Sv: 07:orna!

Oj! Så hade jag inte heller vågat ha dem. :crazy: :crazy: :crazy: Vet knappt ettåriga hingstar som lyckats betäcka märrar. Även om han är klapphingst och till synes ointresserad, så kan det vända på en natt. :crazy: Går han med mamman också??? Ursäkta mig, men det känns riktigt oansvarigt att göra så. Även om märrarna "trycker ner honom i skorna" så är det inte säkert att de gör det den dagen de är högbrunstiga...
 
Sv: 07:orna!

Idag var jag ä hämtade hem min ettåring som varit på inkörning! Provkörde innan vi lastade, hon var så himla duktig!!! Nu är hon släppt på bete.... Får hoppas hon kan växa på sig lite där, mäter bara 136cm just nu. Veterinären som kollade vargtänder nyligen trodde inte hon skulle gå över ponnymåttet:angel:.

11.jpg

Bilden är från när hon var i vagn i början. Idag körde jag ju så inga bilder blev tagna....
17maj1.jpg

Bild tagen i hagen när jag var å hälsade på 17maj...
 
Sv: 07:orna!

Som sagt, han går med flera dräktiga märrar som han gått med sen han var liten. Två märrar är inte dräktiga, den som inte kan bli dräktig (konstaterad av vet) och hans egen mamma. Jag har inte, och kommer inte avvänja på grund av att det inte finns någon anledning till det. Hon har inte fått föl i år och ska inte betäckas heller. Gallstona står i en annan hage, med både trästaket, mellanrum och eltråd. Vill han till de stona så dör han på kuppen.
Han har jämnårigt sällskap i form av en ungponny.

Nu var det inte det jag undrade över, ni som börjar med era redan, vad är det ni vill få ut av det? Ska ni försöka starta som två eller treåring?
 
Sv: 07:orna!

Avvänjningen som kommer ske är naturlig. Den har redan börjat i och med att han och ungponnyn har blidat en liten "sidoflock" emellanåt. Det är inte alla märrar som det går att göra så med,men min är fruktansvärt bra så det funkar fint.
I naturen går hingstar med sina mammor tills fram till att de är ett- tre år så det känns lugnt. Forskning har visat att hingstar ine betäcker ston som den har växt upp med, ett sorts naturlig inavelspärr. Så jag kör på det spåret.

Jag hoppas att hans testikel ramlar ner snart så jag kan kastrera honom innan han kommer på att han är hingst. Jag vet att det kan ske på ett ögonblick.
 
Sv: 07:orna!

Lycka till för hästen eller för min framtid på bukefalos?

;)
 
Sv: 07:orna!

Jag vet två ston som blivit betäckta av sina söner då dom inte skillts.
Den ena fick ett föl oxå...
Dessa var aldrig avvanda.
Så det händer!!
 
Sv: 07:orna!

Forskning har visat att hingstar ine betäcker ston som den har växt upp med, ett sorts naturlig inavelspärr. Så jag kör på det spåret.

Det tror jag knappast. Var finns källor till det? Det har ju hänt rätt ofta att hingstar betäcker sina mammor (och andra ston de är uppväxta med) när de går tillsammans för länge.
 
Sv: 07:orna!

Nu är Kolarbo Marin släpp på hingst bete! det gick hur smidigt som helst, nästan mesigt. Det var inte mycket fart i dom:D
 
Sv: 07:orna!

Som sagt, han går med flera dräktiga märrar som han gått med sen han var liten. Två märrar är inte dräktiga, den som inte kan bli dräktig (konstaterad av vet) och hans egen mamma. Jag har inte, och kommer inte avvänja på grund av att det inte finns någon anledning till det. Hon har inte fått föl i år och ska inte betäckas heller. Gallstona står i en annan hage, med både trästaket, mellanrum och eltråd. Vill han till de stona så dör han på kuppen.
Han har jämnårigt sällskap i form av en ungponny.

Nu var det inte det jag undrade över, ni som börjar med era redan, vad är det ni vill få ut av det? Ska ni försöka starta som två eller treåring?

Är stoet brunstigt så spelar det ingen roll om de är nära släkt eller inte. Finns det ingen annan hingst i närheten som kan betäcka så kommer hon låta sin avkomma göra det. Var har du fått informationen om att avkommor inte betäcker sina mammor som de är uppväxta med?

Varför inte vänja unghästen med det som kommer till hösten redan innan betet? Det är inget som sliter på dem. Det handlar ju inte om träning utan bara om att vänja dem.
 
Sv: 07:orna!

Min källa är Margareta Rundgren, hon undervisade mig när jag gick hippologen.
Så vitt jag vet har hon inte skivit i min häst :grin:

Jag vet att man ofta inte tränar dem innan betet utan bara kör in dem. Men, i min uppfattning så vinner du inte så himla mycket på det. Det är därför jag undrar vad andra tycker.
 
Sv: 07:orna!

Jag resonerar bara så att ju mindre de är desto lättare är de att hantera om de händer nått.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
673
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp