0 -klassad hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balans
  • Startdatum Startdatum
Eftersom du ändå inte kan få en regad shettisavkomma kan man ju tycka att det inte spelar någon roll om hingsten är godkänd eller inte.

Har du något skäl vi inte förstår att göra den här parningen finns inga medicinska hinder. Visst får man välja en hingst man gillar om han är medicinskt godkänd.

Det jag du behöver ha koll på innan är att det finns ingen som helst ekonomisk lönsamhet i det, fölungen blir inte värd produktionskostnaden och det hade varit smartare och billigare att köpa en med de egenskaper du vill ha istället för att chansa.

Det finns alldeles för många ponnyer ingen vill ha. Man behöver inte avla fram fler oreg-bara om man inte har ett mycket speciellt avelsmål och absolut ska behålla avkomman själv oavsett kön.

Vad 2:an står för kan jag säga då jag själv har kört bruksprovet med våran hingst , det är ryggningen som har gett den dåliga poängen. Det är vanligare än du tror med 9 på traven på de små liven de kan röra sig mycket bättre än många tror hur tror ni annars att de kan gå så bra på travet ;) en hingst som har fått 2 st 6 är inte ens värd att avla på enligt min mening.
Ska jag skryta lite så fick faktiskt våran hingst 46 poäng på sitt bruksprov av 50 möjliga :banana:

Men frågan är ju om folk har omdömme nog att välja de hingstar som verkligen är bra. En dålig hingst hinner ju göra stor skada innan den "sorterar ut sig själv". :(

Ja men jag tror inte att en ponnyhingst får så mycket ston att t.ex 10 ston kan skada, sedan blir ju de avkommor som är bra avlade av kunniga uppfödare en klass 1 och kanske inbringar bättre betalning.
I England har man ju avlat på egna hingstar länge och ingen där rynkar på näsan åt en godkänd hingsts avkommor, kommer samma hingst hit till Sverige och inte når upp till 40 poäng är den plötsligt dålig.
Man får inte heller glömma att avelsvärderingen är endast en kort stund kanske 10 minuter, och det är mycket svårt att värdera en hingst på den tiden. Jag använder gärna en hingst med 38 poäng beroende på hur poängen är fördelade.
Ta min welsh hingst han fick 39 poäng 9 på typ samt 9 HHB samt 7 på benen, men benen har nästan ingen hingst bland t.ex halvblod mer än 7/8 på gångarterna fick han 7 på men jag vet att han har bättre gångarter, så för min del avlar jag på honom och tycker han är bättre än många hingstar med 40 poäng.
Men man måste se till varje hingst, t.ex Simbergs hingst som blev godkänd nu efter alla försök, tidigare var han inte bra nog men nu helt plötsligt har han 40 poäng och är bra, och jag tycker han är en bra hingst värd att vara godkänd.
Listan kan göras lång, men om man som t.ex arab visar hästar som inte kommer upp i ens 30 poäng då skulle jag nog kastrera illa snabbt någon självbevarelsedrift får man ju ha.
jag är inte insatt i shetland alls, men antar att körning och utställning är det viktigaste där och ser man till utställning då måste man avla på höga poäng. :)

Jag tror att aveln kommer gå bakåt med tanke på vilket bra system som finns nu med hårda regler runt shetland men det är bara min åsikt. Självklart är det svårt att på så kort tid godkänna rätt hingstar men jag tycker det verkar fungera bra. Hur förberedd hingsten är ju upp till varje hingstägare.

Är ju ganska uppdelat i shetland. Trav och utställning/bruks shetlands.

Jag kan bara instämma med Hanna.
Sombergs hingst har jag sett ett antal gånger hur den ser ut nu vet jag inte men jag vet när den visades 2000 bla så var den inte så super enligt mitt tycke så att den skulle bli godkänd , men det är ju faktiskt så också att vissa hingstar behöver flera år på sig att mogna och blomma ut.
Jag själv vill inte ha en hingst med för dåliga ben tex en 7 kan duga beror på vad det är som gör att det blir en 7 , jag gillar absolut inte allt för gracila ben som man tyvärr kan se ibland på vissa welshhingstar även på shetlandssidan. SEn tycker jag inte heller om när Welsharna (B) blir för lika ridponny modellen , enligt mitt tycke så ska du se att det ÄR en WElsh med vackert huvud, samma sak där många har tappat det vackra welsh huvudet tycker jag.
Inget sagt att inte din hingst är bra. Kommer faktiskt inte ihåg vilken det var om jag ska vara ärlig . :angel: :angel:

Nej jag förstår att det inte var personligt om min hingst, jag tog bara honom som exempel, han fick ju av premieringsnämnden mycket god ras typ samt vackert huvud, han ser ut som en liten ädling... :love: Jag håller med dig att man måste hålla ras standarden men jag ser att flera hingstar har 7 på typ det skulle inte jag vilja avla på.
Men som sagt om man vet med sig att hingsten är bra är det bara att visa igen.

När det gäller den fria aveln, är det nog viktigt att man ställer ut sina ston/hingstar mycket för olika domare, där kan man då se vad dom går för. Sedan får man som sto ägare ransaka sitt sto samt kontrollera hingsten.
Jag tror att det blir bra i slutändan vi måste lära oss mer, men sedan kommer det alltid att vara en klick som härjar fritt bland uppfödare, men det tror jag redan dom gör :smirk:

Yapp sådana uppfödare utrotar man inte så lätt :devil: Fast ibland händer det tyvärr att en hingst kan få 7 på typ för att den är för snäll helt enkelt att den inte står och skriker eller är speciellt hingstig och har jag sett hingsten och gillar typen så bryr jag mig inte om det är en 7 för då vet jag ju varför *S* heller en lugn och sansad hingst än en het och stirrig då det faktiskt är barnponnyer i slutändan och vi använde ju alla våra shettisar på ett eller annat vis då dottern i allafall tävlar i ponnytrav *S*

jag har tänkt mig en avkomma efter henne som jag ska ha hela livet förhoppningsvis. Vill ha en avkomma efter henne för hon är så underbar i temperamentet, och har en kanonexteriör och mycket fin färgsättning. Tycker faktiskt att ostammade hästar kan vara bra om inte bättre ibland än de me "den pappan här" och "den morfarn där". Visst är ärver de mycket, men jag ser det som att har jag hittat en kanonshettis (nu utan stam) och vill ha en avkomma och en klikompis i samma storlek som ska vara hemmahästar och bli ridna och körda på hemma för skojs skull, varför kan man då inte betäcka?
för mig gör det inget om hästen inte blir värd pengarna jag har lagt ut, för jag kommer se han/henne som dyrast och finast i världen iaf!

åhh.. allt gör mig så konfundersam.. funderar nu på att inte ta ett föl o köpa mig en häst med stam istället o kanske såsmåningom ta föl efter den.. kan va bättre, både ur avelssynpunkt och registrering.. kollat upp lite nu med registrering när de inte har ett stammat sto till samma, får stå på (vad de nu hette inte ASVH iaf*ler) som korsningsponny fast de är renrasiga shettisar... hmm.. svårt! hon e ju så underbar min lilla häst!

Du kan ju köpa ett registrerat föl som du kan få hem vid 6 månader - nästan som ens egen uppfödning. ;)

Finns ju en del roliga aktiviteter att delta i om man har en reggad shettis, tex utställningar och andra tävlingar och kurser.

Om du ska regga ditt sto så är det hos ASRP - Avelsföreningen Svensk Ridponny eftersom SSS har stängd stambok. :)

Om du har tänkt att starta avel, köp ett sto, men om du bara vill ha en avkomma efter ditt favorit sto som hon kan prägla, ta ett föl och strunta i var det är registrerad, asrp kod 99.
Men risken finns att du får blodad tand och vill fortsätta med avel och då kanske du tycker att ditt sto och din avkomma inte är "rätt" och vill byta ut dem mot bättre med stam och då kanske det inte är så lätt att sälja både mental och ekonomisk. Men jag förstår om du vill ha ett föl på din älskling. :love:

Alla hingstar med RS nummer oavsett om dom är i klass 0, I eller II är fullständigt godkända för shetlandsavel och hamnar i stamboken. Ingen diskriminering får göras på någon av dessa hingstar. Jag förstår egentligen inte vad ni tjafsar om på denna tråden. Tror ni allvarligt talat att svenskarna är bäst i hela världen på shetland? Är det inte så att rasen ursprungligen kommer från england? Borde inte moderlandet veta hur en shettis ska se ut? Tror ni inte att stoägarna i Sverige kan ta ansvar för sin egen avel? Hur många av Klass I o II hingstarna fick 40 poäng och däröver på generalmönstringen? Är dom också värdelösa då? Ta en så bra hingst som Django vd Römer t ex som bara fick 35 poäng. Han måste då vara helt värdelös enligt en del av er på denna tråden, eller? Det är så lätt att snacka skit om saker o ting. Kanske skulle det inte skada med lite eftertanke. Tänk om engelskmännen skulle tala om för oss att vi inte kunde avla russ, att vi inte förstod oss på hur typen skulle vara osv. Jag tror nog inte att vi svenskar skulle acceptera det. Nu är det så att SSS har gått med i den internationella stamboken och ISPC och då får vi rätta oss efter dom regler som är. Oavsett vad vi tycker om det. Rättar vi oss inte efter reglerna så åker vi ur ISPC och får inte kalla shetlandsponnyerna för shetland längre. SSS får då gå ur stamboken och starta någon ny egen sorts stambok, hur seriöst är det egentligen? Personligen så har jag inte användt någon 0 hingst än. Men jag är absolut inte främmande för att göra det i framtiden. Jag tycker det verkar som om dessa stackars hingstar får mindre poäng enbart för det att dom är sk EU hingstar. Kan inte förstå hur en del av dom fått så höga poäng/kritik i sitt hemland och plötsligt inte vara vatten värd i Sverige. Det stämmer inte.

Vad django fick på generalmönstringen stämmer fatkiskt inte , om jag ska vvara ärlig så tror jag att det är annat som ligger bakom där då domaren fick en tillsägelse dan innan om att han behandlade de holländska hästarna olika och jag tror det personligen att det tålde inte den domaren . Bara vad jag tror . Då jag vet att django kom tex 5 nere i bosjökloster och var 1 av de 5 som fick guld där nere 4 st andra stora hngstar fick bara silver av de holländska domarna där. och hade han visats i år så hade väl hav varit så gammal så han väl räknats som veteran nästan och kunde då krävt att inte få några poäng som en del veterander gjorde :angel: Det är faktistk många av de 0 hingstarna som inte har något rs nr. De engelska domarna är int så noga på ben och de ponnyerna behöver inte ha några rörelser heller om jag ska vara ärlig så nog dömer vi olika alltid det är tex bara här i Sverige som jag vet att vi är så hårda på bena.Vilket jag tycker är bra då man ofta faktiskt ser shettisar från eu länder som är bockhovade och sabelbenta och såna ben vill inte jag ha på mina hästar i allafall . men det är bara vad jag tycker.

Går man till welsh så kan jag tala om att det inte krävs något speciellt för att få kalla sin hingst för godkänd i England. Det är säkert lika lätt med shetland. jag tycker att vi istället borde göra som man gör nere på kontinenten och har 30 dgrs tester med provryttare/provkuskar på alla hingstar oavsett ras. Det handlar inte om att engelsmännen inte vet hur man avlar welsh/shetland utan att många stoägare behöver den hjälpen. Det är inte alla som har 15-20 års erfarenhet av bedömning av ben och när vi nu pratar om ponnyer så är det små barn inblandade och då är det bra för stoägaren att få reda på hur hingsten beteer sig under okänd men duktig ryttare. Humöret på hingsten kan nedärvas. Framför hårdare bruksprov sen kan man ju släppa aveln fri på hingstarna oavsett om de är klass I II eller III men då har stoägarna mer fakta bakom sig innan de väljer sin hingst. Är hingstägaren inte nöjd med bedömningen så skulle de få göra om det år efter år så länge de betalar för sig. Deet är iallafall vad jag tycker!

Jag förstår poängen.

Men det är lätt att besviken om du får ett hingstföl utan den fina färgen, och som tex inte heller får ner kulorna tidigt så du kan kastrera. Då kan du ändå inte ha dem ihop. Vill du ha en kompis är det ju "säkrare" att köpa en i rätt färg och kön :)

Jah har en shettis e Django Vd Romer u. Tomtebos Cidra.
Jag är absolut ingen shettisexpert, men när jag köpte min hade jag med mig uppfödaren till mitt halvblodssto. Vi skojjade i bilen dit om att hon måste lova att säga "hur" bra gångarter den hade. Hon tyckte faktiskt att den hade ovanligt bra gångarter! Så Django kan ju inte vara en sån skithingst? Jag blev förvånad när jag började kolla upp stammen och såg hans poäng...
:confused:
Eva

Utan att veta något om Djangos kvaliteter kan man ju tänka på att en avkomma inte ger någon rättvis bedömning och att det finns en mor också bakom en avkomma som också kan nedärva positiva/negativa egenskaper.

Jo, det förstår jag. Blev ändå förvånad över hans poäng. jag har inte köpt shettisen efter stam, utan som ett rent sällskap ursprungligen.
Eva

oj de var rätt stor skillnad på hans poäng. 95 fick han 44 och förra året bara 35..

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 842
Senast: token
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka