07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Shoppa är nog det sista jag behöver göra, innan jag sett vad denna nota slutar på :crazy:

Jag har en dålig känsla inför det mesta. Förvisso har hon varit snäll i ridningen senaste dagarna, men jag utmanar inget utan har hållit mig till skritt i ridhuset, oftast ensam. Hade jag bara kunnat rida ut henne istället hade det känts bra, men det har stormat hela helgen och inte varit tal om. Och efter tisdagens jäkla utbrott tar jag inga risker om att hon ska fara omkring igen, jag vill först veta vad kliniken säger på fredag.

Jag försöker hålla mig likgiltig tills på fredag. Men det är svårt. Det känns så jäkla orättvist att först ha kämpat blod, svett och tårar i mer eller mindre 1,5 år. Sedan när vi kommit vidare ur attitydproblemen och kommer framåt, och hon verkligen går så bra att det tom känts värt allt slit, och vi ska ut på tävlingsbanorna - då händer detta.

Det värsta med om hon får en lång konvalescens är inte tiden hon får vila, då förutsatt att hon ens håller sig vilande och inte sliter sönder sig själv under tiden. Det är igångsättningen. Jag står inte ens ut med tanken på att ha denna häst vilande i ett halvår eller mer - och sedan börja bråka med henne i en igångsättningsfas. Hon är ju jäkligt dryg att komma hem till bara efter två veckors semester då hon blivit riden av andra. Hur ska hon då inte vara att sätta igång efter att inte ha blivit riden alls, med testperiod, attityden och energin?

Jag har börjat fundera på att köpa en ponny trots alls, om det nu skulle bli en lång vila för denna. Att låna hade varit ett alternativ, men eftersom jag ev ska flytta norrut lär det vara svårt att hitta nån som vill låna ut så långväga. Men jag vet att det blir svårt isf den dagen hon ska igång igen, att hinna med tidsmässigt och ekonomiskt. Men hur står man ut med att inte ha nåt att rida på en längre tid? Och hur ska jag kunna rida henne om jag är ringrostig? Hon är ju ganska krävande trots att man själv har ridningen i ryggraden.

Senast ändrad:

Hoppas det inte blir någon längre konvalescens. Annars kanske du hittar någon att byta häst med ett tag? jag tänker någon som inte själv rider men som vill ha hjälp att utbilda/rida igång en ponny?

Det var bara en tanke, vet inte alls vad det finns för möjligheter där du bor.

Jag kan inte eller shoppa loss kan jag trösta dig med, lite skralt i kassan när man är föräldraledig, därför jag inte anmält till fler tävlingar heller just nu.

Men men, man kan inte få allt.

Hon är så himla fin GP! Supersnygg i kroppen också, verkligen perfekt (även om jag hade hädat och klippt av manen:p).

Kirre: Tror inte du missade något att du inte började jobba där:o.

Frugtis: Lämna in tyglarna och få dom lagade. Så värt det när det är ens favoritpar och lär inte kost mer än en hundring:).

*kl*

Barbie är pigg och fräsch och har varit ute på grusvägarna idag. Ny träning på onsdag:). Har även anmält til tävling 12-13 april och ska rida L:A3 och L:A4 då. Sen blir det nog MsvC i maj igen.

Jag har troligen skaffat världens bästa pojkvän:o. Har fått tre schabrak av honom (för att jag nämnde i förbifarten att jag inte hade några till hoppsadeln och dessutom behövde ett nytt tävlingsschabrak pga loggaregeln). Så har fått ett från Lamicell, ett beg Eskadron och ett Sparkle från Hööks att tävla i. Inte nog med det, han har följt med ut och ridit på en av hästarna i stallet. Trodde inte att såna här män fanns! Är förstås hundra andra anledningar också till varför jag är tramsigt kär i honom, allt detta är förstås bara bonus:love:
1959971_10202523144751774_2078726742_n.jpg

Senast ändrad:

Jag vet att det är svårt, men försök att inte ta ut alltför mycket (dåligt) i förskott. Du får bara ta ut bra förskott = double pleasure :)

Åh, härligt att vara nykär :love: Verkar vara ett kap det där.
Ja jag tycker också hon är fin i kroppen, precis lagom i hull. Men vad säger du, klippt manen :eek: Det räcker med att jag slutligen fick falla till föga och frisera mitt halvblod, hon kom till min sorg inte alls till sin rätt i lång man så häromveckan åkte saxen fram.

Oups, syftningsfel i det inlägget. Jobb där var alltså i Sundsvall, inte hos Bäckströms. Haha Blev dock runtkörd till några olika stall, om jag skulle flyttat upp och den anläggningen var en. :)

Hahaha, ja det är tramsigt att vara såhär nykär:D. Jag är ju ett stort fan av välfriserad kort man:p (alltså den meningen kan verkligen läsas på helt olika sätt, men det handlar om hästars behåring och inte korta mäns behåring:D). Mina maror borde enligt rasstandard också ha lång man, men jag klarar det inte:o. Båda poniernas manar har försvunnit inom ett dygn hos mig...

Kirre: Aha, men det var ju lite synd. Sundsvall är en rätt trevlig stad och det finns mycket trevliga bukefalister här;)!

Ja, jag gillade det jag såg av stan och så vill jag ju gärna ha mer vinter än vi får här (även om er vinter verkat halvkul i år...) men de erbjöd en lön en bra bit under min dåvarande grundlön (och då var jag ändå headhuntad och med stort argument att jag hade bra förhandlingsläge... lite sur fortfarande. ) så det gick liksom inte. Mentalt var jag dock på väg och har många gånger tänkt på det.

Senast ändrad:

Hon är bedårande! Väldigt flickig :)

Sassiball: hoppas du hittar en bra medryttare!

Kl

Idag har jag ridit på en riktigt härlig tur ute i skogen. Red lite enkla byten som satt helt ok. Hoppas att det fina vädret vi har håller i sig.

Men vad härligt att vara så nykär! :love:

Sassiball: Vad fin hon är! Verkar vara en bra lösning med att dela av hagen tycker jag. :) Och klart du ska ut och rida barbacka! :D

Kirre: Vad skönt det låter! Och nja, hon är bara 140 lilla fröken fräken. ;) Men hon känns större att sitta på. :)

Tack till alla fina kommentarer om ponnybusan! :love:

Vilken karl! Pessimist som jag är brukar jag tänka att sånt där går över :angel: Men å andra sidan har min aldrig ens i sina bästa dagar köpt saker till mitt hästeri, så du verkar onekligen ha hittat en guldstjärna ;) Själv sitter jag mest och funderar på hur det vore att vara ensam så man bara kunde vara i stallet :o Men å andra sidan har jag ju inte mkt att göra där nuförtiden så det är väl skitsamma *mutter*

Jag ska kolla upp vart man kan lämna in dem, i sanningens namn har de ju varit lite i längsta laget så det gör nog inget att få dem kortade :)

Mja, byta vet jag inte. Minns ju bara hur svårt det var att få vettiga svar på bytesannonsen jag hade ute ett tag. Jag tror mer på att parkera henne på en lösdrift där man kanske inte behöver åka ut varje dag, och sedan låna eller hitta någon medryttarhäst för att hålla igång sig själv under tiden. Men igångsättningen fasar jag för i vilket fall :crazy:

Låna ut till avel är en annan ide, men vem vill ha en sjuåring som inte hunnit prestera nåt? Dessutom vet jag inte om jag vill låna ut till avel med riskerna det innebär, vem vet om jag får tillbaka en häst som jag har nån användning för sedan...

Bor jag kvar här har jag inga problem med att få rida vid sidan av att jag tittar på min halta häst i hagen, här har jag redan mina pågående projekt och jag tror inte det hade varit problem att rida dem några ggr/vecka kontinuerligt. Men ska jag flytta 100 mil upp i skogen är utbudet inte lika stort, då får man ta vad som finns om det finns nåt.

*kl*

Ni dressyrryttare, vill ni hjälpa lite? :)

Jag funderar på köpa mig en dressyrsadel, något jag är högst ovan att rida i och således inte känner att jag har koll på hur det ska kännas. Har provridit en som hästen verkar trivas utmärkt med och jag har testat både 17.5" och 18".
I 17.5" tyckte jag att jag fick bra och stabilt skänkelläge, kändes stabil men när jag ville "sitta till" lite så kändes det som att det hamnade på bakvalvet och inte ner i sitsen sas.

18" gav mer utrymme i rumpan och tillsittningen kändes som den hamnade rätt men vid lättridning, oavsett stigläderlängd så kändes det vingligt och jag hamnade på tå i stigbyglarna.

Är båda storlekarna fel, modellen fel för mig eller är någon rätt men jag måste lära mig känslan o tekniken? Den enda dressyrsadeln jag ridit i regelbundet en period var en Amerigo som jag gillade skarpt men den var ju modell hoppflatback i sisten.

Fina bilder på fin ponny! Måste säga att jag är lite avundsjuk på snön även om vi hade fin vårdag här i dag. Men här i huvudstads området har det nästan inte varit någon snö alls den här vintern - mycket klafsande i lera:meh:

Tack! :)

Jo vi har mycket snö kvar... Vi bor rätt högt och rätt skyddat så det tar lång tid innan solen värmer så pass att snön smälter... Vi har haft mest snö här i byn mot andra orter runt om, så vi blir väl av med det sist. :p Just nu är det ju bara tungt och djupt och oridbart, så det är vägarna som går att rida på, lite trist. Har ingen ridplan annat än en liten ruta som vi plogat upp i vinter, men där är det framtinat och BLÖTT nu så det går inte att rida där heller. :meh: När vi faktiskt har riktig vinter är det ju helt underbart! :love: Men det var ju typ bara två veckor den här vintern. :( Skulle aldrig klara av eran ler-vinter. :o

Tack, formen har blivit bättre! Men mest tycker jag har hänt i galoppen ändå, idag var första gången som någon tränare tyckte att vi skulle göra byten :). Har ju lekt lite med det själv för ett tag sedan men inte på länge nu. Bytena i sig är inga problem bara man har tillräckligt bra kvalitet före, så jag har bara koncentrerat mig på att få honom starkare. Bytet från höger till vänster blev bra direkt men åt andra hållet blev det fel ett par gånger först.
Sedan tyckte Bruce det var JÄTTESVÅRT att gå i galoppsluta åt vänster :p

Film:

http://www.youtube.com/watch?v=4oQJxxfmpNc

Maja: Tack du med! Vilka härliga bilder! Fast jag är glad att vi inte har sådär mycket snö kvar! :eek:
Tycker han ser fin ut och väldigt reglerbar och trevlig i galoppen!:) Han ser ut att ha en del likheter med mitt numera gamla Amiralsto. Bra balans men lätt att krypa upp i nacken.

Det låter inte som att sadeln passar dig. Det ska kännas rätt i alla lägen. Insåg en ny (? För mig iaf) sanning häromdagen: Livet är för kort för att rida tråkiga hästar och i dåliga sadlar. :crazy:

Jag skulle ju träna för min westerntränare i min för mig nya wellington elite, men redan efter framridningen var jag så frustrerad att jag red tillbaka till stallet och bytte till den gamla wellingtonen som jag hade kvar hemma på prov. Den är brun och ful, men jag sitter så mycket bättre i den. Så nu äger jag 4 dressyrsadlar... :crazy::o

Har hemma en amerigo farouche hoppsadel också, den känns ok i hoppläder, men i terrängläder är den fantastisk! :love: Jag kan bara stå och hålla balansen helt själv och hästen kan hitta på lite vadsom under mig, jag står kvar.
I morgon ska vi hoppträna för min ordinarie hopptränare för första gången sen i juni, jag kommer att bli nervös! Har ägnat kvällen åt att tvätta svansen och frisera manen, putsa träns. Ska prova att hoppa i amerigon då också. Sen hoppas jag att sadelutprovaren godkänner den på fredag!

Jag har också en Wellington elite till GP.

Den ligger även bra på halvblodet så det var ett riktigt lyckoköp. När jag får lite mer ordning på ekonomin ska jag köpa en ny likadan, sadeln är om gjord både för mig och för mina hästar.

Hoppas du får sålt dina andra sadlar.

Jag är pinsamt dålig på sadelmärken och sånt, men wellington verkar vara ett populärt och bra märke. :) Queenie fick ju utprovat en windsor som tydligen skulle vara lika som en wellington. Jag råkade stöta på sadelprovaren i en affär och vi pratade lite dressyrsadlar. Jag hade så gärna haft en! Kommer inte ner i hoppsadeln och det känns på henne att den inte är till för att sitta och jobba i. När man rider lätt och galopperar på går hon jättebra men sätter jag mig och jobbar spänner hon sig mer. Hon behöver en rakare sadel för att ha plats för ryggen, hon blir väldigt rak när hon kommer till arbete. Prestigen är mer svängd och passar super när vi hoppar och rider ute. Jag hoppas på att hitta en dressyr som kan funka på både Queenie och 10an, det hade verkligen varit optimalt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka