07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Han ser jättetrevlig ut. Mycket bättre i formen. Fast nu har jag ju bara sett tävlingsfilmer senaste tiden och där blir det ju aldrig lika bra som på träning:D

*kl*

Divan och jag har ridit P&R idag hemma. Gick svindåligt. Det var iofs förväntat då hon brukar bete sig lite som ett as på hemmaplan, där av att jag är med och startar :D

Det enda som var bra var travvolterna. Domaren älskar iallafall Divan så det är ju bra :)
Ni kan roa er med att gissa procenten
http://www.youtube.com/watch?v=wrPatsdBSY4&feature=youtu.be

Angående hoppningen i ridhuset är det bara att gilla läget. Är systrarna Bäckström som äger stället och dom som red och hoppade. Är inget större bekymmer tycker jag:).

Men då har jag ju varit där! Var några år sen när jag blev erbjuden jobb däruppe.

Och så en kommentar i träningsdiskussionen. Vi har ju bara en ridbana, än så länge, och den är uppbokad för träningar tre vardagskvällar i veckan mellan typ 17.30-19.30, varierar något, samt lör fm 9.30-11. Nu berör det mig ju inte så mycket för tillfället men jag kan känna mig hindrad i min egen träning när det är så många kvällar som det är träning. På dressyrträningarna får max tre till vistas i paddocken men man blir så bunden av att anpassa sig till den som tränar att jag låter bli att rida där då. (Brukar försöka att se till att jag är själv då folk inte verkar kunna högerregel heller och då blir jag bara frustrerad)Nu är också lö fm bokad, en tid ihop med sön fm som jag brukade passa på att hoppa då det oftast inte är så många där då så då stör man ingen annan.

Jag vet inte, lite gnällig kanske. :/

Senast ändrad:

I början tänkte jag, vadå, det var väl inte så dåligt? Nu kan jag inga dressyrprogra men jag tror det blev lite fel... :angel: :D Men hon är helt fantastiskt fin! :love:

Gabby: Kul med film! Han är jättefin! :)

Jag hade nog blivit galen om jag stått i ett stall där det hade varit bokade träningar hela tiden.

Kl
Red ut en sväng idag. Hade tänkt mig en längre tur men så ringer min hyresvärd och säger att vår ena bil har blivit stulen i samband med ett inbrott i deras verkstad. Suck! Det värsta är dom har snott den 10 min efter att jag åkte ut till stallet för att morgonfodra hästarna. Dvs vid 7 på morgonen, verkar vara några erfarna tjuvar eftersom bilen är larmad och står centralt. Men , men vi får hoppas att det löser sig men irriterande är det iaf!

Hästen var iaf hur mysig som helst och solen sken :)

Nej men nääe! Fy vad otur med bilen! Hoppas den kommer tillrätta.

KL
Fortsätter med en liten bildbomb från dagen! Vi försökte hitta nåt vettigt ställe att hålla till på men det är svårt när alla lägdor är fulla med djupsnö, så vi fick hålla oss på vägarna. Började med att gå ner till bilvägen, där är det dock helt öppet så det blåste som satan = supertaggad ponny!

Tog lite bilder på infarten när vi gick ner
_DSC0374_zps82aadd01.jpg

_DSC0390-2_zpse9b10149.jpg

Nere på vägen var det som sagt jättejättekul, jag fick hålla henne ganska rejält för att inte få mig en flygtur. Hon studsade en hel del men det blev bara ett riktigt bocksprång, det här är galoppsprånget precis innan, tyvärr kom inte själva bockningen med.
_DSC0501_zpse7cceb07.jpg

Innan vi vände hemåt, fina rådjursögon!
_DSC0593_zps4d1a9ea4.jpg

Tog lite bilder påväg hemåt
_DSC0715_zps8b01be1f.jpg

Längs infarten kunde fotografen (Josephine Andersen) kliva åt sidan och fota lite, det var dock svårt att få till nån ridning riktigt när man bara red fram och tillbaka och vände. Queenie fick motor hemåt men blev seg bortåt. Det här är min favorit för dagen!
_DSC0757_zpsa660e38c.jpg

_DSC0777_zpsa8e59299.jpg

_DSC0781_zps495f2366.jpg

Fortsättning följer...

Några bilder till!

Helt fel moment egentligen, men jag gillar den ändå!
_DSC0794_zps536a0724.jpg

_DSC0795_zps714176ca.jpg

_DSC0813_zps1e216aaa.jpg

_DSC0823_zps6a12f0b8.jpg

_DSC0828_zpsf523b52e.jpg

_DSC0826_zps6cb5cd8d.jpg

Trava av
_DSC0767_zpsbce72db8.jpg

_DSC0773_zps306c32ac.jpg

Vi hade över lag jättekul, fick ju öva mycket på fram- och bakdelsvändningar, hon har lite för bråttom hemåt och vänder bara runt så det blev många gör-om-gör-rätt. Hade såååån lust att släppa på hemåt ute på vägen, jisses vad hon hade bockat då. :D Finns massor med fler bilder, insåg nu att jag knappt valt ut några i galopp. :o Så kanske kommer fler sen, det blev de här efter en snabbgenomgång. :)

Tack, formen har blivit bättre! Men mest tycker jag har hänt i galoppen ändå, idag var första gången som någon tränare tyckte att vi skulle göra byten :). Har ju lekt lite med det själv för ett tag sedan men inte på länge nu. Bytena i sig är inga problem bara man har tillräckligt bra kvalitet före, så jag har bara koncentrerat mig på att få honom starkare. Bytet från höger till vänster blev bra direkt men åt andra hållet blev det fel ett par gånger först.
Sedan tyckte Bruce det var JÄTTESVÅRT att gå i galoppsluta åt vänster :p

Film:

http://www.youtube.com/watch?v=4oQJxxfmpNc

Maja: Tack du med! Vilka härliga bilder! Fast jag är glad att vi inte har sådär mycket snö kvar! :eek:

Jag hade faktiskt inte gjort ngt öh i aktivt arbete och def inte sidvärts eller arbete annat än just en skrittmotion om du misstänker ngn sena eller liknande och ska in och kolla det . Finns ingen anledning att jobba innan det är kollat, mer än att rasta hästen så den inte är oxtokig så att säga hanteringsmässigt. Onödigt att riskera ngt utöver det eftersom du rapporterat att hon helt klart är halt bak i trav?

Hon känns oren bak i trav när man kommer in på böjt spår vilket är oundvikligt i ett ridhus med hörn :o Eller ja nu vet jag ju inte eftersom jag inte provat på flera dagar. Trava får vi som sagt göra rakt fram ifall det krävs för att hålla henne på mattan. Men hon har ju skött sig inne nu så jag har sluppit. Dock springer hon ju ute i hagen något varv per dag enligt uppgift, men där har jag tyvärr inte observerat henne och kunnat titta.

Jag red henne på fyrkanten innan då ET sa att det var okej. Eftersom ET även sa att det är värre med en massa övergångar än att rulla på, så gjorde jag så. Men efter hennes utbrott i tisdags då allt blev mkt värre så kände jag direkt att hon blev oren när vi kom in på böjt spår. Så nu har jag som sagt inte travat alls.

Jag får jobba henne i skritt, eftersom hon är lättare att jobba i skritt än att bara sitta på lång tygel. Det är mest för hjärngympan. Enligt ETs rekommendation.
Men jag ska nog försöka att bra rida henne på lång tygel istället då. Vill ju inte att hon överanstränger sig, dock tänkte jag att om hon får använda hjärnan lite kanske hon är mindre benägen att springa i hagen... Men jag vet inte vad som är värst :(

Senast ändrad:

Så fin hon är den ponnyn :love: Man blir sugen på att rida barbacka ju :p

KL

Har letat lite efter antingen en fodervärd eller medryttare till GP. Anledning är dels lite tidsbrist/motivationsbrist men även att jag inte vågar ha henne ihop med fölen som kommer snart.

Hon är ju ledarstoet och är ganska tuff mot de andra två. Hon sparkas aldrig men det är ganska ofta, senast i morse som hon gav ponnyn ett rejält bett i baken för att hon inte flyttade sig fort nog.

Frågan är bara om hon accepterar att gå själv? Hon vill gärna ha koll på vad som händer och delar jag av hagen kommer hon ju plötsligt inte att kunna gå överallt. Men det får nog bli så ändå. Jag provar med det nu först i alla fall och ser hur det går.

Tycker inte du är gnällig - stod själv uppstallad på en dyr anläggning för många år sen och där var ridhuset uppbokat flera kvällar i veckan med träningar. De tider som det inte var bokat var det knökfullt där inne på vintern/dåligt väder. Kändes rätt meningslöst att betala massa pengar för grejer som jag inte kunde nyttja så jag flytta min häst.

Mitt ledarsto vill inte gå ensam. När ett av mina andra ston fick föl så fick de vara ensamma i en hage några veckor. Sen släppte jag ihop dem, ledarstoet gjorde definitivt inga dumheter mot fölet utan hästarna flocka ihop sig fint. Ledarstoet passade inte sin systers föl när han sov men däremot när ledarstoet själv fick föl så lejde hon gärna ut fölpassningen till de andra stona :p

http://instagram.com/p/lU3wDaDH-o/

Funkar länken? I alla fall så brydde sig inte GP om att vara själv så länge hon såg de andra. När de gick bakom vindskyddet så gnäggade hon lite och då kom kompisarna knallande runt hörnet direkt.

Haft en tjej som provridit för medryttarskap och hon ska prova ett par gånger till innan vi bestämmer något men det känns bra så långt i alla fall.

Känns bra att ha delat av dem också, blir lättare för den som ska rida att bara ta in en häst plus att de dräktiga nu får lugn o ro.

Senast ändrad:

Länken fungerar mkt bra :)

*kl

Kändes så jäkla ironiskt idag.
När jag satt och skrittade min häst i ridhuset tänkte jag på hur väldigt bra mina kantflätade lädertyglar är. De är lagom gamla och inslitna, mjuka och behagliga osv. Jag tänkte att det var skönt att ha dessa jämfört med mina supergrips med gummitrådar som jag har vid uteritter. Jag tänkte också att jag kommer att ha svårt att köpa nya den dagen det krävs, eftersom de har en viss inslitningsperiod innan de kommer att vara lika bra som dessa...

När jag skulle gå ut ur ridhuset vände jag mig för att stänga dörren, så vid en obevakad millisekund lyckas givetvis min häst trassla in tygeln i nåt och innan jag hunnit tänka så hade hon såklart slitit av tygeln... mina favvotyglar alltså.

Varför får jag en känsla av att livet går emot mig hela tiden?:meh:

Ja länken fungerar - fina GP :)

Jag känner faktiskt motivation nu men har inte ridit sen i måndags :( En tappsko som ledde till ömfotad häst som satte p för ridplaner. Sen fick jag någon flunsa så ligger med feber och har inte varit utanför huset på hela helgen :meh:

Åhh men typiskt... men då får du en anledning att shoppa lite ;) Men jag förstår vad du menar, lagom slitet läder är ju det bästa, dröjer ett tag innan nya tyglar är lika bra.

DSC_0185_zpse64f61fe.jpg

Lägger in en bild till på en hästen som stod o slappade i hagen idag, fick ta av täcket för hon var nästan lite svettig undertill. Och då har hon ändå ingen päls, den har inte växt alls.

Skulle ta några kort, men hon ville gärna gå efter mig o bli kliad i pannan lite istället.

Senast ändrad:

Jag får se hur det känns när vi är igång mer. Är ju nöjd med det mesta här annars.

Maja; fina ponnyn! Har trott hela tiden att hon varit större typ maxad D.

Sassi; Fin hon är! Snygg i kroppen! Härligt att få vara naken.

Stjarnfrugt; Åh, sånt där är så jobbigt. Stövlar o tyglar är ju sånt som ska hålla jämt när man väl ridit in dem.

*kl*

Idag red vi vår "standardrunda" för första gången sen innan skadan, dvs på sju mån. Vi slog långsamhetsrekord på 1 tim och 30 min. :p Brukar ta 55-60 min. Tog två korta travsträckor i övrigt skritt när det nu blev så långt. Hon kändes lite matt i slutet men inte konstigt. Ovanligt långt, fullpälsad och varmt i luften. Väl ute i hagen dock var det direkt ner i leran och gegga till sig och sen upp och sätta bebisarna på plats och jag såg inget överdrivet vilande av skadebenet heller och imorgon vila.
Härligt var det! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka