"Zinklindor"

Pettsson

Trådstartare
\"Zinklindor\"

Heter de så?

Om någon god själ här inne ville hjälpa mig med denna fråga, vore dte kanon. Medryttarhästen jag har, har nyligen fått en svullnad som tyder på ngn form av senskada. Det sa iaf ridläraren som kollade henne. Hon rådde ägaren att köra dessa lindor som jag snackar om, och likväl inte vet varken vad de heter eller dess verkan.

Ngn som vill få mig på det klara med detta?

Re: \"Zinklindor\"

Jag tror att det heter typ zinkband, finns på apoteket. Om du frågar där vet de säkert vad du menar! :)

Hette förut zinca band, dom heter numera Varicex F eller Varicex T, finns i "fast" eller "elastisk", "fast" är den som mest liknar zinca band.
Häromkring säljs inte Varicex på vanliga apotek utan vi ringer djurapoteket så skickar dom till vanliga apoteket så hämtar vi dom där.
Min ponny har haft en sen skada nyligen och jag använde Varicex T.

Be någon kunnig visa första gången hur det ska sitta för det ska sitta på ganska länge.

Ja i detta ögonblick kommer du vara ledsen att du inte bor i Stockholm.......... ;)
Här på Täbys ATG klinik finns nämligen svergies bästa vet. vad gäller senskador.
Sen skador tar m.k.t. lång tid att läka.Zinkaband o dyl tar bara tillfälligt bort symtomet.Det krävs att man ultraljuda skadan och ger hästen långvarig beh. för att bli helt utläkt och få full duglighet igen.En böjseneskada kan vara m.k.t nyckfull och se ut som den givit med sig för att snart "poppa"upp igen.
Har en häst nu som jag köpte med skada ,det tog 8mån att få den helt bra,men det lyckades .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: bellabus
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka