07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Kul med träning! Hade inte du skaffat en ny häst förresten?

Kl

Igår fick min pålle nya skor och snösulorna rök! Så nu får det inte komma någon mer snö här! Idag får han vila för jag ska till GHS hela dan. Får se om jag hittar något kul att shoppa. :)

Är det någon mer som ska dit?

Jag var där igår kväll och ska dit på lördag kväll också. Kanske eventuellt något mer, men det är biljetterna som jag fått än så länge. Gillar fribiljetter :D

*knapplån*

var på GHS igår kväll, ska ev dit i em igen - men då är det mässan som gäller.. Hinner inte gå på någon mer show, lite tråkigt men så är det ibland :( det kommer ju fler år!

Min 07:a tävlade i lördags, andra tävlingen för säsongen. Första klassen 1.20 gick kanonbra för det blev vinst :bump: och andra klassen 1.30 gick oxå bra, där blev det en 3:e placering :bump: Hon är i högform just nu!!!

Nu dröjer det till mitten av mars innan det är tävling igen.

Nämen vad roligt. Jag har tidigare år stått i deras monter för UU men inte i år. Jag börjar bli för gammal ;)

Vilken årsdebut!! Härligt! :bump:

Här har jag varit på terrängträning inomhus igen. Det märks att vi inte har hoppat på ett tag. Jag tyckte 80 cm kändes högt. :o:o
Hästen är överlycklig och drar iväg, jag bromsar istället för att rida på framåt, då jag vet att hon kommer att bocka om vi hoppar för stort, precis som att vi skulle hoppa mindre bara för att vi kommer långsammare. Jag ser inte avstånden. Eller rättare sagt, när jag inte ser avstånden är det för att vi ligger fel (mest troligt för att jag försöker råbromsa vildhäst och svänga samtidigt), när vi ligger rätt ser jag det, men som vanligt bara 2 språng innan. :meh:

Hästen är som en målsökande robot på smalhinder, men det blir vinligt ändå när galoppen inte är tillräckligt bra. Fick en spännande resa när vi hoppade av för tidigt på ett hinder, och jag lät tyglarna löpa ut för att ge henne utrymme och inte dra henne i munnen över hindret. Sen vräkte hon sig igenom svängen och gick på nästa smalhinder (1,20 brett) medan jag förtvivlat försökte få tag i tyglarna igen. Kom snett och slog ner hinderstödet med mitt knä, aj! :cautious: Men hästen galopperade glatt vidare och vräkte sig in i en sned studsserie. :p

Sadelutprovningen gick sådär. Har en wellington elite hemma på lån, den är rätt ok. Lånade även en hoppsadel Passier avion, men har inte vågat rida i den ännu, tycker att den ligger för instabilt.
Hästen har så kort anläggningsyta att en rak sadel tar i ländryggen, hon behöver en sadel som är lite svängd bak, trots att hon ser ut att ha väldigt rak rygg.

Har du provat en Amerigo Alto på henne? Just kort anläggningsyta och som lämnar ryggen fritt sista biten passar in på den:).

My Fair Lady: Vilken härlig början på säsongen för din superfina häst!

*kl*

Här töar det och hållr sig på pussidan av nollan. Har idag travat lite på grusväg som börjar bli ridbar. Får hoppas att det fortsätter vara plus nu och tidig vår!

Jaha, jag hade inte koll på att du var(it) UUare! Jag är ju då där som representant för Ungdomsutskottet som vi har bildat nu :)

Han är himla snygg och han gillar att hoppa ser det ut som! ;):D
Du skulle inte testa att betsla upp något? Han ser ut att bli väldigt stark och väldigt mycket häst för dig ibland? :)

Jag har faktiskt betslat upp något (smalt tvådelat istället för tjockt tvådelat) på den filmen mot vad jag brukar ha. ;)

Provade babypelham på honom en gång förra året när jag skulle hoppa terräng, aldrig mer :eek:, han bara böjde in nacken = ingen broms över huvud taget...

Han är inte speciellt stark i handen egentligen, jag tyckte jag fick tag i honom något mer med detta bettet, men då blir det lite för bra så att han bara stannar och studsar på stället och sparkar bakut istället... Så jag tror inte det hjälper att betsla upp, bättre att försöka få honom lydigare för sätet.

Kul med terrängträning :D

Nu är det så varmt ute och det torkar upp bra så snart borde det gå att terrängträna utomhus :d

*kl

Har nu ridit min häst i två dagar :banana: Hon är pigg och glad och kliver på bra, blir lite tung fram, men hellre det än att hon tvekar eller tjurar.
Jobbar henne i skritten, anser att det är bättre än att bara skritta på lång tygel. Hon har ju varit igång och rört på sig vid hand nästan hela tiden så hon har ju inte tappat så mkt på så vis.

Jag har inte märkt någon reaktion i ryggen efter ridpasset igår, fortfarande lite hårdare på samma fläck i länden höger sida men ingen smärta.
Red lite mera samlande idag samt sidvärts. Jobbade med tempoväxlingar i skritt, stora serpentiner och som sagt sidvärts. Inget tjurande alls.

Hur tycker ni att jag ska gå vidare? Vågar man rulla igång i galopp i helgen om det fortfarande går bra? Eller ska man vänta tills ET varit förbi nästa vecka? Tänker att galoppen är skonsammare än traven.

Hihi, var rolig han är! :D Jättefin!

Stjarnfrukt: Skönt att hon sköter sig bra även när du rider. :)

KL
Red ut en sväng ikväll, det hann nästan bli helt mörkt innan vi var hemma. Ponny som är tittig i vanliga fall var tio gånger värre och studsade runt och var spänd och lyssnade inte alls. :meh: Sista biten hem slappnade hon äntligen av och då blev hon jättefin i båda galopperna och traven, lyhörd och mjuk men superenergisk. Vägarna har tinat fram hyfsat här också, mer slask än is och på vissa ställen är det mjukt grus på mitten. Nu får det gärna fortsätta tina och bli vår, hatar detta mellanläge. :cautious:

kl

Börjar äntligen komma igång på riktigt efter en vinter med husköp (vilket inneburit flytt och renovering;)) och lite halvdålig motivation pga underlag och ständigt regn känns de som. Pollen känns iallafall riktigt fin och jag är sjukt nöjd med hjälpen jag fick under hösten och även om de inte blivit något tränande nu så känns de som att jag fixar honom bättre på egen hand än innan.
Vi roade oss med lite uteritt på kandaret idag för att börja vänja in det lite smått. Väntar dock på en tjockare bridong men den har inte kommit än. Ett jäkla påhitt med två bett tycker Knatte!:D

Nej, har inte provat någon Amerigo alls, vet ingen som har det häromkring. Får väl skicka efter för provning isf.

Gör en ny tråd om mina sadelfunderingar istället.

Idag red jag ut i min kompis Equipe. Kändes som att jag kom mycket längre fram på hästen, som dessutom var tossepigg och studsade runt. Ett tag kändes det som att jag höll i bettringarna och hade näsan precis bakom hennes öron. O_o

Queenie har ju också kort rygg (i storhästmått) och behöver en sadel som släpper för att inte skjuta fram den. För henne funkar prestige golden star och som dressyr fick vi utprovat en wellington, men hade funkat med windsor eller edinburgh också. Hoppas jag kommer kunna köpa dressyrsadel snart... Ska kanske hålla mig tills jag köpt hästen först och främst. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka