Sv: zacharov eller zambesi ???
Det är synd att du ser allas inlägg som påhopp för det är inte det det handlar om. Människor vill hjälpa dig och ditt sto och det är klart att man reagerar utefter bilderna du lagt ut samt all information om stoet där du ena stunden skriver att hon har superteknik och kan gå hur långt som helst, för att i andra inlägg skriver att hon inte alls har någon särskilt bra teknik. Ibland ska hon säljas och ibland ska hon vara kvar.
Sug i dig den samlade kompetensen som finns här istället. Mitt tips är att om du vill avla - köp ett korrekt sto istället. Förstår som alla andra inte heller varför du ska avla på detta sto.
Förra året verkade du ha bestämt dig för att ta föl på detta sto redan som tvååring - tack o lov verkade du ta ditt förnuft till fånga och låta bli.
(Personligen tycker jag att det är var och ens skyldighet att reagera om något inte verkar stå rätt till, djuren kan tyvärr inte föra sin talan själv.)
Att jag skrev att hon hoppade dåligt först var för att hon gjorde verkligen det. Enligt förra ägaren var hon löshoppad men antagligen inte...för efter ett tag var det som en helt annan häst och nu hoppar hon verkligen super.
Och ja, jag vet att jag velat fram o tillbaks om jag ska behålla henne eller inte. Det är däremot inget som hästen är lidande utav, hon har blivit lika behandlad hela tiden ändå. Nu har jag besultat mig för att hon ska trots allt vara kvar. Hon har visat mig att hon är alldeles för bra för att slumpa iväg. Dessutom vet jag inte vad som händer henne om hon säljs. Här får hon en chans, det kanske hon inte får nån annanstans.
Och ja jag hade planer på att betäcka henne som 2 åring, men även om seminstationen sa att dom brukade betäcka 2 åringar och att det var helt ok, så beslutade jag mig för att vänta ändå.
som som svar till gylle : inte alla hästar får svårare med ryggmusklerna efter att ha fått föl. Jag har ett levande bevis här hemma, ett sto som haft jättesvårt att bygga ryggmuskler. Nu efter att hon fått sitt första föl förra året så är hon verkligen jättefin. Helt plötsligt så har hon världens ryggmuskulatur. Säkert är det så att det kan gå åt båda hållen.
Hur det än är så tänker jag betäcka mitt sto, hon har mycket att tillföra en avkomma, superbra temperament och psyke, stor hoppkapacitet / bra teknik, vackert huvud, bra halsansättning, långbent, bra galopp, superstam. Den ENDA nackdel hon har är hennes fula rygg. MEN veterinärer har sagt mig att jag kan lugnt betäcka henne och då tänker jag ta den risken. Hästen kommer inte lida av att få föl. Jag litar helt enkelt på vad en veterinär säger då jag inte själv har erfarenhet av karprygg.
Vad gäller hennes mamma så är hon selektions sto, hade lite karprygg som ung enligt uppfödaren. Men vem vet egentligen???? detta syns ju inte ett spår av idag. Och enligt uppgift skulle det vara att hon var toppig i korset, att det var en sån typ av karp, inte som mitt sto har.