07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*kl*

Tränaren kom ut igår (hon hade inte sett herrn på en månad innan) och vi trimmade lite i paddocken. Hon såg inget av det som varit lite problematiskt under vintern längre och tyckte att han börjar se riktigt stark ut i kroppen. Han klarar av helt andra krav genom övningarna nu. Kul att höra. Vi tog igenom tre olika delar under passet. Först en övning med väldigt tvära skänkelvikningar, direkt in i 10 m volter med mycket framåt-tänk och sedan varierande öppna och sluta för att gå in i övningen igen från andra hållet. Sedan en övning i galopp med öppna, in i en 10 m volt, ut ur volten i sluta och sedan en tvär halvt igenom i förvänd direkt ut på en halv 15-20 m volt för att sedan bryta av och göra övningen åt andra hållet. Avslutade med att introducera enkla byten med fokus på rakt spår, varannan fattning i respektive galopp och att han verkligen skulle sätta sig på bakbenen och bära sig i övergångarna. Efter det fick han göra lite rejäla ökningar i galopp och var så bärig och enkel att reglera med bara lite säte, underbart. Är riktigt nöjd med att ridbarheten börjar smyga fram igen, och det är roligt att kunna börja trimma på övningar igen och inte bara dutta runt med fokus på lösgjordheten och knappt kunna sitta ner.

Senast ändrad:

du plockar poäng iom att hon är bra grundriden och väldigt lydig. men nu när ni är uppe på msvC är det dax att sätta lite mer nyanser och betydligt mer tryck, så får du utdelning både i fråga om utbildning på ponnyn i sig,dig själv som ryttare, och resultat i procenten. utifrån hur lydig hon är så har du betydligt mer att hämta i fråga om att börja höja ribban. nu utgår jag inte från ditt filmklipp nu idag utan allmänt utifrån hur jämn hon är i sig. så dax som sagt att höja ribban i fråga om ambition :) även om du stannar kvar på MSC har ni massor att hämta där just om ni höjer enligt ovan.

Tack för kommentar! Du har verkligen helt rätt. Det är detta som kommer att vara svårt för mig. Jag har aldrig kommit så långt i min utbildning som ryttare att jag riktigt vet hur jag ska göra för att sätta det där extra trycket och hitta samlingen. Jag vet ju att det finns i ponnyn och precis som du säger är det vad som krävs för att ta oss högre. Detta ska det jobbas på denna säsongen!!

kl

Idag var min häst helt underbar att rida! Hade tur och fick min mamma att passa E en stund så jag kunde rida ut. Han var som smör att rida redan från början och vi travade och galopperade på mjuka grusvägar :D Gjorde några enkla byten som blev riktigt fina! Önskar mig fler såna här dagar:)

*kl

Helt katastrofal dag idag. Var i stallet kl 17, men eftersom ridhuset var fullt av träningsekipage fick jag vänta till sista ekipaget slutat sin lektion vid 20. Eftersom min häst är kocko och överladdad så var det inte ens tänkbart att rida henne på utebanan, eller inne ir idhus samtidigt som en hel hög med folk. Jag var ju välsignad med de förhatliga 7-16 arbetstiderna denna dag.

Så, kl 20 går jag ut med min häst och så fort jag stängt dörren om sista ekipaget som skulle ut så hör jag en trailer komma in på parkeringen. SUCK. En från grannstallet med en minst sagt laddad treåring. Inte precis vad jag längtat efter som sällskap i ridhuset... Jag gick ut och väntade utanför manegen tills den brallat klart i 20 min.

När den var klar och bara skulle skrittas vid hand var min häst lagomt trött på att vänta utanför så jag gick in. Skrittade på kort tygel direkt, och det var en jävla tur, för efter ett par varv tvärkastar hon sig och far iväg och galopperar på bakbenen i försök att bocka loss. Enda sättet att få stopp på henne var att hänga sig med bägge händerna i ena tygeln, tyvärr blev det höger, hennes skadade ben.

Sedan var det inte mer med det, hon kändes som vanligt förutom att hon var som en fiolsträng. När de andra äntligen lämnat ridhuset travade jag några varv (var tvungen att ta in henne på 20m volter då hon inte gick att kontrollera på fyrkanten). Kände dock ganska omgående att hon var oren i höger bak på böjt spår, då hon gick bra rakt fram men inte kändes bra så fort vi kom in i hörn. Så det var bara att sitta av och gå in.

Är så jävla trött på detta nu:arghh::yuck::rage: Hästen blir värre och värre och ska hon nu dessutom vara halt kan jag ju inte ens rasta henne. Olidligt. Imorgon kommer ET och då ska vi se, kanske var det bara en hälta för stunden och inget allvarligt. Men jag målar som vanligt fan på väggen. Men jag känner att oavsett vad som framkommer imorgon var detta sista dagen för min häst i sjukhage. Bevisligen blir hon mer skadad av att stå stilla och "röras på i kontrollerade former" än av att gå runt och sysselsätta sig i stor hage.

Din knashäst hade jag inte satt i sjukhage för nåt mindre än ett brutet ben... Kan det inte vara attd det smärtstillande nu börjar gå ur kroppen och därför hältan syns/känns?

Tror du är inne på helt rätt spår, ju mer hon kan röra sig ute normalt, helst inga tjurrusningar såklart:), desto mer normal blir hon för dig att motionera.

Hur går det med jobbet? När går ansökningen ut?

KL

Vågar knappt skriva i den här tråden, men min har kommit igång, hon rids 2 dagar i veckan och tömkörs en dag i veckan.
Det känns som om hon är på en nybliven 5-årings nivå och så får det vara. Hon är fräsch men har väldigt lite ork, vilket inte är så konstigt efter att ha vilat så länge.

Härligt att ni är igång!

Jag köpte en dressyrsadel igår. Blev en Wellington elite, ska provrida den på träningen ikväll. Blir första träningen för min vanliga dressyrtränare sen jag började för min westerntränare. Spännande!

Sista finadynekuren var 23:e så jag tror inte att det hängt kvar i kroppen i en vecka. Jag tror snarare på att nåt hänt när hon varit kocko och hoppat runt. Alternativt att det varit där hela tiden men inte märkts av förrän hon ridits mer (inklusive utbrottet igår då det givetvis blev sämre).

ET var ute idag. Hade tittat på filmerna som hon tyckte såg bra ut, dock tyckte ET att snedheten hon ådragit sig i höft och bäcken (efter att ha suttit fast i högt och snett läge) kunde märkas av något i galoppen. Det är dock inget jag har känt av alls, men å andra sidan har jag ju haft fullt upp med att hålla ordning på hästkraken. Därför ska jag nu rida henne obegränsat i skritt samt jogga henne i trav när hon känns lugn och hanterbar.

Sträcksenan ska jag åka in och ultraljuda nästa vecka. I övrigt har hon fått laser på rygg, lår och has. Blir laserbehandling på fredag också.

Ansökningstiden går ut på fredag. Men det känns inte direkt lägligt att börja flytta nu ifall min häst ska ha en massa specialbehandlingar framöver. Det är inte alls säkert att jag kan fortsätta med dem om jag flyttar, åtminstone inte med samma kvalitet och kontinuitet :(

Detta är första gången på ett år då jag ångrar att jag inte sålde henne för skambudet 40k. Då hade jag sluppit jävlas med henne som konvalescent. Jag verkligen avskyr henne som hon är nu, önskar verkligen att jag haft en liten ponny istället. Jag rår inte på henne.

Tjurrusningar eller inte. Gör hon dem i hagen slipper jag hänga med i snöret, och förhoppningsvis har hon rasat av sig tills jag ska promenera/rida. Lite så tänker jag. Som hon varit nu är hon en fara för både sig själv och mig.

Senast ändrad:

Det är jätte trist med din häst men jag tycker iaf att du ska skicka in en ansökan till jobbet. Då har du iaf chansen att ta det om du skulle få det. Tacka nej kan du alltid göra men jag tror att du kommer att ångra dig om du inte skickar in en ansökan. Hoppas din häst blir bättre snart!

alltså, STACKARE. Tycker verkligen synd om dig med allt krångel med hästen.
Helt sjukt hur det är med dessa djur, har man inte tillräckligt att göra i fråga om problem/bekymmer - skaffa häst typ. :wtf:

Håller absolut med oxo - klart du ska SÖKA jobbet! Du kan inte låta hästen styra hela ditt liv, och söker du håller du ju alla vägar öppna ett tag.

till dig + mackan:

Jag har sökt jobbet. Det finns inte på kartan att jag tackar nej om jag får det. Isåfall har jag förbrukat alla mina chanser på det företaget, ever. Jag fick ju en likadan tjänst där 2012 som jag tackade nej till. Jag har nu själv tagit kontakt med dem några ggr och frågat om de haft nåt jobb på gång eftersom jag ångrar att jag inte tog chansen. Att då backa ur nu är ju samma sak som att sätta spiken i kistan. Jag är lite mer rädd om mitt rykte än så.

Sedan tar jag med hästen och så får vi helt enkelt se hur det blir. Men det känns skit just nu. Ska hon behöva en massa specialbehandlingar med laser, ET, vibrationsträning osv framöver så vet jag att det inte blir samma kvalitet i det om jag flyttar. Vilket då antagligen betyder längre tid innan hon är tillbaka fullt ut. Vilket betyder skitjävlig häst ännu längre. Vilket betyder att jag antagligen till slut skickar någon av oss till trotjänaravlivning av ren självbevarelsedrift :meh:

Men man får tänka positivt. Det kanske hinner behandlas klart innan jag flyttar. Eller så får jag ställa henne i rehabstall här nere och ta upp henne när hon är färdig, vilket inte alls känns kul varken ekonomiskt eller på så vis att jag inte blir delaktig. Sen vet jag ju hur jävla rolig hon kommer vara sen när hon inte sett mig på länge, börja om med testning osv...

Nej, det här är den enda hästen jag haft i mitt liv där jag hellre skjuter den (eller mig) än har den långtidskonvalescent. Jag vet att jag har alternativet att skicka den till uppfödarens lösdrift om hon ska ställas av länge. Men det är 10 mil ifrån där jag kommer bo vilket betyder att jag inte kommer ha med hennes vardag att göra, behandling kommer hon inte få där isf utan bara vila.

Blir så jävla jävla jävla less, trött och frustrerad :banghead: Som jag sa till min pojkvän så är det inte skadorna i sig som är bekymret, kostnaderna eller läketiden. Det är hennes mentalitet och att jag verkligen hatar henne när hon blir såhär personlighetsförändrad som hon blir när hon inte får jobba. Och ju längre hon vilar ju värre blir hon och ju sämre blir såklart förutsättningarna för att bli hel och frisk.
Man skulle ha haft en egen lösdrift där man kunde glömma bort henne ett tag. då kanske man även kunde ha några ponnysar att roa sig med under tiden.

Verkligen bra start på vårt första tävlingsår. Grattis.

Senast ändrad:

Jag brukar avråda alla icke-hästintresserade föräldrar från att låta sina barn börja rida. Alldeles för stor risk att de blir fast i detta penga- och tidsslukande elände... Gud vad jag önskar att jag hade ett mer normalt intresse, typ fotboll, innebandy, gymmet, fika på stan, shopping... Ja, tom som shopaholic lever man nog billigare än detta.

Senast ändrad:

Usch, din stackare :(

När det kommer till intressen så blir jag så fascinerad när någon ondgör sig över hur DYRT det är att träna på gym... me is like :confused: en månad med fri tillgång till maskiner och pass kostar ju lika mycket som en dressyrlektion á 45 min!

Jag har varit och tävlat idag. Fokus låg på att lillehästen som är här på lån skulle få gå två klasser och träna på att tävla (blir lätt spänd på framhoppningen och så) efter ett uppehåll sedan sensommaren förra året. Herrn fick följa med och gå en klass, främst för att testa nya bettet på tävling och lära sig att åka på tävling med polare i transporten. Han har aldrig åkt med sällskap förut vilket jag tycker att de gott kan kunna, både att stå stilla snällt i kärran och sedan kunna vänta medan den andra blir urlastad och går sin väg etc.

Lillhästen har jag inget att klaga på. Han skötte sig men var väldigt övertaggad och på/av i början av båda rundorna. Fick lägga volter i en sväng som jag bara inte lyckades få till (den var med i båda klasserna) vilket resulterade i 4 fel per klass samt 1 tidsfel i ena (andra gången gick det visst fort nog för att kompensera för volten :angel: ). Annars var han jättefin på hinder och verkade tycka att livet var roligt.

Herrn gick bra på nya bettet, fick en härlig känsla när jag tog i honom och fick rätt balans mellan skänkel och hand. Då är han superlydig och trevlig att rida på hinder. Även med honom sabbade jag den jäkla svängen så han rev det hindret. Men utöver det så var känslan finemang och det verkar som om han har växt förbi ett gäng av problemen nu :) och det viktigaste av allt - han var jätteduktig i allt runtomkring! Stod som ett ljus trots sällskap (som han gärna retas med) hela resan, brydde sig inte alls om att bli ensam kvar när den andra skulle ut och bli riden och lika snäll på hemvägen. Guldstjärna i kanten på det.

Min pojkvän spelar golf, vilket ju anses vara en dyr och lyxig hobby. Jag tror att hans årskostnad är samma som min månadskostnad, i värsta fall är det 1,5 mån som hästägare... :meh:

Gud så roligt att allt runtikring funkade bra. Det är ju nästan viktigare än hur själva ritten går, liksom en förutsättning för att kunna åka iväg :)
Vad är det för nytt bett du har?

Blir också nyfiken på bettet:). Vad kul att komma ut och tävla! Jag räknar dagarna till vår första start:D. Imorgon ska vi träna för första gången på en evighet och det ska bli sååå kul!

Frugtis: Men du, se nånting lite positivt nu;). Förstår att det känns motigt nu, men kusen kommer säkert lugna ner sig nu när hon går i stor hage igen. Finadynet kan sitta i en vecka efetr sista påsen så det är nog inte omöjligt att det är den initiala skadan som spökar. Om du får jobbet och flyttar (vilket jag verkligen hoppas!!) kommer du hitta möjligheter för rehabilitering för kusen där också. Ffa kommer allt kring din knasiga häst kännas såååå mycket lättare eftersom du kommer att bo och vara där du vill vara. Tillvaron kommer inte rasa pga hästen är bananas. Massa pepp till dig!!

Inget spektakulärt, har satt på honom ett rakt och gummiklätt babypelham med en tygel i nedersta ringen. Det är inte optimalt att betsla upp som lösning i min värld, men när alternativet är att inte komma vidare i hoppningen eftersom hästen är lite för stor och stark för mig fysiskt så får det vara en lösning i en period nu. Plötsligt så kan jag reglera och kontrollera honom en hel bana utan att få ont i kroppen på kuppen, det är så skönt! Och han blir mer harmonisk när jag kan rida med mindre hjälper.

Nästa vecka får både herrn och lånepålle följa med till hopptränaren nu när samåkningen gick så fint. Sen har jag en hopp och en dressyrtävling kvar i mars. Kunde ha åkt och ridit en klass i helgen men de skötte sig så bra idag så vi skippar det.

Tyvärr är det precis så det är. Tillvaron rasar när det går dåligt med hästen, för hästeriet är rent krasst det enda som känns bra i mitt liv för tillfället. Jobbet suger och blir bara värre med tiden och förhållandet är väl inte vad det borde det heller. Och i övrigt gör jag inget annat än koncentrerar mig på hästeriet. Så nej, jag har inte speciellt lätt för att tänka positivt när även det går åt helsike :( :o

Men visst. Lugnar hon ner sig och blir hanterlig utanför stallet så går det väl an. Men ska hon vara såhär skänker jag bort henne till första bästa. Så nu får hon gå i stor hage, sedan får det bära eller brista. Jag kan inte tvinga henne till stillhet, vill hon rejsa och förstöra kroppen så gör hon det ändå. Det enda jag kan göra åt saken är att se till att förutsättningarna blir bättre för att hon gör det i hagen istället för med mig på/ i lina.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka