07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja, avd B blir det ju pga din ålder i vilket fall... Vore ju strålande om man kunde göra så, dressyra bland hästar och hoppa bland ponnyer på rätt höjd (jag gillar 80 cm :angel:) och rätt avstånd :)

Uhh! Jag hade aldrig klarat av att åka på tävling under de förutsättningarna! :eek:

Idag tog jag med longerlina och inspänningstyglar till träningen, och så fick Chatsi vara voltigehäst när jag tränade nedsittning i trav. Hyfsat snabbt lyckades jag hitta musklerna som skulle slappna av på insidan av låren, och hitta rörelsen jag borde ha i höfterna. Det här ska tränas regelbundet ett tag framöver nu!

I morgon är det pay and ride. Tråkigt nog börjar den inte förrän kl 15, och det är 28 starter + paus före mig.
Känns som att jag kan glömma middagen på stan i morn kväll. Jag tycker alltid det är lite otäckt när det inte är fasta starttider, är rädd att räkna helt fel. Har ju hänt några gånger.

Det verkar tom som om jag rider bättre med lite sömn:o. Då hinner/orkar jag inte övertänka utan rider bara. Får hoppas det är ett vinnande koncept även denna helgen:p.

Vad det gäller foder är det protein som behövs vid pälsbyte. Men vi har en häst i stallet som gått bananas på Krafft Muskel så det vågar jag inte rekommendera. Jag hade nog testat Krafft Sensitive. Havrefritt och ska vara som den gamla grooven och hålla dom på mattan.

Håller tummarna för att du får jobbet!

Fiorano: hoppas tävlingen går bra. Jag hade varit ett levande monster med så lite sömn och åka på tävling.

Kl

Igår red jag lite dressyr. Var väldigt välbehövligt. Pålle kändes fin men blev lite sur när jag gick på honom lite. Red mycket skänkelvikningar och enkla byten. Dom enkla bytena sitter ganska bra men han blir lite väl taggad när man har gjort några stycken. Skänkelvikningarna börjar bli bättre men där tappar han bjudningen lite så vi har att arbeta på. Sedan arbetade vi lite på den förvända galoppen och där red jag bra åt ena hållet men åt det andra fick jag inte alls till samma känsla och fick avbrott så där har vi en hel del jobb att göra. Men annars kändes han riktigt fin :)

Fantastiskt. Jag har alltid tyckt att just hoppningen är ett problem, om man ska upp bland stora hästar. Iofs är det väl inget problem på mina höjder, men skaffar man en ungponny vill man inte göra det svårare än nödvändigt.

Fick ett sms från medryttaren igår. Min häst hade gått som en klocka, tom kunnat skritta på lång tygel ute. Väldigt skönt.

Det funkade bra denna gången också, men nästan nol och ingen sömn:D. Vann på 67%! Hon var lite spänd men som vanligt lydig och vissa saker kändes väldigt bra. Tvåan hade exakt samma %, men jag hade 0.5p mer på lösgjordheten så det gav oss vinsten:p. Kändes tramsigt bra eftersom den ryttaren är etablerad i StG och red en väldigt fin yngre förmåga:).

Nu ska jag sooooova!

1958259_10202645672174883_877396232_n.jpg

Grattis! Gud så roligt :)

*kl

Har har jag ett mentalt brake nära. Det hör heller inte till ämnet, men jag är så jääääkla trött och less just nu. Vill bara grina under täcket.

Sedan januari har jag inte kunnat bo i min lägenhet pga renovering, som blivit försenat såklart. När det äntligen blev klart, var det många brister att åtgärda. Det är nu 2 veckor sedan det blev klart, och jag har inte flyttat in då det ännu inte blivit omtapetserat osv. Denna vecka hade jag haft tid att flytta tillbaka, men nu till veckan jobbar jag 7-dagarsvecka och har inte tid. Sedan ska jag hem på intervju de enda lediga dagar jag har och sedan kommer min familj från norr hit = vi har ingenstans att bo om jag inte möblerar upp lägenheten nu och måste möblera bort allt igen inför åtgärder av bristerna. Isf får dom bo hos min pojkvän på tältsängar, men jag såg fram emot att få umgås lite på tuman.

Jag är sjuuukt less på att vara sambo. Jag vill ha MITT eget liv, eget boende och ha det som jag vill ha det. Men jag bara går och går och går och går och väntar på att få nåt besked om vart jag ska ta vägen i mitt liv. Just nu vet jag ju inte ens vart jag ska bo. Jag hade mer än gärna sagt upp min lägenhet och magasinerat möblerna istället för att tjafsa med hyresvärden, men jag vill ju inte riskera att stå här utan bostad om jag nu inte får jobbet hemma. Och sambo permanent är inte ett alternativ, överhuvudtaget. Jag är snarare förvånad över att det gått att vara det under denna begränsade tid.

Och hästen är skadad som vi vet. Inget nytt under solen där. 2 veckor skritt är avklarat och 4 återstår.... Gääääsp.

Bilen har börjat rackla. Så den måste jag felsöka och sedan lämna in på service. Ingen kan hjälpa mig eftersom jag bor 100 mil bort, så jag måste själv ligga och kräla under den ikväll för att försöka lista ut vad som är fel så jag kan säga det åt verkstaden...

Jag blev erbjuden bostad på orten där jag sökt jobb, men de kunde inte vänta tills jag hinner hem och kan titta på lägenheterna eller hunnit få besked om jobbet. Så det måste jag väl då tacka nej till eftersom jag som vanligt inte vet ett jävla skit om vad som ska hända med mitt liv.

JAG ORKAR INTE. Jag är snart 30 år och jag har ingen bostad som är beboelig, min häst är trasig, jag vet inte vart jag ska jobba eller bo eller stalla upp min häst och inget kan jag ta tag i eftersom jag just det - inte vet ens i vilken landsända jag ska bo. Biljäveln är trasig och kommer antagligen kosta en massa, likväl som hästen som jag inte fått räkningen om heller.

Vad gör man? Jag vill bara gråta. Jag är så oerhört stressad av min situation som sitter så jäkla fast överallt. Eller löst, beroende på hur man ser det.

Tack:)! Är såklart supernöjd med ponnyn.

Vad det gäller din situation så är nummer ett (vilket jag tänkte läääänge på), dumpa din pojkvän. Nog för att det kanske ev finns nån kärlek där, men du har aldrig skrivit en enda positiv sak om honom. Får känslan av att han drar ner dig betydligt mer än att han lyfter upp dig vilket är vad du verkligen behöver.
Nummer två, be dina päron om hjälp när de kommer att flytta tillbaka till din lägenhet. Om det inte funkar första dagen/kvällen/natten när de kommer så får dom sova på ett billigt vandrarhem.
Nummer tre, sök vilket jobb som helst i/kring din hemstad och flytta så fort du bara kan. Lägg upp en plan som du kan luta dig mot för att kunna "se ljuset" och känna att tillvaron är mer meningsfull. Om du får jobb per omgående där uppe borde du väl kunna bo hos päronen en kort tid innan du hittar bostad?

Det är ju väldigt ot från tråden det här, men jag tror vi är många som verkligen vill "se" dig lycklig och i en förändrad livssituation. Jag vet verkligen hur jobbigt det är att sitta fast och känna att en förändring behövs pronto. Det fanns många anledningar att jag tog mitt pick och pack och flyttade hundra mil. Ångrar det inte en sekund!

Någon havre blir de absolut inte. Har Hippo Cool som ingår i stallhyra, kanske vågar testa någon näve.:nailbiting:

Stor Grattis till vinsten!

Gällande din situation så kan jag bara skicka en tröst pepp kram. Visa dagar känns allt skit, men oftast brukar de ordna upp sig.....

GRATTIS!!! :banana: Vad red du för program? :) Ska bli så kul att ses i Ånge så man får lite inspiration IRL! :D

KL
Idag var jag och ponny ut på en underbar timmes tur! Mitt enda fokus var att få henne avslappnad och eftergiven. Jag fokuserade mest på att inte fastna i handen och hamna i dragläge. Första kvarten var hon stretig och tråkig, och envisades med skritt - halt - skritt ända tills hon började släppa efter, på ett ställe är det en bred infart från den annars smala grusvägen och där passade jag på att rida flera volter åt båda håll, sen gjorde vi lite bakdelsvändningar (som verkligen börjar sitta bra nu!) och fortsatte med det tråkiga skritt - halt. Hon blev som smör! :love: När halva turen gått var hon plötsligt helt loss i handen, mjuk som väldigt sällan förr och gjorde så fina halter utan att köra upp näsan och streta och dra i tygeln. Då övergick jag till trav - halt - trav och senare lite galoppfattningar, så fort hon började spänna sig backade jag till det tråkiga. Hon blev verkligen helt underbart mjuk, lätt och uppe och rörde sig så galet härligt! Jag ville inte kliva av. :love:

Proteinöverskott är, om det kommer från grovfoder, ingen fara. Eller större fara, skulle jag säga. Vi har 1 häst (av 25) i stallet som inte tål det heller, men min har aldrig haft problem av det trots att vi har mkt höga proteinvärden i hösilaget och hon äter 13-15 kg.

+ Charlotte

Tusen tack!

Red bara en L:B2 idag. Kändes som en bra början eftersom vi egentligen inte har dressyrat särskilt mycket alls i år. Blir en L:A1 nästa helg:). Kommer ta ett tag innan vi är en inspirattion i MsvC dock:D.

Hippo Alfa grow gav jag min och fick bra resultat av. Kan vara värt att testa, har för mig att det inte är någon havre i den.

Här har vi underbart väder så uteritt var en självklarhet. Lugn tur idag och hästen var som en filbunke :) efter ridningen fick han gå utan täcke så nu på kvällen var min mamma så snäll och åkte ut och borstade och satte på täckena igen. Har haft frost under nätterna och idag 14 grader varmt så jag vill inte riktigt låta dom stå nakna under natten än.

Grattis!!
Fattar inte hur du orkar, jag blir ett vrak om jag inte får sova efter jobbet.

Vi var på programridning idag igen. Råkade rida fram väääldigt länge (starterna rullade på rätt bra först, men verkade sakta ner sen), typ 1,5 h. Hästen var rätt trött på mig då, men hon var också avslappnad och jag lyckades emellanåt hitta tillbaka känslan jag fick vid sitsträningen igår.

I LC:2 fick jag till och med känslan av att hon hjälpte till lite inne på banan. Tyvärr en felridning, men fick ändå 65,36% :)
LB:1 är ju lite svårare på det sättet att man inte har möjlighet att rida sin häst så mycket som i LC:2, men slutade på 61,72%.

Nu känns det som att vi börjar bli på G!

Nja, det är nog snarare vår livssituation som gör det tungt. Vi jobbar ihop och bor just nu ihop, dvs vi ses dygnet runt förutom de timmar jag är i stallet. Det är påfrestande. Än mer påfrestande skulle det bli att dra upp nån kris runtikring det. Så jag försöker bara se framåt och tänka att det blir bättre om vi får ett normalt vardagsliv. En sak hade varit att få tillbaka en egen lägenhet, eller ännu hellre se till att inte jobba så tajt ihop. Då kunde man umgås som ett normalt par och se vad som kommer ur det, och blir det skit så blir det iaf inga obehagliga konsekvenser i vardagen med jobb och boende.

Time will tell. Men jag är oerhört less på att vänta på tiden. Först 1,5 år på jobbchansen, sedan flera månader på lägenhet, sedan månader på att se om hästen blir frisk, sedan veckor på att veta vartfasen jag ska styra kosan i mitt liv. Om jag ska skaffa ett annat boende och byta arbetssituation och stallplats här. Eller om jag ska beställa flyttbil och skaffa nytt boende och stallplats där.

Självklart kan jag bo hos mina föräldrar ifall jag inte hittar boende direkt där jobbet är. Men det innebär pendla 4 mil enkel väg och krångel med stallplats. Så smidigt vore ju att kunna stalla upp hästen och sig själv rätt på en gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka