07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

min mobil är galen...

ser inte uppdaterade inlägg och svarar lite på gamla tydligen :(

skönt att din häst verkar vara ok efter traumat som var rätt allvarligt. låter som ni haft änglavakt verkligen !

Senast ändrad:

Fribiljetter låser najs!
Jag kanske också får åka till Gbg. Blir isåfall lördag, bara över dagen, och då bara på mässan.

Jaha vad roligt. Jag var UU:are, inte speciellt aktiv men jag hjälpte till under GHS under några år. Men jag tror det är 2 år sedan jag stod för dom där och jag var nog för gammal redan då. För man ska väl Max vara 26 år om jag inte minns fel. Men jag tycker det är en bra grej och hade jag varit yngre hade jag nog försökt vara mer aktiv :)

Han ser ut att ha jättekul din Bruce ;)

Kl

Blev inte så mycket shoppande för mig idag. Ett HW täcke till hästen, pälsglans, magicbrush och stallboken. Letade efter ett kandar till Plutten men ett sånt jag vill ha verkar omöjligt att hitta. Alla kandar Verkar just nu antingen ha super bred nosgrimma med pullback eller så är det rundsytt och gärna med lackad nosgrimma. Jag vill ju bara ha ett vanligt enkelt med en droppformad nosgrimma utan lack på som helst inte är för bullig. Annars var höjdpunkten Patrick Kittels clinic, riktigt bra med många bra tips.

Ja! Alla måste komma och hälsa på i vår monter! :D Vi är vid paddocken typ.
Söndag har jag paus 12-14, annars kommer jag nog vara där ;)

Jo, vi skaffade en ny lite goding!:D
Hade ju planer på att sälja min ena häst eftersom han kräver så mycket ridning. Han blir alldeles för pigg och stissig om han inte rids 5-6 ggr i veckan.
Nova passar ju mig bättre, pigg och framåt och lite småbusig men hittar aldrig på dumheter.
Lånade ut hästen på prov till en köpare i 6v och skaffade då en islandshäst till min sambo!
Tyvärr kom de som lånade hästen på att de ville ha en hopphäst, trots att de inte ens ville provhoppa honom när de provred. De skulle ju inte :meh: ha en häst att hoppa med.
Fick hem hästen med tappad kondis, stissigare än vanligt och ej omskodd trots att det stod i kontraktet.
Jag som alltid har haft tur både med utlånade hästar och hästar jag själv har lånat, åkte på en nit.
Som tur är, är våran nya världens snällaste och lugnaste nybörjar häst och passar sambon perfekt.
Så nu sköter sambon mycket i stallet och jag hinner rida båda hästarna i alla fall 5 dagar i veckan:D.
Behöver väll inte säga att jag har världens bästa sambo!!!:bump:

Vilken lyx! Jag är jätteglad att min sambo går med på att släppa in, ta ut hästarna, lägga ut hö och lägga på/ta av täcke på Queenie varje dag jag jobbar. Ibland har han till och med bytt täcke till innetäcke på kvällen, men oftast vill jag göra det enkelt för honom och då får hon antingen stå ut med att vara lite varmare och ha det lite mindre bekvämt ute med två täcken, eller (om det är varmt) vara naken inne på natten. :) Men jag kommer nog aldrig få upp honom på en häst. :p

Kl
Var ute en längre runda idag, hittade en väg som faktiskt hade rätt okej underlag. Kunde galoppera på bitvis och utnyttjade det skiftande underlaget till att göra mycket övergångar. Hade på gramanen men kunde som vanligt mest ha den hängandes. Idag gjorde vi en riktigt 10-poängsavsaktning från vänster (den svåra!!!) direkt till skritt, den var verkligen helt perfekt! :D Haha, tänk att så lite kan göra en så lycklig! :D Sen gjorde vi flera i varierande kvalitet, allt från 2-8. Bra att poängsätta sig själv, right? ;) Hon blev väldigt fin och lätt i fronten. Jag koncentrerade mig mycket på min sits och det gick ju såklart bättre ju bättre jag satt. :angel: Men ååh vad jag vill ha en dressyrsadel!

Imorrn blir det ett lättare joggpass bara så hon får röra sig lite, och på söndag är det p&j! :)

Här är vi också glada för småsaker :) Jag red min häst igår igen, kände ingenting i ryggen och hon var pigg. Så även om jag tänkt att hon skulle kunna vila igår då jag hade både jobbet på dagen, hovslagare och en av projektponnyerna så blev det att jag red ändå. Tanken var ju att skritta henne, men hon kändes så pigg och framåt att jag tänkte att vi travar lite ändå. Hon är ganska tydlig med att hon anser sig ha vilat klart ;)
Superfin i traven, rejält påskjut bak och jobbade fint över hela ryggen. Jag kände inte en tillstymmelse till fel nånstans och det såg ingen av de övriga 3 som var i ridhuset samtidigt heller. Känns lovande, och jag är överlycklig :D

Idag blir det nåt liknande i ridhuset eftersom jag ska till stallet ikväll då det är mörkt. Tänkte då galoppera lite hellre än trava, men då vill jag inte ha knökfullt i ridhuset med tanke på att hon likväl kan vara ordentligt brallig när hon väl får galoppera. Igår var ett av ekipagen i ridhuset det som tidigare i veckan med skräck bevittnade min hästs rodeoshow på ridbanan, så jag skonade dem lite och travade bara :angel:

Får se om jag vågar mig på att rida ut imorgon, har hållit mig inne nu när hon har sån överskottsenergi :o så jäkla synd att stora hagen bara är lera, hon skulle helst behöva gå där nu...

Skönt att hon verkar vara helt OK.
Min verkar vara helt OK i ögat nu. Inte sett någon svullnad sen förra veckan.:) Har pysslat för att komma hemifrån och rida även denna vecka pga dotterns benbrott. Har fått till något alla dagarna och Elle har varit fin alla dagar utom en . I onsdags kom jag ut sent och red själv på utebanan i halvmörker. Då kom min gamla spända häst tillbaks.:meh: Hon gjorde inga dumheter men är tokspänd, och då kan man inte göra så mkt. Bara att gå tillbaka till basic med start/stop. Men de va en bra påminnelse om hur mkt som blivit så mkt bättre.

Men gud vad skönt med ögat! Jag har undrat men du har inte varit aktiv så har inte frågat. SÅ skönt om det löst sig utifrån hur tveksamt det verkade läka tidigare! :)

KL
jag har ridit ut i em på min 00:a och han var stortokig hehe ;) 1,90 hög och luft under hovarna HELA vägen. Vi har rätt mycket husbyggen och skällande hundar och diverse attiraljer (segelduktäkta båtar, bräkande getter i hage osv) på stora delar av ridvägarna innan man kommer bort /tillbaka mot stallet och idag var det mycket att gå igång på tyckte han! ser fram emot ljusare tider nu framöver då jag hinner sticka ut efter jobbet på kvällen innan mörkret för det har blivit lite dåligt med det nu under nov-feb pga mina kontorstider. Han är ju dock snäll i grunden och gör inte några heelt galna grejer och ffa aldrig ute efter att få av en på ngt sätt, men idag krävdes verkligen full koncentration hela uteritten för att ha koll och hänga med i svängarna.

I morgon är det dressyrträning :)
07a ska även få ett pass i morgon, red även i fredags kväll och han sköter sig faktiskt mindre laddat än min 00a ang. laddade batterier just nu. ;) Fast 00a blir väldigt fin med de laddade batterierna när energin hamnar på rätt plats så att säga ;)

min sambo går med på att släppa in, ta ut hästarna, lägga ut hö och lägga på/ta av täcke på Queenie varje dag jag jobbar.

Vilken sambo!!! Inte dåligt om han inte är intresserad själv!!!!

kl
Idag har vi hoppat :D
Höjde upp lite idag och fick en mycket bättre känsla än tidigare då hon bara rusat och inte backat av nåt. Hon kändes superfin, uppmärksam och lagom sug mot hinder. Kunde rida till hinder inte bara fett ös medvetslöst.
Jättekul var det - fick mersmak :)

Tänkte på idag när jag gjorde i ordning hästen och stod och borsta och hästen står och njuter av att bli pysslad med att det var inte så väldigt länge sen som jag inte fick henne att ta ett enda steg ifrån de andra hästarna när jag hämtade henne i hagen utan hon gick upp på bakbenen. Inte så länge sen vi förflyttade oss 10 m på 3 timmar. Inte så länge sen vi kämpade och rev halva stallinredningen och grimmor, grimskaft och träns gick åt som smör i solsken.
Vi kanske inte har gjort våldsamma framsteg på tävlingsbanorna men det ligger ett enormt arbete bakom det vi gör idag - rider ut, står lugnt ensam inne i stallet basic grejer men det är sånt som måste funka.

Har lyckats få upp min man på häst typ 2 gånger på de 10 år som vi varit gifta :D Sista gången var nog 2010 på min FT-häst och han vart arg som ett bi för hästen försökte göra en massa krumelurer för häst förstod inte ett skvatt vad ryttaren på ryggen menade O_o

Vilken sambo!!! Inte dåligt om han inte är intresserad själv!!!!

kl
Idag har vi hoppat :D
Höjde upp lite idag och fick en mycket bättre känsla än tidigare då hon bara rusat och inte backat av nåt. Hon kändes superfin, uppmärksam och lagom sug mot hinder. Kunde rida till hinder inte bara fett ös medvetslöst.
Jättekul var det - fick mersmak :)

Tänkte på idag när jag gjorde i ordning hästen och stod och borsta och hästen står och njuter av att bli pysslad med att det var inte så väldigt länge sen som jag inte fick henne att ta ett enda steg ifrån de andra hästarna när jag hämtade henne i hagen utan hon gick upp på bakbenen. Inte så länge sen vi förflyttade oss 10 m på 3 timmar. Inte så länge sen vi kämpade och rev halva stallinredningen och grimmor, grimskaft och träns gick åt som smör i solsken.
Vi kanske inte har gjort våldsamma framsteg på tävlingsbanorna men det ligger ett enormt arbete bakom det vi gör idag - rider ut, står lugnt ensam inne i stallet basic grejer men det är sånt som måste funka.

jag tror du kommer ha ytterligare framgång på ev. tävlingsbanor i framtiden just pga det du tangerar här - att grunder finns och det är som du säger - verkligen basic grejer men de kallas basic av en anledning och det glömmer man ibland, men de utgör liksom stommen i sig för hur hästen beter sig i många andra önskade situationer vi har på dem och hur vi vill använda dem
.

verkligen rolig rapport och du ska ju vara jäkligt nöjd som du själv säger som gjort den resan :)

Barbie var också helt skogstokig idag. Hon har ALDRIG bockat och farit, gjort luftsprång och spelat luftballong som hon gjorde idag... Imorgon ska jag minsann köra till ridhuset och rasta ponnyn ordentligt:D. Mitt andra spöke var däremot en stjärna idag och passerade samma timmerbil som Barbie trippade nervöst förbi på lång tygel utan att vrida på ett öra.

Jag har ridit barbacka idag. Skulle egentligen longera lite för jag var så trött men så blev jag så sugen på att rida så jag hoppade upp en sväng. Han var snäll och jag kunde skumpa runt en stund :)

Testade täcket jag köpte också.
94BD87CB-2063-489D-9F91-3E2A22F0836F_zpsnt6b0gv9.jpg

Senast ändrad:

Det började med sånt för min sambo också! Ta in hästar när jag jobbar kväll, laga staket och köra hö;). För 1 1/2år sedan kom han på att han skulle börja på ridskola (bott ihop i 15 år). Ska jag ändå göra massa jobb måste jag ju testa och se om det är så kul som du säger, kom han och sa.
Så när jag skulle sälja min fick han välja ny häst, eftersom vi måste ha en som sällskap. Blev det en islandshäst skulle han betala. Valet var enkelt från min sida:D!
Så ge inte upp hoppat alla ni med sambos!!!!

Idag var det första träningen för Nova sen november! Härliga hästen gick raka vägen in i transporten och stod som ett ljus hela vägen. Väldigt lugn när jag sadlade också. Sadlar ju alltid i transporten, smidigt när man har en enhästars!
Träningen var jobbig för både mig och Nova, vet inte vem som blev tröttast.
Jag inbillar ju mig att jag har hyfsad kondis som tränar 3 ggr i veckan vintertid och 5 ggr på sommaren. Träna häst är mycket värre än att springa en mil!:nailbiting:
Var mycket övergångar, öka och korta traven och åtta över bommar. Även väldigt mycket vägar. Att man ska ha så svårt att rida en perfekt väg.
Det var väldigt kul i alla fall. Tränaren skulle fota med min mobil men han lyckades bara få med halva hästen tyvärr!
Hoppade inget idag eftersom det var första träningen.

I agree. Jag tänker precis som dig, att jag är oerhört stolt över vad jag och min häst åstadkommer nuförtiden trots obefintliga tävlingsresultat. Min har aldrig varit lika svår som din, men dock en ganska rejäl utmaning för lilla mig, ringrostig som jag dessutom var när jag köpte henne.
När jag sitter upp och rider andras hästar, samt ser andra ekipage i stallet, så känner jag verkligen hur oerhört värdefullt det är att ha en häst där grundutbildningen verkligen sitter. Och nu när hon är äldre och mer utbildad är det underbart att rida henne vidare från det. Hon är följsam, liksidig, lyhörd och oerhört väl grundriden (cred till uppfödaren som skött inridningen och utbildningen upp till 4,5 år).

Jag rider i helgen en 14-åring som är fruktansvärt svår, dessutom superkänslig och lättstressad och spänd. Så oerhört mkt enklare det hade varit att rida henne ifall de vore så att grunderna var ordentligt befästa så att man enkelt kunde gå tillbaka till dem. Jättesvårt på en sån gammal häst som inte har en stadig grund. Så jäkla skönt att sätta sig på min, som inte gjort annat än stått i sjukhage och varit skadad - men ändå går miltals bättre liksom av sig självt :o

Idag har jag ridit min i alla gångarter. Kändes superfin och jobbade riktigt fint i alla gångarter. Blev lite busig i galoppen men inget allvarligt, var ensam i ridhuset tackolov. Hon kändes ännu bättre i ryggen idag än igår så det är ju ett kvitto på att ridningen är av godo.
Fick tag i ET på telefon innan jag åkte ut och red. Ska nu rida henne i alla gångarter på fyrkanten och stora böjda spår. ET kommer onsdag morgon, ska bli mkt intressant.
Får se imorgon hur modig jag är, om jag tar mig en tur ute eller hur det blir :cautious:

Haha, det låter ju hoppfullt! :D Min sambo har ingen förståelse alls för att jag blir svettig när jag rider eller får träningsvärk, man åker ju bara med!? O_o

Hunter: Ja han är inte ett dugg intresserad, men han är helt underbar som hjälper mig ändå. :love:

Kl
Idag kom syster! Vi red en kort joggtur med Q och 10an, bytte häst halvvägs. Q kändes fräsch och fin! Imorgon blir det två rundor, 60 och 80 på p&j. Kamerorna laddade! Kommer bli så kul! :D

Idag har jag då äntligen ridit i ridhus:D! Pigg ponny som kändes helt okej. Det är inte så lösgjort och rakriktat för stunden och det enda jag gjorde var typ att rida övergångar och tempoväxlingar. Filmades lite och det ser lite lusigt ut, men så här är det för dagen iaf:).

Lite film på ponny

Lite trav

Senast ändrad:

Söt hon är och skönt att få komma till ridhus.

kl
Nu har jag bestämt mig för en tjej som ska vara medryttare och hon var här idag och red lite sedan visade jag lite hur jag tänker när jag rider. Hon verkar vettig och rider honom bra och det kommer säkert bli ännu bättre när hon lär känna honom och hittar knapparna.

En sak som förbryllar mig lite nu när jag har haft en annons ute för att hitta en medryttare är att folk inte svarar på mail. Jag hade ju några här som provred och när jag hade bestämt mig mailade jag de personer jag inte hade valt och tackade för visat intresse men att jag tyvärr hade valt en av de andra tjejerna till medryttare. Inte ett svar från en enda. Är det jag som är konstig som tycker att man åtminstone svarar "ok" så att den som skickat mailet vet att det kommit fram?

Nu är det ju egentligen skitsamma eftersom jag hittade en medryttare, men jag kan ändå inte komma ifrån att folk är lite ohyfsade i mitt tycke. Dagens i-landsproblem:o:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka