0,90 för häst och LD för ponny = clear round?!

Sv: 0,90 för häst och LD för ponny = clear round?!

Men inte mot hästar som är äldre utan mot andra 5 åringar.
Det är ju knappast så att man startar årgångstävlingarna som första 1.10 tex. Då vill man gärna ha några 1.10-klasser bakom sig innan, vilket man får på "vanlig" tävling.

Sen är det väl så att har man två nollor i avd B så får man tävla avd A på samma höjd. Vilket innebär att det inte är så svårt att flänga runt med unghästar i avd A.

Men du måste ju kvala in för att få rida, vilket sker i avd b. Fortfarande så får inte 5-åringar gå avd a. Men som sagt så kan dom gå omhoppning i finalen men som Olympus skrev så blir det ju mot andra 5-åringar

Det är ju knappast så att man startar årgångstävlingarna som första 1.10 tex. Då vill man gärna ha några 1.10-klasser bakom sig innan, vilket man får på "vanlig" tävling.

Sen är det väl så att har man två nollor i avd B så får man tävla avd A på samma höjd. Vilket innebär att det inte är så svårt att flänga runt med unghästar i avd A.

Förstår inte riktigt vad du menar med det första, man måste ju kvala till årgångstävlingarna vilket sker på vanliga tävlingar i avd. B. Det är väl tre nollor i 120 cm som gäller för 5 åringar både i breeders och Scandinavian open.

Precis som millizen skrev så får inte 5åringar gå avd. A på vanliga tävlingar. Det är först i årgångsfinalen som dom gör sin första omhoppning och då alltså mot hästar i samma ålder.

Jag hade velat se att det var två rundor i 90 cm och 1 meter. Men omhoppningen är inte på tid. Det är alltså CR som gäller. Detta innebär att det bästa är att omhoppning sker direkt efter grunden, så man slipper vänta, gå in och ut etc.

Ett förslag är tex att i grunden ha hinder 1-8 och i omhoppningen ha 9-13 eller liknande. Eller 1-8 två gånger. Jag vill alltså ha mer ut av min klass än bara en gång runt 1-8.

Alla dubbelnollor får rosett och poäng. Poängsystemet behöver utvecklas. Man ska tvingas upp i klasserna tycker jag. Precis som man ska hållas tillbaka i klasserna om man inte presterar i de lägre. Jag tycker att de länderna som har ett poängsystem producerar mycket bättre unghästar än vad vi gör i Sverige.
Man får ha andra bedömningar än Clear Round i 0,90 m och lägre. Bed A och bedömning två faser A+A är också tillåtet och det är den senare du är ute efter tror jag. Senast vi hade lokala hopptävlingar på min klubb hade vi bl a en 0,80 bed. Clear Round och och en 0,90 m bed. två faser A+A.
/Lady_S

Jag fastnade lite för idén om olika "ligor" för sk amatör o andra.. Då skulle man dessutom kunna lägga in lägre klasser med bed CR då det finns en ganska stor efterfrågan på tävlingar med inte så höga höjder, just för att det finns dem som gärna åker på en tävling men av olika anledningar inte vill hoppa så högt. Jag kan påstå att jag för ett par år sedan tyckte 0,90 var JÄTTEhögt (detta trots att jag tidigare tävlat upp till Msv på ponny men sen inte hoppat på många år samt blivit betydligt fegare av mig). I vuxen ålder har jag dessutom inte skaffat mig framavlade hopp/dressyr hästar utan omskolar varmblod som visserligen har möjlighet att kunna hoppa högt vissa av dem men vill inte ge mig ut och hoppa 0,90 det första jag gör utan letar då reda på små klubbhoppningar osv för att stärka självförtroendet. Nu finns visserligen Pay´n Jumps vilket jag tycker är jättebra men det jag tycker är trist (som många med mig) är att det inte delas ut rosetter, för visst är det väl kul med rosett vid felfri ritt? Och skall ju tilläggas att bara för att man vill hoppa lägre höjder av olika anledningar så betyder det inte att man är grön som ryttare (eller häst) - man trivs bara på den nivån helt enkelt men vill ända ha en möjlighet att tävla. I USA tex skall det finnas lägre klasser än här i Sverige vad jag vet (läste en artikel om det ngn gång).

Jag tycker dessutom att det är jätteskoj att de börjat med denna Startfälttävlan där hoppningen är 0.60 och tycker att de kunde göra ngt liknande inom hoppningen också.

I hoppningen är det ju öppet för att anordna tävlingar med hur låga klasser som helst. Vill man anordna en lokal tävling på 30 cm får man göra det. Sen kanske inte så många skulle lösa licens för att åka och hoppa 30 cm utan hellre gör det på en klubbtävling på sin hemmaklubb, men det är ju en annan sak. På vår klubb anordnar vi klubbtävlingar, och delar ut rosetter, på den höjd som ekipagen vill tävla. Vi har Clear Rounder med valfri höjd och har haft deltagare på 10 cm. Nu kommer jag inte ihåg resultatet för just det ekipaget, men om det var felfritt så fick det rosett.
/Lady_S

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 016
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10