WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Det är iaf inga problem att tävla rastävlingar med araber, det görs varje år och de flesta är ju aktiva inom svrf i vanliga fall, så jag tror inte de håller speciellt hårt på det. När folk har mailat och frågat så har man fått ett ok direkt.

Tror dock att just den bien att inte kunna rida t ex reining och cutting utanför WRAS är ett stort problem och det som gör mig tveksam.....

Detta måste ju gälla alla klasser. Om SvRF anordnar alla de klasser som WRAS anordnar nu (förutom unghästklasser som då skulle bli helt förbjudna) så kan man ju inte tävla de heller i något annat förbund.

Dvs i princip ALLA uppsuttna klasser förutom Hunterklasserna.

Det är iaf inga problem att tävla rastävlingar med araber, det görs varje år och de flesta är ju aktiva inom svrf i vanliga fall, så jag tror inte de håller speciellt hårt på det. När folk har mailat och frågat så har man fått ett ok direkt.

Ja och du tycker inte isåfall att man ska kräva att den regeln korrigeras INNAN man låter en hel riksförening gå upp i SvRF???

Regeln handlar ju om att man inte ska tävla i konkurrerande verksamheter. Rastävlingar har inte svrf och därav så är det heller inte konkurrerande verksamhet. Skulle svrf få för sig att börja arrangera rastävlingar med däremot så skulle det bli ett problem. Men som regeln ser ut nu så är det inte ett problem.

Kopierar den exakta ordaföljden:

""Fråga 05. Kan man delta i tävlingar med andra westernföreningar, som ingår i
samarbetet WesternSverige, utan påföljd.

Svar: Nej. Våra klubbar kommer att vara anslutna till SvRF, vilket innebär att medlemmarna inte kan delta i tävlingar som arrangeras av föreningar utanför SvRF. Om så sker, blir medlemmen avstängd från att i fortsättningen tävla på tävlingar som arrangeras av SvRF/Westernkommittén.
För en tävling med grenar som inte kan erbjudas av SvRF/Westernkommittén gäller däremot inte denna begränsning.""

Alltså -det har inget med RAStävlingen i sig att göra. Men av alla klasser som anordnas på dessa rastävlingar kommer det bara att vara hunterklasser, halter samt led/longe line klasser för 1 och 2-åringar man kan rida/delta i. Eftersom att dessa klasser inte anordnas av WRAS/SvRF.

Som medlem i WRAS/SvRF kan du alltså inte rida pleasure, reining, western ridning, trail osv osv -dvs näst intill alla klasser.

Och det handlar inte bara om AQHA och APHA, det handlar också om tävlingsorganisationerna - SRHA, SRCHA, NSBA-S osv. Samma där.

Jodå...du kan rida de klasserna på rastävling men inte på specialföreningarnas tävlingar, som jag tolkat SvRF. På rastävlingarna för arab och fjordin arrangeras både dressyr och hoppning och för dessa är det inga problem.

Fast jag har ju ställt den frågan till svrf en gång i tiden, då gällde det dressyrtävling och lite hoppning, rastävling. Det var ok eftersom rastävling inte räknades som konkurrerande verksamhet. Själva grenen man tävlade i spelade ingen roll.

Men där behövs givetvis en tydligare förklaring, det håller jag med dig om. Men i realitet så tror jag inte det är ett problem.

Ärligt talat, även om vi tar bort själva rastävlingarna så är det ett gigantiskt problem!!! Och nu bortser jag från det faktum att WRAS förbunddstyrelse SJÄLVA svarat på frågan om man får lov att tävla i någon annan förening som erbjuder samma klass (där dom KLART och TYDLIGT svarar nej.)

Vi i de olika tävlingsorganisationerna jobbar som små svin för att lyfta fram våra grenar och möta allas önskemål. NSBA Scandinavia ska arrangera sin första egna tävling i år -något som varit efterfrågat länge men det krävs tillräckligt många tävlande för att våga arrangera.

Jag kan alltså inte vara medlem i WRAS/SvRF och tävla NSBA -förutom två klasser. Jag kan inte tävla reining i SRHA eller koklasser i SRCHA, cutting i NCHA osv.

Ni ser inte problemet för hela sporten i framtiden i detta lilla land?????

*delvis knapp*

Som jag förstått det när jag läste på fb är det ok att tävla rasklasser men inte allbreed :crazy: Tycker det låter som en väldigt konstig regel där en organisation ska förbjuda sina medlemmar att tävla på andra tävlingar öht. Varför känner SvRF att dom behöver ha en sån regel över huvudtaget? Förstår verkligen inte syftet med det, och det kommer ju sätta väldigt många käppar i hjulen för alla westernryttare som har tävlingsambitioner utöver WRAS tävlingar

*kl*

Jag undrar, när nu alla pratar om att vi måste ena "Western-Sverige" (felaktigt uttryck om man i det innefattar quarter och paintryttarna/föreningarna och gångartstävlan -men iallfall) så kan jag för MITT LIV inte förstå hur man gör det genom att splittra alla ännu mer.

Har inte förbundsstyrelsen/arbetsgruppen i WRAS som jobbar för detta alls följt med, eller snarare överhuvudtaget brytt sig, om diskussionen och problemen som förlegat???

Fast jag har ju ställt den frågan till svrf en gång i tiden, då gällde det dressyrtävling och lite hoppning, rastävling. Det var ok eftersom rastävling inte räknades som konkurrerande verksamhet. Själva grenen man tävlade i spelade ingen roll.

Men där behövs givetvis en tydligare förklaring, det håller jag med dig om. Men i realitet så tror jag inte det är ett problem.

Tex Fjord och New Forest SM arrangeras tillsammans med SvRf ansluten förening.

Men snälla!!! Jag har aldrig påstått att du inte får tycka eller skriva!

Det är heller inte WRAS förbundsstyrelse som svarat på frågorna, detta är frågor som WRAS fått med sig av medlemmarna och som SvRF har svarat på!

Att jag tog exemplet med cutting och reining är att det är dessa jag vet har egna föreningar, SQHA och SPHA är ju rasföreningar, liksom fjord, welsh, morgan, arab etc.... Där förekommer ingen konkurrens.....

Jag är själv ytterst tveksam till samgående men tycker att det är synd att många tydligen avsiktligt väljer att tro det värsta:(

Jag tror definitivt inte något "avsiktligt".
Jag baserar mina åsikter på den information som kommer samt mina egna erfarenheter av SvRF OCH min erfarenhet av försök till diskussion och sammanslagning tidigare.

Och baserat på det så är jag extremt negativ till allt som kommit fram hitills och ja, jag tror definitivt att det blir riktigt dåligt.

Däremot tror jag inte att detta kommer att gå igenom. WRAS har helt enkelt inte sina medlemmar med sig.

Nej och då SKA det inte gå igenom! WRAS är ju just medlemmarna;)

I demokratisk anda ska det tas via klubbar och distrikt innan det röstas vid årsstämman. Självklart är det medlemmarna som bestämmer hur det ska bli.

Och jag tror inte heller att det går igenom, såvida inte SvRF skulle backa på vissa punkter, vilket är rätt osannolikt...:crazy:

tycker att det är synd att många tydligen avsiktligt väljer att tro det värsta:(

Jag har hållt mig på rätt så låg nivå fram tills jag läste dokumentet med frågor och svar och unghästbabblet.

1. Jag har en paint jag hade tänkt tävla inom både SvRf och WRAS och APHA och NSBA och i bruksklasser. Det framgår klart och tydligt i dokumentet och i SvRf's TävlingsReglemente att detta är inte möjligt. Alltså är jag tvingad till att göra ett val jag inte hade tänkt behöva göra. Jag har köpt en allround-häst av en anledning.

2. Jag ser inga som helst fördelar för WRAS att gå med i SvRf efter att ha läst 2013's TR. Jag var insatt i TR för 10 år sedan sist och mycket av det jag reagerar på stod inte i TR då. Det står där nu och jag kan inte tänka mig att SvRf kommer vilja göra någon ändring på den punkten, om de inte blir tvingade till det från högre ort.

3. Hur FAN kan WRAS ens TRO att de kan bestämma hur ALLA ska behandla sina unghästar EXAKT LIKADANT. Hade min häst levt efter deras schema hade hon inte levt idag. Dessutom står det punkter som är "absoluta" men som är väldigt luddiga och i enormt behov av att förtydligas. Det är är det dummaste WRAS någonsin har släppt ifrån sig.

På distrikt västs höstmöte sades det av distriktsstyrelsen att det bara var en formalitet, att det var självklart att det skulle bli så. Var bara vår klubb av alla representerade klubbar (7 st?) som var negativa till en sammanslagning baserat på den information som då fanns.

Hoppas att fler klubbar vid detta laget är mer pålästa och har tagit sitt förnuft till fånga, informerar sina medlemmar och ser till att deras medlemmar dyker upp på respektive klubbs årsmöten och sätter stopp för detta förslaget.

Finns ju redan klubbar som gått ur WRAS och arrangerar tävlingar i egen regi - risken är att det blir fler om detta går igenom...

Då har de informerat fel!

För att en sammanslagning ska bli möjlig krävs att både förbundsstämman i vår och en extrastämma i höst röstar FÖR förslaget.

Hur det röstas är ju upp till distriktens representanter att avgöra, personligen skulle jag aldrig kunna lägga en röst på vare sig för eller emot om jag inte hade medlemmarna bakom mig!

Seen är det ju för klubbarna att se till att välja in representanter som de stöder.... Många distrikt står ju med vakanta platser, då det saknas personer till posterna. Kanske medlemmarna borde visa lite mer intresse?

Personligen tycker jag att det är roligt att jobba inom WRAS, jag känner att jag kan få med medlemmars frågor och lyfta dem till högsta organ, samt lobba för att få igenom bra och viktiga synpunkter.:laugh:

Liknande trådar

Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
32 125
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Jag funderar ju mycket på det här med hund (Någon har säkert sett min rasvalstråd...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: Jenka
·
Övr. Grenar Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod...
Svar
16
· Visningar
4 716
Senast: mamman
·
Hästvård Eftersom hästen skavde av sig en del man i somras (nej det har inte vuxit ut, om någon minns min gamla tråd) så tog jag saxen och...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama