Sv: 07:orna!

Din häst verkar rätt stökig. Har du hjälp när du kör henne? Jag skulle nog ha med någon som kan hjälpa till när hon beter sig så där. Det låter nästan livsfarligt ju. :crazy:
Äsch, detta som hände här om dagen var bara ren otur skulle jag tro.
Hon skötte sig fint när jag körde henne. Ingen fjönteri.
Ärligt talat så lyssnar hon mer om jag är iväg själv med henne verkar det som.
Det allra bästa hade ju vatt om nån exempelvis kunde följa med på min andra häst. Men det är de ju ingen som vill.
Får se om vi hinner ut på en tur imorgon så får vi se hur hon reagerar.
 
Sv: 07:orna!

Okej..jo hoppas verkligen det blir bättre! Brukar ju bli det, bara så tråkigt att se min lilla så utanför :( Blir svårt då vi har tre stycken hagar på rad så att säga, min far tänkte plöja längst bort så det var då vi tänkte ha min lilla och tvååringen i den ena och de andra brevid, men då är det ju så dumt att hagarna är precis brevid varandra. Ska se imårron hur det ser ut nu när alla går i samma, om hon fortfarande är utfryst. Men måste nog sära på några senare då jag oftast är själv och får svårt att få in en och annan. Har en hage på ett ställe utom synhåll men risken är väl om vi har han ensam där att han bara springer igenom!? Vilket jag tror.
 
Sv: 07:orna!

ALLTSÅ VA FASEN!!!
Att jag inte begriper att jag inte ska ha häst när alla teckan visar mig så tydligt!!!!
Jaha, skulle ta in o köra Evelina idag. Hon hade legat länge i hagen tyckte jag, men, ja, hon är 1 år och ligger mycket. Har ju inte haft dom hemma på länge så det är nog ingen fara.
Hon låg och sov i en hel timme, raklång. Tänkte inte mer på det förens jag plocka upp henne. Hon går då lite lustigt vissa steg. Ser då att hela bakbenet från precis nedanför hasen och nedåt är alldeles svullet.
Är ganska stort sår under hasen ovanför kastanjen. Tar på mig full mundering, ber sambon vara beredd med brems för jag ska tvätta det.
Tack och lov är hon snäll och sparkar inte efter mig (slapp bremsa). Vad jag kan känna av såret verkar det inte djupt. Men det vet man ju aldrig.
Så, vad har hänt? Inte en aning. Är en massa småbuskar i hagen om hon kan ha fastnat.
Ikväll har jag dock funderat på om det är min andra häst som huggt henne där. Påminner lite om huggsåret hon fick vid munnen när hon var ny.
Hon hade lite höjd temp innan, men har gått ner nu igen. Håll tummarna att jag kan avvakta till måndag o köra iväg henne.
SUCK O STÖÖÖÖÖN!
Nu har tösen ett enda ben kvar som hon inte skadat...
 
Sv: 07:orna!

Din stackare! Du har verkligen haft otur!

Har väntat hela sommaren på samtalet där de ringer och säger att min donna är dålig, inflammerat sår eller ben avsparkat eller vad som (speciellt som hon är så förbannat kaxig). Att sår blir så där är svårt att förebygga, bara hoppas på att det blir bättre så att du slipper åka öht, men iaf inte idag.

Hur mår hon nu idag?
 
Sv: 07:orna!

Hon har ingen feber, puh. Men benet är ju svullet. Men jag har de lindat. Men jag ska åka till veterinren imorgon. Typiskt att hästkliniken har öppet tisdag o torsdag bara. Dom är suveräna där annars.
För detta bör väl försäkringen täcka alla fall! Fast det gör de samma... ändå ingen fast självrisk.
 
Sv: 07:orna!

En hippotrimkur o avvaktning till fredag då vet kommer o plockar hennes tänder.
Han trodde ingen led var skadad o hon var ohalt.
Duktiga tjejjen skötte sig exemplariskt, hos vet o i släpet!
 
Sv: 07:orna!

Imorgon plockas vargtänderna bort på min hulligan.
Benet är bättre nu!
Lite svullet bara. Men hon är nog rätt överkänslig oxå.

Tänkte höra med er om:
* Hur långt kör ni
* Hur mycket av sträckan travar/skrittar ni?
* Hur många dagar i veckan kör ni, och hur lägger ni upp det i så fall?

Jag kör inte så långt än. Ca 1-1,5 km. Bara trav ca 700 meter i sträck då. Har ju vatt ömfotad o lite korkad så jag är försiktigt.
 
Sv: 07:orna!

Får man fråga varför du kör så korta bitar? Menar de inte som kritik utan är mer nyfiken då jag håller på att fundera hur jag ska lägga upp det med min sen när jag får hem henne.

Själv har jag tänkt att jag först ska gå promenad med henne dom vägar jag tänkt köra och sen har jag väl tänkt att jag ska skritta runt hela den biten, möjligtvis nått inslag med trav.. Vändorna brukar väl vara runt 6 kilometer. Men undantag blir det givetvis om jag tar rockarden, för den är så satans tung.
 
Sv: 07:orna!

Så det är inte bara jag som kallar min hulligan? :p

Fast jag kallar för det mesta min för huldigan, hon heter ju Hulda. :p
 
Sv: 07:orna!

Så det är inte bara jag som kallar min hulligan? :p

Fast jag kallar för det mesta min för huldigan, hon heter ju Hulda. :p

Haha, min kallas tidvis också för huligan. Hon ÄR snäll men har ett jäkla temperament när hon har tänkt sig nåt annat än vad jag tänkt mig.
Hon är nu klar att sättas i vagn men kommer tömköras några gånger till under nästa vecka då jag inte har hjälp hemma förrän nästa helg. Blir intressant att se HUR arg hon kommer bli då... Bättre att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: 07:orna!

Haha, tur de inte bara är min häst som har humör!!
Hihi, Jo hon är snäll min lilla dam oxå, men hon är obreknelig ibland! :-)
Tycker mycket om henne!!
 
Sv: 07:orna!

Min är också snäll - iaf mot mig. Tyvärr är det inte så många andra som insett det ännu. :angel:

Fick noja i veckan, hon är på inkörning nu, och jag ringde i onsdags eftermiddag för att höra hur det går. Skickade ett SMS och bad henne ringa. Händer inget under hela torsdagen, ringer på lunchen och inget svar - när jag ringer efter jobbet säger det "abonenten du söker kan inte nås för tillfälet, var god försök senare". Och ungefär där börjar jag gnissla tänder. Ser framför mig hur hon har blivit sparkad ur vagnen av min donna och ligger på sjukhus, eller att en skenfärd slutat framför en lastbil och både det ena och det andra. Men under fredag förmiddag hade hon ringt och när vi talades vid på lunchen sa hon att det var så bra med båda två. Hon hade fått in två nya åringar och nu tyckte hon att huldiganen var så snäll så. :D

Är på ett sätt rätt glad att jag inte kan köra in henne själv, lite bekvämt är det att låta någon annan göra det. :p Men nu saknar jag henne riktigt mycket! :( Dock skulle hon sättas i vagn vilken dag som helst nu, toksnäll att tömköra. Travslingan går bredvid vägen, och hon reagerar tydligen inte heller när lastbilar dundrar förbi där ute. Usch och fy vad stolt man blir när man hör bra saker om sin häst, jag är odräglig redan nu, hoppas mina barn inte gör bra saker, förstå vad odräglig och stolt man skulle bli i så fall. :p
 
Sv: 07:orna!

Min gick i kärra flera ggr innan betet i maj, gick jättebra! Tömkörde henne ett par ggr när hon kom hem och skulle sen prova vagnen. Hon totalvägrade att gå och sen lade sig ner!?? Fick ta av kärran när hon låg ner, hemskt! Har tömkört henne nu ett tiotal ggr och det går fint. Ett par ggr till innan jag provar vagnen igen. Undrar om det är ngn som varit med om ngt liknande?? Undrar om det var ren protest, jävelskap eller att hon "hemska tanke" blev lamslagen?
 
Sv: 07:orna!

KL

var och hälsade på min stumpa igår på banan. Fick för första gången se henne för vagn, har inte haft möjlighet att göra det innan. Konstigt var det.. Min bebis ;) Men hon var duktig, dom både skrittade och travade på innerplan medans andra gick snabbjobb runt omkring. Dock med ledare. - "För säkerhets skull". Tydligen.. Själv tycker jag att det går anings segt. Men men hellre att det tar lite längre tid än att det går snabbt och inte blir bra.

Annars verkar hon helt coollugn inte en tendens till att bli rädd för nått.. Reste sig lite grann efter att de skulle gå fram efter en halt. Men till hennes försvar så var det i en liten uppförsbacke och det var tung gubbe i vagnen ;) Hon har nog inte riktigt vant sig med det..
 
Sv: 07:orna!

KL
Idag har Piruett varit i vagn för första gången. Det var med spetsade öron hela vägen :laugh: och det enda "dåliga" hon gjorde var att kasta med huvudet några gånger.
 
Sv: 07:orna!

KL
Min lilla är inkörd nu oxå. Körd ca 2 mån. men hua vilket humör:crazy:. Modern var hemskt het att köra och pajade några vagnar i början. Lillan har pajat sin första:crazy:. Men skötte sig kanon idag. Vill dock inte gå utan bara trava, helst välja hur fort själv oxå.
 
Sv: 07:orna!

verkar vara lite humör på våra 08:or :-)
Imorgon ska vi ut o köra igen. Två veckor sen om inte tre??? Tiden går så fort. Två var de nog... Hennes ben är bra nu o hålen där tänderna satt är läkta.
Aja, vi ska alla fall ta en ny runda. Jag har gått tre gånger där med henne, så hoppas att vi är helskinnade när vi kommer hem.
 
Sv: 07:orna!

Nu vill jag berömma min lilla fröken som jag körde idag efter att ha stått i två veckor. Hon fick gå en ny runda som var lite längre. Hon var snäll, varken guppa med baken eller tjura med svansen.
Det ända var att hon var lite tvär när hon menade på att nu behövde vi inte trava mera. Men hon lyssna och gjorde som jag sa åt henne! :-D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
671
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 816
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp