och inser att det inte alls är gott om tid. När jag sitter upp är det tjugo minuter till min start, vill iaf rida fram en halvtimme. Kommer in på framridningen och märker att det är jättetungt. Barbie är gansk underlagskänslig och detta funkade inte alls. Märks att hon inte alls fixar att skjuta ifrån och jag tror det har att göra med att hon är lite svag i bakknäna. Så jag vile inte rida för mycket där utan red bara igenom henne lite lätt. Den förvända galoppen funkade inte alls och red inte ens en enda skänkelvikning.

Inne på banan var hon spänd men underlaget passade henne väldigt bra. Fick ett par minuter att rida runt där inne som var välbehövliga. Programmet kändes okej, men jag var lite stressad mentalt och kunde varit mycket noggrannare i fler moment. Fick en felfattning från skritten också när det kom folk upp på läktaren i samma ögonblick. Sånt som händer tyvärr. Red inte den förvända helt korrekt eftersom jag var rädd att hon skulle slå om slarvade jag med vägen och tappade rätt myclet poäng. Men hellre det än att hon slår om.

Red iaf ihop 64,6% och fick med oss en röd rosett hem:). Världens bästa Barbieponny!!

1512850_10202693526331207_746408900_n.jpg

Grattis! Jättebra, speciellt under de förutsättningarna!

ps; är det den underbara killen med schabraken på bilden? ;):D

Jag har laddat upp inför dagens tävling med att gå jour hela dagen. Lyckades skaffa mig en sen starttid, så startar sist kl 11.34 i morgon, hoppas jag hinner fixa färdigt allt tills dess. Ingen aning var mina nummerlappar är t.ex, men hoppas de dyker upp i morn. :angel:

Jag (som inte har några barn och således brukar bli utesluten ur tycka-till-klubben) tycker snarare att det är bra om man som mamma får komma iväg ibland. Jag tror att det gör gott, och jag är övertygad om att barnen i längden mår bättre av att ha en mamma som bevisar att det går att ägna sig själv egentid.
Dessutom tror jag att i många fall är det enda sättet för mannen att verkligen tvingas vara delaktig i föräldrarollen, att inte alltid kunna ropa på barnets mamma när det kniper. Åtminstone är det mina iakttagelser från småbarnsföräldrar i min närhet.

Min syster gick tillbaka till jobbet för att tvinga pappan att vara hemma på heltid med första barnet, och således få en dräglig familjesituation hemma. Det var olidligt för henne att vara coach till honom för jämnan. Han blev tvungen att lösa problemen som uppstod i och med att hon inte fanns till undsättning.

Sedan att jag är allmänt anti till att vara kvinna, gör ju inte min åsikt mindre när det gäller att karlar åker räkmacka genom det mesta med att få barn. De slipper graviditet, förlossning, amning och hormonproblem. Så nog fasen kan karln väl ta hand om en prickig gnällspik en halv dag :angel:

Senast ändrad:

Ang nedsittningen så är det väl helt rätt tänkt. Det är väl ingen ide att sätta sig på en häst som inte släpper igenom ryggen? Jag har det ofta i bakhuvudet som en av mina gamla tränare sa till mig - du kan inte sitta ner förrän du har nåt att sitta på. Helt rätt i mina ögon.

Obehagligt med tvånganfallet under ridningen. Det är ett problem jag alltid varit förskonad från, tackolov.

Måste säga att det är en jäkligt bra prestation med de förutsättningarna. Tyder på rutin, fokus och bra nerver. Grattis :)

Ja, det är min underbara schabrakman på bilden:D. Observera att jag har kittat honom i en Kingslandmössa:p.

Hoppas tävlingen gått bra! Jag gillar inte alls sen starttid. Uppenbarligen blir jag helt oorganiserad när jag har för mycket tid på mig... Nästa helg ska jag starta den prickiga också i klassen innan jag ska rida Barbie. Har bett om att få så många starter som möjligt mellan hästarna så jag hinner köra hem och byta häst. Den prickiga kan inte stå still i släp utan att gå över bommen. Jobbar även natten innan. Förstår inte riktigt hur jag har tänkt att det ska fungera i praktiken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025