x-vida dressyrsadlar

Sv: x-vida dressyrsadlar

Gillar du små stöd så kanske Griffin kan vara något? Speciellt Haflinger/Cob-modellen är ju för bredare platta hästar.- Har haft en sådan och trivdes ruggigt bra i den - tyvärr passade den inte min häst lika bra...

Nej Griffin gillar jag inte. för bred att sitta i, hård och materialet gör att jag sitter fast (känns det som)

Här är också bred kanal. kentaur Penelopa
19660250.jpg
[/url][/IMG]
Lätt att lägga handen i kanalen (och jag har rätt stora händer)
Tror att det nuförtiden är ganska lätt att hitta sadlar med riktigt bred kanal. De äldre sadlarna har oftare smalare kanal, speciellt längst bak.

Jag svarade dig igår kl 18:24... Kolla skräpposten kanske?

Och här är min L & R:

Fast den ser jag med blotta ögat att den inte är bredare än min. Den är smalare.

Samma med Bigglans

Prestigen var ju däremot extremt bred!

Tack för visningarna! :) :bow:

Nej, men de finns nu med kilbossor så riktigt så det finns något rakare sadlar nu. Även de nya (dyra) modellerna är rakare än innan. De passar dock inte en rak rygg.

En kompis till mig har hittat en sadel till sin bruksnordis. Tror den hette Pfiff Friese, skulle va nyutkommen på marknaden som jag förstod det...

Fast den ser jag med blotta ögat att den inte är bredare än min. Den är smalare.

Samma med Bigglans

Prestigen var ju däremot extremt bred!

Tack för visningarna! :) :bow:
[/QUOTE]

Mina ögon ser helt annorlunda. Både min, Fredags och Fjordtokans ser klart bredare ut än din när jag tittar. Tittar vi verkligen på samma sak? Din verkar ha kanal som på många äldre sadlar, som är bred framtill men smalnar av baktill. Jag tittar på kanalen hela vägen och mest längst bak.

Till den där ryggen skulle jag testa en Kieffer str. 0 Athen, lech pro eller wien. Passar bommen vilket jag skulle tro så är det bara att bredda dem till rätt vidd.
Vet även häst med dito rygg som har en Dominus som sitter kanon. xw har rätt bredd.

Mina ögon ser helt annorlunda. Både min, Fredags och Fjordtokans ser klart bredare ut än din när jag tittar. Tittar vi verkligen på samma sak? Din verkar ha kanal som på många äldre sadlar, som är bred framtill men smalnar av baktill. Jag tittar på kanalen hela vägen och mest längst bak.

Då blir du lurad av bilden (blir lätt så eftersom den står på det hållet). Men givetvis är den bredare framtill än baktill. Men även baktill är den bred. Kan dock vara så att din precis längst bak är ngt bredare (eftersom att din är väldigt jämn i bredden), men din kanal är fram till sista delen def smalare (men den är säkert också i en smalare bomvidd än min) Din motsvarar, enligt hur det ser ut på bilden, ungefär en 31:as kanal i Crown.

Fredags är något bredare än din framtill.

Fjordtokans var däremot väldigt mkt bredare (men är också säkerligen väldigt mkt bredare i bommen).

Men varför tycker du baktill är viktigast? Att det även måste vara brett baktill är givet om den ska sitta på en bred rygg, men det är ju fortfarande framtill som bredden är absolut viktigast och som mest breddutrymme behövs *bara nyfiken på hur du resonerar*

Kanalbredden följer ju bombredden så egentligen blir det missvisande att jämföra när vi inte vet vilka grader som det är på bommarna.

Om du är seriöst intresserad så kan jag ta en ny bild och måtta om du vill veta hur bred crownen är? (ifall du funderar på en sådan alltså)

Ja ,vi tittar på olika saker. Men en bild är bara en bild och det är kanske så att våra bilder lurar våra ögon också. (I den vinkeln min bild är tagen syns inte hur bred kanalen är framtill.)Vi vet ju bara hur vår egen sadel ser ut irl. eller hur? Sadeln på min bild passar häst på 100 grader, vet ej vad det motsvarar i Crowns vidder) Skulle jag lägga på en sadel som är så bred i kanalen framtill skulle sadeln troligen hamna i framvikt på min häst.
Hur brett det ska vara mellan bossor/paneler fram beror helt på hästen den ska ligga på tycker jag. Att det smalnar av bak, på vissa sadlar alltför mycket menar jag har betydelse för ryggkotorna. Det hjälper inte mycket om kanalen är lagom bred en bit. Är den för smal för kotorna längst bak så räcker det med att det är för smalt några cm. Det är likaväl för trångt och kan ge ryggproblem. Många gamla sadlar har den typen av kanal. Jag menar inte att alla hästar får problem av dem. inte alls. men en häst som har tätt mellan tornutskotten tex kan få problem.
Men det viktigast är att kanalen passar hästen. Det finns tom sadlar som har för breda kanaler som hästar kan få problem av.
Kanalbredden följer inte alltid bomvidden. Det kan skilja mycket på sadlar med samma vidd.
Mät gärna din Crown. Det låter som ett intressant alternativ.

Senast ändrad:

Jo, då är jag med på hur du tänker. Jag bara reagerade på att du skrev att det viktigaste var bredden bak (eller att du iaf tittar mest på hur bred den är bak). Hur bred kanal hästen behöver är ju olika från häst till häst, men det krävs generellt enormt mkt mindre utrymme baktill i jämförelse med framtill.

Och jag håller med om att många äldre sadlar var på tok för smala i kanalen (även baktill).

Crown 32 har jag för mig ligger runt 110 grader, men är inte säker. Det kan Fjordtokan svara mkt bättre på. Kanalbredden kan jag däremot mäta.

Ska försöka komma ihåg att ta måttband med mig idag! :)

nästan alla prestige sadlar är så breda. det minsta jag haft är 34 och det var inte många mm som skillde mellan den och 37'an. nu menar jag alltså baktill och mitt under, framme beror det ju på bomvidden.

även min childeric har väldigt bred kanal.

M&N

bilden att dömma ser hästens rygg ut som Bonnies. extremt bred, inget svank och saknad av manke. jag kör morris&nolan i både dressyren och hopningen. tillverkas upp till bomvidd 33 men går att få specialbeställd upp till bomvidd 36

M&N är rätt ok, men jag gillar inte att de är så breda. Jag vill ha ett smalare säte. Men du har rätt. Har faktiskt inte tänkt på dem. Det skadar ju inte att prova en på henne. (men finns det modeller som inte har stora knästöd?)

Min häst har bred,rak,kort rygg och knappt ngn manke,,,efter många turer med att prova och köpa sadel hittade jag den som passade kanon,Kieffer Ulla Salzgeber,den är rak i bommen,och det går att värma om bommen så den blir vidare.

Jag gillar Kieffer. Brukar vara väldigt sköna att sitta i. Men häromkring finns ingen återförsäljare av Kieffer så det är ganska ont om dem tyvärr. Men jag ska ha det i åtanke.

Vi provade en Innova och Isabell Werth på en 110graders häst igår som liknar din i ryggen. Båda låg ganska trevligt, IWn var hemsk för ryttaren men Innovan trivdes båda i. Hade ett järn på 107 grader.

Dock så valde båda två en Caprilli trots att den inte för ögat låg perfekt.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: caballus
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna