Sv: 07:orna!

Gud vad kul!
Hur är väglaget hos dig? Här pendlar det mellan sörja, fruset och snö:love:
Tänkte jag skulle vänta till våren kommer innan jag börjar.
Roligt att det går bra!
 
Sv: 07:orna!

Jag hade nog också delat på dem rätt så snabbt. Själv tycker jag att fölet ska gå kvar, och stoet ska flyttas. Det brukar vara lugnast så för fölet.
Ett billigare alternativ är ju att flytta stoet ett tag. Ska de gå på bete ihop? Kanske inte är en så bra idé med tanke på det nya fölet?
Mina har precis flyttast till varsin box. Han har inte diat på flera veckor (vad jag har sett) men jag tycket att stoet kunde få lite kvällsvila nu från huliganen. Fast de har fungerat bra ihop så de får gå i hagen ihop ännu. Stoet trivs ypperligt att gå med sonen, men jag kan sära på dem (promenader, ridning mm) utan problem.

Personligen tror jag att man ska ha föl och sto ihop så länge som möjligt, det gynnar båda två.
 
Sv: 07:orna!

Personligen tror jag att man ska ha föl och sto ihop så länge som möjligt, det gynnar båda två.

Visst är det så att man inte ska ta bort fölungen för tidigt, men någon gång mellan 6-8 månader är lagom. Om märren är dräktig är det absolut nödvändigt att de inte går ihop för länge.
 
Sv: 07:orna!

svarar alla

att hyra in mamman någon annanstans är inget alternativ eftersom hon ska ha föl om ca en och en halv månad.

Gnista ska bokas på unghäst bete som hon åker till i midsommar ungefär.. jag håller nu som bäst på att leta inkörare.. eller vad man ska säga.. Om man skickade henne till en sån nu på våren så vore ju allt lugnt.. Men frågan om de är vad som är bäst för hästen? Hon känns mogen och så men frågan är om hon inte skulle ta till sig inkörningen bättre om det var efter betet.. fast jag vet inte alls ja..

Har ni några erfarenheter av att lämna på inkörningen på våren resp. hösten?
 
Sv: 07:orna!

Men hur blir det då? Ska mamman gå ihop med både sin nya fölunge och sin gamla om 1½ månad?

Flytta fölunge om du inte vill flytta mamman.
 
Sv: 07:orna!

Jo det har jag tänkt. Men exakt nu går det inte eftersom de är för lerigt i de hagarna. Men när de är dags för mamman att föla så kommer de inte vara det. Men nu lutar de åt att hon åker iväg på inkörning
 
Sv: 07:orna!

Visst är det så att man inte ska ta bort fölungen för tidigt, men någon gång mellan 6-8 månader är lagom. Om märren är dräktig är det absolut nödvändigt att de inte går ihop för länge.

Jag håller med om att man måste flytta isär dem om stoet är dräktigt, men inte annars. Fölet mage är inte fullt uvecklat förrän vid 10 mån ålder och ska helst gå ihop tills dess. Nu har jag turen att ha ett sto som gärna går kvar med sina avkommor och klarar av att hålla vikten.
 
Sv: 07:orna!

Så om jag förstått dig rätt ska stoet gå med både sin ettåring och det nya fölet i sommar? Eller ska ettåringen gå på bete ifrån stoet?
(Obs, jag är ledig denna vecka så hjärnverksamheten är nedlagd)

Det måste ju finnas något billigare alternativ för inkörning? Vissa tränare har ju paketpris, kan du inte få något sånt?
 
Sv: 07:orna!

Nej de ska inte gå ihop i sommar.. Gnista ska antingen iväg på unghästbete eller så ska hon gå hemma med valacken.. Det är inte bestämt ännu. Inkörning hos en proffstränare lutar det åt.. just för att man ska få lite banträning samtidigt.. Har dock inte bestämt mig om de blir på våren eller hösten..

Blir ju smidigt med våren då man kan skilja dem åt i bra tid innan fölningen. Men samtidigt är hon kanske mera mogen att ta åt sig träningen på hösten..
 
Sv: 07:orna!

hehe ja.. man kan nästan fundera ihjäl sig.. men det är ju bara de bästa som gäller för sina gulleklimpar
 
Sv: 07:orna!

Vi brukar köra in våra på våren, innan betet. Efter betet brukar det sedan räcka med att tömköra en eller två gånger, så är de tillbaka i vagn igen.
 
Sv: 07:orna!

precis så jag tänkt göra.. är halvt om halvt bestämt nu att hon ska åka till en a-tränare vi känner i början av maj och gå där tills hon prövats för vagn ett par gånger.. sen kommer hon hem för bete och sedan åker hon tillbaka för att ta upp träningen igen och bli körbar.. tror det är bästa sättet att lägga upp det på
 
Sv: 07:orna!

Nu har jag väl mer eller mindre bestämt mig för att köra in han efter betet. Tvåårsstart är ju inte på tapeten direkt. Har även kommit fram till att han ska kasteras innan betet (om nu kulorna kommer ner) Ni som har hingstar, har era släppt kulorna än?
Jag tänkte kastrera främst för att jag är inget fan av hingstbete och jag kan inte ha han på bete med andra ston, då han börjar bli lite väl glad på dem. Dessutom hade han senare i höst kanske delat hage med modern.

Jag tänkte dock vänja honom vid selen nu och i dag hade han på sig den för andra gången i rad. Vi longerade lite i ridhuset och han reagerade......ingenting! Så jäkla cool. Erkänn att detta betyder att han kommer få psykbrott när vagnen kommer på;)!
 
Sv: 07:orna!

Min 9-månadersbebis är också en liten skit. Ungefär 137 cm över korset. Något lägre på manken, hon har vuxit väldigt jämnt hela tiden men börjar nu skjuta iväg lite.
Hon har varit uppbunden fyra gånger, haft sele på sig två gånger och huvudlag en gång. Hon är rätt cool, än så länge har hon accepterat allt utan protest. När jag kom med tränset gapade hon så fint och sen såg hon mer ut att suga på bettet än att tugga o försöka spotta ut det. Sedan gick vi på promenad. Det började så fint men när vi kom ut på vägen och hon inte såg de andra utan bara hörde dem (för givetvis blev det ett fasligt liv på alla) så var det nog mer hon som gick med mig :rofl: Men innan vi var hemma så var ordningen återställd. :)
Tycker hon var duktig ändå för hon hade aldrig varit utanför gården förut.

Vi tar det lilla lugna än så länge. Kanske att vi kör in innan betet, kanske efter. Vi får se hur pass mogen hon verkar.
 
Sv: 07:orna!

kl.
Nu är min lilla äntligen frysmärkt. Och idag har hon haft selen på för första ggr. Vi gick även en liten promenad. Hon tyckte det var mer spännade att gå ut o gå än att bry sig om selen.
Jag ska tömköra nu i vår men kör nog in efter betet då hon är så grymt liten,(selen är i största laget.) Är ju en fördel om selen sitter där den ska och inte halkar runt.
 
Sv: 07:orna!

kl

Tänkte bara höra hur länge ni tänkt ha era på bete i sommar? Sitter och funderar över hur länge och när hon ska ut...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
673
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp