Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför rider du utan bett?
Är det en principsak?
...eller så är stången helt enkelt ett fenomenalt sätt att just lösgöra hästen och få sökningen framåt nedåt.
stången för hästens panna framåt, rätt använd, vilket ett tränsbett inte gör utan det ger en impuls mot där man har handen.
ALLTSÅ; Rätt använd! det är ju alltid handen som håller i som....resten vet ni
Pannan kommer fram ja. Men nosen, den åker min själ inte fram många centimeter...
Pannan kommer fram ja. Men nosen, den åker min själ inte fram många centimeter...
Nej, det är precis lika lätt att lätta i handen oavsett vad hästen har i munnen. Det är bara att mjukna, spelar ingen roll vad det är i andra änden av tygeln, det är samma hand som agerar.
Men det är lättare att låta sig luras att man har något bra där framme när man rider på stång.
jag tänker så att om man använder stången till att samla hästen så går nosen inåt bakåt, men om man använder övningar för att placera hästens bakben in under hästen och därav kommer in i samling så kommer ju nosen fram eftersom hela överlinjen längs i rätt samling med ett bakåttippat bäcken?
dvs koncentrera på bakbenen/bakdelen
men det krävs en väldigt etablerad sökning för att hästen inte ska tippa bak nosen.
Jag var lite snabb att skicka iväg...
Stångbett är förstås inte lösningen på alla problem med alla hästar. Ett tränsbett fungerar tex väldigt bra på hästar som gärna går för lågt med sitt huvud. Det blir dock ett mindre lämpligt bett på en häst som har tendenser till att korta av sin överlinje och går för högt med huvudet, det förstärker dessa problem.
Jag vet att jag har sett jättebra bilder på detta, kommer bara inte ihåg vart
så då innebär det alltså att man har den sökningen om hästen inte tippar bak nosen då?