Sv: 07:orna!

Har varit ut och kört min lilla både i går och i dag. Gick faktiskt bra:). Reste lite men inget bockande eller sparkande. Kanske blir häst av henne till slut i allafall.;)
 
Sv: 07:orna!

Haha, ja de blir de nog.
Har du bommul i öronen? Verkar ju som sagt vara modellen på min polle av nån annleding.
 
Sv: 07:orna!

Nej ingen bomull. Då rör hon sig inte ur fläcken. Satte på helstängt istället för öppet huvudlag. Vill helst köra in alla på öppet men denna damen blev helt underbar att köra på stängt. Ska pröva ett lite mer öppet om några gånger och se om hon blir bättre. Är dock rädd att hon är som sin mor och hon blev aldrig bättre:crazy:. Alltid stekhet att köra hemma men snäll på banan. Denna lilla är en ren kopia. Tror ibland det är modern man sitter bakom igen.:p. Hade hoppats hon skulle fått mer av pappas gener.
 
Sv: 07:orna!

Vet en häst där ja jobbade innan som inte gick att köra in utan helstängt.
De givk inte ens att tömköra. han försökte fly undan allt han såg.
Han blev en helt annan häst med de stängda. Sedan var det bara att succsesivt avvekla det.
 
Sv: 07:orna!

Igår var jag och tittade på Gnista när tränarn körde henne. Jag måste säga att jag är mycket nöjd. Hon var coollugn, gjorde precis allt hon blev tillsagd och travade tre varv på innerplan utan att protestera det minsta. Efter ett och en halvt saktade de av i skritt och gjorde halt. Inga problem alls.

Man får vara lycklig så länge de sköter sig :)
 
Sv: 07:orna!

Tjohej ! :)

Måste bara fråga hur många dagar i veckan
tränar ni era åringar? och hur långt kör ni, hur mycket skritt/trav osv. Vill gärna veta, min blir inte ens svettig efter våra turer :confused:
 
Sv: 07:orna!

Tycker inte att en ettåring behöver bli svettig. Utan nu gäller de mest att träna dem att uppföra sig.
 
Sv: 07:orna!

Ställde med den frågan innan.
Men nu kan ja svara för mig själv nu när vi kommit igång ja o min polla.
Ska försöka köra varannan dag i den mån det går. Hon ska alla fall på vila minst två dagar i följd o inte behöver gå mer än två dagar i följd heller just nu.
Nu kör vi ca 4-5 km varvatmd skritt och trav. Rättså långa travsträckor.
Hon blir inte heller svett.
De e nog sant som nedanstående talare säger. Bra att få höra det för jag funderade oxå på samma sak innan.
Idag blev hon dock lite svettare för dels var det väldigt varmt + att hon har redan fått en björnpäls.
Trött var hon inte på låååånga vägar. Behöver hon inte bli heller.
Jag var så glad idag för hon låg så fint i handen eller vad man ska säga. Kontakten med munnen var perfekt!
Älskade bommulstussar :-D
 
Sv: 07:orna!

Okej tack så mycket. Då känns det som om vi är på rätt väg iaf :) Jag menar man är ju så rädd att dom ska bli överansträngda eller göra illa sig!
 
Sv: 07:orna!

Hej.
Jag brukar köra mina ca 3 dagar i veckan och sedan utöka till varannan dag när dom är körda ca 3-4 mån. Kör bara 3-4 km i början och mkt skritt. Vill inte att dom ska bli för trötta i skallen av allt nytt i början. Är kanske lite för försiktig men det funkar för mig:).
 
Sv: 07:orna!

Blir säkert jättebra!
Var ju nån här som gnällde att jag körde för lite ;-)
Nej, men jag har ändå kört henne sen i maj, vilat ett par veckor i somras, så jag tyckte det var dags att nog öka på distansen lite.
 
Sv: 07:orna!

kl

Jag ska hämta min snutta antagligen på måndag..hon är bara hanterad som vanligt, dvs ledd, verkad, borstad o så.....
Men hon ska vara väääldigt fin enl dom som hon är hos...:D
...såklart :D
 
Sv: 07:orna!

Ar det kutym att kora in aringarna i oppet i Sverige?
Har kors ju "alla" in i helstangt och frisco june och de flesta kommer inte i happy bridle innan sensommaren som tva aringar. De allra flesta hatar tavlar ju i helstangt om det inte uppstar "problem" pa vagen.

Funderar bara lite kring varfor det ar sa helt olika och hur det kommer sig att larorna skiljer sig sa vitt at?
 
Sv: 07:orna!

Jag tror dom flesta kör in med öppet, för min egen del så gör jag det för att ha nåt att "ta till" när och om det behövs i framtiden...sen vill jag att hästarna ska se vad som är omkring dom. Men såklart finns ju en del extremt vingliga o okoncentrerade som man får sätta det på. I USA har ni ju lite mer "bråttom" att få ut dom till start så då hjälper säkert det helstängda att få dom mer koncentrerade framåt från scratsch
 
Sv: 07:orna!

KL

Idag kom jag äntligen ihåg att ta med kameran till banan när jag var in och kikade på Gnista.

080930red2.jpg


080930red1.jpg


080930red.jpg
 
Sv: 07:orna!

Brukar man träna redan nu på banan?
Klart, de e ju bra o visa dom om man tex har hästen i ett stall intill banan.
 
Sv: 07:orna!

Jag har henne på inkörning hos en tränare på banan. Just för att hon ska bli van vid banan.
 
Sv: 07:orna!

Okaj.
Usch, den dagen den sorgen när hon ska till banan. Jag kommer vara skitnervös att hon ska vara tosig. Men hon växer väl ifrån det får jag hoppas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
671
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 816
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp