Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Min unghäst på fyra år är dålig i magen. Det började i slutet av sommaren och sen dess har vi provat det mesta. Han har ätit vanligt...
2
Svar
21
· Visningar
13 426
Senast: Jofta
·
Hästvård Läste i en artikel en känd svensk dressyr- och hopptränares råd om att man bör ha ett tryggt och proffsigt "team" runt sig och sin häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 680
Senast: Korven
·
Foder & Strö Ser att det finns många som har en öppnad silagebal ståendes i hagen utan tak och ingenting. Hur länge klarar den att stå utan skydd i...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: CK
·
Foder & Strö I stället för foderjäst som jag brukar köpa så blev det denna gång en säck bryggerijäst, eller öljäst. Denna produkt luktar mycket...
Svar
7
· Visningar
5 877
Senast: Natasja
·
Hästvård Har läst igenom lite andra trådar om rinnande ögon och så,men inget passar riktigt in på min häst,eftersom min häst har endast ett öga...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: saravi
·
Hästvård Klippte nu ikväll hästen för andra gången den här säsongen (första gången var i början av oktober). Har själv hört att man ej ska klippa...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 635
Senast: totinonna
·
Hästvård Har man häst behöver man minsann inga andra problem, suck :cry: Kom ut till lösdriften i Fredags och fick syn på mitt stackars sto, hon...
Svar
18
· Visningar
6 005
Senast: Ginne
·
Foder & Strö Hej! I Oktober köpte jag en då 3- åring. Hon fyller alltså 4 i år. Hon är en fullblod- ponny (connemara?) korsning. Jag rider ungefär...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: mahlmt
·
Hästvård Min häst har börjat klia sig ganska mycket, framförallt på höger skinka & bak bredvid svansen. Här om dagen upptäckte jag att hon hade...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: hacke
·
Foder & Strö Måste hitta nytt hösilage och tittar på ett med bra värden, reagerar på sockervärdet NIR 51 gram/kg TS... Är inte det väldigt lågt...
Svar
12
· Visningar
1 358
Senast: wrangler
·
Hästvård Undrar om någon här inne ger sin häst havtorn, och i så fall varför? Tycker inte jag riktigt hittar någon bra sida på nätet där det står...
Svar
2
· Visningar
2 600
Senast: Pali
·
Foder & Strö Hej, jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan utfodra en svårfödd arab med. I dagsläget får hon hösilage, groov 125 och...
Svar
12
· Visningar
1 458
Foder & Strö Byt lite foder och kom då ifrån att jag inte behöver ge några mineraler men foderprogramet varnar för för lite selen, vilket jag aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: wrangler
·
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 298
Senast: ogres
·
Hästvård Hej alla! Nu har vi hittat tumörer på min hästs penis :( Är det någon här som har någon erfarenhet av penisamputation? Vi ska...
Svar
5
· Visningar
3 597
Senast: cecbro
·
Hästvård Jag ska använda Silverlotion på min hästs aggressiva mugg. Vad är bäst, smörja in lotionen som den är eller ska den blandas med vatten...
Svar
9
· Visningar
1 642
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en valack f 2009 han går på lösdrift fri tillgång på hö och temererat vatten, är en egen uppfödning, När han står i boxen och...
2
Svar
22
· Visningar
3 269
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hästen har varit skadad en tid samt bara fått proteinfoder i krubban då det passat med grovfodret. Nu har vi bytt hösilage och hon kan...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Corax
·
Hästvård Efter att ha blivit skodd flera gånger utan problem har det nu sista 3 gångerna slutat med att hästen blir halt! Vi vet snart inte vad...
Svar
12
· Visningar
1 733
Senast: clubman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023