07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*kl*

Jisses, två veckor bortrest och det tog på tok för lång tid att uppdatera sig, skulle ju sovit för en timme sen var planen. :p

Det har ju hänt massor här! Både kul och mindre kul, som det brukar och som tagits upp måste jag också hålla med om att detta är bästa tråden att dela med sig i. Minns att jag tvekade någon gång i höstas när alla skador bara ramlade över oss för jag vet hur hårt buke kan vara men var glad efteråt att jag ändå delade med mig för jag fick bara bra och klok feedback. :bow:

*viskar så lillskit inte hör och tar tusen gånger i trä*
Min häst drog inte på sig minsta skråma när jag var bortrest!!! Trots idiotrejs med hela flocken så de alla var indränkta i lera. Såret är läkt och svullnaden som kom tillbaks lite efter att jag slutade linda tre dgr innan avresa (tre mån lindad 24/7 utom vid pyssel o ridning) hade lagt sig på några dagar och nu är hon så ren som jag kan förvänta mig att hon kommer att vara.

Återupptar nu igångsättning med korta travinslag fram till återbesöket om två veckor.
Har, om allt går som det ska, som mål att kunna vara med på markarbetshoppträning veckan efter midsommar. :)

Håller en tumme att din kuse håller sig fräsch på alla fyra benen nu!

*kl*

Har ridit årets första träning idag och det var så himla kul. Fokus på lösgörande och rakhet samt att jag faktiskt måste kräva jobba och inte ha överseende med att hon går och tittar på saker. Hon var supertaggad och dom hoppade samtidigt i ridhuset. Gick bra när det var låga hinder under travjobbet för oss, men när vi skulle galoppa hade hinderna höjts och Barbie studsade ru t vartenda gång dom hoppade. Himla smidigt att sitta på en c-ponny då:p.

Ändrade taktik i galoppen för att få den rak också. Istället för att tänka öppna red vi förvänd sluta. Blev jättebra!

Känner verkligen igen din häst beteende i hur min blivit när hon varit skadad.:crazy: Inte kul alls. Jag kunde ett tag inte ens leda min till ridhuset 100 meter bort från stallet utan att hon bara var i luften, så jag la helt enkelt ner att leda henne och lät henne bara vara i stor hage (trots ordination om sjukhage) Jag tyckte skaderisken va större att ha henne i sjukhage och leda henne, både för mig och hästen. Lider verkligen med dig!

Min egen är just nu väldigt sansad och ridningen fungerar bra. :) Fokus sista siden har varit tempoväxlingar, övergångar och lite enkla byten.

Precis så.

Visst är riskerna stora när dom drar repor i lerig hage, men samtidigt är riskerna dubbla om man låser in dem i sjukhage och sedan ska hantera dem. Ingen blir väl glad för att både jag och hästen går åt. Dessutom vill jag inte att hon vänjer sig vid att bete sig illa i hanteringen, hon är tyvärr för smart och jag tror att det kan ge större problem i längden om hon befäster nåt skitbeteende. En av hennes starka sidor har ju alltid varit att hon är snäll och lättsam för alla i vardaglig hantering.

Idag när jag kom till stallet kände jag mig gråtfärdig, jag hade verkligen ingen lust. Häst var dessutom lerig ända upp över och under täcket samt halva huvudet lerinpackat. Jag kom lagom till lunchfodringen och min häst travade gladeligen runt runt i leran, jag låtsades att jag inte såg det :angel: Jag frågade personalen hur hon betett sig och hon hade dragit några repor igår och idag, passat på att bli rädd för saker och rockat loss. Jag låtsades att jag inte hörde det heller...

Sedan när jag skulle ta in henne gnäggade hon och kom fram självmant och såg tom glad ut att se mig, så de negativa känslorna var iaf inte ömsesidiga idag :o

Sedan var hon iaf jättesnäll att rida och hantera till och från ridhuset. Hade lyckats tajma in en timme ensamtid i ridhuset. Hon kändes faktiskt tom lite seg, men det kan ju ha berott på att jag hade rakt bett (hon blir lite okänslig på det) och att jag tagit av mig sporrarna som jag alltid rider med. Men mest tror jag givetvis att detta beror på att hon är lycklig över att slippa gå i sjukhagen (och antagligen rastar sig halvtrött på egen hand :meh:)
Försökte aktivera henne i skritten, tempoväxlingar, halter och nån enstaka skänkelvikning bara för att få igång engagemanget. Hon kändes riktigt trevlig på slutet om än lite framtung, men det är ju svårt att få till henne i enbart skritt. Hon behöver ju komma igång genom att galoppera osv.
Travade lite men tycker det känns av för mkt i hörnen så jag struntade i det rätt omgående. Ska diskutera saken med ET imorgon igen.

Hoppas verkligen att det inte är sträcksenan som spökar. Längtar tills vi fått det ultaljudat. Benet var såklart bättre nu när hon fått röra sig i stora hagen, men lite ljummet kring hasen. Och lite lite tjockare vid hasen än det friska benet, dock inget jag hade märkt om jag inte var övernoga att titta.

Senast ändrad:

Nähä, det var väl väldigt det var svårt att länka från tuben på en platta. Återkommer med lite film från träningen.

Senast ändrad:

Låter som om hon är glad att få gå i stor hage igen! :)

Fiorano: Kul med träning! Vad roligt det låter! Ser fram emot film. :)

Kl
Queenie har vilat två dagar men idag var ut en timme. Perfekt underlag nu, antingen mjuk grusväg eller is som är mjuk och nästan slaskig. :) Tränade massor på kort galopp - skritt - andra galoppen. Galopperade bara 10-15 språng och sen ner till skritt. Hon blev väldigt lätt i fronten och blev kvick och kom in med bakbenen ordentligt. Roligt! Det blev lite jobbigt för henne efter en stund och då kickade hon i galoppfattningarna, inget protestaktikt för hon galopperade jättefint efter, utan mest för att det var lite jobbigt, jag bara ignorerade. Sista gångerna var det 10 språng, typ tre skrittsteg och sen andra galoppen. Jättefin var hon! Avslutade med trav - halt - trav, hon var jättefin! :)

Låter som en superkul träning, och fint resultat - klokt av dig att ändra upplägg när ngt inte funkar, ofta man får aha-upplevelser då :)

KL
ang. galna konvalecenter som ska skrittas för hand osv.... min veterinär tycker jag är en av de sundaste veterinärer jag vet, på många sätt. H*n har otrolig erfarenhet och har dessutom hingstar själv osv, och h* säger alltid att har man en häst som inte funkar att rehabba på promenad från marken ur säkerhetsaspekt för hanteraren (och även hästen om den inte är lugn då), så kan man precis lika gärna skritta den uppsuttet, om hästen funkar bättre med det och ryttaren känner sig säkrare. Inget enligt denne är värt det med risktagandet i ett sånt scenario, vare sig för människan eller hästen.
Jag tycker det är sunt!

Senast ändrad:

Låter mkt vettigt och funkar nog på de flesta. För mig har de inte varit ett alternativ pga sadeltvånget. Har hon vilat från sadel, så är de inte aktuellt att hoppa upp och skritta. Då måste hon rastas av ordentligt först.

Har fd stallvän med galen häst som opererats för lösa benbitar. Hon skrittade sin häst uppsutten på Sedalin i veckor, med en hårt åtdragen gummisnodd. Han reste sig rakt upp minst 10-15 gånger varje gång. För att han skulle hålla sig hyfsad lugn red hon typ 5 på morgonen innan några hästar gått ut och inget folk i ridhuset. Allt för att minska risken för tokerier. Men detta är den mest galna häst jag träffat, och skulle aldrig i livet rida honom även om han va i gång. :nailbiting:

Jag tycker också att det är en sund inställning.
Jag skrittade min delvis uppsuttet, men hon var rätt snäll då, så jag gick en hel del för motionens skull. Började även trava henne från marken. Hade hon varit svår att hantera hade jag gjort det från ryggen, helt klart.

jamen precis, vikten i sig på ryggen är ingen variabel öht om det handlar om skillnaden mellan att få det att fungera eller galen cirkus på backen istället. snarare tvärtom, vikten är helt orelevant i sig i det sammanhanget och inget som öht påverkar belastningen i sig.

övriga: självklart var inte filosofin addresserad några special fall, utan bara som det stod: om man rakt av rehabbar sin häst säkrare och lugnare uppsutten jmf med från backen så är det det upplägget man isåfall tar till.

Ja det var väldigt roligt att rida idag:). Är precis vad vi behöver nu, ordentligt med lösgörande så jag också får knte den ridningen i kroppen igen.

En liten parantes kring en sak som hände i ridhuset... När vi kom dit var min förra tränare där. Har väl inte ridit massor för honom, men en del iaf. Kändes rätt awkward att komma dit direkt efter han haft träning (med den svarta piaffande hästen i mina filmer från i söndags), och ha med mig min nya tränare. Gamla tränaren är GP-ryttare och B-tränare. Kanske tramsigt av mig att tycka det känns jobbigt:o. I vilket fall som så bekräftade han alla mina känslor som gjorde att jag inte ville fortsätta rida för honom när han sen kom in i ridhuset, med en GP-kuse, på kandar OCH graman.

Förstår att det kändes lite konstigt.
Jag red för min vanliga dressyrtränare igår, och det kändes inge bra. :( Hästen kändes hackig i bjudningen, möjligt att det berodde på att vi inte var i hemma-ridhuset.
Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som inte känns bra, men jag saknade den där positiva och glada känslan i kroppen som jag har efter träningen med western-tränaren.
Kan det vara så enkelt att gamla tränaren ber mig att kräva saker av hästen, min andra ber mig att fråga om hästen kan tänkas göra det, och när hon har förstått så gör hon det med glädje (oftast).

Dessutom är jag tjurig för när jag provred min nya wellington-sadel i samma storlek och bomvidd som den andra jag har haft hemma på prov, så kändes den inte alls lika bra. Kändes bred, och jag lyckades dra upp knät på knästödet igen.
Ska rida för min westerntränare i morgon och se om det känns bättre, hon brukar få oss att slappna av mycket mer.

*kl

Hade återbesök av ET idag, laser för hasen och ryggen. ET tyckte att hasen såg bättre ut, det känns ju positivt. Nu är det en vecka till ultraljudet. Jag längtar och vill få det gjort så jag vet vad jag kan vänta mig.

Har bara skrittat idag, hon var snäll fastän det var två hästar till i ridhuset och hon inte ens varit ute i hagen innan. Mkt imponerande. Jag red på morgonen före ET kom.
Eftersom hon kändes ofräsch igår på böjt spår i trav ska jag nu bara skritta, och trava någon långsida om jag tycker att hon känns på det humöret. Ska börja lägga in det redan imorgon, eftersom hon är väldigt svår att få lösgjort och framme på hjälperna i enbart skritt. Jag ser inget nöje i att rida runt henne på bogarna för jämnan bara för att vi enbart skrittar.

Jag ska rida henne imorgonbitti innan ridhuset blir fullt. Sedan kommer ev medryttaren och skrittar henne i ridhuset på em. Sedan om hon är snäll igen på söndag fm och vädret är okej tänkte jag försöka mig på att skritta ut en sväng efter att vi varit i ridhuset. Hon har peppar peppar varit lugn och lättsam igår och idag. Vore underbart att kunna rida ut henne när vi ändå inte får göra nåt annat än jobba i skritt och trava på rakt spår.

Ger mig nu in i tråden igen efter strul med inloggning. Skrev ju inte så mkt tidigare heller men läser till och från och håller med om att det är en väldigt trevlig tråd! Kämpar på med min Roosevelt avkomma som ju är lite seg till och från men gått väldigt bra över vintern med mitt nya mål att vi ska ha roligt. Sen har han tyvärr kommit i en period då han har problem med hakningarna vilket känns ngt tröstlöst...

Oj är Barbie bara C-ponny! jag trodde hon åtminstone var medelstor D, det är nog du som är en pyttig människa ;)

Jag är rätt glad att vi har hoppning på bestämda tider så man slipper en massa hoppade ekipage när man försöker att träna. Jag skulle ha jättesvrt att koncentrera mig på min grej om andra hoppar samtidigt.

Kul att du hittar andra strategier när det inte funkar på ett sätt.

När min häst är fullt igång tycker jag att det är ett ypperligt tillfälle att träna på koncentrationen, genom att rida dressyr medan det hoppas. Då förutsatt att det inte byggts banor då så att man har en rimlig chans till att rida utan att vara i vägen... Men som det är nu får man glatt kliva upp på morgonen efter 5 timmars sömn, för att åka och rida tidigt innan alla helglediga hästägare ska rida på förmiddagen :meh: Samma skit imorgonbitti igen, sedan när mina kvällspass är slut för denna helgen är jag väl trevligt utvilad inför 4 kommande nätter på jobbet :banghead:

*kl

Skrittade 1 timme i ridhuset idag. Var tidigt ute så det ekade tomt. Min häst var snäll, lite framtung och dragig som hon alltid är när man inte fått igång bakkärran men lossnade relativt bra efter 45 min av tempoväxlingar, halt - skritt - halt - skritt och några skänkelvikningar (trååååååkigt :arghh:).
Vågade inte trava eftersom hon ändå skötte sig och det inte behövdes för att rasta henne. Frågan är om man ska våga rida sidvärts? Eller blir det för belastande för bakbenet?

Benet såg ut som en telefonstolpe när jag kom, men tjockleken gick ner efter ridningen.

Har inte mätt lilla ponnyn på två år. Känns lite onödigt att betala 1.200:- för det när jag ändå tävlar henne som storhäst. Men då blev hon inmätt på 139 cm, hon var 141 men det drogs 2 cm för brodd och sko. Tror hon har växt ite sen dess och är möjligen liten D. Slutmätning nästa år iaf!

Angående hoppningen i ridhuset är det bara att gilla läget. Är systrarna Bäckström som äger stället och dom som red och hoppade. Är inget större bekymmer tycker jag:).

Då var hon ju lika stor som Queenie, hon var 141,9 men det drogs 1 cm för skor o h avrundades neråt till närmsta hela cm, snacka om maxad C... :angel:

Kl
Idag har jag och ponnyn haft roligt! Det blåste satan men var fint väder och jag har en kompis här som är jätteduktig fotograf, vi hade kul och red fram och tillbaka på vägen och blev fotade. :p Ponnyn tyckte det var skitkul och när hon fattade att vi vände och sprang lite nu och då blev hon jättetaggad. :p Hon låg på som satan där det var öppet och blåste och bockade vackert en gång, tyvärr kom det inte med på bild. Jag var sååå sugen att bara släppa på och låta henne busa men jag kände på mig att jag skulle åka av så jag höll emot... :D

Smakprov! Här är en bild från efteråt när jag tagit ur knopparna
_DSC0927_zpsc4c5cc70.jpg

_DSC0523_zps49c6b048.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka