07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja, jag måste ju verkligen prova då många sadlar åker fram på honom. Tyvärr låg ju den sadeln jag nu vill sälja bra i stallgången och i skritt (kunde inte prova i trav och galopp pga underlaget), men katastrof när jag red ordentligt. Så prova är ett måste men utbytbara koppjärn är ju bra eftersom han tenderar att bli en valross under sommaren och nu är han riktigt smal och har normal bomvidd.

+ Sassi ; Så det är inte bara att jag är ovan då? Vet det låter knas. :crazy: Men vet också vilken aha-upplevelse det var att sätta sig i amerigon.

Ska testa kompisens 18" någon gång till (den är sjukt bekväm i övrigt) och se hur det känns men annars får jag väl nog ändå leta vidare. Synd när nu hästen väldigt tydligt sa ja tack!

knapplån*

Min -07a gjorde årets första tävling i helgen, dock kunde jag inte vara på plats och se på pga jobb :(

Hon gick tre klasser på två dagar, 120, 130, 130. Felfri i de två första och 0+4 i sista klassen, som dock ska ha varit den som egentligen gick bäst :)

140-debuten närmar sig, hon är faktiskt anmäld till det i helgen men det är oklart om hon kommer få gå in i det då hon haft en liten formsvacka även om hon är påväg tillbaka igen :) Vi får helt enkelt se hur hon ser ut första klassen och bedöma utefter det, annars får det såklart vänta :) Vi är ju bara i början av terminen ännu och även om hon var "redo" för 140 redan i höstas så finns det ingen anledning att stressa om hon inte känns hundra :)

Vart hittar man en sån karl? Han låter som ett riktigt kap! :D
Får försöka drilla min egen men jag tror det är kört redan ;)

Man väljer en med dokumenterade meriter..? :angel:

Det är inte en nödvändighet för mig, men det är väldigt skönt att ha en kille som både a) har full förståelse för vad hästsport är, vad det kostar och hur mycket tid det tar i förhand, som b) är självgående i stallet och som kan rycka in när jag har tidspanik eller är sjuk, som c) är rätt duktig i sadeln och hänger med på det mesta om jag vill ha ridhjälp och som d) faktiskt frågar om jag vill ha sällskap i stallet ifall han inte har varit där på ett tag (eftersom han vill pussa lite på hästarna och se hur de har det :D ). Men som på samma gång aldrig kommer att vilja ta över min hobby från mig, när vi väl har gård så blir det absolut en egen häst till honom igen också. Men han kommer inte att vilja ha häst på "samma sätt" som mig vilket är skönt, det är min egna grej och mitt andrum också.

Haha jag borde kanske behållt den jag hade för 10 år sedan med meriter på svår dressyr och 150 hoppning. Hade haft mer nytta av honom i utbildningen av min häst iaf ;)

Skämt och sido så är jag otroligt nöjd med den jag har trots att han inte köper schabrak :) han klagar sällan på att det tar tid och när han väl är med i stallet är han inte rädd. Sen så kan jag villigt erkänna att han betalar det mesta på hästen och han sa till mig att jag fick handla hur mycket jag ville på GHS. Han ska vara glad att jag inte gjorde det :p

Haha, han gav dig frihet under ansvar låter det som ;)

Jag betalar allt själv till mina hästar, och det är tufft nu under föräldraledigheten, men jag har själv valt dem och valt att ha det såhär. Blev erbjuden av maken att han skulle betala nästa gång jag köper hö, men jag sa nej, jag är en spara och tar av mitt kapital till hästarna nu när jag har ut mindre.

Hur funkar det när du är mammaledig? Hur kan man ro runt flera hästar på den inkomsten? O_o

*delvis kl

Min kille gnäller sällan över att jag är mkt i stallet. Däremot störs han av hur oflexibel jag är och mina begränsningar vad gäller att kunna resa, både tidsmässigt och ekonomiskt. Nu blev det ju ingen tävlingssäsong med min häst som planerat, det enda positiva med det lär ju vara att slippa diskutera med honom hur jag har ännu mindre utrymme att åka bort på lediga helger (jobbar varannan), samt att jag vill vara hemma och rida själv och inte låta andra göra det större delen av lediga dagar i tävlingssäsongen.

De enda gångerna han är med i stallet är när han ska filma, vilket jag är oerhört tacksam för, men för hans del handlar det mest om att han vill lära sig nya funktioner på kameran. Win-win ;)

Det tråkiga med hans ickeintresse för djur är väl just att man sällan får nån förståelse i det man gör. Och att ha ett hus ihop kommer aldrig att ske, och då än mindre de begynnande tankarna på ev möjligheter att kunna ha häst hemma (iaf säsongsvis).

Hittade denna man ganska mycket mitt framför näsan:o. Han är en vän till en vän som jag egentligen aldrig innan övervägt. Men så visade det sig att han var helt perfekt och vår omgivning är ungefär lika förvånad som mig att jag inte längre är singel:D. Det är hans syster som har drillat honom väl i vad hästliv innebär och han är välbevandrad i att byta täcken och fixa i stall:p. Vis av erfarenhet hade jag aldrig kunnat vara tillsammans med en man som inte har förståelse för vad hästlivet innebär. Det ÄR dyrt och det tar massor av tid i anspråk. Jag vill inte gå i stallet och känna att jag borde egentligen vara hemma och göra något med pojkvännen. Att kunna ta med honom ut på ett skrittur i vårväder är en bonus jag aldrig kunde föreställa mig!

Varför har det tagit sån tid innan veterinärbesöket? Hur kommer det sig att du inte åkt in med henne? Bara nyfiken :)

Tävlingssäsongen är väl inte över. Är ju 3 mån kvar innan sommaruppehållet och förutsatt att det inte är något allvarligt så hinner ni ju säkert komma ut 1-2 ggr iallafall.

knapplån*

Min -07a gjorde årets första tävling i helgen, dock kunde jag inte vara på plats och se på pga jobb :(

Hon gick tre klasser på två dagar, 120, 130, 130. Felfri i de två första och 0+4 i sista klassen, som dock ska ha varit den som egentligen gick bäst :)

140-debuten närmar sig, hon är faktiskt anmäld till det i helgen men det är oklart om hon kommer få gå in i det då hon haft en liten formsvacka även om hon är påväg tillbaka igen :) Vi får helt enkelt se hur hon ser ut första klassen och bedöma utefter det, annars får det såklart vänta :) Vi är ju bara i början av terminen ännu och även om hon var "redo" för 140 redan i höstas så finns det ingen anledning att stressa om hon inte känns hundra :)

Åh vad spännande! :love:

Men din är ju verkligen något helt utöver det vanliga, hon lär ju bli en av de hästarna som man kan följa ordentligt på stora tävlingar ala Gotha eller Flippan! :):d

Haha jag tror det är mer så som sassiball sa. Frihet under ansvar ;)
Han har egentligen sagt att han inte vill betala för hästen och det gör han väl inte i den bemärkelsen att hyran och omkostnadera betalas från mitt konto. Men eftersom han får betala mer på allt annat så betalar han egentligen för hästen också. Gemensam ekonomi eller vad kallas det ;)

Fiorano: han låter perfekt för dig :)

Haha. Vi har delad ekonomi, men mannen har en bil som han betalar för (jag betalar för disel) och han har den enbart för att jag har hästen och behöver en stor bil med drag. Så han bidrar ganska frikostigt i slutändan. Hästen i sig betalar hans ägare (min mamma) för till stor del och jag bidrar i förhållande till vad jag tjänar (CSN).

Måste bara klaga lite också. Hade en köpare på min sadel idag och vi hade bestämt pris och hon hade fått adressen och tid var bestämd. Jag åkte ut till stallet för att hämta sadel och putsa av den vilket jag sa till henne. När jag ska åka från stallet för att möta henne får jag ett sms om att hon ångrat sig. Riktigt irriterande. Men det är bara hoppas på att någon annan vill ha den snart :)

Tja, det kräver lite planering och sen får man helt enkelt avstå det som man inte har råd med just nu, ex träningar och tävlingar, det kostar mycket. Men jag har tänkt tävla lite i alla fall, de närmaste klubbarna bara :)

Jag räknade lite på vad det kostar att ha hästarna för ett tag sedan och så länge man inte gör så mycket så kostar det inte så mycket, men så fort man ska tävla/träna, köra lite längre etc då blir det mycket pengar.

Men man får knappt 80% om man tar ut fullt när man går hemma så det går. Och mannen ska ju också vara hemma några månader.

oxo, tjatig sadelköpare. Jag hade en som mailade mig friskt angående en sadel och hon undrade om hon kunde vänta med betalningen till den 27/2 när hon fick lön. Jag sa att det var bättre att hon kom och köpte sadeln efter den 27. Sen dess har jag inte hört av henne :D

maria_b En sån stjärna du har!! Roligt att det går så bra. Och en annan som är mallig bara man tagit sig runt 1.00 felfritt....

Jag räknade också på vad hästarna kostar för nån månad sen. Nu när jag har dom hemma kostar dom egentligen bara hö, spån, försäkring, skoning och vaccinationer. Ingen av dem äter speciellt mycket foder, Kaptenen och Queenie får lite proteintillskott och alla får en skvätt betfor till kvällen, men det är så lite.

Jag betalar själv för hästarna, jag tjänar mer än min sambo men han är inte jätteförtjust i att jag lägger allt för mycket pengar på hästarna. Så jag pratar ändå alltid med honom om allt som jag lägger på dem. :)

KL
Ikväll är det hoppträning! :D :D :D

Tävlingssäsongen är väl inte över. Är ju 3 mån kvar innan sommaruppehållet och förutsatt att det inte är något allvarligt så hinner ni ju säkert komma ut 1-2 ggr iallafall.

Hahaha alltså sorry förstår att du menar väl men det låter inte alls uppmuntrande när jag läser det. Som snart är våren över och sen är det vinter igen :D (ta nu inte detta på största dödsallvar det jag skriver ;))

Och en annan som är mallig bara man tagit sig runt 1.00 felfritt....

Jag var jättemallig när min kravla sig runt 80 cm felfritt med mig på ryggen förra våren :rofl:

Hoppas vi kan komma ut på någon tävling lite senare i vår efter mitt utlandsuppdrag :)
Är sjukt ridsugen nu men jag är fortfarande sjuk... dock sitter skorna fortfarande på...

Jag räknade också på vad hästarna kostar för nån månad sen.

Hehe jag lägger MYCKET pengar på mina hästar varje månad :o eller inte varje men när jag slår ut det över året blir det mycket eftersom vissa månader har jag lagt ut 40-50´. Men då har jag ju såna käcka språngavgifter på 20 000:-, hyr in proffsryttare mm Sen har jag rätt höga livförsäkringar + alla tilläggsförsäkringar som finns på kusarna också. Borde nog se över dem O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025