Westernsporrar eller vanliga?

C

Curly

Hade en diskussion med någon om sporrar.

En del verkar tycka att westernsporrar med trissa är grymmare än "vanliga" "pinnar"..

Jag och den andre personen upplever dock att det är tvärtom, dels eftersom "pinnen" sitter fast medan trissan rullar och är mkt lättare med små smala "piggar"/spetasar vilket inte borde/kan kännas lika mkt.. De ser kanske mer skräckinjagande ut på det sättet..

Vad anser ni? Vad använder ni?

Det finns ju "vanliga" sporrar med trissa också... Själv använder jag ganska korta och med som en kula längst ut så de blir riktigt snälla!! Hoppas jag hehe =) Skämt å sido är det väl skänkeln som sporren sitter på som avgör hur "grym" sporren blir!!

Avliva myten om de "grymma" rullsporrarna och de "snälla" vanliga sporrarna genom att rulla rullsporrarna på insidan av din underarm några gånger ett par centimeter.
Tryck med den "vanliga" sporren på en och samma fläck och med ungefär samma tryck som du rullar rullsporren och du finner antagligen att den "vanliga" sporren känns minst lika mycket om inte mer. En rätt använd rullsporre fördelar trycket över en större yta än den vanliga sporren som trycker på en mindre yta, oftast samma punkt ! Annars är det väl som Stranger säger skänkeln som sporren sitter på som avgör hur "grym" sporren blir !

En sporre med trissa "kittlar" mest, och en engelsk sporre är mer som ett ständigt "gnagande".
Och om vi westernryttare skulle behöva ge en tydligare hjälp så blir effekten ganska omedelbar. ;)

Jag ser få westernhästar med samma sporrmärken som tex hopphästarna har.

westernsporrarna är ju till för att "kittla" hästen, så därför borde ju vanliga sporrar vara värre

Sv: Westernsporrar eller vanliga?

jag tycker också att det är mest snack med hur grymma såkallade westernsporrar är.
Dem är ju, som skrivet, "rullandes" och ska ju rullas jäms med hästen när de används; inte tryckas in som en "vanlig" sporre.

Men sen är det nog mycket hur stadig skänkel man är osv (:
störa hästen med ostadig skänkel gör man nog vare sig man har sporrar på eller ej..

Håller med tidigare tankar...
Dessutom drar en "vanlig" sporre med sig hela skinnet!!
I de klassiska grenarna sitter man också med tårna utåt och (enl. mina ögon...) rider nästan bara för sporrarna, det är iaf. ett sändigt tryckande...

helt rätt. ser alldeles för lite sitsarbete från ryttarnas sida många gånger.

Sv: Re: Westernsporrar eller vanliga?

som bonefish sa är westernsporrar med trissa behagligare....

Sv: Re: Westernsporrar eller vanliga?

lill_sessan skrev:
som bonefish sa är westernsporrar med trissa behagligare....

Har jag åxå fått lära mej....snyggare också! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 559
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 891
Kropp & Själ Härliga, undebara vinter med kyla och snö! Jag är lika glad varje gång det blir kallt och vi får snö på vinterm i synnerhet så här års...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 834
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama