Sv: 07:orna!

Nej vi har inte tömkört.. vi har varit ute och gått och haft både sele och huvudlag på. Men det har inte fungerat nå bra eftersom hennes mamma springer så och skriker när hon är borta.. Så sen jag bestämde mig för att skicka iväg henne har jag inte gjort något med huvudlag eller sele.. Vill hellre att tränaren får ett blankt blad.

Hon ska till en proffstränare på rättviks travbana.. sen kommer hon hem för att gå på bete några månader sen ska hon tillbaka igen.. SEN får jag köra henne! :love:

Ok, skulle hon vara hos Åke Sundberg el? Kanske kan man se henne om man är på banan nån gång;)
Vart ska hon stå på bete?
Våran ska till Smedjebacken/Grängesberg nånstans:D Hoppas att han får mycket stryk för det behöver han;)
 
Sv: 07:orna!

Japp det är dit hon ska.. egentligen skulle min behöva stryk också för hon börjar bli lite kaxig.. hade tänkt skicka iväg henne på unghästbete.. men nu blev de inte så.. hoppas hon får gå med nån ranghög under inkörningen.. bete ska hon gå på hemma med valacken.. han är iof väldigt hög i rang.. dom går ihop nu och han brukar valla runt henne och stå och dra henne i grimman :) Jag bara står och myser! haha.. så skönt med nån som kan trycka ner henne lite. När hon är hemma på bete tänkte jag passa på att börja miljöträna henne. ta henne på promenader.. tänker inte lägga mig i inkörningen något dock..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 07:orna!

Okej, ja våran är också rätt så kaxig/busig så jag hoppas på mycket stryk på unghästbetet;)
Igår kom första bakslaget när jag och min pappa var ute och tömkörde honom... han sparka inte men han vägrade gå över vattenpölarna, det var rent trots. Så vi gav oss inte jag stog och drog i ett hundkoppel(var det enda vi hade med just då:crazy:) och pappa stod bakom och klappade på honom, och fast att jag hade hanskar på mig så blev jag lite bränd om händerna och fingrarna skakade..hehe. Men vi fick över honom till slut:bow: och det var i grevens tid då både jag och pappa var dödströtta, även lillen var det också sen när vi kom hem och skulle ta ut honom så orkade han inte ens bråka och försöka nafsa;)
Man annars är han hur snäll som helst att köra, lyder tömmarna efter minsta vink. Men jag tror att det var bra att vi gjorde upp med honom och han såg att vi inte gav oss, sen lär det väl bli mer bakslag men det är bara att nöta på:D
 
Sv: 07:orna!

dsc01472_1208809120.jpg

dsc01479_1208809334.jpg


Här är min polla!
Redan fått utstå lite saker. Gjort sig lite illa i frambenet. Fastnat eller blitt sparkad av ponnyn.
Sår på insidan av benet samt alldeles svullen.
Biten i mungipan av Rosanna (hon som kasta fölet) trots olika hagar.
Annars skulle jag provat tömköra henne.....
Men det får vänta..
 
Sv: 07:orna!

KL

Hur går de med eras vinterpäls? Jag drar av henne högar med hår varje dag men jag tycker inte att de händer så mkt.. ser fortfarande ut som en isbjörn.. fast brun.. en brunbjörn blir de väl då :D

Håller tummarna för att det här vädret ska hålla i sig.. då tycker man väl att de borde rasa av henne.. vill nämligen att hon ska bli av med det innan hon åker på inkörning.. officellt för att hon inte ska bli luvad när man spänner selen.. men mest för att jag vill att folk ska viska om min fina häst när jag lastar ur :angel:
 
Sv: 07:orna!

tack tack. Ja, jag tycker hon är väldigt fin!!
Hon är lurvig som bara den. Smutsen går inte att få ur pälsen.
men fäller, det gör hon. Får b-vitaminer, men dom tog förtåss slut idag, glömde köpa mer när ja var på börjes...
Idag var hon alldeles svett av all päls. Var så varmt ute.
 
Sv: 07:orna!

Känner igen det där med pälsen. Står med en gummimassagegrej och ser lika hårig ut som henne efter 5 min, och hon står där o bara njuter, men det spelar ju ingen roll hur stora högar hår som ligger på golvet - DET ÄR JU LIKA MYCKET KVAR PÅ HÄSTEN IAF! Så jag förstår precis hur du känner, börjar förlora hoppet lite om att det finns en häst under all den där pälsen...

Men ska börja leka med selen idag, får se hur hon tacklar det, lär väl inte bli en puss man får...
 
Sv: 07:orna!

Mina börjar tappa vinterpälsen rejält. På tiden! På Jeanbattaren är det nästan helt borta. Men man kan undra vad hon gör med munnen på bilden. :D

Cleo%2025%20april2.JPG


Jaggens unge börjar också bli blank och fin.

Jagintha%2025%20april.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

Med risk för bildbombning... Men vem kan tro att detta är samma häst? Kolla kotorna bak när hon var nyfödd...:crazy:

Cleofol.jpg


11 månader senare:

Cleo25april3.jpg
 
Sv: 07:orna!

Guuud va fina dom var! :love:

Dom såg så stora ut..

får trösta mig med att gnista är född sent så hon kanske också blir så där fin sen.. Hon blev 10 månader igår.. hon har en månad på sig :angel:
 
Sv: 07:orna!

Nån mer som har fått problem med löss? :(
Vi upptäckte idag att "lillen" hade löss! Guu va drygt! De va bara att ha på pulver som ska ta bort dem och tvätta alla borstar med såpa som vi har, så att inte Aldermarin får det....
Menmen...så e de väl...
 
Sv: 07:orna!

min stackare skam opereras på tisdag..... Så nu har jag det problemet.
Hoppas att min polla inte får men av att stå på box i tre veckor nu precis när jag skulle släppa på betet.
 
Sv: 07:orna!

Usch.. som om du inte haft tillräckligt med problem redan :(
 
Sv: 07:orna!

KL

nu tycker jag de är dags igen!

Presentera era åringar (för jag har glömt vilka nästan allihopa var)

Gör en liten mall :idea:

(bild)

Namn:
Stam:
Staminfo: (om dom är släkt med nån rolig eller nått annat kul)
Ålder: (antal månader gammal)
Mankhöjd:
Korshöjd:

Hur lång har ni kommit/hur har de gått:

Övrigt:
 
Sv: 07:orna!

vid_jul__07.jpg

(Gammal bild, hon var på jävligt humör när jag hade kameran med mig i veckan. Bilden är från strax innan jul.)
dsc00114.jpg

(Bilden är ca 2 månader tror jag, även denna tagen med mobilen så kvaliteten är sisådär.)

Namn: Tantens Hulda
Stam: e. Tap In u. Kyrene ue. A worthy lad
Ålder: 13 månader (idag :banana:)
Mankhöjd (15/4): 146
Korshöjd (15/4): 149

Hur långt vi kommit: Haft selen på sig men den var för stor så kunde inte dra åt, ny gjord beställd. Träns är hon van vid, även hanterad varje dag sedan november. Dock löpande diskussioner om vem som bestämmer. (Vad hade jag väntat mig med en röd märr? :D)

Övrigt: Muggen är äntligen borta när det torkat upp! :bump:
 
Sv: 07:orna!

Har jag aldrig hört förut :angel: Borde väl ha tänkt två gånger iom att Morsan inte heller är det mest medgörliga sto jag haft att göra med, o vad man hört om andra Tap In:are... Men men, är huvet dumt f¨år kroppen lida som det så käckt heter. :p
 
Sv: 07:orna!

dsc01472_1208809120.jpg


Namn: Evelina
Stam: Fast Photo - Emilia Nibs
Staminfo: Samma morfar som Torvald Palema
Ålder: 10 månader
Mankhöjd: ca 140
Korshöjd: Högre

Hur lång har ni kommit/hur har de gått: Är körd två gånger, men står stilla nu pga av operation av griffelbenet.

Övrigt:[/QUOTE] Halvkinkig när det är något som är jobbigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
673
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp