07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

kl

F@n vad segt det är med feber :meh: hästskrället lär väl hinna plocka av sig skorna igen innan jag blir frisk och kan rida ;)

Bild från idag på Bäckahäst och lekkamraten :D

withfriend_zpsba831023.jpg

Hon ser onekligen ganska nöjd ut trots att du inte kan rida ;)

kl

Jag har också börjat leta sadel igen. Ska bara få sålt min hoppsadel. Är det någon som har tips på hoppsadel som är rak i bommen och inte kostar skjortan så är det välkommet :)

Crown tycker jag är fina, trevliga sadlar som inte kostar skjortan. Har själv en, och flera vänner som även de är supernöjda med sina. Kanske värt att kolla upp :)

Tack. Det ska jag absolut kolla upp!

Hunter: Nej det är sant, riktigt segt med feber. Får hoppas att du kryar på dig snabbt :)

Vilken kille!:) Keep him. Jag ska väl inte klaga, då min har köpt hästen.:D Han är dock allergisk så han är väldigt sällan med i stallet. Förra hästen va ju dock supsersnäll så någon gång va han med och red lite utomhus. Elle passar inte så bra som nybörjarhäst.

Krya! Aldrig kul med feber, och då ska man passa sig för att anstränga sig. I morgon åker dotterns gips bort, och jag hoppas vi kan återgå till de normal, dvs dagis på dagarna. Känner att mitt humör och tålamod inte är på topp efter att ha försökt aktivera en 3 åring i 3 veckor.

I går hade vi 13 plusgrader och sol. Nöjd häst som fick vila och stod och halvsov i solen.

Har senaste 3 månaderna haft skydd runt om i hagen. Är egentligen emot det, men i bland far hon runt som en galning, och svullnar upp av minsta småsår. Hennes hagkompis tycker inte om att blir fångad och då dras de repor som heter duga i hagen.:crazy: Tycker att hon klarat sig mkt bättre med skydd på. Men i går när de va så varmt kändes de som de blir lite för varmt att stå med luddskydd. Någon som har tips på "luftiga" skydd? När hon flyttar över till sommarhagen kan hon vara utan för den är plan utan stenar och grenar, men nu går hon i skogshage med rötter, sten och grenar.

vad mysigt, vi hade +16:nailbiting: igår helt otroligt! :nailbiting::)

vad fin hon är i övrigt!
jag vet att det finns gamla trådar här eller har funnits iallafall ang. just benskkydd i hagen när det är varmt, så har du tur finns ngn kvar och du kan söka kanske. Frågan är absolut befogad tycker jag, har sett hästar som fått senor som svullnat upp pga för mycket värme under benskydden = icke bra.

måste hon ha höga skydd bak? annars hade jag typ under tiden hellre än ludd kört med senskydd i ngn lädervariant fram och bara låga strykkappor i läder bak. Blir inte lika varmt och ffa stryper det inte åt lika mycket över senor osv i kombo med värme...du kan säkert hitta ngt ännu bättre men under tiden?

Vi hade 8 plus i skuggan igår! :o Men det blåser satan samtidigt så det är inget vidare väder ändå. :(

KL
Igår blev det vila för ponnyn, idag tog vi en lugn runda med mest skritt och lite jogg. Det blåser som sagt som tusan så det var inte kul alls. :yuck: Taggad ponny iaf. Imorrn är det äntligen hoppträning igen! Wiho!

Jag kan tipsa om märket N.E.W som har skydd som heter Airflow. Jag använder dom i terrängvarianten men finns såklart vanliga utan den hårda skenan som skyddar senorna i terrängen. De "luftar" igenom o hästen blir inte för varm även när det är varmt ute.

Sen som sagt, så kanske det räcker med vanliga korta skydd, typ Eskadron i bak? Eller sparkar hon sig där med kanske?

Får söka lite. Skulle jag sätta på låga skydd bak är jag säker på att hon lyckas få någon reva ovanför.:nailbiting: Vi har skämtat om att hon borde gå i hagen med höga hårda transportskydd. Nu ska det ju inte vara lika varmt framöver ( idag kom de ett ösregn när jag stod och tömkörde på utebanan :meh:), så jag har lite tid på mig att undersöka alternativ.

Pessoaskydden med ventilation kanske? :) Fula som bara den men i hagen spelar det ju ingen roll :)

+ni andra

Pojkvännen är en drömman, hoppas innerligt att det håller i sig:D!

Vi har också haft riktigt varmt senaste dagarna. Idag har dom (äntligen) kört av is och slask från stora ridbanan. Hoppas att dom också har sladdat till där så kommer den att vara ridbar nu. Yey!!

Visst är det härligt när våren och solen börjar komma! Elle ser ut att njuta!

kl
Vi har också haft varmt och soligt idag eller iaf under eftermiddagen/kvällen. Idag har min häst varit knäpp. Skulle skritta fram ute runt hagarna men när vi kommit en bit är det några stora fåglar som går på ett gärde bredvid där vi red. Knäpphästen börjar blåsa och pipa som om dom där stackars fåglarna åt hästar till lunch:banghead:. Där valde jag att hoppa av och tur var nog det för han exploderade. Men när han var klar med det och hade gått förbi pippifåglarna så hoppade jag upp igen och red ett pass i paddocken. Som tur var han riktigt fin och den förvända galoppen och dom enkla bytena satt bra. Även skänkelvikningarna i trav blev bra och det är jag glad över eftersom vi har haft lite svårt med dom inne på ridbanan.
Det verkar även som att jag fått sålt min hoppsadel men jag ska väl inte ropa hej än innan den är hämtad och betald. Men fort gick det, la ut annons tidigare idag och fick flera svar. Undrar om jag sålde den för billigt ;)

Jag har en Bates Caprilli flatback. Den är rak. Skön att hoppa och rida ut i, och beg hittade jag den för 7500 kr i mkt bra skick. Helt överkomligt.

Vart hittar man en sån karl? Han låter som ett riktigt kap! :D
Får försöka drilla min egen men jag tror det är kört redan ;)

Tack, ska kika efter en sån också. Får nog bli en tur ner till ridsportaffären snart :)

Ang vädret så har vi haft strålande sol hela helgen, dock blåsigt som attan. Idag blåste och regnade det. Imorgon ska det vara vindstilla, sol och kring 10 grader. Men vad hjälper det när man inte kan rida ut :(

Skrittade 25 min i ridhuset på fm, medryttaren tog en likadan runda på 20 min ikväll. Är så glad att hon engagerar sig trots den urtråkiga ridningen, skönt att min häst för nåt som händer på kvällarna också.
Jag funderade på att strunta i att rida henne nu när hon hållt sig på mattan tack vare den stora hagen. Hon har varit lugn i flera dagar. Men frågan är om det är för att hon faktiskt rids som hon verkar hålla sig okej, eller om det bara beror på hagen...

Hon är ju varm kring hasen på det skadade benet, även om svullnad går ner vid rörelse så känns det inte bra. Förvisso har hon tappat sårskorpor och har några sår som spricker upp hela tiden eftersom det är ett rörligt område, men jag vet inte om det är så enkelt som att det är förklaringen till att hon är varm... Hon är inte halt i skritt, men hon är inte överförtjust i att man rör i det benet kring hasen.

Ridhuset är ju inte hårt underlag, vilket hade känts bättre att skritta henne på. Men om alternativen är lugn och fin i ridhuset eller skuttig ute på hårt underlag så tror jag ändå senan mår bättre i ridhuset.

Är så jäkla frustrerad över situationen så jag bara vill ligga under täcket och grina. Vill verkligen få detta vet.besök gjort så jag iaf får ett utlåtande och nån form av prognos.

Finns rätt ofta på beg sidor på nätet. Men såklart bra om du kan prova hemma och vet vad du ska ha. Är utbytbara koppjärn också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V