Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta är inte enbart en stambok för ponny utan även stora hästar med arab-blod är med i denna.NRPS= Holländsk ridponnystambok lik ASRP. Det krävs minst 12,5% arabblod för att kunna bli stambokshingst
Eftersom det tagit 19 månader hittills innan jag sett en skymt av nåt pass från ASRP, och omöjligt att komma fram varken på mail eller telefon, så är väl welsh partbred ett trevligare alternativ, den registartorn kan man ju få tala med, och får svar på mailfråga.Kan meddela att det tar tid även för welshar att få sitt pass. De har haft dataproblem och jobbar häcken av sig. Nu har jag fått pass för de föl som föddes förra året.
Jag skulle hellre vänta in ett ASRP pass och sätta en WPB stämpel i det.
Får jag fråga en sak: gör du som alla vi andra och väntar och väntar på passet, eller kör du snabbvarianten och betalar dom där extra kronorna? Jag hade nu kunnat tänka mig att betala den där extra kostnaden bara jag fick mitt pass, men jag kommer ju inte ens fram och kan säga att jag vill det.För många är det säkert ett alldeles utmärkt alternativ att i stället för att föra in ponnyn i ASRP´s grundstambok som just nu tar lite tid, i stället ta ut ett pass i welsh och få ponnyn införd i deras register.
I Sverige går det säkert att "manövreras" i framtiden om man tex skulle vilja avelsvärdera sin P/B som ridponny om den har en ridponnyhärstamning (fadern RP hingst, modern full erkänd härstamning)
För just mig är det inget alternattiv, jag vill ha möjlighet att kunna sälja ponnyn även utanför Sverige och att det utöver sitt bruksvärde kunna användas i avel i någon annan Europeisk stambok.
De flesta Europeiska ridponnystamböcker erkänner ASRP´s grundstambok och det går att registrera in en Svenskfödd ridponny i deras grundstambok avd I och kunna visas på hingst och stopremieringar och få avkommor till den stamboken.
Däremot en ponny som är införd som korsning i någon ras´s register typ, halvblod, welsh, Dart., ARAB osv har inte den statusen.
Kanske skulle det kunna gå att "snacka" in ponnyn och försöka förklara situationen att man vid grundregistreringen valde bort möjligheten att ta en plats i en erkänd ridponny stambok och att ponnyn egentligen har en "erkänd" ridponny härstamning men att man av praktiska skäl valt att i stället föra in ponnyn i ett register.
Jag vet inte, däremot vet jag att om det kommer importer till Sverige och skall registreras i ASRP så blir endast importer från "erkända" ridponnystamböcker avd I, betraktade som ridponnyer och förs in i raskod 43---komer det importer som endast är registerförda i någon erkänd ras register som korsningar så "tror" jag att dom ivarjefall i dag blir 99, or.
peråke