07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag (som inte heller har några barn, men börjar öppna upp tanken för det:o:eek:) håller helt med dig. Egentid för mamman och att pappan också knyter an till barnet borde vara en förutsättning för samtligas välbefinnande? Mannen vill väl också ha barnet, så varför är det synd om honom för att han ska ta hand om det?

Tack för grattis:)! Nu börjar rutinen sitta och jag stressar inte upp mig så mycket innan start. Det som dock hjälper mest inne på banan är den där ponnyns helt magiska ridbarhet och att hon är hyfsat lösgjord nu.

+ Stjarnfrugt Ja hade jag inte haft hästarna så hade jag blivit besvärlig att leva med, det har min man insett för länge sen ;) nej jag menade väl inte egentligen att det var synd om honom som fick passa en skrikande prickig bebis, men just när jag ringde hem o hörde barnskrik i bakgrunden kändes det lite sådär, svårt att beskriva... :D

Barn och hästar är annars en trevlig kombination för det mesta. Jag och femåringen pratar mycket om fölen som ska komma tex och planerar tillsammans, funderar på namn och så.

I min drömvärld (ja jag är bra på att fantisera) så skaffar jag om några år en d ponny som jag och dottern eller båda döttrarna kan ha tillsammans.

Eller även sonen såklart men han är just nu i alla fall inte så intresserad.

Senast ändrad:

Grattis till placeringen!

Klart att mannen ska ta barnet. Min sambo som jobbar borta mycket får ta vårat barn mycket när han är hemma och jag vill åka till stallet själv. Jag tycker inte ett dugg synd om honom, han visste vem han skaffade barn med och han klagar väldigt sällan. Jag hoppas ju på att våran lilla grabb börjar gilla hästar så att jag får skaffa en ponny :D

Jag har lovat (eller skrämt upp snarare, om man frågar syrran) att köpa en ponny till syrrans döttrar. Men dom är bara 3 år resp 3,5 mån ännu så det lär dröja... Tyvärr bor dom just nu 120 mil från mig så jag undrar vem det är som mest kommer att rida den ponnyn :angel:

Ååååsch, när min tränare fick sitt första barn så undrade han funderande om han borde köpa hennes första ponny till henne direkt (då hon var ca 4 veckor) eller om han skulle vänta tills hon fyllde ett :D så det behöver inte dröja minsann :angel:

kl

Nu har vi varit ute och årsdebuterat, tyckte känslan och placeringmässigt var helt godkänt, procenten var rättvisa men hade såklart önskat lite till...

MsvC:1 lördag 60,4% 6a med 4 placerade, 2p upp till placering.
LA:3 söndag 63,3% 5a med 4 placerade, 1-2p ca upp till placering här också.

Filmer kommer när jag får tid att fixa med det, men då min systers 08 också var på plats och tävlingsdebuterade med sin fodervärd så följde syster med och alltså hade jag duktig fotograf på plats på framridningen, lite tråkigt väder tyvärr men håll tillgodo:

Såhär värmer vi upp inför en dressyrtävling :angel:

Men vi red lite ordentligt också:

Vad fina ni är! Och stort grattis till placeringen! Det där programmet såg riktigt roligt ut att rida, lagom mycket att hålla koll på. :) Synd att det inte verkar finnas med på så många tävlingar alls häromkring. :(

Varför bor varenda domare som ger lägre poäng just i skåne? Ja med tanke på att folk påstår att det inte är någon skillnad över landet ;)

Med den poängen brukar folk ligga låååååångt bort från placering.

Jag tycker han är fantastiskt fin! En ft häst ;)

Jag vet inte om det var domarna i det här fallet eller bara låg standard på startfältet :angel:, antagligen lite både och, iaf i MsvCn. Domaren i LAn brukar inte ligga lägre än normalt annars.

Tack! Han får kanske bli fälttävlanshäst i år, om han taggar ner lite :cautious:

Fina bilder och det ser ut som att formen börjar bli bättre på honom? Lite längre hals:). Himla typiskt att vara så himla nära placering!

Så snygg! :love: Vi värmer också upp sådär ibland. :D

Tävling på hemmaplan igår, väldigt smidigt. En klass, LB:1 för trejde gången på rad. Red fram länge, hon kändes fin på utebanan. Jag fick problem att sitta i traven igen, spände insidan av låren och då studsar jag. Försökte på alla sätt hitta avslappning där igen, men gick inte. Precis när jag var på väg att freaka ut dök min tränare oannonserat upp. :love: Hon sa åt mig att andas, och åka runt i trav några varv och bara hitta takten och läget. Provade, och efter ett varv på volten hade jag hittat rätt igen, hur svårt ska det vara?? :banghead:

Jag red fram länge, typ 1 h och 15 minuter vilket var skönt, för då blev jag inte stressad över att inte bli "klar" i tid. Lugn framridning med många skrittpauser.

Sen typ 15 minuter innan start red vi upp till framridningen i ridhuset. Det visar sig då att de har struntat i starttiderna och kört på, så jag borde redan ha varit i collecting ring! Fick komma in när ryttaren innan mig ridit, och visst behövde jag inte starta förrän min utsatta starttid, men jag blev superstressad av att rida runt i collectingring när det inte fanns nåt ekipage på banan och alla väntade på mig att börja nån gång (sista startande i klassen). Jag hade ju tänkt skritta lite där inne, rida igång lite grann igen, titta på ekipaget före för att kolla att jag kunde programmet osv. Red in på banan mycket tidigare än jag tänkt och fick då startsignal nästan direkt. Jag stressad och hästen blev superspänd och jag fick inte alls den där mjuka känslan som jag hade förra veckan där jag kände att hon hjälpte till inne på banan. Nu ville hon istället giraffa runt och gå sina egna vägar, svänga där jag ville var helt onödigt. :banghead:

Det är väl just det där jag behöver träna på att klara av, så det var väl bra. Snäll domare gav mellanmjölksresultat med typ 6:or rakt igenom, några 6,5:or och en 7:a på sista uppridningen. Totalt 61,89%, så ändå bättre än tidigare.

Mental träning, någon?

Min fantastiska fotograf tog lite bilder från framridningen, tyvärr togs de flesta av dem när jag på halvlånga tyglar försökte hitta sitsen i traven, men här har jag hittat den och börjat få tag i yttersidan igen.

Fina Häxan

Mest nöjd är jag över min assnygga håruppsättning! Men jag glömde be någon ta en riktig bild på den. :p

Fina bilder både Marvin och Gabby!

Jag blir riktigt sugen på att åka iväg och tävla när jag ser alla här som är iväg. Satt igår och hittade två tävlingar som hade passat perfekt. Men jag vet inte riktigt om jag vågar mig iväg eftersom vi inte ridit för tränare på så länge. Men vem vet jag kanske anmäler mig till någon klass. Funderar på Lb i såna fall, käns som ett ganska lätt program.

Jag tror att du och jag har vart på samma ridläger när vi var mindre kom jag på nu när jag satt och kollade på dina bilder från i helgen! :) Ett fälttävlansläger i tranemo, kommer ihåg din gula ponny och att du pratade skånska, så ibland var det lite klurigt att förstå vad du sa ;) Haha!

Här hittade jag en bild:
faumllttaumlvlanslaumlger_zpsc93ce0f6.jpg

Jag är den människan på den vita ponnyn i den randiga tröjan :p Kommer du ihåg nått från det lägret? :)

Åh, där är ju lilla ponnyn :love:

Visst minns jag det lägret, kan dock inte riktigt placera dig, som synes på din bild fanns det ju några vita ponnyer där :p Kommer ihåg att där var en som kallades Musse, kan det ha varit din?

Har t.o.m. en liten film från "tävlingen" i slutet :D

http://youtu.be/AdUxab6scxk

Ja precis, det var Musse som var min ponny :)
Haha, vad kul med filmen, jag och Musse var ju med på något hörn här och var med hans super trippiga ponnytrav ;)
Det var iaf lätt det bästa ridlägrena där uppe :)

*kl

Är uppe i norr. Idag har jag åkt på turne runt och tittat på stall. Har hittat två tänkbara där jag tror att vi skulle trivas, dock har de stora skillnader.

Det ena är en lösdrift med tillgång till boxplatser och uppvärmda skötselutrymmen. Hagen är 3 ha med bra ligghall med ordentligt skydd, kuperad hage (på gott och ont med min klanthäst). Blandflock. Fri tillgång till höbal i hagen och thermobar.
Ridhuset 6 km bort, måste åka transport dit. Ridbana finns ca 1 km bort, dock privatägd och jag vet inte om man får hyra in sig där. Går ju att fråga iofs. Hyfsade uterittsmöjligheter om man har trafiksäker häst då man måste rida längs trafikerad väg först.
Inga tränings och tävlingsekipage på gården.
Hyra 2800 kr inkl all hagskötsel, ev mockning och grovfoder, går att få ner till 1800 kr om man kan tänka sig att dela box, dvs att inte alltid ha tillgång till den. Stor beteshage sommartid. Inga stalljourer alls, behöver inte komma dit varje dag.

Det andra stallet har ridavstånd till ridanläggningen med 2 ridhus och 3 utebanor. Hagar som är hälften så stora som jag har idag, kanske är de runt 15x30m. Dock har de träd och sådan sysselsättning. Separata större beteshagar sommartid. Utetider ca 7-18.
Aktiva ryttare samt avelsston i stallet. 2 stallpass per boxplats och vecka. Välordnat stall, 10 platser varav ägaren har 4 egna i egen del.
2400 kr inkl strö. Planer på att bygga lösdrift men inget klart i dagsläget.

Så frågan är vad man väljer. Som vanligt är det antingen bra utevistelsemöjligheter, eller bra träningsmöjligheter. Tydligen omöjligt att få båda.

Till din häst hade jag valt stall nr ett. Eftersom du inte behöver göra något stalljobb kan du ta den tiden för att köra till ridhus istället när det behövs. Det är förstås aningen tråkigt att det inte finns andra tävlingsekipage på gården, men det kan vara rätt skönt också. Pepp och motivation för den delen finns det ganska bra här på buke även om sällskap irl såklart också är trevligt. Tror dock att din häst kommer trivas ypperligt på klsdrift och det kommer förhoppningsvis också spara dig några gråa hår;).

Massa pepp inför intervjun till jobbet, för visst var den nu också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24