Nej jag tycker inte det är speciellt svårt även om jag inte är världsbäst. Det dom däremot är svårt är att få till snygga byten, men att få hästen att lära sig vad hjälperna betyder är inte svårt. Men så är det väl med allt
Det jag menade med mitt uttalande om hopphästar var att själva bytet är en naturlig rörelse för hästen. Mina byter hejvilt när dom vevar runt i hagen, fjordingen också. För en häst är det inte konstigt eller onormalt att byta galopp, vilket man ser på tex hopphästar även på låg nivå och inte bara över hinder. Att det då inte finns med som moment i dressyren förän högt upp undrar jag över. Samma då med ryggningen, en naturlig rörelse som inte finns med förän i höga klasser
Ja visst byter de själva i hagen, men inte i den typ av balans som vi "begär" inom ridning.
Tycker du att Lätt A är en hög klass inom dressyren (det är där ryggningen kommer in)?
Byten i språnget kommer, som sagt, först på Medelsvår B inom dressyren vilket ju inte heller är en hög nivå även om det är svårare än de flesta hobby-ryttare rider på. Skulle nog säga att det möjligen motsvarar C-nivå inom western om vi ska nivå-jämföra.