Sv: 07:orna!

Jag har skickat iväg henne till en proffstränare för inkörning. Tyckte de var bäst.. inte för att hon är ohanterlig utan för att hennes mamma var så otroligt fjantig så fort man gick iväg med Gnista. Även fast de var naturligt avskilda redan. Gnista fick inte komma i närheten av sin mamma alls i hagen. Sen får hon banvana på köpet :)

Vad jag hört från tränaren så är hon som en gammelhäst att tömköra och är inte rädd för nånting. Varit där och tittat på en gång och hon var väldigt duktig. Han tömkörde på innerplan på banan samtidigt som flera andra hästar kördes i snabbjobb utanför. Hon brydde sig inte alls. Hon har till och med används av eleverna i travskolan, dom brukar annars använda vuxna hästar när de tränar på att tömköra. :)

I nästa vecka blir de vagn ett par gånger sen får hon komma hem. Hon kommer åka tillbaka i höst så får han köra henne i ungefär en månad så hon blir riktigt körbar.

Det är ju så viktigt att de blir rätt från början och vi har inte de bästa förutsättningarna här för att utbilda en unghäst. Bor brevid järnvägen OCH riksvägen. och skogen vi har brevid är väldigt populär hos hundägare som inte kan uppfostra sina hundar och samtidigt vägrar ha koppel, stavgångare och så finns de en camping för människor som kör modellflygplan.

Känns som att vi har allt här :)
 
Sv: 07:orna!

Noepp.. han var för dyr för min plånka.. Blev ÅS
 
Sv: 07:orna!

Aow fatta vad ja slog mig idag (o kunde gjort bort mig om nån sett). Jag travade med Evve på grusvägen när jag tömkörde. Jag snubblade över en sten och föll pladask i backen kasandes efter hästen en liten bit. Hon var snäll och stannade. Stackars polle, ja drog henne säkert i munnen.....
Jag skrapade mitt knä, min axel o framförallt ena armbågen, bloade som bara den. Gjorde så ont!!!!
Vi fortsatte turen och jag var noga med var jag satte och hur jag lyfte benen :-) Evve var duktig!

Skulle fråga en sak oxå!!!
Hon vill hemskt gärna köra ner huvudet och äta gräs där det sticker upp på skogsvägarna.
Funderade på att sätta på henne en lör käk. Är det fel eller finns de andra tips??
Hon bryr sig inte så värst mycket när jag säger till henne och jag vill inte smacka på henne för mycket på rumpan då jag inte litar 100% på henne.
Tänkte på en bettlös käk med kindstropp eller vad de heter. Hon har ju vargtänder ännu stackaren..
 
Sv: 07:orna!

tror du inte att de räcker att sätta fast nått längst upp på huvudlaget och i selen?
Kan ju vara knepigt de där med att smacka på rumpan.. tycker du ska låta bli de tills du känner dig säker med de.. men du kan ju hålla på och vifta lite försiktigt med tömmarna, dra dom fram och tillbaka och under svansen och så.. då vänjer hon sig med de och tycker inte att de är farlig iaf..
 
Sv: 07:orna!

"tror du inte att de räcker att sätta fast nått längst upp på huvudlaget och i selen" - ja käken?? Fast bettlöst då o väldigt lös.
Hon är väldigt kvick ner med huvudet. Hon börja med detta då ja lät henne beta på våra promenader i början av konvalicensen...

Alltså hon har aldrig sparkat, o ja har viftat rätt mycket med tömmarna utan hon gjort något (än), men hon är full av humör damen :-)
 
Sv: 07:orna!

då ska ja leta fram en sådan!!!
igår kludda hon när ja tömkörde. OK de blåste en hel del o ja hade en kompis med mig som ja prata lite med. Hon kan ha blivit förvirrad. Vi skulle in på en liten gång med enbuskar brevid (hon har gått där innan fast från andra hållet). Hon tvära åt sidorna o pep sådär tjurigt. Jag ledde henne förbi.
Hör brukar ni om hästen börjar tvära? Några tips?
 
Sv: 07:orna!

Hör ni. Från o med imorgon fredag natt ska Evve få vara ute dygnet runt. Jag har inte något kraftigt bete. SÅ jag undrar om jag ska sluta utfodra henne med krafftfoder??
Nu då hon står inne 9-12 timmar på natten från hon 2 kg lucernpellets o 2 kg krafft 125. Fritt med hö som hon ratar nu när hon är ute om dagarna.

Ska sedan släppa dom på en åker som gödlades förra året innan den slogs, men den ser inte så näringsrik ut nu precis...

hur hade ni gjort?
 
Sv: 07:orna!

Svårt att säga när man inte vet hur betet ser ut.. varför inte spara lucernen iaf då..
 
Sv: 07:orna!

Så då var gumman äntligen i vagn. Inga problem alls. Lite seg bara.
Hade stoppat i öronproppar, dom tar jag bort till söndag när det blir nästa gång!

dsc01565_10466185.jpg
 
Sv: 07:orna!

KL

nu har jag fått hem min bebis (kommer alltid vara min bebis även fast hon snart fyller ett.)

Hon har haft vagn på sig två gånger och de har gått helt problemfritt precis som all tömkörning..

Nu är hon släppt på bete tillsammans med våra andra hästar

gnista080615%20(3).gif


gnista080615%20(2).gif


gnista080615.gif
 
Sv: 07:orna!

Her er min åringshingst født 20.mai.07

Takeover Lad
e. Likely Lad
u. Dame New


IMG_3213.jpg

Første gang ute, 3dager gammel.

IMG_1167.jpg

Takeover 6mnd

IMG_3416.jpg

Tommekjører

IMG_4598.jpg

Beiteslipp mai08

IMG_4616.jpg


IMG_4660.jpg


IMG_4717.jpg

Lille barnet mitt


Han er vant med det meste, har hatt på vogn, vant med trafikk og går rett på henger.
Han er ikke kjørt med enda, men det tar vi etter beite. Nå får han vokse seg stor og sterk og kose seg med gutta.
 
Sv: 07:orna!

Fy tusan vicken snygging:love:

Takk. ;)

Jeg er planlagt han fra dag en så har mine forventinger til han. Likely Lad er en hingst jeg tror duger godt i avl. Han selv hadde jo masse kapasitet han ikke fikk vist pga halsoperasjon som gikk galt i Italia.
 
Sv: 07:orna!

Berätta mer om Likely Lad, har ärligt talat aldrig hört talas om honom:o

Han står i avel i Norge. Han er født i USA og gikk løp der som unghest. Kopierer over teksten som står på siden til stutteriet han er på:

Tidlighet, god teknikk, utvikling og vinnervilje er viktig for enhver avlshingst og Likely Lad hadde selv alle disse egenskapene til fulle. I USA vant han kval.løp på The Meadowlands allerede i juni som 2-åring på 1.15,4ak etter å ha travet 1.10,1 siste 400m. Han startet i årgangsløp hele sin karriere både som 2- og 3-åring og vant Review Stakes i sin debutsesong og Kentucky Sire Championship året etter. I både Norge og Sverige imponerte Likely Lad som 4-åring, og mest av alt viste han genuin innsatsvilje i beinhard konkurranse. Han vant bl.a. 4-årsløp på både Oslo Grand Prix-dagen og under StoChampionatshelgen. I Momarken Grand Prix ble han annen i kval. og fjerde i finalen i konkurranse også med 5-åringer. Han ble annen i kval. og femte i finalen til Sprintermästaren.

Likely Lad er en vakker hingst og kostet USD 310 000 som 1-åring i USA. Han er superaktuell som avlshingst fra flere synsvinkler. Farfar er Valley Victory for kort generasjonsintervall. Hoppelinjen er fantastisk og mormor Semalu Bleue, hvis samtlige 11 avkom har startet, er søster til Hambo-vinneren Green Speed USD 953 013 og den fantastiske hoppa Keystone Profile 3-*11,6ak. Keystone Profile er i dag en av amerikansk travsprot sine beste avlshopper og hennes betydning vokser for hver år som går. Hun er mor til bl.a. Act of Grace USD 405 000, mormor til Passionate Glide USD 2 060 447 og Maritas Victory USD 666 731, samt 3.mor til Upalazyriver USD 493 943 og årets ubeseirede 2-årige verdensrekordsetter Muscle Mass 2-*10,7ak / USD 196 750. I Likely Lad forenes denne fantastiske hoppelinjen både via far og mor, ettersom mor til Keystone Profile, Peridot, er 3.mor til hingstens far Mr Vic og mormor til hingstens mor Trouvaille. En av verdens beste oppdrettere, Brittany Farms, har brukt sine beste blodlinjer for å lage Likely Lad. Hans eldste avkom er 2 år i 2008 og på Derby-auksjonen 2007 ble en av Likely Lad sine sønner solgt for 130 000 NOK!


likely.jpg


Linker du kan se og lese mere hvis du er interesert:

http://http://www.fk-hingst.no/likely_lad.htm

http://http://www.travavl.com/h_likelylad.htm
 
Sv: 07:orna!

Nu har jag kört Evve ca fem sex gånger. Går hur bra som helst förutom i början. Hon är segstartad ;-)
Hon har lite svårt att ta sig ifrån gården och vill gärna inte gå iväg. Min sambo får leda henne en bit då hon tvärar. Har aldrig rest sig eller något sådant eller försökt vända på en femöring.
Kanske det lossnar när sambon gjort så här tillräckligt många gånger? Några tips så jag kan köra henne själv snart?!
Efter ett tag blir hon pigg och går gärna på!
Hon ska inte gå mer än 2-3 ggr i veckan och då skrittar vi mesta dels.
Jag ska snart opereras så det e rätt bra att hon är van vid vagnen till hösten då hon ska börja med kondisen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
673
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp