Sv: 07:orna!

ni som börjar med bett i munnen på småhästarna, vad har ni för bett?
Vad annäder ni för nosgrimma?
Något stör min lilla häst. GIssar att det är remontgrimman för utan den verkar hon inte lika orolig.
 
Sv: 07:orna!

På de allra flesta använder jag ett oledat tränsbett, sk mullenmouth.
Ngn enstaka vill hellre ha tredelat. Då använder jag bara med fasta ringar.
Jag har en oerhört löst spänd remontgrimma.
Om du har ett bett som går upp i gommen på hästen, utlöser det en gapreflex. Har du då nosgrimma blir hästen irriterad. Nu vet jag ju inte vad du har för bett, men det kan vara en orsak.
 
Sv: 07:orna!

Hade ett tredelat bett o remontgrimman sitter inte så hårt.
Men ringarna var inte fasta.
Nä jag har inte kikat riktigt i munnen på henne. Får ta o göra det.
 
Sv: 07:orna!

jag har ett vanligt tvådelat bett utan nosgrimma, det fungerar jättebra för min häst
 
Sv: 07:orna!

Känne i munnen på henne o hon verkar inte ha vargtänder.
Höll på rätt bra med bettet idag med. Ska prova tvådelat som hon haft innan.
 
Sv: 07:orna!

Ta inte för givet att de ser lika dant ut på båda sidor i munnen.... Hon har förståss en vargtand på höger sida kände jag idag.
Precis stuckit ut, jättevass.

Brukar ni låta dom vara kvar?
 
Sv: 07:orna!

Brukar alltid ta bort dem. Speciellt på unga hästar, och speciellt om man har märkt att den har besvär. Nu har du ju perfekt läge att åtgärda det, när hästen ändå är konvalescent.
Det är lättare att ta bort vargtänderna när de är åringaar, än när de är äldre. Du slipper också riskera att hästen lär sig att bettet är obehagligt, vliket kan leda till mycket bekymmer.
 
Sv: 07:orna!

Jag ska prova att sätta ett tvådelat imorgon på henne bara för att se.
Hon grejjar mest med bettet när hon går. står hon stilla e även munnen det....
Men ja tror ändå ja tar bort dom eller den på henne nästa vecka när vi ska på återbesök hos vet.
 
Sv: 07:orna!

Nu har Eve fått ett två delat plastat eller gummiklätt bett som jag hitta här hemma. Hon är mycket lugnare i munnen med det!!!
Innan med det tredelade körde hon med tungan, över och under och höll på och rykte.
Nu så tuggar hon bara lite grann.
Men vargtänderna får ja se till att få bort.
 
Sv: 07:orna!

Nu går våran Kolarbo Marin äntligen för vagn! :D
Vi var ut för femte gången idag(andra gången i skogen), hur lugn och fin som helst, har inte visat en tillstymelse till att försöka slå eller någonting:love: Han bryr sig inte alls att skaklarna puttar på honom eller att det skjuter på lite i nedförsbackarna, helt enkelt underbar!
Så nu ska vi köra ungefär varannan dag fram till den 8 juni för då blir det lek o stoj på bete:bump:
 
Sv: 07:orna!

Va roligt :) Jag hoppas att min Gnista ska få börja med vagn snart också.. enligt inköraren så är hon som att tömköra en gammelhäst och är inte rädd för fan själv :) Låter ju lovande.
 
Sv: 07:orna!

ja vet inte riktigt hur ja ska lägga upp allt med min häst.
Lär få börja om från början... Hon är annars körd två gånger med ledare.
Det var i mars/februari.
Skulle hemskt gärna villat ha henne för vagn ett par gånger nu när hon börjar bli frisk. Alla fall i skritt. Sedan är det min tur att hoppa upp på operationsbordet igen o lär vara svag i mitt lilla ben..... DÅ vore det rätt bra om de bara var att köra henne till hösten efter betet.
Vad tycker ni, är det fel att köra henne nån gång i veckan under betet?? Ca 2 gånger?
 
Sv: 07:orna!

Tänkte bara höra hur läng tid det tog för e att få era färdigregistrerade? Har gått nästan tre månader sedan fysmärkning, brukar det ta så lång tid?

Min ska ut på bete nu i veckan, blandad flock, så det kommer finnas lite äldre märrar där som kan sätta henne på plats! :)
 
Sv: 07:orna!

Jag tänkte hålla på lite med iaf tömkörning under betet, 1-2 gånger/vecka. Tror inte det är någon fara att köra under betet, ta det lugnt bara i och med att hon lär växa en hel del. :)
 
Sv: 07:orna!

Jag var ute på betet idag, och tog kort på tjejerna. Tyvärr blev det bara bra på den ena av dem, den andra befann sig hela tiden bakom en häst, eller så såg jag bara svansen...

Nåväl, kort på Alfas Cinderella blev det iallafall:


tjejerna020pb.jpg
 
Sv: 07:orna!

Sådana här kort blev det också...:D

Från vänster är det gamla halvblodstanten Nobless, som agerar sällskapsdam åt småflickorna, seadn Alfas Cinderella, och Alfas Cleopatra.
tjejerna003pb.jpg
 
Sv: 07:orna!

Va roligt :) Jag hoppas att min Gnista ska få börja med vagn snart också.. enligt inköraren så är hon som att tömköra en gammelhäst och är inte rädd för fan själv :) Låter ju lovande.

Ja, precis så är vår också:D
Jag trodde att jag såg Gnista igår när jag åkte till hundklubben, men jag tyckte att den såg lite för ljus ut för att vara hon och stor...sen tänkte jag inte nå mer på de. Men sen när vi åkte hem såg jag att det var en kille:p hehe
Så jag får väl speja vidare få se om jag får en glimt av henne och se hur hon ser ut i verkligheten;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
673
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp