Westernsadlar

Sv: Westernsadlar

Jo men olika märken verkar ha olika cm mellan conchos, Så om man kan jämföra med olika sadlar, så kanske man kan få en liten vägledning i jakten på den perfekta sadeln. :)

Sen en annan sak.
Har sett att man mäter olika mellan conchos, Då stämmer ju inte måtten heller.
En del mäter verkligen mellan conchos och en del på insidan där conchos sitter. Hur mäter man rätt.

Har kommit in lite sent:
Förstå inte vad du mena med att mäte mellan conchos?
Man mäta inte bom vid från conchos!! man mäter där "the inside where the fork is attached too the bars"!
Measurments är:
6 1/2"
6 3/4"
7"

Bättre sent än aldrig. Här kommer min sadel!

photoshoot-felicia-027.jpg

Har kommit in lite sent:
Förstå inte vad du mena med att mäte mellan conchos?
Man mäta inte bom vid från conchos!! man mäter där "the inside where the fork is attached too the bars"!
Measurments är:
6 1/2"
6 3/4"
7"

Der er ingen standarder. Du kan ikke regne med at de mål passer til alle sadelmærker. Sådan er det i western verden. Derfor kan man ikke måle sig til bomstørrelsen.

"Mjukheten" behöver inte vara det mest betydande för dig. Det kan handla om att sadlarna inte passat din bakdel. Jag själv tycker westernsadlar är en pina för mina sittben. Spelar ingen roll märke eller mjuk sits, men för ett par år sedan när jag skulle med på en långtur på ett westernställe frågade jag stallägaren om sadeln på hästen jag skulle rida. Jag tog till och med med mig ett fårskinn för säkerhets skull. Stallägaren sa att just den sadeln är den hårdaste sadeln i hela stallet så hon uppmanade mig att använda mitt fårskinn. Jag ville bara prova först och det visade sig att den sadeln passade min bakdel jättebra. Det är enda gången jag ridit i en westernsadel utan att få ont i baken/sittbenen och då var det ändå sadeln som hela stallet ansåg vara som betong att sitta på. Jag red i den ca 5 timmar och det kändes bra hela tiden. Likadant i vanliga sadlar. Jag får lätt ont i sittbenen om sadeln inte passar min kropp, men tex Stübbensadlar, som är kända för att vara hårda, trivs jag väldigt bra i.
Så kontentan: Prova olika sadlar, storlekar och säten. Det kanske finns någon som passar din kropp bättre och då sitter du bekvämt. Passformen är mycket viktigare än "mjukheten".

Ikke alle sadelmærker bruger de samme mål! Der er ingen standarder på mål vs. str. Man ikke regne med noget som helst af det.

De ÄR väldigt trevlig, även om jag tyvärr inte fiskat fram någon bra bild på den utan massa saker på...;) Jag tycker att det är väldigt mycket sadel för en helt ok penga - den är rätt "sitsfrämjande"; speciellt om jag jämför med många andra sadlar i liknande prisklass. Sen är den rätt nätt i modellen vilket funkar kanon på min väldigt nätta arabherre:P Var inte jättesugen på att skaffa en jätteklump till sadel då jag själv inte heller ligger i fjädervikstklassenXD
Ang priset tycker jag inte att det är jättefarligt - runt 15 papp i nypris, men som sagt - det går ju att få begagnat för en mindre peng.

Det är inte vidden mellan conchos som avgör om den passar eller inte, det är väldigt fixerat med vidden mellan conchos, det kan skilja mkt mellan conchos på olika sadlar som passar hästen, det är hur hästen och sadeln är formad som utgör passformen

KL

Funderar på att skaffa ny sadel. Jag har för ont i händerna för att använda min stora fina, men ack så tunga, sadel. :cry:
Funderar nu på en lätt syntetsadel., Hatar egentligen det materialet, men måste skaffa något lättviktsalternativ. Vet ni några bra modeller som kan tänkas passa bred och kort häst?

Min häst hade tidigare en 8" sadel med draft horse bars. Skulle ha en något smalare samt rakare, 7 1/2", och vill gärna ha en med Equiflexbom och bogfrihet.

Har tittat på Continental XXL nr 186. Den ska visst finnas som 7 1/2" bred om man läser på Bonanza.
Såg på en annons en Continental nr 143 som enl googling ska vara en "Nevada Reiner". Hittar dock bara att den är X-full quarterbom. Motsvarar det i tumstorlek? Hur är det med Equiflex, flexar de även på längdhållet så att säga, funkar till både rakare och mer svängda ryggar?

Det är så svårt med storlekarna!

Sökte lite till och fann att X-full qh bars skulle ha en gullet widt på 7 1/4 tum. Alltså lite smalare än en 7 1/2 som då måste vara en XX-full qh bars enligt Continentals mått mätt.

Det var ju inte alls farligt. Jag tänkte att jag hästen ska skola om oss från engelskt till western, och har då inte jättelust att lägga för mycket pengar på en sadel innan jag kommit igång ordentligt. Dock har jag en bred häst med kort rygg, men det kanske kan funka på en sån också om man köper en större storlek?! ;)

Jag har haft en likadan Garland och jag tyckte väldigt mycket om den.
Jag upplever det som en kvalitetssadel i ekonomifacket om man säger så.

Dessutom tror jag den jag sålde (med en häst) är till salu nu, Sundsvallstrakten. Den låg kanon på kortryggade breda saker utan manke och man sitter väldigt skönt i den!

Fozzie: Har du fundet oplysninger fra Continental om DERES gullet mål? Fordi andre mærks bommål hjælper ikke med en Continental sadel. Har forsøgt selv at kontakt Continental ang bom str af en sadel vi vil sælge, men kan ingenting få at vide. Kan heller ikke finde ud af om de bruger samme model nummer til flere bom str eller ej (har set en til salg med vores modelnummer som var XFull).

Nogle mærker passer nummeren til en præcis str, imens andre bruger den bare til at betegne stilen, og ikke en bestemt bredde, farve, og sæde størrelse.

Der er meget mere til str og tilpasning end bare gullet bredden. Faktisk er denne mål rimelig ubrugelig, da restens af bommens facon/bygning er mindst lige så vigtig, og det kan man ikke måle sig til. Derudover er gullet mål faktisk taget på selve bommen, ikke af den færdigbygget sadel. Så med mindre du har planer om at tage din sadel i stykker for at finde ud af det, er det eneste man kan bruge en målebånd til ang størrelse er at finde ud af størrelsen af sædet. Og selve der kan målene snyde lidt.

"Mjukheten" behöver inte vara det mest betydande för dig. Det kan handla om att sadlarna inte passat din bakdel. Jag själv tycker westernsadlar är en pina för mina sittben. Spelar ingen roll märke eller mjuk sits, men för ett par år sedan när jag skulle med på en långtur på ett westernställe frågade jag stallägaren om sadeln på hästen jag skulle rida. Jag tog till och med med mig ett fårskinn för säkerhets skull. Stallägaren sa att just den sadeln är den hårdaste sadeln i hela stallet så hon uppmanade mig att använda mitt fårskinn. Jag ville bara prova först och det visade sig att den sadeln passade min bakdel jättebra. Det är enda gången jag ridit i en westernsadel utan att få ont i baken/sittbenen och då var det ändå sadeln som hela stallet ansåg vara som betong att sitta på. Jag red i den ca 5 timmar och det kändes bra hela tiden. Likadant i vanliga sadlar. Jag får lätt ont i sittbenen om sadeln inte passar min kropp, men tex Stübbensadlar, som är kända för att vara hårda, trivs jag väldigt bra i.
Så kontentan: Prova olika sadlar, storlekar och säten. Det kanske finns någon som passar din kropp bättre och då sitter du bekvämt. Passformen är mycket viktigare än "mjukheten".

Jo men vart hittar man sadeln med stort S?
Stubbensadlar har jag provat ett par, har en 20årig gammal sak med gelöverdrag som går att uthärda... mitt problem med dem är att ett sittben hamnar "utanför" själva sätet.. har provat dyraste modellerna av tex albion för ett par år sedan och vissa med extra brett säte osv och de har varit ganska okej.. har provat de med inbyggd gele mm men ändå inte hittat the one. Jag har ganska bra sits så att jag skumpar inte så mycket när jag rider men ändå får jag "nötningsskador" under sittbenen.. och med gelsits etc får jag istället värmeexem, vilket jag iofs ofta får av att rida barbacka också..
Jag förstår faktiskt inte varför jag rider? 50% av tiden tänker jag på alla ställen det gör ont:mad:

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 896
Senast: Seabaz
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka