Sv: 07-ornas 16'e tråd!
Vilken årsdebut!! Härligt!
Här har jag varit på terrängträning inomhus igen. Det märks att vi inte har hoppat på ett tag. Jag tyckte 80 cm kändes högt.
Hästen är överlycklig och drar iväg, jag bromsar istället för att rida på framåt, då jag vet att hon kommer att bocka om vi hoppar för stort, precis som att vi skulle hoppa mindre bara för att vi kommer långsammare. Jag ser inte avstånden. Eller rättare sagt, när jag inte ser avstånden är det för att vi ligger fel (mest troligt för att jag försöker råbromsa vildhäst och svänga samtidigt), när vi ligger rätt ser jag det, men som vanligt bara 2 språng innan.
Hästen är som en målsökande robot på smalhinder, men det blir vinligt ändå när galoppen inte är tillräckligt bra. Fick en spännande resa när vi hoppade av för tidigt på ett hinder, och jag lät tyglarna löpa ut för att ge henne utrymme och inte dra henne i munnen över hindret. Sen vräkte hon sig igenom svängen och gick på nästa smalhinder (1,20 brett) medan jag förtvivlat försökte få tag i tyglarna igen. Kom snett och slog ner hinderstödet med mitt knä, aj!
Men hästen galopperade glatt vidare och vräkte sig in i en sned studsserie.
Sadelutprovningen gick sådär. Har en wellington elite hemma på lån, den är rätt ok. Lånade även en hoppsadel Passier avion, men har inte vågat rida i den ännu, tycker att den ligger för instabilt.
Hästen har så kort anläggningsyta att en rak sadel tar i ländryggen, hon behöver en sadel som är lite svängd bak, trots att hon ser ut att ha väldigt rak rygg.