Sv: 07:orna!

Fast man kastrerar väl för att den stenen som inte kommit ner finns risk att dom utveckar cancer i . Även på hund o katt ( hade en katt som var så)
 
Sv: 07:orna!

KL

Är det nån som lagt upp ett grovt schema på hur träningen kommer se ut höst/vinter?

Bara sånna som inte planerar start som tvååringar tack! Då de annars inte går att kombinera med mitt kallblod :)
 
Sv: 07:orna!

Jag vet inte. Min hund är inte kastrerad för vet tyckte inte att det var nödvändligt. Jag fick han när han var ett och nu är han åtta och lever och mår bra, så där verkar det ju klarat sig.

Jag tänker faktiskt kastra ett åringen i fall om att jag någon gång säljer honom, känns som det ärligaste.

Tror att vet använde termen krypt för att hon vet att jag har en hund som är sån, det kanske inte heter så på häst?

Martha, varför utvecklar de lättare cancer i testiklen om den inte kommer ner? Är det värmen eller liknande?
 
Sv: 07:orna!

Tror att vet använde termen krypt för att hon vet att jag har en hund som är sån, det kanske inte heter så på häst?

Det heter klapphingst.

Jag hade en hund som var kryptochid. Den fick vi ta bort den andra testikeln på för den växte helt plötsligt med rasande fart när hunden var ett par år. På ett par veckor var den stor som en mandarin och hunden var en liten sällskapshund.
 
Sv: 07:orna!

Jag vet inte. Min hund är inte kastrerad för vet tyckte inte att det var nödvändligt. Jag fick han när han var ett och nu är han åtta och lever och mår bra, så där verkar det ju klarat sig.

Jag tänker faktiskt kastra ett åringen i fall om att jag någon gång säljer honom, känns som det ärligaste.

Tror att vet använde termen krypt för att hon vet att jag har en hund som är sån, det kanske inte heter så på häst?

Martha, varför utvecklar de lättare cancer i testiklen om den inte kommer ner? Är det värmen eller liknande?

Ja det ska tydligen bli för varmt för testikeln att liiga där uppe hela tiden
 
Sv: 07:orna!

Men om det inte finns någon testikel då? Hunden har ju inte testiklar, för de har tillbakabildats. Eller, något finns säkert kvar, men han producerar inte testosteron. Tydligen är det det som har hänt med min ettårings testiklar. Så ja, han är är klapphingst. Men det ska tydligen vara en annan term när testiklen har börjat tillbakabildas? Termen klapphingst är ju när det finns "fungerande" testilkar, men att en eller båda inte har vandrat ner. Jag undrar varför vet sa krypt då?

Ja ja skit samma. Kasterars ska skiten i alla fall (som höll på att springa över mig i morse :mad:)
 
Sv: 07:orna!

KL

Ska besöka tränare i veckan där jag ev ska lämna iväg min lilla tjej för inkörning. Börjar redan få lite separationsångest. Vilket snart kommer att övergå i abstinens (under det senaste året är det bara två dar som jag inte träffat henne). Hur lång tid brukar inkörning ta? Det är individuellt, det förstår jag, men i "normalfallet"
 
Sv: 07:orna!

Min katt fick vi söva och operera för hans ena testikel hade tillbakabildats och låg som en ärta högst upp i testikelgången.
 
Sv: 07:orna!

Minst en månad iallafall förhoppningsvis, annars är det nog ingen noggrann inkörning. Men räkna med 2 månader så är hästen någorlunda tillkörd också
 
Sv: 07:orna!

Nu har vi äntligen tagit hem min lilla pålle från betet:love: Man kan ju verkligen säga att han var lojj. När vi kom till hagen ropade vi på honom, men istället kom nästan alla andra. Så vi gick in i hagen och där bakom en kulle låg 3 små pållar och sov:p
Sen gick det i sakta fart ut ur hagen och det såg nästan ut som om han skulle somna ett tag där;)

Ska mäta han någon dag här framöver och skriva in här, få se hur hög han har blivit.
 
Sv: 07:orna!

Loj på min dialekt betyder ful. Måste alltid tänka om när någon skriver/säger de så ja fattar att de betyder lat ;-)

Men i alla fall. Nu är hon inte tjock under sin högra kota på insidan länge. Men däremot upplever jag henne som lite tjock i bägge bakbenen. Jag har verkligen INTE kört hårt med henne utan mest skritt sen kanske välidgt långsam trav i ca 500-700meter. Skritten är väl på ca 1 km inte ens det kanske. Allt som allt tar det ca 10-15 min.
Nån teori??
 
Sv: 07:orna!

Okej, ja jag ska försöka att inte skriva det nästa gång då;)

Idag va vi ute och körde för vagn första gången efter betet. Gick hur bra som helst, tror faktisk att han har blivit starkare nu:D, han har ju förstås också växt en del. Vi mätte honom när vi kom tillbaka och nu är han 1.42 i mankhöjd och 1.46 i korset så han är lite hög bak just nu;)
 
Sv: 07:orna!

Äntligen fått hem mitt hjärta från betet! Jippi! Klampa rakt in i transporten utan problem. Men väl hemma blev det katastrof! Tanken var att hon skulle gå med tvååringen då det underlättar att ta in när vi ska köra med de båda. (Har ett 19-årigt sto, mamma till min och ett fölsto med föl på 3 mån som går i hagen brevid)

Tvååringen som är en valack och en väldigt dumsnäll häst (tom 3-mån fölet bossar över han?) inget självförtroende alls, lite mesig, fick en flipp och jagade min stackars tjej runt runt och hon fick inte komma i närheten av varken de andra eller maten!!? Verkade som han inte ville släppa in henne i "flocken". Heltokig! Hon höll på att springa rakt igenom staketet och ner i en liten bäck för han tryckte in henne i ett hörn. Fattar ingenting??? Hoppas att det går över annars får väl alla gå ihop ändå? Inte skoj när man trodde det skulle gå så bra! Men tji fick jag...nu står de inne och bekantar sig, ska se om det går bättre imårron?
 
Sv: 07:orna!

Han vill försvara dom andra....du måste skilja på dom om du vill att han ska bli vän med ettåringen, så dom får gå själva
 
Sv: 07:orna!

Idag höll vi på att dratta rakt ner i ett dike!!! Kunde gått riktigt illa!
Hon skötte sig exemplariskt hela rundan (hade stoppat bommul i öronen) men väl hemma såg hon ett spöke nån stans och blev så rädd som jag aldrig varit med om innan. Hon bara backa och bakom oss var ett djup dike. Jag piska med tömmar och körpsiken, men hon fortsatte bakåt!! Sen vred jag till höger för min andra häst var i hagen och dit lyckades vi ta oss, halvt ner i diket.
Hoppade av och ledde henne.
Fattar inte vad hon såg!
 
Sv: 07:orna!

Tänkte att det kunde vara ngt liknande. Väldigt vaktande! :( Hur då sära på de? Min far tänkte vi skulle släppa ihop allihop, eller i värsta fall ha valacken i hagen brevid ett par dagar!?
 
Sv: 07:orna!

Din häst verkar rätt stökig. Har du hjälp när du kör henne? Jag skulle nog ha med någon som kan hjälpa till när hon beter sig så där. Det låter nästan livsfarligt ju. :crazy:
 
Sv: 07:orna!

Nu går de alla ihop. Så nu kommer hon fram till maten och skjulet. Men hon får inte vara med. Hemskt att se men vill ju absolut inte ha henne i egn hage stackarn. Men tror valacken får gå i egen hage brevid de andra eller att min lilla tjej bara får gå med sin mamma? Vet inte vilket som är bäst? Aldrig varit med om ngt liknande. tack på förhand för råden :)
 
Sv: 07:orna!

Det är inte alls ovanligt att en häst som är lågrangad ger sig på hästar som är ännu lägre..det kommer att bli bra på sikt, men det du kan göra är att ha han i egen hage , helst långt från dom han försvarar, du kan sätta in ettåringen sedan hos honom men inte så han ser dom andra, då kommer det att gå bra, för han har så dåligt självförtroende, spec när han är själv
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
671
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 816
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp