x-vida dressyrsadlar

bigganl

Trådstartare
Vad har ni för tips på sadelmodeller åt en häst som är ganska bred, lågmankad och platt. Med ganska rak rygg.
Min Kentaur är för trång (annars väldigt skön) Bytte in den mot en vidare, men den var inte alls vidare. (så den får jag åka tillbaka med)
Funderade på vad det kan finnas mera för tänkbara sadelmodeller. Jag har måttbeställt en sadel som det krånglar något otroligt med och därför vill jag ha en bra sadel att rida i så länge. Det är alltså inga jättedyra sadlar jag vill ha tips om utan låg-mellanprisklass som kan finnas på beg, marknaden.
Hästen är ca 110 grader.
Här kommer en bild av hästens rygg.
15163285.jpg
[/url][/IMG]

Sv: x-vida dressyrsadlar

jag har tyvärr inget svar på det. men jag skulle vilja förlja den här tråden då jag också är ute efter en bred sadel till en skapligt rak rygg. dock inte lika rak som din men ändå:p

Altså du har väl en Globus Loke om jag inte minns helt galet, testa dressyrsadlarna från Globus. :)

Fin hhäst, jag har inte sett hela bilder på henne va jag minns :p

Stämmer att jag har en Globus Loke. Jag har däremot inte provat dressyrsadlarna från Globus för jag tycker de ser ut att ha väldigt stora knästöd och det gillar jag INTE. Vill ha små stöd.
Finns det modeller med mindre stöd så är det klart intressant.

Ah, då är jag med, annars hade det ju varit ett smidigt alternativ när man vet att Globus passar.

Jag tror att Globus "the turner" har mindre stöd än Clicen (som är fruktansvärd).

Frank Baines funkar toppen på min runda pålle! Crown har också legat bra på honom.

Hur är vidderna på Crown? Vilken vidd borde passa ca 110 grader?
Globus The Turner ska jag kolla upp på nätet. Tack!

Turner har mindre stöd än Clic och placerade lite annorlunda. Crown är vida i sina storlekar. Jag provade nyligen en Crown Jessica i 30" på min häst som är ca 100 grader. Den var lite för smal. Jag har en allround från Crown i 32" och den är lite för vid. Därför vågar jag gissa på att 32-33" i Crown bör vara intressant att prova på din kuse.

Albion har inte så breda midjor tycker jag. Storleken på stöden varierar lite beroende på modell. Förresten, Penelopa har väl inga pyttestöd direkt?

Det här är en Lovatt & Ricketts Ellipse, som Fjordtokan föreslog. Väldigt skön att sitta i och inte särskilt stora knästöd.
Ber om ursäkt för bildstorleken...

cPICT0124.JPG

Har förresten aldrig sett en sadel med så rymlig kanal som just L & R Ellipse. Har en häst med 6,5 cm breda tornutskott, vilket är svårt att få in i "vanliga" sadlar.

lite ot men vad för pris ligger dom på i sverige?
man får dom typ gratis på engelska ebay nämligen..

tror även frank baines kan passa! wintec isabell kanske?

De säljs inte i Sverige sedan några år (importören långtidssjukskriven).
Kostar drygt 16 000 kr i Danmark om jag minns rätt.

Albion skulle jag säga, Crown är på gränsen.

Fredag Väntar ff på svar....

Ja, kanalen är det var jag vet bara Prestige som har så bred också.

Japp ;)

Nu är vinkeln lite dum här så den ser något smalare ut. Jag får lätt igenom min hand tvärgående på denna sadel.

Jag svarade dig igår kl 18:24... Kolla skräpposten kanske?

Och här är min L & R:

Stöden på min Penelopa var inte så stora + att de satt på helt rätt ställe. På den nya var stöden påträngande och sadeln blev inte alls skön.

Till alla: Tack för alla tips. :bow:Tar med dem till sadelmakaren idag.
(L&R såg väldigt intressant ut)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: caballus
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist