07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Du får försöka se det positivt att hon får allt på en gång, bättre att hon får sin lymfangit nu än när du får börja sätta igång och rida i andra gångarter. Även om man helst hade sluppit det helt och hållet.

I helgen var vi iväg på meeting i Halmstad! Det var så himla kul och jag är jätte nöjd med Nelly! Har ju haft lite problem i kombinationerna det senaste på tävling då hon har lite kort galopp och ibland trycker in ett extra galoppsprång, så målet var att få bra självförtroende i dom :) Första dagen gick jag in i 110, felfri och inga problem i kombinationen. Andra dagen var vi också felfria och även här inga problem med kombinationen :D Så bestämde mig för att debutera 115 sista dagen då hon hoppat så bra hela helgen! Fick ett stopp på hinder nr.2, ett räcke, då solen lös på väldigt starkt där och hon blev tittig, men resten av banan kom vi runt felfritt :D Så en helg med inte ett ända nedslag, inklusive framhoppning inräknat kan man ju inte klaga på :D

Idag fick hon gå ut i sin gräshage och där lyckades hon dra av en baksko men lyckades få tag i hovslagaren som kunde komma och slå på den direkt! (Hur ofta händer det liksom ;) )

Några språng jag lade upp på instagram från 115 debuten:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152286876196140&set=vb.665416139&type=2&theater

Ptja, om det vore så att man hade en begränsad andel elände per år så skulle jag gärna se det som positivt om det kom samtidigt. Men det är ju lika troligt som min barnsliga föreställning om att man ska belönas med framgång bara för att man kämpat länge. Det finns liksom ingen logik i det. Eländet verkar inte finna någon hejd alls. Det bara öser över en bäst det vill och oavsett tidigare drabbningar.

Blir hon inte snabbt bra av detta vet jag inte vad jag gör. Tappar henne på motorvägen kanske. Hon är dryg, frustrerad, understimulerad och deppig redan som det är. Hon är Inte rolig att vila, och ska detta dra ut på tiden ytterligare så tycker jag jäkligt synd om henne. Och mig som ska ha med henne att göra.

Jag skulle tro på vår i kombination med brunst ang din häst. Dom är lite knäppa såhär års. Och är dom som våra, med mkt karaktär, så blir det än värre...

Lymfangit får hon ju i princip varje gång när hon får nåt sår eller liknande. Så det är vi vana vid, dock inte i denna omfattningen. Och det är inte bra för den primära skadan att ha lymfangit, därför tycker jag att detta känns olustigare än när hon vanligtvis är tjock i ett ben. Fan vet vad som försiggår där inne liksom.

Vetefan hur jag ska göra. Jag orkar inte med allt detta, och jag vill inte ha henne vilandes hur länge som helst heller. Hade jag varit avelsintresserad hade jag sett chansen till det och vila ordentligt, men jag är ju varken intresserad av att ta föl på henne eller titta på när hon tokar sig i hagen och inte har nån "uppgift". Vet inte om jag vill låna ut henne till avel heller, då jag inte vill ta igenom allt ledarskap och diskussioner med henne med tanke på hur hon är om vi inte umgåtts på ett år. Men jag vill då fasen inte ha henne som otrevlig och dyr hagprydnad heller.

fast lymfangit kan komma utav minsta lilla på ett olyckligt sår som det trillar in lite bakterier i, på en känslig häst dessutom. räcker med ett litet knappnålsstort sticksår ingen ens sett typ.... I ditt fall tror jag mer på att de gamla såren ngnstans även med skorpa på, samlat in bakterier ngnstans och orsakat det. sår är luriga som sagt, och läker de fel dvs utifrån snabbare än innifrån i vissa fall så vips kan du skapa dig en infektion deluxe trots att det ser jättebra ut för ögat.... ;(

skönt att det "bara" var det ändå, tyvärr med lymfangit får man ofta räkna med sen att det benet alltid kommer vara känsligare och ibland svullna upp utan att det är ngt osv, man får helt enkelt lära sig att vara uppmärksam på det och att det sen har sämre cirkulation och ibland blir tjockare osv. (från en som vet)

KL
Fiorano: grattis - det var väl en superbra start på säsongen! :) Men inte har du i LB att göra sen hädanefter, upp och dra igång nästa nivå nu på det jag skrev om tidigare, att etablera er i MSV på riktigt ;)

KL
Nu har jag anmält till LB:2 den 3/5! :o :D :nailbiting: Oooh så nervös jag kommer vara! :D

Imorrn åker jag med pållarna till ridhus igen så ska jag prova rida igenom lite mer också. Hoppas att det inte är lika många där idag så man kanske får plats lite bättre. :)

Skönt att det inte var nåt värre ändå, nu ska hon ju ändå skritta.

Jag känner att jag har lite flyt just nu, så jag njuter så länge det varar! :D Hoppträning idag för min "riktiga" hopptränare. Hästen var tjafsig och tjurig på framridningen, men blev bättre när vi kom igång och galopperade ordentligt. Lite trixig bana med kringelikrok-svängar, studsar och några större linjer.

När jag hittade läget där hon gick av sig själv, slappnade av i handen och inte tog henne i munnen alls så började hon hoppa riktigt bra igen. Tränaren har aldrig sett henne hoppa så bra innan, och då var hon ändå inte lika fin som förra tisdagen enligt terrängtränaren som var på plats. :bump:

Jag var lite rädd att tisdagens träning var en engångsföreteelse, men vi kanske kan plocka upp vår lägstanivå lite.

Jotack, vi har redan de där överkänsliga benen. Hon blir ju alltid tjock för minsta lilla. Så är väl livet resten av livet som sagt.

Jag vet att detta bara är en skitgrej, eller ja är det i vanliga fall. Men eftersom ingenting går bra just nu så är det inte precis så att man känner att man kan vara pepp och tänka att det löser sig nog. Det kommer följder och komplikationer av allt. Det har det gjort hittills. Jag önskar att jag hade bättre möjligheter att bara ha en konvalescent häst gående. Det är nog det faktum att jag inte har det, som gör att jag är så less och arg.

Jag är sååå bitter över att jag måste ha hästar som enda intresse. Det är ett straff.

Så underbart. Jag glädjer mig verkligen över att du har sånt flyt nu, det känns som att du förtjänar det så mkt efter allt som varit. Verkligen roligt :)

Igår var jag med på markarbetesträning. Divan kändes väldigt fin i traven. Vi kom aldrig till galoppen då en tjej som var med har köpt en ny ponny från Irland och hon hade lite problem. Hon började gråta och vill inte rida mer. Hon fick då låna Divan och jag ponnyn. Bad till gud att Divan skulle sköta sig och visa hur en utbildad häst beter sig.

Divan skötte sig perfekt. Gick i fin form och galopperade bommar som om hon aldrig gjort något annat med tjejen. Så himla stolt att jag har en så lättriden häst att en 14-åring bara kan hoppa upp och göra övningar.

Jag fick slita mitt hår på ponnyn som kan vara det mest oskolad jag suttit på, Divan var med välutbildad som endast insutten 3-åring. Efter ett tag gick det dock ganska bra och jag fick den i någorlunda form med antydan av ganska bra rygg och sen skenade inte och man kunde göra övergångar på halvlånga tyglar.
Detta är en sån där ponny som bara viker in nosen och sen går den. Som en bulldozer och så jädra stark. Herregud :D

Vilka fina rundor! Du har verkligen en jättefin häst:) Riktigt kul att få följa hennes utveckling.

Härligt med bra flyt! Så som du kämpar är du verkligen värd det :)

kl
Här flyter det också på bra! Hästen känns riktigt trevlig nu och han uppför sig när jag rider ut, det är ett riktigt stort steg för oss. Sen lite ot så har vi köpt hus :D Nära stallet dessutom så jag har sommarhagarna utanför fönstret och kan gå till stallet. Dröjer några månader innan vi ska flytta in men ändå :)

Åh hon är så himla häftig, hon hoppar ju lekande lätt! :love:

Men så är hon en sån där häst som kommer gå till historien också, som Robin Z, Cardento, Flippan, Mynta, Gotha och alla alla andra! :D:d

Åh va kul, vilken dröm att kunna gå ut i trädgården och ge honom ett äpple i sommar! :love:

Åh vad härligt! Grattis till husköpet! :)

Marvin: Du är så väl värd att det äntligen börjar flyta på! Härligt!

Jfrelin: Men vilket fint kvitto att det funkade så bra att bara byta häst! :) Nyttigt för dig också. ;)

Maria_b: Alltså :love: Hon är helt underbar!

KL
For till ridhuset med ponny och 10a idag. Måste verkligen börja åka med dem var för sig, huuua vad de börjat skrika efter varandra. :banghead: Först red jag 10an och då fick Queenie nya skor, skötte sig som alltid superbt. Sen var det hennes tur och 10an fick vänta i en box. Herregud... Han skrek och vrålade så jag trodde taket skulle rasa in. Inte blev det bättre av att Queenie svarade några gånger heller. :meh:

Jaja. Vi var två som red. Jag har verkligen jättesvårt för att hitta på övningar att rida, det blir mest att jag bara lallar runt. :crazy: Men höll mig på volten till slut och fokuserade dels på att snabba på rumpan i galoppen vilket vi fick till riktigt bra bitvis. Hon orkar ju inte riktigt hålla ihop sig än men det känns att vi göra framsteg iaf. :) I traven blev jag så frustrerad på mig själv... Jag hade längt lädren för att träna. Men då far benen fram och jag tappar stigbyglarna och spänner mig och ingenting funkar. :crazy: De bitar när jag känner själv att NU sitter jag rätt, ja då funkar ju allt och ponnyn går fram super. Men det är ju typ bara en tjugondel av tiden ju. :banghead:

Vi fick ändå till det fint på slutet. Hade riggat kameran, men tror ni den hade filmat eller? :arghh: Hon blev som allra finast när den andra hästen gick ut, då fick hon lite extra energi som var lättare att fånga upp. Riktigt trevlig sista traven, så vi avslutade ändå med bra känsla. Försökte rida lite programdelar från LB:2 men jag kom ju inte ihåg programmet så då blev det svårt. :p

Tack:). Jo det är inte meningen att vi ska rida L:B egentligen men med tanke på hur lite jag faktiskt har ridit under vintern kändes det som en bra början. Nu blir det L:A1 på lördag och nästa helg L:A3 på lördagen och L:A4 på söndagen. Bävar för A4an... Sen från maj håller vi oss i MsvC. Börjar hitta en helt otrolig trav när vi rider ut med massa tryck. Hittills blir det dock lite overload att rida den traven på banan. Så fokus ligger just nu mest på galopparbetet.

oxo: Grattis till husköp!

Marvin: Såååå härligt med flyt för er!

Frugtis: Tänk som så, det finn sdom som har det värre än dig. Barnen i Syrien osv.

Precis så känner jag ibland ang min häst. Hon är åtminstone väldigt stabil och befäst i sin utbildning. Hon gör dock inget gratis, men går ryttaren rätt så vet hon vad hon ska göra. Mkt skönt med en sådan häst.

Jag rider också precis en sådan ponny du beskriver, fast den här sätter upp huvudet som en stjärnkikare, vrider sig som en ostbåge och sen springer den. Fort. Flickan som äger den är ofta ledsen, även om hon inte säger det rakt ut. Och ponnyn är bland det svåraste jag suttit på i vuxen ålder :crazy:

Jag önskar så mkt att den här tjejen fick sitta på en välutbildad häst ibland, och få känna hur det ska kännas när man gör rätt. För hon är så gullig och ambitiös. Tyvärr är ju min häst inte den som bjuder på sig själv, men jag hade varit beredd att låta henne prova iaf. Om nu min varit ridbar :meh:

Vilken lyx. Så hade jag velat bo :) När till stallet men slippa slitet med en hel gård...

Fiorano: Jo, så kan man tänka. Men i ärlighetens namn - hur många är vi som rycks upp av att andra har det sämre, när man känner att hela livet motarbetar en? Att ha häst är ju ett i-landslyx. Men det är det att ha fula tapeter, taskigt förhållande, dyra bilreparationer, tråkigt jobb osv också. Det är inte det minsta svråta tt hitta de som har det sämre. Men jag har inte så stora problem att hitta folk som aldrig haft nån större motgång heller, jag lever med en av dem. Noll förståelse för att man kan känna sig tungsint.

*kl

Benet såg bättre ut idag. Hon är stel men inte lika stel som igår och i förrgår. Däremot ser jag på henne att hon är halvdöd i blicken och nåt överjävligt understimulerad och less. Hon har börjat med saker hon aldrig gjort innan - skrapa upp bädden i boxen, slå med frambenet i boxväggen, skrapar konstant när man har henne på gången även när man sköter henne... Ptja. Hon är ledsen och uttråkad.
Imorgon tänkte jag skritta henne i ridhuset. Idag blev det bara promenad inne, men det är inte tillräcklig stimulans för henne. Ville dock inte belasta henne när hon fortfarande var lite stel. Nu har hon dock inte blivit riden sedan lördag och jag ser på henne att hon snart exploderar. Jag vill varken gå med henne eller rida ut.

Har köpt en Hot-Horse (vetekudde för häst) som hon får stå med 30 min de dagar jag hinner med. Hoppas det gör nån nytta för ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka