Sv: 07:orna!

Ahaa, då är jag med! Känner igen det där sista fast min aldrig vart tvungen att stå. :p

Vad snällt att följa med då! När jag leder min donna i hagen mot utgången vägrar hon gå om inte de andra hänger med, så fort man kommit utanför hagen är det inga som helst problem att gå. Men springa vill hon INTE. Totalvägrar. Vet itne ritkgit vad jag sla göra åt det, eller om jag ska låta det vara tills hon ska iväg på inkörning. Känns inte som man kan göra så mycket när man är själv?
 
Sv: 07:orna!

Men tror du inte det lossnar snart då??
Ja hoppas att min dam går framåt av sig själv sen när jag sätter henne i vagn igen sen. Annars får väl sambon putta på lite till att börja med. De var ju de bekymret jag hade med henne. Men det ror jag släpper om man gör det eegelbundet!
 
Sv: 07:orna!

Jag tror bara hon är lat! :devil:
Jo, jag tror det kommer bli bättre, men känner att det är bättre att jag lämnar det till någon som kan hålla på med henne och har mer folk runt omkring sig. Jag är oftast själv hos henne, och har jag någon med mig är det oftast någon som inte har någon som helst vana av hästar, och de brukar inte vilja driva bakom, vilket jag förstår. Att driva själv och låta dem leda henne tror jag inte heller är någon bra idé.

Tror också att det släpper om man bara tränar regelbundet och är konekvent, men just nu släpper jag nog det. Får vara nog att vi seltränar och pillar så med henne. Resten får de ta på inkörningen. :)
 
Sv: 07:orna!

Nu va de ett tag sedan det skrevs något här, så hu går det för alla "ettor"?

Min lilla Mirre har tre veckor kvar att gå på betet, men vi fick nyligen höra att han blivit smittad av ringorm av en annan på betet så nu hoppas jag att han blir frisk under de tre veckor som är kvar av betet, annars måste han gå kvar ett tag till eftersom vi inte vill smitta den andra här hemma och heller inte oss, eftersom det smittar på människor också....
Så nu är det bara att hoppas så att jag får hem min lilla sötiz snart:love:
 
Sv: 07:orna!

Min har kommit hem från "betet" och går tillsammans med varmblodvalacken i gräshagarna vid stallet. Är ute å går med henne varje till varannan kväll för att hon ska lära känna omgivningen, lättare att ta sånt hon är rädd för när hon är i grimskaft istället för när man kör första gångerna. Mätte henne för några veckor sedan. och Hon har växt till sig ordentligt måste jag säga. 142 mankhöjd och 148 korshöjd. Hon är bara snart 14 månader gammal. :) Hon kanske blir stor ändå.. var rädd att hon skulle bli en typisk elding häst med nosen i backen.

Anyway.. hon åker på fortsatt inkörning ibörjan av september. Vilket innebär att hon bara ska köras eftersom hon tömkördes och testades för vagn innan betet. Vill att hon ska vara körbar innan jag kör henne själv eftersom vi har lite dåliga förutsättningar för krångla unghästar här.
 
Sv: 07:orna!

Jag har då ingen jätteerfarenhet av att köra in hästar. Vet bara vad jag inte ska göra (så som vi gjorde i stallet där jag jobbade) och ännu har det gått superbra med min ettåring. (Hon var ju rätt tränad innan hon blev skadad).

Tog hem henne idag och tömkörde henne en sväng i skogen. En gång blev hon tjurig, men jag fick fram henne utan att bråka. Så jag tänkte köra henne imorgon.

Bete ja... Här finns gått om gräs ännu så hon kan nog gå på bete till september. Det är ju inte alls långt dit nu när jag tänker efter!!!

När börjar ni stödfodra med kraftfoder? Och i så fall med vad? Lucern eller med kraftfoder ex krafft osv?? Hur mycket i så fall?
Jag tycker hon fortsätter att hålla än hullet fint alla fall!!!
 
Sv: 07:orna!

körde på ett nytt ställe idag. Skulle prova köra på en åker då hon e lite ömhovad. Jaha, vad tyckte hon om det? Näää inte alls. Gnällde och hoppade, sparkade på en tusendels sek. i vagen så de small.
Men jag gav mig inte utan körde två varv till. Sen fick det vara bra.
Hoppas hon är lite snällare på torsdag. (Jag är ju annars van vid världens snällaste hästar typ...)
 
Sv: 07:orna!

Hej hej! Nyligen hittat hit. Spännande att läsa om allas framsteg! Har själv en åring, 15 månader nu. e:Cooltrain. Fortfarande på bete, men ska äntligen snart ta hem henne och fortsätta träningen. Första hästen jag tränar. Ska bli roligt och se hur det går. Tömkört och lätt vagn efter innan betet så jag hoppas man inte ligger för mycket efter!? Roligt att få kontakt med ngn ifrån samma område eller ngn som har samma stam? Många som tränar själva hemma? Läst att några skickar in de på inkörning?
 
Sv: 07:orna!

Vad gör hon då?
Minnet är ju min sämsta sida, men var det inte den som krångla lite innan också?
Vad är det för stam på den?

Min går det bra med, han protesterar inte så våldsamt och går med på det mesta. Nu är det även bekräftat att han är krypochid. Tråkigt nog.
 
Sv: 07:orna!

Nja, de var att hon inte ville gå framåt o jag ville inte pressa henne för mycket så min sambo fick leda henne. Nu är de inga problem.
Ja, sen stod hon ju i konvalicent på box och då blev hon helgalen. Men det gick om när hon väl fick komma ut.
Hon tjurar, kniper med baken, vill gärna kicka o sådant när det inte passar damen. SPeciellt när vi kommer på nya ställen.
Men hon lyssnar på rösten jättemycket. Hon vet vad som är beröm och vad som är tillsägelse.
Men vi kör på så hon slutar väl. Idag var hon rätt snäll :-)

Hon är alltid snäll annars.

Hon är efter Fast Photo och dom ska väl vara snälla. Mamma är Emilia Nips. En riktig vinnarhäst. Ävne fast mamman är snäll så tror jag att det kommer där ifrån alla fall.
 
Sv: 07:orna!

kl

Så har man fått första lägesrapporten! Skickade iväg damen på inkörning förra onsdagen och har hållt mig att ringa i flera dagar nu. Tänkte först ringa i onsdags, men så tänkte jag "Nej, jag ska inte jaga henne, jag väntar till imorgon." Och gjorde samma sak ända till idag. (Ja, jag är en riktig hönsmamma - hade helst ringt redan första dagen efter :angel:).

Men iaf så har det gått jättebra! Hon har varit jättesnäll att tömköra och tar styrningen bra. På grund av humöret som damen har har hon inte tömkört henne själv, men skulle göra det idag. Får väl hoppas att dom överlever båda två. :p Hon sa att det var den vassaste åring hon någonsin träffat, men att de hästar hon går med inte viker sig för henne. :)


Hur går det för resten av er? :)
 
Sv: 07:orna!

Vad gör hon då?
Minnet är ju min sämsta sida, men var det inte den som krångla lite innan också?
Vad är det för stam på den?

Min går det bra med, han protesterar inte så våldsamt och går med på det mesta. Nu är det även bekräftat att han är krypochid. Tråkigt nog.

Har du en hund???

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kryptorchid

Jag hade aldrig hört ordet så jag fick googla och fick ovanstående träff... :D

Sorry för min dåliga humor en fredagseftermiddag... :o
 
Sv: 07:orna!

hehe..

Min polle är lite tjock nedanför höger bakkota på insidan. Körde en kort liten runda igår med allra mest skritt. Mest för att hennes psyke ska stabiliseras. Hon är inte halt o verkar inte öm just där svullnaden är.
Kikade på henne idag o hon såg lika dan ut. Lyfte o klämde på benet, hoven. Hon är ju känslig för alla möjliga tryck, svullnar upp minsta lilla, men jag tyckte ändå att hon kanske ömmande lite vid ballarna?!?!
Klämde på andra foten o fick inte samma reaktion där. Satte lite fart på henne i hagen o hon är ohalt enlig mitt öga.
Vad kan detta vara tros?
 
Sv: 07:orna!

KL

SKickade min till banan på torsdagen förra veckan för att fortsätta inkörningen efter sommaren. Hon har tömkörts hela veckan och på tisdag ska vagn på för första gången sedan före sommaren. SKa bli spännade att se hur de går. Hon har haft en tendes till att sparkas förut, men får hoppas att hon inte tar med de i vagnen. Hoppas även på att hon inte blir en svansviftande sur märr som mor sin.

Den som lever får se
 
Sv: 07:orna!

Tömkörde bara en gång efter betet, men de gick ju bra ändå..
Hon har aldrig sparkat innan, förutom nu när hon sparade i som fasen i vagnen en gång o så bocka hon en annan dag.

Kom på att ja vet ett annat sto e: SJ's Photo som betedde sig exakt som min dam. (hennes farfar).
Hur dana är SJ's P. avkommorna?
 
Sv: 07:orna!

:D
Jo, jag har hund också. Även han råkar faktiskt vara krypt.

Hästar kan också få tillbakabildade testiklar, min häst tillhör då denna lilla skaran. Han har inga spermier. Kan därför inte få avkommer och har ingen sexuell drift.

Jag hade heller inte hört om det innan, enligt veterinären var det väldigt ovanligt, och ja, jag måste kastera hästj*vlen för dyra massa pengar för att han ska klassas som valack. Vilket kommer göras nu i höst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
673
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp