04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Lasse gör exakt lika dant!!! What to do? :confused:

Ibland blir jag så less och uppgiven så jag orkar inte fortsätta rida.
Men min tränare säger att jag bara ska fortsätta och låtsas som om det regnar. Vilket säkert är jättebra. MEN efter 1½ år hade man ju velat att han skulle släppt detta beteende och kommit någonstans. suck.

Nästan så man undviker folk när man ska rida, så det får kännas bra på ridpassen ibland :o

Utsätt henne för röriga situationer. Rid med andra, be folk stå på läktaren o applådera, vifta med saker osv.
Träna även att gå över o i närheten av saker, presenningar, stolar, mattor osv.
Så hon blir van att de finns saker att titta på men att de inte får ta hela hennes fokus.

Ella är bara 5 ju. Min pensionär hemma är 17 och likadan som henne. ;)

Det är bara att utsätta dom för det, så ofta som går, fjantar dom så bara fortsätt rid, ställ ifrån det läskiga och bara kör på. får dom stå o glo, lr skygga undan för det hela tiden så vet dom ju de och kan ju testa jämt om dom kanske slipper. lite smarta är dom väl. :p
Jag har haft hiskeliga problem med honom, med allt, folk på läktaren, andra ekipage, tränare, hinder, läskiga saker under hindren, mörka hovavtryck i den ljusa sanden, ja allt som inte såg ut som sist han var där. :grin:
Han glodde och fjantade hela träningar vissa gånger. Men körde bara på. även fast han höll på. Vissa hästar är såna, han är sån gånger 2. men man får ju försöka att göra det bästa av sitiuationen hela tiden. :)
Det kan ju vara värt att testa iaf.

FT_ryttare: Kul att han kommit igång igen. :)
Vad har du för bett i hoppningen o vad tänkte du byta till?

Jag rider honom just nu på ett vanligt 3 delat bett.
Varvar emellanåt med ett nova bett eller tvådelat men vet faktiskt inte vad jag får ha på tävling så kör på 2 eller 3 delat där.

När han har perioder då han blir jättestark o tung i handen så brukar jag sätta på honom ett jaktkandar/kimblewick.
Brukar träna lite övergångar med de o då brukar han sluta lägga sig i handen o truta emot, då kan jag lätta ihanden o rida honom med sätet.
Brukar räcka med att rida på de en dag.
Har även testat pessoa men de var värdelös på honom, har även haft graman på honom så han inte kan dra ut sin långa hals o dra mej ur sadeln men vill inte rida på den för mkt då han gärna drar ner huvet istället, blir jättelåg o bakom och egentligen inbjuder honom till att hänga en aning.

Funderar även på att byta nosgrimma igen. Testa en remont igen då jag misstänker att de är ngt med tänderna på gång.

*host host hyttar med pekfingret*:mad: Vad har jag sagt om att alltid ha en välfriserad man;) Nu får du ta en omgång med saxen tror jag allt:p

Men molly gillar ju hårdrockarstylen :angel:

Nä okej... du har nog rätt i det du säger. Hon borde få besöka frisören..det borde hon. Jag ska hälsa ägaren det :D

*KL*

Kan skvallra om att jag var och tjuvkikade på Linn och Leffe som var på min hemmaklubb och hopptränade igår. Kan säga att de var var verkligen "the stars of the group":love: Jäklar vad fint det såg ut! Och Linn du rider verkligen jättebra, om jag skulle vilja att Mity skulle hoppa något vet jag vem jag skulle höra av mig till:d Jag och mamma satt och drömde om Leffe med vita benlindor intrippandes på en dressyrbana också, hehe. Du har gjort ett otroligt jobb, han såg så himla mjuk och fin ut. Helt klart mest välriden i gruppen!

Han hoppade som en katt också!:bow:

Jag är lite kär:love:

Tack :bow::bow:
Vad glad jag blir! Vet inte vad jag ska säga :eek::bow:
Som såhär då, jag är också lite kär :angel: Och jag får väl kanske så lov att ta ut honom på en dressyrbana nåt framöver.. ;)

kl
Träningen gick som sagt bra, nu laddar vi inför hans andra tävling på söndag där han ska gå 1m.:)

knapplån

Jag undrar vilka som ska försöka rida lite breeders kval på sina? Finns ju helt klart en del som borde!

Jag har har det lite i tanken, men vet inte om Aprilia hinner bli färdig till dess.
Får se lite hur hon känns och så. debuterar nog 120 i början på maj om hon fortsätter i samma takt som nu.
Sen är hon inte bredeers ansluten än heller. och bara det kostar ju en halv förmögenhet, passar inge bra nu när sadel ska bytas på ena hästen. :p

Jag kommer väl försöka om att flyter på som de ska.

Imorgon är de dax för debut i 110 för Calle och han står i stallet och laddar nu.
Var in på klubben o red idag men de kändes inge bra, lite loj o tung i handen.
VÄl hemma släppte jag ut honom o då var de minnsann fart under dojjorna.. :eek::p
Så vi får se hur han går imorgon :)

Lycka till! Hoppas ni kommer hem nöjda! :)

*kl*

Idag ska Saga och jag på tömkörningskursen! Känns jätte spännande :) Jag släppte ut henne vid sex så hon har fått stå i solen och mumsa frukost nu ett tag och om en stund ska jag ta in henne och göra henne lite fin. Första passet har vi vid elva sen har vi ett till vid tre. Ska bli väldigt roligt att se vad vi kan lyckas med :rofl:

Har mamma med som fotograf så jag hoppas kunna visa lite sen!

Lasse gör exakt lika dant!!! What to do? :confused:

Ibland blir jag så less och uppgiven så jag orkar inte fortsätta rida.
Men min tränare säger att jag bara ska fortsätta och låtsas som om det regnar. Vilket säkert är jättebra. MEN efter 1½ år hade man ju velat att han skulle släppt detta beteende och kommit någonstans. suck.

Nästan så man undviker folk när man ska rida, så det får kännas bra på ridpassen ibland :o

Jag lät henne titta på hästen som kom in sist och hon fick även nosa på medhjälparen och dennes hund. Red runt på volt som vanligt och till slut efter kanske 7 varv så gav hon med sig. Trots att hon fått hälsa så är hon så fokuserad på det nya som kommit in i ridhuset. Dessutom så kastade hon sig runt när de öppnade ridhusdörren. Läskigt som satan...:cool:
När hon var yngre så gick det inte alls att nå fram till henne när hon glodde. Hon var rent ut sagt som betong i käften. Min lillasyster som är en mkt begåvad och känslig ryttare tyckte att hon var förfärligt hård i munnen, helt omöjlig. Men det är hon inte längre. Når mkt bättre fram till henne, går ju att böja huvudet ifrån de "farliga" sakerna nuförtiden.

Utsätt henne för röriga situationer. Rid med andra, be folk stå på läktaren o applådera, vifta med saker osv.
Träna även att gå över o i närheten av saker, presenningar, stolar, mattor osv.
Så hon blir van att de finns saker att titta på men att de inte får ta hela hennes fokus.

Miljöträning har jag kört mycket med. Tar ju mina skräckisrundor med henne ibland där jag vet att det finns mycket "otäckt". Jag vet att jag då får sitta av flera ggr per ridtur och leda förbi. Men dagen därpå är hon oftast mkt lugnare när hjärnan fått motionera.
Jag har aldrig haft en häst som betett sig så här och haft så mkt griller i huvudet samtidigt som hon är så himla cool. Konstig men rolig liten häst det där.
Hon kan sedan vara som en total filbunke om man åker ut på löshoppning. Alla andra hästar är vrålhispiga för regnet som smattrar på det för Ella okända ridhuset och vinden viner så det knakar, men Ella tuffar bara runt och bryr sig inte alls. Då går det bra att vara lugn. Även ridit dressyr i tältridhus i halv storm. Det går bra det med visst...

Ella är bara 5 ju. Min pensionär hemma är 17 och likadan som henne. ;)

Låter ju lovande...:p

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag har miljötränat Saga idag :) Dock inga bilder xD men tog över hela kroppen eftersom hon är rädd om huvudet så övade vi på det mycket. Sedan så strök jag med plast som hon tyckte var jättelääskigt men sedan insåg hon att den inte var så farlig och ställde sig och nosade på den, sedan gick vi över den några gånger. Hon var så go när hon kom fram med huvudet och lade den på min axel :love: Den lilla stunden kände jag att jag inte vill mista henne ,hon är så underbar :love:

Men ska in på Ultuna på Måndag så får vi väl se vad dem säger.

kl
Ska lite snabbt rapportera hur de gick idag, är astrött efter att ha varit igång hela dagen o nu avslutat dagen med ett 3 årskalas där födelsedagsbarnet somnat för längesen av utmattning :D

Blev en väldigt lång dag idag, lång väntan men calle stod snällt i finkan o sov. Tacksam att ha med sig.
i 1m kändes han superfin på framhoppningen, väldigt ihop o kontrollerade runda språng, inne på banan blev hanlite spänd vilket resulterade i att han gick iväg eller blev spänd o lite rakbent när jag bad om lite mer energi och tryck.
men en enkel nollrunda, 1m är liksom ingen höjd för honom.

sen var de debut i 110 efter en lång väntan, väntade att han skulle vara lite trött i huvet men han verkar ha tagit de bra.
Kändes återigen jättefin på framridningen , hoppade 1.an o sen kom jag in i backridning istället för att bara lätta framåt så han rev 2an, ett räcke, sen passade han sig noga från bommarna o kändes rätt fin, hade en annan ridkänsla på honom o de känns som att vi kan ha mer än 1 läge i galoppen innan på banan.
film kommer imorgon.

Fast idag var de halvblodet som var med, inte den lilla söta gula.
Fast den stora grå är oxå söt :angel: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama