Det där är en av de stora anledningarna till att jag funderar på Skåneflytt. Hopplöst med all lera i våra trakter
För i Skåne finns det ingen lera??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är en av de stora anledningarna till att jag funderar på Skåneflytt. Hopplöst med all lera i våra trakter
Han skulle få skav direkt av att gå med skydd i hagen. Han är en sån som får skav av allt. När muggen kom var det absolut ingen lera ute och han går fortfarande kvar i sin sommarhage, som är helt ok. När det börjar bli för lerigt får han flytta in i vinterhagen. Så muggen har inget med leran att göra. Den poppade upp från en dag till en annan. Jag smörjer med Silion som är superfet, vilket gör det lätt att pilla bort krustorna.Har du provat equichaps?
https://www.good4u.se/benskydd/203-247-equi-chaps-close-contact.html
Tänkte just för att hålla benen torra. Skulle även lägga på ett cm tjockt lager hästsalva (Skillingaryd) på alla krustor under dagen. Då lossnar de direkt om du tvättar benen på kvällen sen med hexocil eller liknande.
Hedwig blev av med sin mugg när jag började använda dessa skydd i hagen.
Det beror ju såklart på var, men det är klart mindre lerigt än i Mälardalen.För i Skåne finns det ingen lera??
Men även hos oss skiljer det sig supermkt från hage till hage. Skogshagarna klarar sig så mkt bättre. De med bara gräs blir mkt snabbare leriga.Det beror ju såklart på var, men det är klart mindre lerigt än i Mälardalen.
Exakt min tanke också, fotosensibilitet. Men hur vanligt är det att det kommer i november? Det är ju ingen sol att tala om. Han går i samma hage som han haft sen i maj. I den finns inget stånds eller alsike. Men vi har som sagt bytt hö. Många frågor som snurrar nu.Åh fan, @Charlotte1975... Fotosensibilitet?? Det brukar ju hänga ihop med dåliga levervärden.
Annars om han kan vara förgiftad som du säger, stånds t.ex. kraschar levern... Håller tummarna att ni får honom bra igen!
Fick du ingen annan behandling i nuläget utöver fucidin? Har som tur är aldrig haft häst med leverproblem (*peppar peppar*!), men min spontana tanke var om det skulle kunna vara positivt att vätska upp honom med intravenöst?
Hur är hösilaget skördat? Inte några ovanliga växter där i ? Är det en odlad välskött vall det kommer ifrån?Exakt min tanke också, fotosensibilitet. Men hur vanligt är det att det kommer i november? Det är ju ingen sol att tala om. Han går i samma hage som han haft sen i maj. I den finns inget stånds eller alsike. Men vi har som sagt bytt hö. Många frågor som snurrar nu.
Exakt min tanke också, fotosensibilitet. Men hur vanligt är det att det kommer i november? Det är ju ingen sol att tala om. Han går i samma hage som han haft sen i maj. I den finns inget stånds eller alsike. Men vi har som sagt bytt hö. Många frågor som snurrar nu.
Ingen svar ännu. Tror inte heller på fotosensibiliti, men symtomen är väldigt lika.@Charlotte1975 fy - det där ser inte roligt ut !
Svårt att tro att det är fotosensibilitet. Har du fått någon analys på bakterie odling det handlar om alls, dvs lämplig medicinering att sätta in ?
Har inte koll på hur det är skördat. Men kommer från en av det största bönderna häromkring som levererat till oss i många år. För blotta ögat ser det väldigt fint ut.Hur är hösilaget skördat? Inte några ovanliga växter där i ? Är det en odlad välskött vall det kommer ifrån?
Krya hursom
Ingen svar ännu. Tror inte heller på fotosensibiliti, men symtomen är väldigt lika.
Nej. I måndags när veterinären var där tyckte vi det såg så fint ut att vi inte gjorde det. Tog enbart blodprovet då eftersom att han snabbt tappat i vikt. Det var i onsdags som muggen exploderade på ett sätt som det inte varit innan. På måndag ska jag försöka fånga upp ett urinprov.Jomen har de inte tagit prover på bakterierna sen tidigare ang muggen heller då?