07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Vad roligt att du får med dig känslan in på banan:). Det gör all skilland i världen när man tävlar dressyr!

Tack till dig och er andra:bow:! Det är så roligt att vara på täving med Barbieponnyn. Alltid positiv, enkel och superrrolig att rida:love:.

*kl

Alltså, jag skäms över hur mkt jag gnäller i den här tråden... Egentligen borde jag sluta skriva, men det är min enda ventil.

Idag hittade jag min häst halt i hagen med ett telefonstolpsben, det dåliga benet givetvis.

Behöver jag skriva nåt mer? Nej. Jag har redan sagt allt jag har att säga. Flera gånger.

:banghead:

Idag är det dessutom exakt 6 veckor sedan hon fastnade i boxgallret. Så det var ju helt rätt sätt att uppmärksamma denna dag.

Men fy vilken otur du har:( Jag följer er i tysthet men jag lider verkligen med dig. Hoppas verkligen du får jobbet så att du kan flytta och få börja om lite och komma igen!

Detta driver mig till vansinne. Jag ångrar att jag trodde att jag skulle kunna börja om med hästar igen och att det skulle kunna få gå bra. Efter 6 år ifrån detta vansinne blev väl minnet av verkligheten för blekt. För vansinne är precis vad det är - att slita 7 dagar i veckan, lägga ner större delen av sina tillgångar, det mesta av sin fritid och allt det känslomässiga engagemanget man har - för något som bevisligen inte ger en spottstyver tillbaka. Bortsett från räkningar, blod, svett och tårar.

Jag önskar att jag åtminstone kunde vara religiös, så att jag hade haft en chans att se nån mening med detta. Men nej, det gör jag inte. Det är bara ren idioti.

Jag har ju inga egna barn, så jag har sagt åt min syster att jag ska inviga hennes i hästeriet. Men jag tar tillbaka det. Jag önskar inte ens min värsta fiende att ägna sig åt detta meningslösa i-landstjafs.
Det är synd att jag nu har en hästjäkel att sköta om. För jag har god lust att omgående börja tillbringa all min fritid till att hitta en annan sysselsättning. Vad som helst. Förutom detta.

Senast ändrad:

Ptja, den tilltron har jag på nåt barnsligt sätt haft i hela mitt liv. Att om man haft det jobbigt en tid så ska det på nåt magiskt sätt komma nåt överjordiskt rättviseväsen och se till att man får framgång i proportion till motgångarna. Liksom att det blir ens tur i ordningen att ha det bra.

Men, nja. Jag måste säga att jag måste gå vidare i min livsfilosofi. Speciellt vad gäller det hästmässiga, så har det verkligen aldrig blivit nåt åt det hållet.
Det är synd att jag började rida igen som sagt. Min förra häst hade allt - senskada, kronisk ögonskada, kolikmage, benställningar som inte gynnades då han vid 10 års ålder inte längre gick att sko utan veterinärassistans (=blev endast på förbokade tider och knappast var 6e vecka, tappskor ej att tala om), enmanshäst som inte var lätt att hitta folk till osv osv osv... Det finns några orsaker till att jag var borta från hästeriet i 6 år efter honom.

Tyvärr är ju minnet kort. Eller så tänkte jag att det inte kunde gå dåligt igen efter alla år av slit. Antagligen det, eftersom jag alltid förlitat mig på den tanken. Så köpte jag min häst. Där väntade 1,5 års hårt arbete med att få ihop kemin, tekniken i ridningen, försök att sälja bort eländet och sedan när det inte blev av så var det bara att kämpa vidare. Igen. Kämpa, kämpa, kämpa och vad mer? Ja givetvis kämpa.
Sedan när det lossnade, och jag tänkte att NU är det min tur, nu får jag lite medgång och belöning för allt arbete. När jag äntligen har en häst som jag kanske får göra det jag velat göra sedan jag var liten, dvs tävla och träna med, när man anmält sig till tävlingar och hela baletten - Nej, då detta.

Som sagt. Jag måste överge min tro på rättviseguden. Om veterinären nu dömmer ut hästskrället idag kan jag ju åtminstone påminna mig om att detta var min sista häst. Jag är för gammal för att tro att det kanske ska börja gå bra bara för att man anstränger sig. Jag kan hellre spara alla mina pengar på banken och börja resa för dom. Det kanske iaf genererar mer positiva minnen än vad egna hästar nånsin gjort.

Hade lite problem att se filmen första gången, men nu gick det bra... Superfin ritt :) Ser verkligen jämnt och trevligt ut!

Åh jag vet inte vad jag ska säga, vill så gärna se att det löser sig och går bra för dig o din häst.

Det behöver ju inte vara så allvarligt med benet, men jag förstår känslan, det gör jag verkligen.

Hoppas du får jobbet så det händer något positivt :) :up:

Vi får se vad veterinären säger idag. Men jag hittade inget sår, trots att jag klängde runt med pannlampa. Tvättade dock hela benet med Hibiscrub för säkerhets skull. Hon får ju alltid tjockt ben så fort hon får en skråma, men såhär jävligt har det aldrig sett ut utom då hon hängde fast sig i boxen. Ingen feber dock, bara lite förhöjd temp (38,1 istället för normala 37,7) så veterinären sa att det kan vänta till idag.

Jag ger upp alltså. Jag ser framför mig sjukhage, börja om med den avbrutna igångsättningen, understimulerad hästjäkel, dåligt humör hos matte, dyra räkningar, extraarbete och likförbannat ingen ridning... Jag vet att hästägandet innebär motgångar, men det är ju snarare det enda jag sett inom hästägandet om man slår ut det på stort, men att det aldrig är ens tur att få ha det bra!? Det har jag tröttnat på. Ordentligt.

Min häst är ju dessutom världens sämsta på att vara konvalescent. För att inte tala om igångsättningen som kommer efteråt om det nu blir ytterligare vila. Jag vill inte ens tänka tanken. Hon har varit deppig pga att hon inte fått jobba hittills, men iaf hållt sig på mattan genom stor hage och skrittandet under ryttare. Kan inte påstå att jag ser fram emot vad som kommer härnäst.

Är mest rädd att det är nån följd av den primära skadan. Jag har dock aldrig sett en senskada som blir lymfangit. Frågan är om en rejäl vrickning kan ge de symptomen?

Senast ändrad:

Åh vad duktiga ni är! Och vad bra att jag fick se film på vinst i programmet, nu kan jag ju ha er som förebilder när jag ska lära mig det! ;) Vilken härlig energi hon har!

Stjarnfrukt: Jag hoppas som alla andra att allt löser sig för dig. Förstår att det känns hopplöst, men det brukar ju ha en förmåga att reda upp sig tillslut. :) Om det nu är lång konvalesens så har du ju alternativet att byta häst med hennes uppfödare så får hon gå där på lösdrift och bara vara, det känns ju som det bästa sjuk-alternativet som du har beskrivit det. Och skulle du nån gång köpa en annan häst, köp då en ungponny. Det är ju det du vill ha. De har ju inte alls samma skadestatistik på dem. Nu när jag fått ha Queenie hemma så undrar jag ju hur i fanders jag orkat med de stora.

Senast ändrad:

Grattis till vinsten :)

*kl*

Jag åkte och red en P&R igår på ett väldigt tittigt ställe igår för att Herr ADHD skulle få öva sig efter onsdagens mindre lyckade föreställning. Red honom medvetet trött innan han skulle in på banan för att ha en avslappnad häst, vilket fungerade (och inte var särskilt svårt eftersom värmen låg på och hästen fick en smärre chock av den). Han varken trampade på stället eller var tittig utan gjorde allt helt avslappnat utan att skygga och hålla på. Han får dock inte riktigt plats på en 40-bana och tappade bakdelen en del i traven eftersom han var trött vilket drog ner poängen på gångarterna och travdelen av programmet rejält. Men väldigt fina omdömen och jag fick extra beröm för min sits och ridning, slutade på 65,9% (vilket var en tredjeplats på resultatlistan). Jag är bara så nöjd med att han var helt lugn och otittig samt väldigt trevlig och ridbar på framridningen (innan han blev trött).

1002667_10152038241346299_1808784673_n.jpg

Lymfangit och Finadyne 5 dagar. Inte belastningshalt utan bara halt pga svullnaden. Slipper sjukhage, tackolov. Kan promeneras vid hand tills hon är ohalt.
Hon har några gamla sårskorpor som hon haft i 2 månader. Det är det enda som skulle kunna förklara detta, men hon har inte haft problem av dem och de blir bättre och läker fint så det känns jäkligt långsökt att en häst som är känslig för alla former av sår, inte visat nåt problem av detta innan och isåfall helt plötsligt har en telefonstolpe till ben pga dem. Alternativ två är att hon dragit upp nåt skit av den befintliga skadan, och fått nån inflammatorisk reaktion. Hon är ju tjock från kronranden och upp över hasen.

Så, som vanligt vänta och se. Vänta och se. Vänta och se. Vänta och se.

Lösdrift blir det givetvis om det blir längre konvalescens. Hon är förjävlig annars. Problemet är dock, att ska hon vara borta en längre tid och sedan komma tillbaka till mig, så kommer hon att börja om med alla sina testningar och drygande. Och det är det som är fördelen med att ha kvar henne själv, att man slipper ta dom fajterna samtidigt som hon ska ridas igång.
Jag får se vart jag hamnar, och se över möjligheterna till att ha två hästar. Men det är väl ett drömscenario om den här ska ha veterinärbesök varannan vecka.

Senast ändrad:

Hoppas på att de bara är lymfangit. Brukar ju ge med sig rätt snabbt med finadyne och rörelse. Kompisen häst fick de i sommars. Megatjock i hela benet, kunde inte gå och de trodde att hästen brutit benet. Åkte in akut och trots sökandes hittades inget sår men fick diagnos lymfangit. Va "bra" på ett par dagar.

Min häst va hemsk i dag. :mad:Bredvid ridbanan eldade de träd och annat, vilket hon sett och klarat av tidigare. Men i dag slog de slint. Hon tvångade när jag försökte spänna sadelgjorden, reste sig, kastade sig. Insåg att de inte va någon ide, och gick ner till stallet och satte på tömkörningsgjorden. Men då va hon så uppeldad så jag kunde knappt komma nära hästen. Hjälmen åkte på och vi gick istället ner till ridhuset och tömkörde. Ganska spänd häst som efter ett tag coolade ner. När vi va klara gick vi in på banan igen och med hjälp av en annan snäll häst kunde jag nu leda henne förbi elden flera gånger. Hon har nu fått lite lite kraftfoder (hippo harmoni) i 3 dagar. Vet inte om de va detta som fick de att slå slint i huvudet. Dessutom är hon supermega brunstig. Ingen toppendag för Elle i dag. Tur jag fick rida en annan häst som uppträde helt normalt under samma förutsättningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka