Sv: 07-ornas 16'e tråd!
Ptja, den tilltron har jag på nåt barnsligt sätt haft i hela mitt liv. Att om man haft det jobbigt en tid så ska det på nåt magiskt sätt komma nåt överjordiskt rättviseväsen och se till att man får framgång i proportion till motgångarna. Liksom att det blir ens tur i ordningen att ha det bra.
Men, nja. Jag måste säga att jag måste gå vidare i min livsfilosofi. Speciellt vad gäller det hästmässiga, så har det verkligen aldrig blivit nåt åt det hållet.
Det är synd att jag började rida igen som sagt. Min förra häst hade allt - senskada, kronisk ögonskada, kolikmage, benställningar som inte gynnades då han vid 10 års ålder inte längre gick att sko utan veterinärassistans (=blev endast på förbokade tider och knappast var 6e vecka, tappskor ej att tala om), enmanshäst som inte var lätt att hitta folk till osv osv osv... Det finns några orsaker till att jag var borta från hästeriet i 6 år efter honom.
Tyvärr är ju minnet kort. Eller så tänkte jag att det inte kunde gå dåligt igen efter alla år av slit. Antagligen det, eftersom jag alltid förlitat mig på den tanken. Så köpte jag min häst. Där väntade 1,5 års hårt arbete med att få ihop kemin, tekniken i ridningen, försök att sälja bort eländet och sedan när det inte blev av så var det bara att kämpa vidare. Igen. Kämpa, kämpa, kämpa och vad mer? Ja givetvis kämpa.
Sedan när det lossnade, och jag tänkte att NU är det min tur, nu får jag lite medgång och belöning för allt arbete. När jag äntligen har en häst som jag kanske får göra det jag velat göra sedan jag var liten, dvs tävla och träna med, när man anmält sig till tävlingar och hela baletten - Nej, då detta.
Som sagt. Jag måste överge min tro på rättviseguden. Om veterinären nu dömmer ut hästskrället idag kan jag ju åtminstone påminna mig om att detta var min sista häst. Jag är för gammal för att tro att det kanske ska börja gå bra bara för att man anstränger sig. Jag kan hellre spara alla mina pengar på banken och börja resa för dom. Det kanske iaf genererar mer positiva minnen än vad egna hästar nånsin gjort.