0 EPG på Träckprov

J

Jessica

Är det vanligt att man får tillbaka ett träckprov med 0 EPG på spolmask, blodmask och fölmask?

Såg att bandmasken inte är med i provet. Är det något man bör kolla särskilt, eller kan man räkna med låg förekomst där också eftersom det är 0 EPG på övriga parasiter?

Aktuell häst visar inga som helst symptom på mask.

mvh Jessica

0 EPG betyder att du har bra rutiner och hagar! Grattis!!

Om man inte har specifika problem som man kan gissa beror på bandmask behöver man inte kolla efter den eller avmaska mot den.

Det resultatet fick jag också, och vi har taskiga hagar (men har avmaskat på slump ganska regelbundet), så det kan inte vara helt ovanligt. Grattis i alla fall!

Det resultatet fick jag också, och vi har taskiga hagar (men har avmaskat på slump ganska regelbundet), så det kan inte vara helt ovanligt.

Jag tycker att vi också har taskiga hagar, 4 hästar på en 1/2 - 1 fotbollsplan, som aldrig mockas, och har också avmaskat regelbundet, mest på känn.

Då kanske våra rutiner inte är så illa ändå. :crazy:

mvh Jessica

Det man bör tänka på är att hästarna HAR ett visst mått av eget försvar mot maskarna (min egna teori är att det hänger på hur de haft det när de växt upp). Vissa hästar håller sig "renare" än andra, oavsett avmaskning.

Kompisens hästar som inte är avmaskade på många år ligger på 350 EPG, medan fölen som gått i samma hage har 850 EPG. De vuxna har alltså högre motståndskraft.

Hjälp!! vi har stora fina hagar och rutin på våra avmaskningar men min hade 600 EPG vad ska jag göra??

Avmaska med medlets intervall och se till att alla hästar avmaskas samtidigt och med samma medel.

Tillägg: och se till att hästarna får rätt mängd! Ge gärna lite extra om ni inte är säkra på vad hästarna väger.

Men om man nu, som jag, har ett "rent" träckprov, hur gör jag med avmaskningen under sommaren? Ska jag skippa avmaskning under betet och avmaska till hösten, för att sedan ta ett nytt prov nästa vår, eller hur går det till?

Kan nämna att hästen kommer gå med andra hästar, som är avmaskade nu före betet. Min häst är den enda som har gjorts träckprov på och han är också den enda som inte kommer avmaskas inför betet. Det finns i o f s en tjej till, som har haft sin häst i samma hage som min, som funderar på att hoppa över avmaskning inför sommarbetet. Hennes häst kommer gå på bete i sommar i en fårhage och då anses det inte finnas parasiter som kan smitta hennes häst. Stämmer det?

mvh Jessica

Hennes häst kommer gå på bete i sommar i en fårhage och då anses det inte finnas parasiter som kan smitta hennes häst. Stämmer det?

Ja, om den inte betatats av hästar innan är det 'rent'. MEN, hästen kan ha parasiter, och då smittar hon raskt ner betet och återsmittar sedan sig själv. Således är betet inte speciellt rent längre. Så även om ska hon ut på 'rent' bete finns det anledning att avmaska innan betessläpp för att skydda BETET (vilket är anledningen till att man avmaskar överlag)

Har hon inte gjort träckprov ska hon inte skippa avmaskningen. Larver från flera år tillbaka kan väckas upp, så det är inte bara från förra sommaren man kan "veta" hur mycket mask hästen har.

Liknande trådar

Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
Hästvård Fick tillbaka provsvar på den nya hästen idag. Till min stora skräck har den 1350 EPG blodmask (odling görs just nu för att bestämma om...
2
Svar
23
· Visningar
4 675
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 263
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 580
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar