Westernsadlar

Sv: Westernsadlar

Vad finns de för sadlar, som passar häst/ponny med breda bogar. gärna för kort rygg också. Hon har i dag en pool´s sadel reining. Den med taggtrådsmönster för er som känner till den. :) Men den följer inte med hästen. Så har ni nått bra tips. :)

Tänkte att jag kunde fråga i den här sadeltråden, kan man, och i så fall hur, mäta själv hur bred
hästen är mellan conchos? Då blir det hela kanske litet lättare när man letar sadlar!

Borde inte vara helt omöjligt.
har du nån stark ståltråd eller bommätare.
För då kan man ju böja den efter hästen, och räkna ut på ett ungefär var conchos sitter.

Jag mätte på två sadlar häromdagen. Och mätte förståss på samma sätt på båda. Den ena sadeln som hade ca 23 mellan mellan conchos passade i vidd framtill, medans den andra med måttet 20 var för vid. Så det där med att mäta mellan conchos säger inte mycket fick jag erfara. Har ju åxå att göra med vinkeln på bladen å säkert allt möjligt annat....Men en sån där ståltrådssadelprovare borde kunna funka skapligt.

Fast det känns ju inte optimalt.... Såg ett sadelprovningsklipp på YT. Där underkände de en sadel där riggningen inte hamnade där den skulle. Det finns ju risk att riggen drar sadeln framåt.

Jag är långt ifrån någon expert på westernsadlar, men på min väldigt kortryggade arab på sina mäktiga 146 cm över havet funkar Garland Golden kanon. Han är rätt rund över ryggen och har en rätt normalt böjd rygg (ur arabperspektiv).
Upplever sadeln som att den ligger rätt bra på hästar med brett bokparti. Jämför jag med en del andra westernsadlar jag ridit i så upplever jag just att den överlag ger hyggligt mycket rörelsefrihet i bogpartiet. Därtill Butterflyskirt vilket jag gillar, och så är den ganska kort.
Nu ligger den ju lite över de 5000 som du hade som budget, men det går ju att hitta begagnat för mindre än vad de ligger på i nypris.

Jag trodde det då jag har typ femtioelvatusen bilder på hästen... dock hade jag inte en enda i en hyggligt bra vinkel där inte en ryttare täcker halva sadeln. Kan ta en bild imorgon när jag är i stallet om du vill se den:)

En TexTan TomGus Reiner, Fullquarterbom, 16"sits.
Bara hört positiva saker om den sadeln, tunna mjuka fendrar, lite mjukt stoppad osv,
tyvärr passar den inte riktigt mig men med ett stjärtludd så är den bra :)
Rosabandetpad, en quarter och träns från hööks med tyglar från weawer. ;)

2007november018.jpg

Samma quarter med stubbensadel.
vad passar bäst tycker ni?
har bilder med dressyrsadel också :devil:
2008-07-0519_03_0001.jpg

Senast ändrad:

Svenskt halvblod med äldre premier reiningsadel, Full eller bara quarterbom (kommer ej ihåg) 16"säte ser dock liten ut på den pållen hehe
jag tyckte den var lite hård, misstänker att någon oljat sitsen då den blivit lite rynkig och att stoppningen var så pass "osviktande". jag fick skrubbsår på rumpan i den men de jag sålde den till/haft den innan tyckte den var superskön...

DSC_7752.jpg

IMGP0812.jpg

Som sagt, kan du ikke måle hesten til sadlen eller sadlen til hesten. Har du aldrig hørt om de mange folk som har fået dressur el spring sadler lavet "til mål" som så slet ikke kunne fungere for hesten bageefter? Det hører vi ellers tit om. Og denne type kan omtilpasses, hvilken en western sadel IKKE kan. Så hvis der er problemer der, hvorfor tror i det vil være bedre med western sadler?

MHT ståltrådsmåler, måler de hestens ryg, når hesten står stille. Hestens ryg ændre sig når den kommer i bevægelse og får rytter på. Hvordan vil du måle det?

Problemer med de fleste "bred" sadler er at de laves "bred" ved at lave vinklen om istedetfor at rigtig ombygge det hele. Derfor bliver de tit problematisk på forskellige måder.

Circle Y Pleasure sadel 15"säte typ 20år gammal nu.

Lånade den på ett ridläger 2007.
Sadeln i sig är relativt lätt, fint diskret silver inte speciellt lång osv. den har mjuk sits osv,
MEN är för liten för mig som har en strl 38rumpa, hamnar på bakvalvet, för det finns inte plats någonannanstans haha :D

IMGP0457.jpg

måste bjuda på denna bild, sadeln har ej varit uppe tidigare här i tråden så.. :angel:
Riktigt obekväm med knästöden bortskurna, dock bra frambensaktion.
2007-10-2704_20_0001.jpg

Quarter på dressyrklubbtävling!
tävlade han 2ggr (i LB eller var det LC?) med 60-61%båda gångerna :) det gick så bra jämfört med halvbloden så dressyren har jag lagt på hyllan.
Sadeln var en gammal märkeslös jag lånade av ridskolan då ingen annan ville ha den...
2008-03-0821_29_0002.jpg

Ja, :) Det vore snällt.

Finns de ingen annan som har bild på sin/sina sadlar.

Glömde självklart ta foto på min Garland idag. Hittade dock två gamla bilder som är halvt täckta av grejer (i form av ryttare och gjord). Men jag slänger upp de jag har i varje fall!
Dyr_men_trevlig_helg_Fredag_resulterade_i_sadelkop_Sitter_som_klistrad_pa_kusen_och_ar_ackligt.jpg

_DSC4789.jpg

Här är en bild för att se sätet med: http://westernhorsemen.dk/images/thumbnails/250x300/FFFFFF/images/GD558BTBW2.jpg
Jag har Quarterbom på min och 16" säte. Fick den utprovad med den nakna bommen, så fick lite hjälp på traven med utprovningen:)
Jag gillar sadeln. Väldigt mycket sadel för en fullt normal summa. Sätet är i mina mått mätt helt underbart, och man hamnar "rätt" i den (tycker jag iaf). Gillar skarpt. Sen att det är Butterflyskirt är för mig en fördel, och just det att jag upplever den som rätt vid i frampartiet.

Ska vi ändå slänga in bilder kan jag peta in en på Fancy Nevadan med.
_DSC4191.jpg

Rätt "lätt" sadel och rättså kort den med. Hästen på bilden är 1,60 men har ganska kort rygg, normal i böjningen. Väldigt rundad rygg dock!
Upplever denna som ganska kantig. Den är ju trevlig i all sin ära, men går inte riktigt att jämföra med Garlanden rent konfortmässigt. Men som sagt - den låg bra på hästen, och det är inte allt som gör det!

Sen en Premier som jag red foderhästen i. Här är den ute och fick testa på distansritt med oss:
_DSC2080.jpg

Jag har inte jättemycket erfarenher av Premier och vet inte vad som gäller för de andra modellerna - men den här låg bra på rak och ganska lång rygg. Trevlig sadel dock! Satt som klistrad i den! Hade kompisar som upplevde den som hård, men jag gillade den själv.

*KL*

Har tittat på en sadel, och när jag lyfte upp fendern för och kolla under, såg man rätt in till bommen, kan inte komma på att jag gjort de på nån sadel förut.
Den hade även en ring med läderband på varje sida ovanför fendern, Så drar man i en ände åker ringen upp på andra sidan. Men verkar som om den ska sitta framtill för tex fäste för brösta. men den har kanske lossnat på nått sätt.
Annars verkar den vara rejäl och väger en del. Lädret verkar okej.

*KL*

Har tittat på en sadel, och när jag lyfte upp fendern för och kolla under, såg man rätt in till bommen, kan inte komma på att jag gjort de på nån sadel förut.

Om jag inte har missuppfattat dig nu så sitter fendrarna alltid runt bommen på en westernsadel, så att du ser in i bommen när du lyfter på fendern är rätt och riktigt :)

Okej, jag har dock upptäckt en nackdel med sadel, den skadar dock inte hästen, men kanske mig, I sitsen sticker de upp nått. Har provsuttit den på sadelbocken och känner inte av den, Den verkar inte vara vass. Och känner man under så är de ingen skruv/spik där heller.
Men det jag är mest förbryllad över är ju den där läderflärpen. Som går och dra i.
Verkar vara ditsatt i efterhand. För går och ta bort den helt.

Vilka märken inom westernsadlar har extra bred bom, som mäter 23-24cm mellan conchos, Eller är de bara märken över 5000.- som har det. har verkligen inte mer än 5000.- och lägga på en sadel. hade kunnat ha 8000.- om de var för både datahaveri och telefonhaveri.

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 896
Senast: Seabaz
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka