07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Tro mig, jag vet vad motgång innebär. Du har all förståelse i världen från mig när det känslan av att hela världen rämnar vi ens fötter. För ett antal år sen tröttnade jag dock på den känslan och gjorde ett antal drastiska förändringar som idag gör att jag fått en annan kontroll. Ffa lärde jag mig att våga förändra och uppskatta det jag har, att identifera det dåliga och sortera bort det/dem.

Jag hoppas så innerligt att du får jobbet och kan flytta tillbaka hem igen. Har all tro att den förändringen kommer att ge dig en mer positiv syn på allt som händer dig:).

Skönt att benet verkar bli bättre iaf.
Ja i dagsläget kommer det bli perfekt att ha stallet så nära. Tänk vad man måste spara tid om inte annat :)

Kl

Tack alla andra också! Jag har firat det idag genom detta:
http://youtu.be/qBkbfpAglwk

Vågade dock inte brassa på ordentligt när jag höll telefonen :D

Vad är de för pappa på dina ponnies?

Efter gårdagens bottennapp med Elle, hade vi en helt ok ridtur i dag. Lite spänd till en början och fick ledas en stund i skritt och trav. Sen låg fokus på att ha avslappnad häst. Bara lättridning i trav och lätt sits i galopp. Helt ok känsla på slutet.

Är så dålig på ponnyhingstar. Såg att de stod en godkänd ponny i stallet bredvid, men de va Jarno RP. Jäkligt snygg sak.

Mina är ren connemara:). Juno Rory tävlades av Jeanna Högberg och Emelie Brolin när det begav sig. Han vann SM i dressyr fem gånger och tog ytterligare fyra medaljer.

Jarno är väl en isabell? Himla snygg har jag också för mig:).

Jag är verkligen inte ute efter att plocka poäng i elände. Är det nåt jag avskyr så är det när folk (och framförallt jag själv) tar på mig offerkoftan. Men jag har i hela mitt liv fått kämpa för enkla saker som att bara orka kliva upp, vara lite glad, tänka en positiv tanke. Jag har alltid varit depressivt lagt, sedan jag var barn. Jag har provat på en massa spännande delar av livet, tackolov gjorde jag det tidigt så jag kanske slipper senare. Utbränd, döende i anorexi, långtidssjukskriven osv osv osv. Numera är jag väl frisk sedan många år, men min tröskel för när orken tar slut är lite lägre än för många jag känner. Motgångar har jag aldrig lärt mig att ta med en klackspark.
Med tiden har jag lärt mig ett tankesätt att intala mig att "det inte är så farligt", men går det då åt helsike igen så är det kört. Jag kan inte rycka upp mig. Jag måste få vara förbannad, dra täcket över huvudet, tänka att livet är slut osv för att sedan kanske få lite distans.

Detta med hästen var droppen. Så länge hästeriet funkar kan jag på¨nåt vis hålla resten i schack, eftersom hästeriet är det enda jag verkligen hänger upp livet på. Då hon fastnade intalade jag mig att "det är nog inte så farligt" även om jag rent logiskt kan förstå att saker händer när dom sitter fast i en vägg. Jag var tvungen att försöka lura mig till bättre tankar. När jag började sätta igång henne och red i alla gångarter tänkte jag "gud så skönt, det var inte värre än såhär".
Sedan när senskadan upptäcktes och allt därikring rehabilitering och besvären att ha henne vilande då brister det... jag har inte övat upp förmågan att tänka positivt, intala mig att det inte är så farligt, eller framförallt att stå emot alla negativa känslor som väller över en när precis allting går åt helsike. Eller småsaker kommer och komplicerar på vägen, tex nu lymfangiten.

Till det då övriga osäkerheten över allting just nu. Vart jag ska bo, hur jag ska bo, förhållandet, nuvarande jobbet som är pest, nytt jobb jag inte vet nåt om, trasig bil... Jag har inte kommit så långt i min tänka-positivt-skola att jag mäktar med det.

Senast ändrad:

Vad roligt, alltid spännande med första tävlingen ihop! Och det är alltid roligt att komma så långt som till tävling med tanke på allt som kan hända på vägen. Er väg hit har väl inte varit spikrak om jag inte minns fel. Jag har också anmält mig till ngr LB vilket känns lite kluvet då jag var i samma klasser för ett år sen... Men jag är glad för om vi kan få till lite starter och har roligt:) och har lärt mig att sluta jämföra med hans väldigt talangfulla mor. Ett "problem" vi har är att han alltid har haft otrlligt lätt för att byta/slå om i galoppen vilket har gjort förvänd mer eller mindre omöjligt utan att det resulterar i rena bytesorgien:meh:. Han anser även att det är bra att förekomma på vanliga diagonaler då vi ju kommer att byta varv vid väggen... (min tanke är ju att bryta av väl vi kommer dit)

KL

Ifrån oss har det varit tyst ganska länge så kan ju vara på tiden att berätta lite hur det går för Avalon. Var idag iväg på första träningen sen i höstas. Har inte ridit henne så mycket själv de senaste månaderna då en annan ridit till henne. Hon blir bättre. Men resan är fortfarande lång. Ibland undrar jag lite över om jag klarar av en häst av hennes kaliber. Men vi får se på dom små framsteg vi gör. Träningen gick ut på att vi lade fram två bommar jag skulle rida runt för att få henne dit jag ville. Hon drar ju gärna iväg när hon blir spänd eller ser något. Så all fokus låg på att få henne lyssna på mig helt enkelt. Jag slet som ett djur men tillslut gick hon riktigt fint. Tåååålamooood :bow: Ska klippa ihop en film som jag delar med mig av så fort den är klar. Nu vet ni hur det ligger till lite för oss. Ska läsa igenom tråden och se hur det gått för er :)

10172866_10152063280928753_108953026_n.jpg

Ja det känns verkligen jätteroligt! För 2,5 år sen var hon ju två timmar från trappalanda, hade inte veterinären kommit sent så hade inte ponnyn funnits nu, väldigt svårt att tro i dagsläget! Hon har utvecklats massor i vinter, nu är det mest jag som inte hänger med. :o Det är så svårt att sitta ordentligt i dressyrridning i en hoppsadel... Hon har så mycket potential så det ska bli så roligt att se hur långt vi kan ta oss! :) LB känns som en början, men det händer egentligen lite för lite i programmet för att det ska passa, det ska gärna hända nånting hela tiden. Jag kommer tappa bort mig på alla långa transportsträckor. :p

Kul att ni också kommer ut! Man måste ju börja nånstans. :) Din låter precis som min förra mamma-häst, hon var lite för smart för sitt eget bästa. Red man lektion och gjorde samma övning många gånger så gjorde hon av sig själv efter två försök. :p Vad har du som mål för i år? :)

Kl
Jag köpte tävlingskläder i måndags! :o :nailbiting: Både kavaj och vita ridbyxor och ett vitt schabrak. Det trodde jag nog aldrig skulle inträffa igen. :p

Var ut på tur idag. Blir alldeles tokig på mig själv som inte kan sitta ordentligt, jag blir helt slut efter bara en liten stund. Hur tusan ska jag överleva ett helt program!? Man studsar ju mest runt i den där sadeln när man försöker. :cautious:

Precis så känner jag ibland ang min häst. Hon är åtminstone väldigt stabil och befäst i sin utbildning. Hon gör dock inget gratis, men går ryttaren rätt så vet hon vad hon ska göra. Mkt skönt med en sådan häst.

Jag rider också precis en sådan ponny du beskriver, fast den här sätter upp huvudet som en stjärnkikare, vrider sig som en ostbåge och sen springer den. Fort. Flickan som äger den är ofta ledsen, även om hon inte säger det rakt ut. Och ponnyn är bland det svåraste jag suttit på i vuxen ålder :crazy:

Jag önskar så mkt att den här tjejen fick sitta på en välutbildad häst ibland, och få känna hur det ska kännas när man gör rätt. För hon är så gullig och ambitiös. Tyvärr är ju min häst inte den som bjuder på sig själv, men jag hade varit beredd att låta henne prova iaf. Om nu min varit ridbar :meh:

Hon red lite lektion för mig i tisdags när jag red Divan samtidigt. Det gick mycket bra och både ponny och barn var lugna. Hon ska rida för mig på lördag igen.

Det bästa var ändå mailet jag fick från mamman efteråt. Först frågade hon hur mycket jag ville ha betalt. Självklart ingenting då jag inte är utbildad eller har en firma. Gör det för att det är kul och för att ge ekipaget en chans. Mamman sa sen att det var så härligt att få hem en glad unge och att hon verkligen ville rida för mig för jag förklara så hon förstår. Då blev jag lite varm i hjärtat.

Denna ponnyunge är inte så gullig men ambitiös. Hon har varit väldigt dum mot ponnyn och ryckt och slitit i den och hela gården snackar skit om henne och tycker hon är vidrig. Jag HATAR sånt. Gör något i stället. Försök hjälpa henne istället för att snacka skit. Anledningen till att hon rycker och sliter är ju för att ponnyn är stark, outbildad och lite busig och för att hon inte vet bättre.

Hon ryckte och slet inte i ponnyn en enda gång i tisdags så det går ju att lära henne.

Härligt med tävling. Heja er!
Vi ska tävla nästa söndag.

Ang sitta ner så finns det bara ett sätt att lösa det på och det är att sitta ner mycket. Man måste hitta balansen och känslan och det går bara genom att sitta ner. Rid lätt tills du har fått upp ryggen och hon är avslappnad och sätt dig sen ner. Det är helt klart en vanegrej.

Nej inget som hänt men under vintern har det varit agility hinder på våran läktaren så fokus har legat på att få henne förbi dessa hemska saker ;) . Och få förbi henne i arbete så att säga . Nu är dem dock borta och hon börjar bli sig själv igen . Bytena har vi lagt helt åt sidan just nu . Hon blir för spänd när vi provar så vi väntar tills vår tränare tycker vi är redo för det igen .

Aha jag förstår. Divan vägrade ju gå i ett hörn i ridhuset mellan okt- feb och sen helt plötsligt igen en dag. Märkliga de där stona.

Ja jag ska försöka med det. Jag är så van att både fatta och sakta av till skritt numera, det har ju liksom varit lite fokus att hon ska komma ner på rumpan och sätta sig i avsaktningen (i höstas hade vi ju stora problem med den biten då hon bara bröt av i all hast och slängtravade iväg så fort jag gjorde en halvhalt). Så när jag provade till och från trav igår höll jag ju på att dö, haha. :p Ja, inte pga själva fattningen då men du fattar, hon saktade av jättefint men blev nog lite förvånad när jag ville ha fram henne i trav direkt. Själva övningen i sig gav verkligen resultat för jävlar vad hon travade! Men det blev så mycket så jag kunde ju inte sitta. :p Blev mycket trav och lite sådär hejdlöst studsande. Också är jag ju så envis så jag ville inte ge mig heller, för inne på banan får jag ju inte börja rida lätt om det blir jobbigt. :angel: Men jag ska göra som du sa, rida lätt tills hon slappnar av och jobbar och sen sitta ner lite kortare bitar så inte magen spricker. Jag fick ju ont i magen på en gång igår. :p

Ang den ponnyungen du hjälper. Min syster har varit sådär jävlig på sistone. När hon rider Queenie sitter hon bara och rycker och sågar och bankar samtidigt med kommentaren "hon går som en jävla KO!" eller så sitter hon och grälar direkt till hästen. Stackars Queenie fattar ingenting och gör väl ungefär som vilken häst som helst skulle göra när man får såna motstridiga signaler: står still med huvudet rätt upp. Då blir syrran ännu argare. Säger jag nånting blir hon förbannad på mig, "men säg åt mig hur jag ska göra då!". Då blir jag arg tillbaka och fräser att hon ska hoppa av också får hon helt enkelt inte rida mer... Hm, vilken härlig ond cirkel. :sneaky: Men ibland orkar jag bara inte med henne och hennes jäkla tonårshumör. :wtf:

Det finns bara ett sätt mot sådana fasoner och det är att tvinga dem att sitta av. Man rider inte om man inte kan bete sig. Tyvärr kan man inte tvinga andras ungar, och tyvärr är det inte alltid deras egna föräldrar gör det heller... Jag brukar åtminstone säga åt dem vad jag tycker om jag ser det. Men tyvärr är jag oftast ute dagtid och får bara höra rykten.

Jfrelin: Tycker du har helt rätt inställning om den tjejen. Det är inte lätt att ha en så svår häst i den åldern när man inte själv är rutinerad. Dessutom är det många ponnyer som inte är vettigt grundutbildade, en blind leder en blind.

Mamman till tjejen i mitt stall är överlycklig att jag hjälper dem. Och det värmer ju i hjärtat. Det gör det liksom värt det, tros att man mestadels får slita med denna och andra olatsponnyer.

Ja sist syrran var med till ridhuset fick hon inte rida efter att hon betett sig så illa. Hemma kan jag slita av henne, sitta upp själv, rida lite och sen får hon börja om. Men nu på sista tiden har det varit VARJE gång hon ska rida, så nu är jag ju banne mig nervös för att ens låta henne rida ut själv... Queenie har ju också ändrats totalt i vinter, hon har gått ner halva sin vikt på ett år och har för första gången både lite muskler och ordentligt med kondition. Klart det inte blir samma sak som att rida en trött och slö tjockis. Men inget blir ju bättre av att bete sig så illa. Det jobbiga är att ungen egentligen visst kan, hon har bra känsla i grunden. Tråkigt när hormonerna kommer i vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka