WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

På distrikt västs höstmöte sades det av distriktsstyrelsen att det bara var en formalitet, att det var självklart att det skulle bli så. Var bara vår klubb av alla representerade klubbar (7 st?) som var negativa till en sammanslagning baserat på den information som då fanns.

Hoppas att fler klubbar vid detta laget är mer pålästa och har tagit sitt förnuft till fånga, informerar sina medlemmar och ser till att deras medlemmar dyker upp på respektive klubbs årsmöten och sätter stopp för detta förslaget.

Finns ju redan klubbar som gått ur WRAS och arrangerar tävlingar i egen regi - risken är att det blir fler om detta går igenom...

Menar du att sammanslagningen var självklar? För det uppfattade jag inte som att dom sa utan att var och en av klubbarna skulle rösta för eller mot och sen får majoriteten bestämma..

NÄSTAN rätt!

Det är egentligen förbundsstämman som tar beslutet (dvs representanter för de olika distrikten).

Självklart (enligt mig iaf!) ska distrikten företräda klubbarna. Info och svar på de frågor som inkommer under "resan" kommer att presenteras på distriktens årsmöten i mars, och förhoppningsvis tar medlemmarna chansen att åka och lyssna på vad som sägs!

Då får man ju verkligen hoppas att dom lyssnar på medlemmarna och inte gör som dom vill oavsett vad som röstas i klubbarna :)

Jag satte själv kaffet i halsen när detta sades. Vi åkte dit med en lång lista med synpunkter ang. en sammanslagning/avskaffandet av WRAS, då vi trodde att detta skulle vara det stora samtalsämnet. Men istället diskuterades först olika förslag om hur KM/DM/SM/Allsvenskan m.m. skulle utformas - helt onödigt i mitt tycke då detta kommer regleras av SvRF's stadgar vid en sammanslagning. Något ingen verkade ha reflekterat över. Med många frågor kvar avslutades mötet abrupt, och vi åkte hem med intrycket att vi var de enda som såg på sammanslagningen med kritiska ögon. Distriktsstyrelsen verkade ha skygglapparna på och pratade mest om alla bidrag, sponsorer m.m. Att VW skulle sponsra SM o.s.v. Precis som om allt var klart.

Om man inte får framföra sina åsikter som klubbrepresentant vid ett distriktsmöte, när får man det då?

Kommer man med synpunkter eller kritik får man genast mothugg om att man borde engagerat sig tidigare och inte kan komma och klaga i efterhand. Ska det verkligen vara så att man måste säga något positivt först för att få komma med negativ kritik? Ledsen, men jag har inget positivt alls att säga om förslaget... Jag kanske ska hålla tyst?

Kl

Varför har ni olika föreningar för olika grenar? Blir det inte lite rörigt om man rider mer än en gren?

Jag har alltid trott att meningen med SvRF ansluten varit att alla tävlingar ska ske på samma villkor och med samma krav gentemot arrangörerna.

Tråkigt att det fungerat så illa....:(

Inom mitt distrikt samlar vi in synpunkter/frågor och vidarebefodrar dem till projektgruppen. INGEN, och knappast WRAS, tjänar på missnöjda/överkörda medlemmar!

Hävdar att ansvaret jag som invald i en distriktstyrelse har, är att föra medlemmarnas talan, sen får jag ha mina egna synpunkter på saker och ting, MEN jag ska FÖRETRÄDA medlemmarna och de majoritetsbeslut som tas vid de olika mötena!

Det handlar om att det är svenska "underorganisationer" till olika amerikanska förbund, och det finns en hel del pengar att hämta där, vilket självklart är positivt för de som tävlar i dessa!

Något liknande finns inte inom engelsk ridning vad jag vet, varför de har rätt liten förståelse för westerns upplägg.

Jag kan hålla med om att det blir lite rörigt, men det är av den anledningen som Westernsverige har bildats, där samlas alla organisationer, samt RHA (som ju är en klubb) för att enas kring viktiga frågor, t ex gemensamt SM

Det dom sa var ju att dom inte hade några svar och visste ungefär lika lite som alla vi som var på mötet. Och ni är absolut inte ensamma om att vara kritiska till sammanslagningen, men jag personligen är av åsikten att inte dömma ut något innan man vet alla fakta. Nu har vi ju fått mer info om vad en sammanslagning kommer innebära vilket gör att man lättare kan ta ställning till frågan

Okej!

Jag läste rubriken och tänkte "gud vad bra!" som SvRF-ryttare som är nyfiken på western men som aldrig kommit vidare eftersom jag aldrig riktigt fattat hur det funkar :-P

nu kanske jag gräver mig en grav. men jag tycker det här är
lite tråkigt. jag trodde på ett bra sammarbete med det här
eftersom det finns många under SvRF eftersom det finns så många
föreningar som får ha kvar nästan alla sina egna regler. jag
ville tävla wras men nu blir det bara nsba sqha och spha för mig.
och det där med unghästarna ja tänker inte äns börja diskuter
det.

Ja den info distrikten fick ar i stort sett att samtal pågick och att SvRF var positiva och ville föra en dialog. Alla fick lämna in frågor och det är dessa som besvarats i dagsläget.

För klubbar/medlemmar handlar det nu om att skicka frågor till sina distrikt som ska sammanställa dem och vidarebefodra till projektgruppen.

Svaren ska sen förhoppningsvis kunna presenteras på årsmötena (distriktens) om inte så iaf innan förbundsstämman i april.

Så skicka över frågorna ni har, det är ju enda chansen vi har att få svar på dem och utifrån dessa svar kunna ta beslut om hur vi ska göra.:laugh:

Då var det ju underligt att vi som klubbrepresentanter var mer pålästa än distriktsstyrelsen? Vi hade ju suttit och funderat på detta och hade en mängd frågor med oss. Frågeställningar som ingen annan verkade ha tänkt på. Frågor som vi inte fick ventilera, helt plötsligt blev det väldigt bråttom att avsluta mötet.

Det som också irriterar mig är att man kan stå inför alla klubbar och vara så positiv till något, utan att egentligen ha en aning om konsekvenserna av det. Utan att vara påläst. Och jag tror det är just det som de flesta ställer sig kritiska till, att WRAS arbetsgrupp inte själva kan se konsekvenserna av alla förändringar som kommer att ske. Att de inte är tillräckligt pålästa. Hur många "vi tänke inte på det" kommer det bli om förslaget går igenom?

Ja jag håller med om att det är mycket som känns konstigt med det här, till exempel att vi som klubbar ska rösta för eller mot sammanslagningen på våra årsmöten innan vi fått svar på alla frågor som förhoppningsvis ges på WRAS årsmöte. Känns som omvänd ordning.

Förstår inte riktigt varför det känns som att det blivit sån panik på det här nu heller, kan vi inte få ta upp det ordentligt i klubbarna, få veta precis hur det blir och vilka förändringar som skulle bli samt vilka regler som gäller och SEN rösta om det, typ till nästa år (lång mening sorry). Nu känns allt bara allt för oklart!

Detta måste ju gälla alla klasser. Om SvRF anordnar alla de klasser som WRAS anordnar nu (förutom unghästklasser som då skulle bli helt förbjudna) så kan man ju inte tävla de heller i något annat förbund.

Dvs i princip ALLA uppsuttna klasser förutom Hunterklasserna.

Det gäller inte de grenar som inte arrangeras av SvRF.

Och jo, regeln har "alltid" funnits men jag tror inte att man varit så nitisk att kontrollera om ryttarna följer regeln.

Det som kan bli problematiskt utifrån den automatiska reaktionen att skrika nej, är deltagande i internationella mästerskap i Reining.
Reining sorterar under FEI och SvRF. Och det är via SvRF som reiningekipagen ska kvala. Oavsett om WRAS eller någon annan organisation går med i SvRF eller inte.

Då kanske man kan välja att samarbeta i stället och se till att höja kvaliteten på reiningen i WRAS också (eftersom det nu finns en viss, befogad, kritik mot nivån på WRAS-tävlingarna) genom att de duktigaste ekipagen deltar med sina quarterhästar.
För det vore väl pinsamt om ingen reiningryttare ens försökte kvala till internationella mästerskap?
Jag undrar hur länge man kan ha något slags inofficiellt beslut eller kval om vem som ska få rida EM i Reining, eller VM, för Sverige om vi envisas med att stå utanför?

Tänkte personligen inte så långt som till Haltergrenarna när jag tyckte att det var helt OK att inte få tävla unghästar. Mina tankar gick till en träningstävling där jag var med för några år sedan där det visade sig att några galenpannor startade sin dräktiga treåring i sju eller åtta grenar med olika barn på ryggen. Bra om sådant stävjas - men där var det nog huvudsakligen ouppmärksamhet kring hästens ålder från tävlingsledningen som orsakade missen. Och så förstås att någon var dum nog att anmäla häststackaren.

Det gäller inte de grenar som inte arrangeras av SvRF.

Exakt vad jag skrev. Och det innebär om alla WRAS tävlingsklasser kommer med till SvRF (vilket de ju naturligtvis gör eftersom western är så mycket mer än reining) att enbart Hunterklasserna, Halter, och unghästklasser som Trail in Hand och Longe Line blir kvar som är godkänt att tävla utanför SvRF!

Man får alltså inte tävla någon av de andra klasserna!

Och jo, regeln har "alltid" funnits men jag tror inte att man varit så nitisk att kontrollera om ryttarna följer regeln.

Nej men dessa regler måste rimligtvis skrotas INNAN man går med på att ens fundera på att upplösas i SvRF. Man kan naturligtvis inte bli medlem av SvRF med tanken att de eventuellt inte kommer att följa sina egna regler!!!
Det är ju en självklarhet!

Jag kan garantera att med det förslag som ligger på bordet nu så kommer INTE kvalitén att höjas inom WRAS (eller SvRF då) vare sig det gäller reining eller något annat.

Tror någon på fullaste allvar att de bästa ryttarna, eller alla de westernryttare som är intresserade av gångartstävlingar, kossetävlingar eller som har en quarter eller paint, kommer att välja bort AQHA, APHA, SCHA, NRCHA, NSBA, osv samt Nationals/Championships/EM inom dessa organisationer osv till förmån för WRAS/SvRF -något halvtaskigt "landslag", ett "SM" och en intressant internationell tävling om året?
Och tränarna, de måste göra vad deras kunder vill om de vill ha mat på bordet. Vill kunderna att tränarna ska tävla deras hästar inom WRAS/SvRF eller inom de andra förbunden?

Nu pratar vi om Western. Inte om reining. För jag förmodar att WRAS vill ha med sig alla westernryttare över, inte bara de som eventuellt kan tänkas vara intresserad av FEI reining?

Som kämpande uppfödare kan jag inte tänka mig något värre än att sälja en avkomma till någon som vill tävla SvRF istället för allt det andra om det akutella förslaget går igenom.

En sammanslagning får inte resultera i att man måste välja SvRF eller allt annat. Regeln måste bort eller undantag skrivas för alla tävlingar där man får poäng (typ..)

Att hjälm krävs upp till B-nivå, okey visst. Att under SvRF inte tävla hästar yngre än 4 år, visst. Men inte går det säga, välj SvRF framför de andra föreningarna. Det finns många kritiska punkter men tänk om det blir fler tävlingar, fler startande av sammanslagningen? Men till vilket pris?

Vore ju schyst om unghästklasserna kunde va kvar.

En sammanslagning får inte resultera i att man måste välja SvRF eller allt annat. Regeln måste bort eller undantag skrivas för alla tävlingar där man får poäng (typ..)

Att hjälm krävs upp till B-nivå, okey visst. Att under SvRF inte tävla hästar yngre än 4 år, visst. Men inte går det säga, välj SvRF framför de andra föreningarna. Det finns många kritiska punkter men tänk om det blir fler tävlingar, fler startande av sammanslagningen? Men till vilket pris?

Vore ju schyst om unghästklasserna kunde va kvar.

SvRF backar inte en tum utan kräver att man endast får tävla på deras tävlingar. Att det sedan finns en dom i konkurrensverket** som säger att de inte får göra så skiter de i. Undantag hit och dit leder bara till att saker missas och det blir pannkaka av allt ändå.

Hjälmkravet- denna gamla stötesten. Jag som Openryttare i reining och Working Cowhorse behöver inte använda hjälm om jag skulle tävla på en kommande SvRF-tävling, men jag kan starta på C-nivå i exv Pleasure och måste då sätta på mig en hjälm. :D

Att man måste göra ett val ser jag som mycket olyckligt för hela westernsvrige oavsett nivå och tillhörighet. En nybörjare som rider på SvRF-tävlingar kan inte starta en novisklass på exv. Nationals utan att då bli utesluten ur SvRF. Hur kul är det att satsa på sin ridning när man blir hårt bestraffad.

** http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=47558

Det som är mest skrämmande i denna fråga är de styrelsemedlemmar i div. WRAS-klubbar som med näbbar och klor försvarar varenda stavelse i Projektgruppens förslag. Svaren på frågor och egna inlägg bevisar gång efter gång att de inte har en aning om vad de försvarar. Inte sällan så kommer klassikern när de inte kan bemöta den befogade kritiken: (läs med hulkande syftande röst som på en söndergråten femåring)

"Varför ska det alltid klankas på WRAS? Varför gnälls det hela tiden? Varför kan man inte i stället komma med några idéer i stället för att ifrågasätta? Varför ska personer som inte är medlemmar uttala sig" *Snyft, harkel, host och torka en tår.. buuuhuuuu*

Varför kan man fråga sig?

Beror det på att det kanske inte finns så mycket att berömma kontra kritisera? Konstruktiv kritik är bra och det är klubbledningens roll att ta.

Är det kanske för att vi som är medlemmar i andra organisationer ser saken på ett annat sätt och ser hur illa det kan slå både för WRAS som för hela Westernsverige. Hörde att det är max 10% i WRAS-klubbarna som tävlar. Detta kanske är ett svar på varför ogenomtänkta förslag fom detta med sammanslagningen kan komma så långt som de gör inom WRAS. Det är inte lätt att tänka på hur förslag slår om man inte är eller har varit aktiv tävlingsryttare.

Att sedan Projektgruppen sticker huvudet i sanden sin vana trogen, gör sig onåbara och vägrar att svara tillhör rutinen och kanske inget att ta upp. Det bevisar bara antagligen att det är fel personer på fel plats.

För det första, det är inget förslag! Det är en sammanställning av svar på de frågor som medlemmarna har haft!

Utifrån de svar vi fått (och de som kommer att komma framöer) ska medlemmarna besluta om hur vi ska göra.

Konstruktiv kritik är jättebra, och utan sådan kan saker och ting bli bättre. Vad jag reagerar negativt på är att det är så negativt så fort WRAS gör någonting och att det antas en massa..

Vad jag skulle vilja är att folk istället kommer med idéer, för såna finns det, på HUR vi inom western ska kunna komma vidare och växa.

Liknande trådar

Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
32 125
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Jag funderar ju mycket på det här med hund (Någon har säkert sett min rasvalstråd...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: Jenka
·
Övr. Grenar Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod...
Svar
16
· Visningar
4 716
Senast: mamman
·
Hästvård Eftersom hästen skavde av sig en del man i somras (nej det har inte vuxit ut, om någon minns min gamla tråd) så tog jag saxen och...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama