Jag förstod det som att det tyvärr är lite forskning gjord överlag på magsår. En studie på islandshästar som lever fritt visade att även de hade magsår.
Bete låter bra men just nu vågar och ska jag inte göra för mkt förändringar. Han går på gräs 6-21. Ha honom på bete skulle göra medicinering väldigt svår. (Vilket den redan är fast han står på stall på nätterna) Får även vila helt från ridning just nu.
Han har under denna vår vart fin att rida, haft bra mage och inga kolikkänningar. Så symptomen har ju inte vart tydliga på magproblem. Vi har tagit flera blodprover, testat för fästing och cushing. Vad jag märkt är att han fått ner i vikt trots enorma mängder mat. Men nu på slutet vägrade han äta alls vissa dagar.
Släppte du ut dina på bete?
07-an fick jag hem i januari med magsår från DK, så då var det inget bete tillgängligt, så hon fick bara gastroguard och ulcerguard (hölls även i gång med ridning).
Unghästen fick först gastroguard i en månad (tror jag det var, eller kanske 3 veckor?) och sedan två månader på bete. Flyttade honon till en liten, lugn lösdrift efteråt och han blev som en helt annan häst mot på det andra stallet där han blev dålig pga stressig miljö.