Kazaam

Trådstartare
Jag vill ha en whippet! Jag har ingen erfarenhet av dom, däremot av hundar. Har en jaktlabbe. Jag har läst och pratat och tittat mycket på whippet och vill nu skaffa en sådan också som hund nr 2.

Frågor:
Det sägs att de kan vara ovanligt jobbiga som valpar. Hur, på vilket sätt?
Har de i allmänhet stor jaktinstinkt (förstår att det är olika på individer men generellt...) och sticker de i så fall LÅÅÅNGT om det exempelvis hoppar upp en hare framför dom, eller drar de bara en kort bit och avbryter sedan?
Det står att de kan vara matglada - men är de som en retriever som stoppar i sig ALLT, det ena värre än det andra?? (Läs SKIT) :devil:

Berätta gärna allt om era whippar och även gärna var ni köpt dom, kennelrekommendationer mottages tacksamt!!
:bow::bow:

Sv: Whippet!!

Det finns en hel del om whippar här, sök & du skall finna. :) Jag har två whippethanar på 5 år, den ena äter den andras bajs om han får tillfälle - men det får han bara när de springer lösa o tillräckligt långt från gormande matte. :p Ingen annan skit! Kanske hästskit men det har vi inte råkat på så många gånger här i stan.

Vinthundar sägs överlag vara jobbiga som valpar, det enda man menar är att de är vilda och har mycket energi. De flyger och far över möblemang och är väldigt busiga, de tränar lite race inomhus helt enkelt. Måste ju öva upp snabbhet och teknik i skarpa kurvor ju! :D Man får räkna med många hyss också, men det gäller väl de flesta raser.

I millan30_228s långa Vinthundstråd har du 390 svar att frossa i, av blandat innehåll. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745717&highlight=whippet

Whippet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=836304&highlight=whippet

Whippet - mentalitet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=828939&highlight=whippet

Vinthund - mentalitet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825841&highlight=whippet

Whippet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=811603&highlight=whippet

Whippet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=762895&highlight=whippet

Tack SNÄLLA du! :bow:

Flyger å far över möblerna...hmm... känns nog som att jag kan bli liiiite trött på det... Men, de växer väl och blir vettiga med tiden! :crazy:

Ja, det kan var jobbigt med vissa - alla är naturligtvis inte så vilda. Men det är ju inget skäl att inte välja rasen, man kan istället vara ganska säker på att det går över. Valpvildheten på max ett år, sen kan de vara lite unghundiga precis som alla andra. Vid kanske 4 års ålder kommer den sanna lugna vinthunden i dem fram. Vanligast räknat alltså, känner flera undantag åt båda hållen. :D

Jag lovar, det skrämmer mig inte ifrån att vilja ha en!!!

Jag har nu läst igenom alla trådar du tipsade om och njutit av alla härliga bilder!!! :love: :love: (inkl dina!!) :love:

Innan jag skaffade hunden jag har nu var jag övertygad i 7 år om att min nästa hund skulle bli en whippet. Jag är så förtjust i den här typen av vinthundars utseende, pälslag och sätt, det här både lugna och explosiva. Och så gillar jag verkligen med whipparna att de får se ut hur som helst i teckning och färger för att bli godkända. Whipparna har en helt perfekt storlek enligt mig.

Nu blev det en "lillasyster" en italiensk vinthund och anledningen till det var jaktlusten. Jag vet att det finns whippar som går utmärkt att ha lösa och aldrig skulle få för sig att sätta efter en hare men en del vill gärna jaga också och det var viktigt för mig att inte få en jakthund. Mina tidigare har varit alldeles för svåra att ha lösa så det kändes så oattraktivt. Nackdelen med en vek hund som italienaren är ju att hon inte har så mycket motor men det kompenserar allt det lätta för :)

Och jag har inte släppt whipparna för det, jag skulle ff mycket väl kunna tänka mig en.

Jag vill ha en whippet! Jag har ingen erfarenhet av dom, däremot av hundar. Har en jaktlabbe. Jag har läst och pratat och tittat mycket på whippet och vill nu skaffa en sådan också som hund nr 2.

Frågor:
Det sägs att de kan vara ovanligt jobbiga som valpar. Hur, på vilket sätt?
Har de i allmänhet stor jaktinstinkt (förstår att det är olika på individer men generellt...) och sticker de i så fall LÅÅÅNGT om det exempelvis hoppar upp en hare framför dom, eller drar de bara en kort bit och avbryter sedan?
Det står att de kan vara matglada - men är de som en retriever som stoppar i sig ALLT, det ena värre än det andra?? (Läs SKIT) :devil:

Berätta gärna allt om era whippar och även gärna var ni köpt dom, kennelrekommendationer mottages tacksamt!!
:bow::bow:

Härligt val av hundras, du kommer inte ångra dig en sekund;)

Whipparna är inte mer jobbiga än andra valpar men kräver precis som andra valpar mycket aktivering och träning. Min whipp är oerhört lättlärd, särskilt om man får GODIS efteråt:D

Det där med jaktinstinkten är något som delvis kan tränas bort, men självklart finns den alltid kvar. För min del gäller det av avldeda honom innan han sticker efter den, eller en katt för den delen! Att vara konsekvent är A och O när det gäller jakten och samidigt inte ha lös hunden där du vet att det kan finnas mycket vilt att jaga, alltså inte utmana ödet;)

Jag vet inte hur andra whippar är men våran hane är i trotsålderna just nu så , JA han äter mycket skit, men lyssnar på kommandon som usch och fy, men är lite tjatande just nu, men skiljer sig säkert från hund till hund!!

Kan PMa dig om kennlar som har fina whippar till salu, eller kommer få fina whippar till våren:love:Annars är ett tips att gå in på whippetklubben.se så kan du läsa mer om rasen, hitta uppfödare och även valpar till salu!!

Lycka till!

Tack för era svar!!! :bow:
Basilika, jag har faktiskt tänkt lite på italiensk vinthund, men inte kollat upp dem. Ska nog göra det, av ren nyfikenhet... :angel:

Långnos - du får GÄRNA PM:a kennlar!!! :bow: :banana:
Jag har läst och tittat MASSOR på whippetklubbens sida, men alla kennlar är ju bara "namn och hemsidor" för mig, jag vet ju inget om var och en. Det kan vara kul att få tips på några seriösa och bra. De jag har varit i kontakt med hittills har verkat väldigt seriösa i alla fall.

TACK igen för era svar! :love:

Whippar är beroendeframkallande!
Själv skulle jag aldrig orka med en valp, alla vinthundsvalpar jag lärt känna har varit fyrbenta monster som är otroligt söta när de sover och urjobbiga när de är vakna. Men smaken är som baken - jag har vänner som fullkomligt ÄLSKAR vinthundsvalpar och inte alls tycker de är jobbiga, bara roliga.

:crazy:
Tack även för detta svar!!! :D
Alla erfarenheter är intressanta och det är jättebra att få höra den nakna sanningen :devil:
Men du skriver ju också att de är beroendeframkallande, vilket alla tycks vara överens om, så jag tror nog det blir en whippe här i alla fall :love:
Jag har kollat efter omplaceringshund, men det tycks vara mer eller mindre kört :(

åh, välkommen i vinthundsgänget ;)
Har hittills lärt känna 5 whippar... Beroendeframkallande? Ja! (fast jag håller mig till salukin)

Ang det där med valpar så är inte alla monster. En av mina bästa vänner har nu en valp som är helt lovely! :love:
Helt klart en av de härligaste whippar jag någonsin träffat. Att hon dessutom är otoligt fin för att vara whipp är inte direkt någon nackdel..

Om du köper whipp - kolla upp stamtavlan så att det inte är massvis med för stora whippar där. Det verkar bli vanligare och vanligare med whippar som ser ut som små greyhounds...

Ang. maten. Matglada - ja. Har inte upplevt att de stoppar i sig allt som kommer i deras väg, men när de äter så äter de gärna. De har däremot väldigt lätt för att gå upp i vikt på det lilla de får... Så svårfödda är de inte :idea:

Vill du fråga något mer och få mindre flummigt svar än det här så är det bara att skicka iväg ett PM. Kan även tipsa om någon kennel och så om det är av intresse.

Jag har kollat efter omplaceringshund, men det tycks vara mer eller mindre kört :(

Nej, inte alls! :) Det kommer med jämna mellanrum men man får vara snabb - de goda karamellerna (vinthundarna) försvinner ju snabbt!

Just nu finns det del italienare som omplaceras om det skulle vara av intresse. Buke kan behöva fler italienare!

Senast ändrad:

INackdelen med en vek hund som italienaren är ju att hon inte har så mycket motor men det kompenserar allt det lätta för :)

:eek: Vek?

Du har inte träffat min hör jag. :D Fast skämt å sido så tycker jag inte att italienaren kan betraktas som en vek hund. Whippet är nog generellt en mer lugn och stabil hund ur alla perspektiv än en italienare.

:crazy:

Om du kontaktar rasklubben och mailar uppfödare så kan du säkert få tag på en omplaceringshund. det händer att uppfödare får tillbaka hundar som de sålt, men de läggs sällan ut på nätet för omplacering. Maila så många uppfödare du kan hitta så får du säkert napp till slut. :)

Vi har en whippe som söker hem nu, men han är inte renrasig och kommer från Irland.

'
Var? Basilika behöver fler italienare :)

Tycker också att du ska skaffa fler Italienare!! Finns en väldigt bra uppfödare i Italien med vackra underbara hundar :p säkert på närmare håll också.

Det är ju så med vinthundar dom blir lätt flera. Hade inte min sambo satt käppar i hjulet skulle vi nog haft ett tiotal :p

Tycker verkligen att du ska satsa på Whippet. Dom är glada, friska, lättlärda och har enkel pälsvård. :p

Har ett par vänner och bekanta som föder upp Whippet. Du kan säkert rådfråga dom om omplaceringshundar också. Dom har en seriös uppfödning med friska, trevliga och vackra hundar.
Pmar dig om deras kennlar.

Kontakta valphänvisaren, hon ringde mig häromdagen och hade en kille som behövde en ny matte :)

Himla lustigt faktiskt... Jag mailade henne här om dagen om just detta, och igår hade jag fått svar. Hon tipsade om just den hane du menar, antar jag.
Grejen är, att samma dag (igår) fanns en annons på Blocket med samma hund, utan telefonnummer inskrivet, men jag mailade DIREKT, skrev mitt telefonnummer osv. Annonsören har varken ringt eller mailat mig, och idag är annonsen borta, så jag antar att whippen blev såld illa kvickt... :(

Men jag ska fortsätta kolla!

Tack alla ni som mailat mig med olika tips! Det blir sena kvällar vid datorn numera, det är så mycket att läsa och titta på... :crazy: :love: :angel:

TACK! :bow: :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 296
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025