0,90 för häst och LD för ponny = clear round?!

Sv: 0,90 för häst och LD för ponny = clear round?!

Men det är här det är fel på hela det svenska systemet. Varför blandar man proffsryttare och glada amatörer i samma klasser??

Det finns väl just inte många proffs på 0,9? Är proffsen där och startar unghäst så startar de ju i avd B i alla fall.

Det är väl huvudsakligen glada amatörer i både 0,9 och 0,95.

Nja, systemet är uppbyggt så att det är unghästar och nybörjare i 90 cm. Eftersom det är CR slipper man ju egentligen Avd B helt.

Vem som faktiskt är på tävlingarna är skitsamma för i teorin fungerar det på ett annat sätt. ;)

Och tittar man på många länder nere i Europa så har de CL i både 90 cm och 1 meter, just eftersom man inte ska rejsa runt i de klasserna. Det tjänar liksom ingenting till!!

Häromkring tycker det verkar vanligare med bed A än CR. Förmodligen för att man slipper omstarter.

Jag tycker i alla fall att det är bra om man försöker förhindra "gasen-i-botten"-ridning - för hästarnas skull.

Hej ja men nu har klubbarna istället Lätt D + 5 och då kan man ha A/O+A/O bedömning, så kom man förbi det! :)

Nja, systemet är uppbyggt så att det är unghästar och nybörjare i 90 cm. Eftersom det är CR slipper man ju egentligen Avd B helt.

Vem som faktiskt är på tävlingarna är skitsamma för i teorin fungerar det på ett annat sätt. ;)

Och tittar man på många länder nere i Europa så har de CL i både 90 cm och 1 meter, just eftersom man inte ska rejsa runt i de klasserna. Det tjänar liksom ingenting till!!
Jag förstår inte hur du menar, hur hade du velat ha det?
/Lady_S

Jag hade velat se att det var två rundor i 90 cm och 1 meter. Men omhoppningen är inte på tid. Det är alltså CR som gäller. Detta innebär att det bästa är att omhoppning sker direkt efter grunden, så man slipper vänta, gå in och ut etc.

Ett förslag är tex att i grunden ha hinder 1-8 och i omhoppningen ha 9-13 eller liknande. Eller 1-8 två gånger. Jag vill alltså ha mer ut av min klass än bara en gång runt 1-8.

Alla dubbelnollor får rosett och poäng. Poängsystemet behöver utvecklas. Man ska tvingas upp i klasserna tycker jag. Precis som man ska hållas tillbaka i klasserna om man inte presterar i de lägre. Jag tycker att de länderna som har ett poängsystem producerar mycket bättre unghästar än vad vi gör i Sverige.

Senast ändrad:

Alla dubbelnollor får rosett och poäng. Poängsystemet behöver utvecklas. Man ska tvingas upp i klasserna tycker jag. Precis som man ska hållas tillbaka i klasserna om man inte presterar i de lägre. Jag tycker att de länderna som har ett poängsystem producerar mycket bättre unghästar än vad vi gör i Sverige.

Men dom som inte vill upp i klasserna då? Hur ska man göra med dom. Finns ju sådana som bara vill ut och tävla lite på låg nivå och ha roligt eller sådana som inte törs hoppa högre, ska man även tvinga upp dessa i klasserna?

tycker det är lite fräckt att säga att det bara är unghästar o nybörjare i 90cm. Många rider aldrig högre än 90 -1m även om du skulle kunna eftersom de trivs på de höjderna. Alla vill inte tävla högt o att kalla dem nybörjare eller orutinerade är respektlöst.

+ Bison

Och det är just därför jag tycker att det ska finnas tävlingar för amatörer också. Det ska inte vara såsom det är nu där alla tävlar i samma "liga". Varför inte ha en amatörliga som går upp till tex 1.20? Som det är nu är ju tävlingarna i många fall överfulla och ekipage lottas bort. Genomför man flera ligor så konkurreras det inte lika hårt i de lägre klasserna heller.

Jag tycker faktiskt att det är lite fel att en 5-åring under utbildning ska tävla samma klass som en 15-årig läromästare. Omhoppningen på tid vinner man ju knappast med en lovande 5-åring liksom. Den vill man måna om för att få upp den i klasserna, inte flänga runt i 1 meter så hästen blir oförsiktig.

Blir lite frågande...

Om man startar en ung (eller på annat sätt grön) häst i hoppning så går man väl inte in med målsättningen att vinna. Man startar väl för att hästen ska få erfarenhet?

Vinsterna får man väl satsa på sen - när erfarenheten och självförtroendet är på plats.

Jag tycker faktiskt att det är lite fel att en 5-åring under utbildning ska tävla samma klass som en 15-årig läromästare. Omhoppningen på tid vinner man ju knappast med en lovande 5-åring liksom. Den vill man måna om för att få upp den i klasserna, inte flänga runt i 1 meter så hästen blir oförsiktig.

ja men det är väl därför vi har avd b? För att en 5-åring under utb. inte ska flänga runt i omhoppning och om jag inte minns helt fel får väl inte ens 5-åringar gå avd a.

Ang. bortlottning är inte det tillåtet längre

Senast ändrad:

Enligt årgångstävlingarna ska en 5-åring gå 1.10-1.20 med omhoppning.

Känner mig lite trög här ,men vad är årgångstävlingarna? är det Falsterbo och Flyinge du menar eller är det något annat?

Från TR:

2. Maximerat antal starter
(Alla regler om bortlottning är borttagna. Bortlottning kan inte tillämpas på
hopptävlingar.)

Kanske bara gäller hopptävlingar, har tyvärr ingen koll på dressyren

Ursäkta men är det inte lätt klass vi pratar om? Lätt klass tävlar man oftast för att det är roligt (speciellt när man rider ponny) och det är inte föräns man kommer upp i LA+ det brukar bli lite seriösare. Och när man håller på att lära sig, rider lätt C klasser på ponny så är det väl ok att rejsa runt omhoppningarna? Både ryttare och ponny (häst) tycker oftast det är roligt och hästen dör nog inte direkt av det. Dessutom finns det ju avd. B för hästar under utbildning.

Kan på rak arm komma på åtminstone två ponnies som rejsats rakt in i hinder med benbrott och avlivning som följd.

Kanske bättre att lära sig rida från början så behöver man inte börja med det när man går över på stor häst.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 016
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10