07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja, usch det är tyvärr inte helt ovanligt att humöret tar över i den åldern. Sen kan jag tänka mig att hon vill kunna rida henne så fint som du gör och att när det inte går med en gång så blir hon frustrerad. Inte sagt att det är okej att låta det gå ut över hästen men det brukar vara många faktorer som spelar in.

Nä precis. Kommer själv ihåg hur upp och ner man var. Vidrigt.
Skulle gärna vilja säga att jag aldrig lät det gå ut över hästen i den åldern men det vet jag att det gjorde och det skäms jag över än idag. Jag red dock bara på ridskola då så det var ju mer reglerat iom att man alltid hade instruktör där.

Appropå humör så var det hoppträning igår för medryttaren och Divan. Jag var inte med men fick rapport sen. Hon hade i princip varit ostyrbar och supertaggad. Gick typ inte att få stopp på henne. Det är ju kul att hon tycker det är roligt men hon kan ju skada sig och ryttaren om hon inte lyssnar. Hon är superlydig på framridning och framhoppning men sen..... När hindrena blir högre och hon kommer igång blir hon kaxig. Vi får nog ta och betsla upp henne på träning hemma. Min medryttare rider ju själv 1,50 så hon är inte direkt en nybörjare heller. Hon hade hoppat väldigt bra språng blandat med kaos :D Undret vad var det för bett som du satte på din?
Vi har lite omvänt problem. Snäll borta, vidrig hemma.

Såg din tråd om att låna ut ett sto för avel men ville inte skriva där och förstöra den tråden så frågar här:

Hur kommer det sig att du tycker att ditt sto är lämpligt för avel? En bra stam, javisst det kanske det är (minns inte hennes stam) men hon kan ju knappast kallas ridbar och är nu dessutom skadad?
Dessutom har hon knappt varit ute i sporten ännu? :)

Jag menar absolut inget illa, är rent nyfiken! Jag fick massor av påhopp när jag tänkte betäcka Amazing som inte heller gjort något ute i sporten men då skulle avkomman i sådana fall vara till mig så att jag fick behålla en del av henne så att säga.

Min spontana tanke är att vettiga uppfödare givetvis vill ha en bra stam så att det är bevisat sen innan att hästen har potential men samtidigt känns det som att det blir viktigare och viktigare att hästen faktiskt har egna resultat och att det är färre som skryter med att hästen "har en superpappa så då kommer det med all säkerhet att bli bra vidare också"! ;)

Tror att hon har ett pelham med äppelstång! :)

Annars kan jag tipsa om Flippanbettet, det var nog det enda utöver Dynamicserien Amazing gillade! :)
Ett mjukt och fint bett som man ändå kan ta tag i när det behövs så att säga! :d;)

Helt ot, men ditt inlägg speglar verkligen hur otroligt mycket du har utvecklats som person under åren här på Buke:bow:. Bra framlagt och en snäll undran i ett rätt känsligt ämne. Riktigt kul att se!

Vi tränade igår och red igenom lite skänkelvikningar och lite förvänd galopp. Dagen innan hade jag jobbat den förvända och verkligen försökt lösgöra så mycket jag kunde. Gjorde klar skillnad och hon var superfin:).

Vi har även lagt upp en tävlings/träningsplan för året nu. Det är väldigt många "om" som styr bara:p. Rider L:A i april, sen blir det 4-5 starter MsvC i maj/juni. OM vi rider på bra % i MsvC och OM det känns bra så kommer vi ta ett tävlingsuppehåll juli/augusti för vila och att sätta byten och sikta på att starta MsvB senare i höst. Satt och kollade på vilka tävlingar som har MsvB för jag vill helst inte rida på kandaret och ska jag slippa det måste jag åka låååångt för hemmaklubbarna envisas med att bara ha MsvB:4 med kandartvång. Åh detta i-landsproblem och det är bara ett "problem OM allt skulle funka. ...men det brukar väl alltid gå som planerat med hästar, eller hur:D?

Tack funkar:D! Är hursom väldigt intressant hur folk "fostras" på forum. Har gått igenom typ samma själv;).

Tack funkar:D! Är hursom väldigt intressant hur folk "fostras" på forum. Har gått igenom typ samma själv;).

Hahaha eller hur, TACK! :banana:

;):D

Jo, det är nog så att jag har slappnat av lite och ju mer kunskap man får desto tryggare kan man vara i att man inte alltid behöver ha rätt bara för att!
Och sen är jag en extrem känslomänniska och taggar igång på minsta lilla med direkt attack, det lär jag mig att kontrollera bättre och bättre för varje år (inte konstigt kanske, jag fyller ju ändå 25 nu i sommar :D) och då behöver man inte starta ett inlägg med "FAAAAN JÄÄÄÄVLAR" direkt utan kan ta en kopp kaffe innan man svarar istället! :p:p

Varför vill du inte rida på kandar? :)

För att jag inte är nåt vidare på att hålla reda på tyglarna... Har joggat runt på det ett par gånger men kände att "nä, jag vill inte":p. Förr red jag jättemycket på graman, när jag hade knäpp häst och då var det inga problem med två tyglar. Men jag är lite långsam på att programmera om kroppen så jag hade behövt en vinter på mig för att få in känslan.

Haha! Jag tror inte det är alls samma känsla att rida Barbie och en stol! Stolen rör sig mindre? :D

Jag ska starta MsvC:1 imorgon med Bruce, som första tävling för året :angel:.
Kanske inte helt optimalt... Men jag hade egentligen anmält Athena till den klassen och Bruce LA:3 på söndag, men nu passar det inte så bra att tävla med henne så han får gå båda dagarna istället... Kan gå precis hur som helst :cautious:

Lycka till !!

Fiorano så angenämt problem "ska jag eller ska jag inte tävla på kandar" ;)

Senast ändrad:

Min tanke är inte djupare än så att om någon annan är intresserad, så är det upp till dem att avgöra om hon är intressant i aveln. Jag är inte det minsta kunnig inom avel så jag kan inte avgöra det. Alls. Och det är isf inte jag som tar föl på henne utan en ev fodervärd eller köpare.
Hennes mammas uppfödare var lite intresserad av henne tidigare, då hon var till salu. Just av den anledningen att få tillbaka blodet. Så helt ointressant kan hon ju inte vara tänkte jag.

Trådens syfte är enbart att ta reda på fakta kring hur man lägger upp ett ev avtal och vad man kan vänta sig. Det betyder inte att jag tänker sätta föl i henne. För i min regi kommer det inte att bli.

Är du inte lite förhastad nu med att ev låna ut till avel? Såååå himla lång tid är det inte du behöver skritta och ta det lugnt. Jag höll på i år med Tetris där hon först helvilade 1,5 år och sen i perioder om månader bara satt och skrittade. Nog för att det är superroligt att träna och tävla, men jag har iaf häst mer för att jag älskar hästeriet än bara just därför. Om jag då bara får finna mig i att inte kunna träna och tävla i perioder så är det för mig helt enkelt en del i att vara hästägare.

Förstår att alla inte resonerar som mig iofs också.

Ja det är ett angenämnt "problem". Är väldigt många OM som ska stämma bara:p. Kan lika gärna gå åt skogen helt också.

Har fått starttid till tävlingen imorgon. 19:24. Det blir en sen lördagkväll:D.

Om min häst hade varit min förra häst, eller om jag haft två hästar, eller om haft möjlighet att ha henne på nån billig lösdrift som inte kräver timtals av mig varje dag... ja, då hade hon kunnat få skrutta runt i ett år eller två. Inga problem. Men ska man betala 4000 kr för bara stallplatsen, och dessutom då har en häst som inte håller sig lugn i vila. Då blir det svårt. Med tanke på hennes temperament så räknar jag inte med att det bara är detta som ska väntas ut, jag känner att det är mer troligt att hon går och drar på sig små skitsaker som förlänger det hela. Idag har vi ju då tex galopperat på stället och snurrat runt, givetvis åt höger. Så jag vet inte om jag känner mig så positiv...

Och ja, det är min fjärde häst. Jag fyller 30 i år. Och jag har fortfarande inte kunnat ta mig ut på en endaste riktig tävling. Det går troll i det - jag behövde ju bara betala licensen och börja anmäla mig så sket det sig. Det är liksom inte meningen att jag ska ta mig ut.
Nej, träna och tävla är inte det Enda viktiga i mitt liv. Men faktum är att jag inte ens fått prova det. Det hade varit roligt att nån gång kunna delta i det man alltid får titta på från läktaren. Även om jag såklart tycker om att rida ut, pyssla och dona i stallet osv och tycker att vardagen är det större nöjet med hästeriet så är det inte det enda jag vill ha ut av det. Jag har haft ut exakt det och bara det, av alla mina andra hästar. Så nej, jag är lessen om det låter oseriöst men jag vill nåt mer nu...

Dessutom är det inte sagt att jag ska låna ut henne för avel. Jag tänkte mer att Om det kan vara lämpligt, så är det nu och inte i september jag ska börja tänka tanken. Väldigt få letar efter avelsston på hösten.
Kunde jag hitta en möjlighet till att ha två hästar hade det varit perfekt. Då kunde den här få skrutta på och bli frisk i sin takt och det stör mig mindre om jag har nåt att göra under tiden. Hade jag hittat nån bra lösdrift hade det varit perfekt att kanske hitta nån fyraåring eller liknande, som inte ska ridas fullt ut och inte min nuvarande heller. Sedan när och om min läker ihop och är i full gång så får jag se om jag har två eller säljer en. Men jag är trött på att vänta i hela mitt liv.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025