04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

ÅB i morgon på djursjukhuset!

Håll tummarna för att fossen ser fin ut!

Tror nog att det blir en runda till med gips dock, hon är fortfarande minimalt halt men blir bättre för var dag :).

Har åkt till ridhuset varje dag så hon har fått rasta av sig lite, gillar inte bomber ;).
Hon har hittills skött sig exemplariskt, står så fint i sin box, kliver rakt in i släpet o drar sen en rejäl repa i ridhuset, sen är det bra med det.

Älskar min pålla :love:.

ser fram emot o se er på tävlingsbanan i vår :)
Tragiskt dock att se att ni inte har nån snö hemma, hoppas den kommer till lucia när jag flyttar hem :p

Hihi ja det kan nog bli en upplevelse :p

Mmm det är skittrist! Nu är det verkligen bara IS överallt, livsfarligt och supertråkigt! :mad:

Här är det mildväder o ingen snö o det e inte heller bra:( Flera av hästarna har magproblem inklusive våra. Idag mådde Pompa bra men Premessa som är det glupskaste man kan tänka sig (när maten väl passar den kräsna damen), ville knappt röra maten. Är livrädd för att min lilla älskling skall få kolik igen. Var synnerligen olustigt :eek: å då hade hon "bara" gaskolik. Nej sisådär minus 5 grader o ett tjockt lager snö står högt upp på min önskelista. :laugh: O ja, is är verkligen skit det oxå.

Jösses, jag har missat att det är ny tråd och ni är redan på sidan 4 :eek:

Jaja, Tiger mår väl och är busig som attan men funkar mycket bra i ridningen. Han börjar få lite dressyrhästtrav den lilla ponnyn minsann :bump:

Och vi ska förhoppnignsvis vara med på kurs för Jan Jönsson i slutet av januari :bump: Antagligen blir det lite gymnastik/lydnadshoppningsaktigt, jag hoppas detblir någon typ unghästgrupp men det är kanske för mycket att hoppas på.

Tiger ska pga detta få sitt första möte med klippmaskinen efter jul, hur det nu ska gå :cool: Han är luden som en kattunge :rofl: Sen orkar han nog lite mer seriös träning så vi kommer i form till kursen.

förstår problemet med kolikmagar, har fått rapporter om att calle varit lite känslig i tövädret oxå, han käkar ju på allt han kommer åt.
Oavsett om de är bra eller dåligt.

Hur gick det för er? Var hon fit for fight eller?
Molly ska in på kliniken imorgon för att ultraljuda senan. Magkänslan säger att vi får ett bra besked. Jag hoppas på det

Hur har det gått? är pållen bra än?

MrsQ: Hur går det med filmen? :d

Pompa: hoppas att lilla damen håller magen i trim och det inte var något allvarligt! Inte roligt när det bara är lerigt i hagarna... :crazy: har annars hört att "löppfrön" ska vara bra att ge dem, det ska rensa ut skit ur tarmarna... vi gav det till ponnyn förra vintern då hon var lös i magen.. hon tyckte dock att de smakade bläää :grin:

the_connemara: Gud vad kul att träna för Jan Jönsson! :bump:
Luden säger du... mina två ser ut som grizlybjörnar...:mad: och inte kan jag klippa heller eftersom jag kom på den briljanta idén att ha dem hemma i vinter på lösdrift :cool: nog för att jag har en jättebra "ligghall/uteboxar" men känns ändå lite taskigt att klippa dem :rofl:

Giinne; Tack så mycket! Ja han är underbar att rida!

Miisen80 : Tack så mycket! Skönt att ni fick ut allt från hovbölden nu ju!

mmm, jo det går verkligen framåt :) Visst gör det det men denna gången ville jag verkligen ha en häst som har bra temperament, det blir ganska så tröttsamt i längden med knasiga hästar..

Din ser mkt fin ut också!:)

Visst är det härligt med bra temperament på hästarna. Har du som jag ridit en och annan stolle?;)

Eller stolle, hästar gör egentligen aldrig fel i mina ögon. Det brukar ju ligga lite dålig utbildning eller smärta i bakgrunden om det tjafsar. Men det är iallafall tråkigt att behöva slita med sånt.

Själv hinner/orkar jag inte rida. Har 8 mil enkel resa till jobbet och det tar musten ur mig så Ella får helt enkelt vila rätt mycket just nu. Dessutom så äter bensinen upp mina pengar. Inte råd att träna för någon. Eller ens köpa ridhuskort. Det blir till att rida rakt fram i skogen.

Tjohej från mej.

Denna dagen har väl varit sådär såatsäga :crazy:

Morgonen inleddes med kolik, när jag dök upp verkade hon dock ok, bökade runt som vanligt i boxen.
Hon gick till och med på toa en gång innan jag lastade och sen även i transporten. Allt frid o fröjd.

Hoven såg så fin ut så hon fick på en sko igen + en zimflex runt allt i stället för sula. Box ett par dagar till men skulle börja rida så smått igen.
Pratade med vet om koliken och fick lite parafin olja med hem.

Väl hemma ställer hon sig o äter, jag åker till jobb.
En timme senare ringer telefonen, hon är dålig igen.

Jag åker dit o hon ligger ner, ringer vet som ej har möjlighet att komma. Hon tycker dock att jag ska gå en tur o se vad som händer och även försöka få i henne olja.
Efter promenaden verkar hon som vanligt igen, väntar lite och ber sen en annan ha lite koll så jag kan åka tillbaka till jobb. Då lägger hon sig igen.

Ringer djursjukhuset och åker in med henne.
Där får hon något tarmavslappnande och rektal undersöks (heter det så?) ,sondas med vatten och parafinolja och sätts på dropp.
Sen åker jag tillbaka till jobb :grin:.

Hade inte fått en blund i natt om hon skulle varit hemma.
Nu kan hon få vård snabbt om det skulle behövas och än så länge har jag inte hört något så då antar jag att hon mår bra. Inga nyheter är goda nyheter.
Kolik är läskiga saker, så oförutsägbart.

Det känns ändå bra nu, hon hade ju bara relativt lindriga symtom som jag antar beror på boxvilan. Hon behöver nog bara en spark i baken så ska nog magen komma igång igen.

flugskit:Håller alla tummar o tår för att din pålle inte har någon senskada! Magkänslan brukar man kunna lita på.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Mrs Q!

Det blev tyvärr inte klart med filmen i söndags men här kommer en liten "teaser" i alla fall ;)

http://www.mygel-ox.nu/privat/q2.wmv

Lite "testpilot" först och sedan Mrs Q på egen hand.
Snyggt jobbat!
Hela filmen ligger i din brevlåda i morgon.

/Hovfotografen

Fy sjutton vilken otur du har med pållen.:devil: Led verkligen med dig igårkväll när jag läste om koliken. Måste dessutom ha varit x:a jobbigt att behöva lasta o åka iväg med hästen. :( I Pompas fall var distriktarn på plats efter 5 min o kunde spruta o eftersom hon bajsade slapp hon slang o hela den baletten. :devil::devil::devil: så tycker jag om kolik. Hoppas iaf att din häst är bättre både[B i hoven o magen idag. :banana:

the_connemara Som teknisk analfabet så kan jag inte låta bli att mixtra o ha mig när jag äntligen kommer på hur man gör:D

Mrs Q Synd att filmen var så kort. Dina filmer funkar nämligen jättebra som "studiematerial" även om jag aldrig lär komma upp i din klass. För övrigt är pållarna nyskodda med snösulor o 4 broddar i varje sko, o på "posten" ligger ett paket m vintertäcken från Haglunds o väntar så nu är vi redo för vintern.:rofl:

Jag har inte heller råd med ridhusavgift då lokala klubben inte längre har så man kan betala per gång. Här måste man numera betala per år.:mad: Fast va fasen, är skittrött på både paddocken o vårat eget lilleputtridhus så skogen framstår som ett mer än efterlängtat alternativ.:laugh:

aida Har du några nya kort på Twi o Flamman ? (visst heter hon så? )

Senast ändrad av en moderator:

Mrs Q har fått hela träningsfilmen på CD idag så hon kan nog dela med sig massor av "studiematerial" ska du se.
Det jag lade ut var bara en Trailer :-)

Tack..
Vet inte riktigt om vi varken fått något positivt eller negativt besked egentligen. Först böjde de igenom bakbenen på henne. Vänsterbak såg ok ut, men höger(där hon blivit sparkad) var väl egentligen katastrofalt. Veterinären sa att Molly hältade mer än hon hoppats och trott hon skulle göra. Vidare till röntgen efter det. Allt verkade helt förutom en lös benflisa vid kotan (4x1,5mm). Vet. kunde inte säga om hältan berodde på denna bit då hon fortfarande är väldigt svullen och lite småöm. Det var tänkt att de skulle ultraljuda senan också, men när benet var rakat och det där glidslemmet påkletat så gick såklart strömmen. Vi väntade och väntade, men strömmen kom aldrig tillbaka så vi fick vackert packa in Mollsan i transporten och åka hem. Det fula var att just när vi kastat igen transporten så kom såklart strömmen tillbaka inne på kliniken! Såååklart.

Nåja, som sagt. Jag vet inte om jag ska ropa bu eller bä. Flisan var så liten och såg inte ut att ligga illa till, så är det den hältan beror på så kan det ju inte vara svårt att ta ut den. Det lät inte som det på vet heller, men hon ville inte göra någonting åt den nu när hästen är så pass svullen och så. Kan ju bli himla mkt värre av det.

Återbesök den 22a, så vi får se hur det ser ut då

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka