Wintec med eller utan cair

E

emci

Ska ta och beställa en Wintec 500 dressyr eller möjligtvis en Wintec Pro Dressyr. frågan är om jag ska ta ullstoppad eller luftstoppad. Vad tycker ni? Är det en stor skillnad i längden eller?
Sen undrar jag om det är samma bom i Wintec 500 modellen som i Wintec Pro modellen??

Sv: Wintec med eller utan cair

Vi har en utan Cair. Svårt att råda, men vi är iaf helnöjda med den. Frågan är vad vi skulle välja på nästa... Hmmm, attans jag vet inte faktiskt.:rofl:

Jag har en luftstoppad och det är den bästa sadel jag har haft. Sen är det ju en fråga om smak och tycke. Jag har haft stoppade sadlar hela livet och har inte suttit riktigt bra tills jag hittade den här.:banana:

Det bästa är nog att få låna hem sadlarna och provrida så du får känna skillnaden.

Lycka till och välj sadeln med omtanke/ MVH Ullis

Jag har en äldre wintec som är ullstoppad och en nyare som är luftstoppad, och nu har jag även en bates med luftstoppning.

Det är absolut inget fel på den ullstoppade sadeln, men jag har märkt stor skillnad både på mig själv men särskilt på min häst - vi älskar luftstoppningen! :) Av den anledningen har jag också svårt att se nackdelar med luften.

Det är dock som med allt nog individuellt vad hästen trivs med, så det ideala hade så klart varit om du har möjlighet att prova och se!

Jag har en luftstoppad och det är den bästa sadel jag har haft. Sen är det ju en fråga om smak och tycke. Jag har haft stoppade sadlar hela livet och har inte suttit riktigt bra tills jag hittade den här.:banana:

Det bästa är nog att få låna hem sadlarna och provrida så du får känna skillnaden.

Lycka till och välj sadeln med omtanke/ MVH Ullis

Håller med, min häst och jag älskar denna sadel med cair. Fast jag har en bates med luft. Min häst är lättare att jobba med nu när hon har denna sadel. Hon trivs jättebra med sin nya sadel.
Så jag tycker du ska ha en mad cair helt klart

Jag har köpt två wintecsadlar idag, en isabell werth och en wintec hoppsadel, båda med cair.
Tycker det systemet verkar vettigt och hästvänligt, får hoppas att jag tycker samma när jag ridit i dem ett tag:)

Min häst verkade väldigt nöjd på sadelprovningen iaf;)

ser ingen skillnad i ullstoppad eller luftstoppad. har båda delarna. hästarna funkar precis likadant.

Har lite av beslutsångst nu vad det gället luft eller ullstoppning. Kanske är det av gammal vana men jag tycket att ull verkar säkrast och mest hållbart i längden. De flesta talar väl om luft stoppning men jag vet inte hur det är med hållbarheten mm. Sen har jag hört nån som sta att det kunde bli väldigt hårt av luftstoppning mm. Phu, inte lätt det här.

Min eq-terap. bannlyser Wintec cair hon har tagit hand om många problemryggar som anv sig av dessa sadlar tyvärr, hon är väldigt duktig o samarbetar med veterinärer och hjälper elithästar och rider själv o tävlar så jag anser att hon kan sin sak, så jag som var såååå nära att köpa en cair valde en ullstoppad!

Jag föredrar ull framför luft, jag tror att det ger en jämnare och tydligare kontakt med hästen.

Sen skulle jag vilja råda dig att satsa på en Wintec Isabell i stället för de modellerna som du har tänkt dig. Isabellen har en annan bom med stigläderfästena längre bak, vilket gör att det är mycket lättare att få en korrekt lodrät sits än i de andra två.

Gillar också Isabellen men den blir för stor på mina hästar pga de stora kilbossorna. Visserligen kanske man kan gå ner i sitsstorlek till 16"men då kanske inte jag själv får plats :crazy:

Den finns inte i 16"

Jag har precis gått ner till 16,5", och får gott och väl plats trots en byxstorlek på 38-40.

Men hur stor anläggningsyta har en Isabell. en 17" i Wintec 500 har ju 43 cm anläggning. Hur är de i bommen är de mer raka eller mer svängda?

Är det inte sitsen på 17" som är 43 cm? Har för mig att anläggningsytan är större.

Har inget måttband, så jag vet inte hur stor anläggningsytan är på en 16,5" Isabell- 3-4 cm kortare än på 17,5 i alla fall.

Min et har luftstoppad sadel.

Man kan rida ohyggligt fel även i en med luft, man kanske ska ha lite sitskoll först och främst. Bara som motinlägg mot ditt negativa? :idea:

Min eq-terap. bannlyser Wintec cair hon har tagit hand om många problemryggar som anv sig av dessa sadlar tyvärr, hon är väldigt duktig o samarbetar med veterinärer och hjälper elithästar och rider själv o tävlar så jag anser att hon kan sin sak, så jag som var såååå nära att köpa en cair valde en ullstoppad!

min häst som nästintill kan skicka av en ryttare med en sadel han inte gillar, klagar inte det minsta med sin wintec cair hoppsadel. han har wintec pro hopp. så det där är verkligen individuellt!!

Har lite av beslutsångst nu vad det gället luft eller ullstoppning. Kanske är det av gammal vana men jag tycket att ull verkar säkrast och mest hållbart i längden. De flesta talar väl om luft stoppning men jag vet inte hur det är med hållbarheten mm. Sen har jag hört nån som sta att det kunde bli väldigt hårt av luftstoppning mm. Phu, inte lätt det här.

min isabell werth dressyr är ullstoppad.

Kan detta kanske bero på att dessa sadlarna är hyfsat billiga men ändån bra så därför blir det mer problemryggar med dem än vad det blir med tex en childeric? Bra en tanke..

Sen min häst som har haft mycket problem med Jensen sadeln älskar sin nya luftstopade Bates Innova sadel. och tydligen är Batessadlarna väldigt stora utomland så så mycket probelm kan de inte skapa...

ullstoppad har vad jag minns längre garanti på just själva stoppningen.

Våra fyra sadlar vi har är blandat Wintec, Bates - alla med luftpaneler. Tycker det funkar bra, man behöver ingen form utav stötdämpande padd under och behöver inte oroa sig om stoppningen är fel.

Den äldsta av sadlarna är en bates. Jag tror den är ca 5-6 år, vi köppte den begangnad och stoppningen inga problem med.

Håller med Lancet. plus, jag tror inte ryggproblemen beror ett dugg på att det är luftstoppning. Eftersom luft i regel är mer formbart än ull.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 328
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 555
Senast: Mia_R
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 410
Senast: Lingon
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 495
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka